K Knattecrossfarsan skrev:
Med priser på 100 kr för 16 kg pellets (4,8 kWh per kg) och en nyare panna med 90% verkningsgrad blir det faktiska energipriset 1,45 kr/kWh. Kollade slumpmässigt vald luft/vattenvärmepump och den har ett SCOP på lite drygt 3. Så en pelletseldare enligt ovan motsvarar ett elpris på 4,35 (inklusive alla avgifter, moms och skatter) för en med en värmepump. Tänk då att det är ett stabilt pris på 4,35 kr/kWh i tid över månader i och med att pelletsen legat på 100 kr för 16 kg ett bra tag nu. Det går inte att dra till Byggmax och köpa pellets billigare kl 03:27 på morgonen.

Det är enbart mot direktverkande el som pelletsen fortfarande kan vara billigare.
K Knattecrossfarsan skrev:
Med priser på 100 kr för 16 kg pellets (4,8 kWh per kg) och en nyare panna med 90% verkningsgrad blir det faktiska energipriset 1,45 kr/kWh. Kollade slumpmässigt vald luft/vattenvärmepump och den har ett SCOP på lite drygt 3. Så en pelletseldare enligt ovan motsvarar ett elpris på 4,35 (inklusive alla avgifter, moms och skatter) för en med en värmepump. Tänk då att det är ett stabilt pris på 4,35 kr/kWh i tid över månader i och med att pelletsen legat på 100 kr för 16 kg ett bra tag nu. Det går inte att dra till Byggmax och köpa pellets billigare kl 03:27 på morgonen.

Det är enbart mot direktverkande el som pelletsen fortfarande kan vara billigare.
Min el kostar ca 2.80 sek med allt inräknat. Då har jag ett kwh pris på 60 öre. Det innebär redan där vinst för pellets.
En luft/vatten av bra kvalitet kostar runt 100 tkr vad jag har sett. På det ökar elförbrukningen också då pumpen ska ha sitt. Min kåk behöver uppskattningsvis 8-10000 kwh/år med lvvp. Med de elpriser som råder idag är det klart fördel pellets.
Dessutom är det tveksamt om en llvp klarar cop 3 när det börjar krypa ner på minussidan. Iaf om man talar med seriösa installatörer. Dom menar att cop 2 är mer realistiskt.
 
G Guzzen1 skrev:
Man kommer nog att försöka hålla priserna uppe så länge det går. Men vi får hoppas att det vänder till våren.
Jag fick mail från E.on om ytterligare höjning av nätavgifterna pga dyr el i fredags.
Förbrukning under 8000 kwh, 16 A säkring.
Abonnemang =181 kr/ mån = 60-74 öre/kwh beroende på dygnsförbrukning.
Överföring = 75 öre/kwh
Energiskatt = 45 öre/ kwh
Moms 25%.
El = 60 öre inkl moms köps inte från E.on.
Bara överföring och energiskatt kostar mig 1,20 sek/ kwh samma som pellets vid ett pallpris på 4995 sek.
Elpris totalt ca 2.81/kwh.
Det är för jävligt helt enkelt. Ca 12 000 sek för elen.
Om jag kunder ersätta min elförbrukning med pellets över ett år skulle det kosta en pall 4995 sek.
Jag gör av med 4 5- 5 pallar /år beroende på temperatur.
Vart bor du? Har också eon och med den nya avgiften ska jag betala 98öre/kWh i överföring :mad:
 
dof dof skrev:
Vart bor du? Har också eon och med den nya avgiften ska jag betala 98öre/kWh i överföring :mad:
Ja det är käpprätt åt helvete. Jag har abonnemang under 8000kwh. Upp till 10000 kwh är överföringen 24 öre hos E.on.
Kåken ligger i Vetlandatrakten.
 
K Knattecrossfarsan skrev:
Är det för tidigt att tro att det börjar vända åt rätt håll? Nästan alla återförsäljare av pellets på säck har gott om pellets hemma.
Ja Byggmax har i lager på typ 95% av varuhusen.

Alla som har pelletsbrännare har väl köpt på sig vid det här laget. Det som är onajs är ju att man inte visste i förväg att det skulle finnas i lager igen när vintern kom.

Tänker mig att det är som med toapappret under covid. Vissa kommer inte behöva köpa pellets på flera år ...
 
  • Älska
  • Gilla
el camino och 1 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Ja Byggmax har i lager på typ 95% av varuhusen.

Alla som har pelletsbrännare har väl köpt på sig vid det här laget. Det som är onajs är ju att man inte visste i förväg att det skulle finnas i lager igen när vintern kom.

Tänker mig att det är som med toapappret under covid. Vissa kommer inte behöva köpa pellets på flera år ...
Jag tror inte alls att folk har bunkrat.........när priserna började skena iväg så fick man ju så lov att köpa hela vinterförbrukningen i ett bräde. Tidigare var det inget ovanligt att man tog hem nå pall i taget så man slapp lagra själv. Själv hämtade jag en och en ett tag på Bauhaus. Men det är ju omöjligt att hålla på så om man inte vet att det finns när man behöver.
 
S Stefan1972 skrev:
Finns inga lågsäsongpriser eftersom de perioderna är då de normalt fyller lagren. När allt var normalt för nåt år sen så låg de flesta på ungefär likartade priser inkl utkörning. Billigast per pall var då köpladorna om man hämtade själv. Bauhaus har i många år varit billigast i mitt område. Slutade helt att köpa på SCA för det skiljde sjukt mycket. Men det var då det........
Men tillgången borde väl rimligtvis variera en del beroende på hur producentens övriga verksamhet ser ut? Och att de flesta inte vill köpa pellets för flera år framåt.
 
J Jaggatagga skrev:
Ja Byggmax har i lager på typ 95% av varuhusen.

Alla som har pelletsbrännare har väl köpt på sig vid det här laget. Det som är onajs är ju att man inte visste i förväg att det skulle finnas i lager igen när vintern kom.

Tänker mig att det är som med toapappret under covid. Vissa kommer inte behöva köpa pellets på flera år ...
Då kan jag köpa av dem billigt...
 
S Stefan1972 skrev:
Jag tror inte alls att folk har bunkrat.........när priserna började skena iväg så fick man ju så lov att köpa hela vinterförbrukningen i ett bräde. Tidigare var det inget ovanligt att man tog hem nå pall i taget så man slapp lagra själv. Själv hämtade jag en och en ett tag på Bauhaus. Men det är ju omöjligt att hålla på så om man inte vet att det finns när man behöver.
Är inte just det att bunkra, att köpa hem mer än normalt för att man är osäker på tillgången. Som med toapappret.
 
D Daniel 109 skrev:
Är inte just det att bunkra, att köpa hem mer än normalt för att man är osäker på tillgången. Som med toapappret.
nja jo men i media låter det ju som att en del köper mer än de behöver, för flera år typ.
 
Nu blev det inte brist för att folk "bunkrade" pellets, även om media kan få oss att tro det. Bristen uppstod mest troligt på grund av att det var mer lönande att sälja till kontinenten än till privatmarknaden i Sverige som var van vid ett lågt pris. När pelletsen höjdes från 42 kr till 65 kr fanns det fortfarande pellets att köpa. Men många trodde nog att det skulle lugna sig och använde det man hade hemma innan man insåg att nu var man tvungen att köpa för 65 kr. Vid det laget hade man antagligen fått igång leveranserna till övriga Europa för betydligt bättre pengar och höjde då priset här hemma med. 65 blev 79, sedan 85 och 100. Som högst var det väl uppe på 120 kr innan det stabiliserade sig runt 100 kr.

Paniken infann sig när alla insåg att man var tvungen att betala 85 kr per säck och när handlarna lyckades få in några pall tog dessa slut innan leverantörens lastbil hann lämna området. Under hösten var det inte ovanligt att man fick hålla bevakning och sedan slänga sig i bilen, köra 10 mil till en butik som hade pellets så man har värme när kylan kommer. Nu har vi välsignats (?) med en väldigt mild oktober och november så förbrukningen har varit låg, vilket gjort att efterfrågan gått ner och helt plötsligt kan alla butiker få hem pellets igen.

Man pratade om att det kan bli korta elavbrott i vinter och det blev ett jäkla liv. Men när det inte går att få tag i pellets för att den säljs utomlands eller till industrin så hånas de pelletseldare som lyckas få tag i ett par pall för att de panikhamstrar och att de förmodligen har massa toapapper hemma med.

Med värmepump finns det i princip alltid el att tillgå. Med pelletspanna och ingen pellets att få tag i i 10 mils omkrets, ja då blir det fan så mycket kallare. Speciellt om man inte har elpatron.

Vad gäller erbjudanden, kampanjer och säsongspris så finns det inte och har aldrig funnits på pellets. De "erbjudanden" som funnits är att man kan få det hemlevererat utan extra kostnad vid beställning av ett visst antal pall. Priset på själva pelletsen har i övrigt varit stabil över tid. Till nu.
 
Nu börjar det så sakteliga röra på sig. Byggmax har sänkt priset med 5% och har i princip fulla lager i samtliga butiker. Nu får vi hoppas att andra följer efter och att priserna letar sig ner till mer rimliga nivåer.
 
Var har de sänkt priset? Här omkring (Göteborgstrakten) kostar det fortfarande 99,95:- för en säck som fortfarande är "högsta pris".
 
Ser nu att det verkar vara en butik som satt 94:95 (Skene). Får hoppas att det andra följer efter i veckan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Länge sedan det skrevs nåt här nu..... men......Enligt information från en god vän som arbetar på ByggMax har bristen på pellets och de höga priserna berott på dels ökade produktionskostnader men också att en stor andel säljs till Danmark där man kunnat ta 250 svenska kronor för en 16 kg säck pellets! Huruvida detta stämmer eller inte har jag dock inte kontrollerat. En dubblering av priset i princip från en dag till nästa är ju en oerhört stor höjning och visst har det känts som att man "passat på" att höja priset när elpriserna ökat.

Jag hör till de som definitivt är för fri företagsamhet och en marknad baserad på fri konkurrens MEN ibland undrar jag om inte vissa marknader skulle lyda under någon sorts styrning? OM det stämmer att en av anledningarna till bristen och de oerhört höga priserna är en följd av export till Danmark för att man får mer betalt handlar det inte om något annat än girighet. I en tid med stora utmaningar att få elen att räcka till i Sverige är det väl förträffligt att pellets används istället för el i största möjliga utsträckning, vilket bör premieras genom lägre priser!
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Q Queen15 skrev:
Länge sedan det skrevs nåt här nu..... men......Enligt information från en god vän som arbetar på ByggMax har bristen på pellets och de höga priserna berott på dels ökade produktionskostnader men också att en stor andel säljs till Danmark där man kunnat ta 250 svenska kronor för en 16 kg säck pellets! Huruvida detta stämmer eller inte har jag dock inte kontrollerat. En dubblering av priset i princip från en dag till nästa är ju en oerhört stor höjning och visst har det känts som att man "passat på" att höja priset när elpriserna ökat.

Jag hör till de som definitivt är för fri företagsamhet och en marknad baserad på fri konkurrens MEN ibland undrar jag om inte vissa marknader skulle lyda under någon sorts styrning? OM det stämmer att en av anledningarna till bristen och de oerhört höga priserna är en följd av export till Danmark för att man får mer betalt handlar det inte om något annat än girighet. I en tid med stora utmaningar att få elen att räcka till i Sverige är det väl förträffligt att pellets används istället för el i största möjliga utsträckning, vilket bör premieras genom lägre priser!
Det handlar om tillgång, efterfrågan och att vi har en fri marknad. Om någon erbjuder dig bättre betalt för dina tjänster och du nappar på det erbjudandet så skulle jag inte kalla dig girig.

Att priserna stiger beror på att efterfrågan är hög, tillgången är låg. Normalt när priserna stiger på det här sättet bör det leda till att tillgången ökar och att priserna framöver stabiliseras.

Att göra som Chavez i Venezuela och sätta ett tak på vad ägg får kosta kan låta vettigt, men ledde bara till att kostnaden för att producera ägg översteg intäkterna så äggproduktionen lades till stor del ned (förutom den svarta marknaden där priserna blev skyhögt högre).
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.