Wiser eller Plejd

  • Antal röster
    388
  • Omröstningen stängd .
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag kan bara tala för z-wave. Där används enbart hubben för att styra scener, voice styrning osv

Edit: och för att styra enheten via appen såklart
Då går det att hubben inte är på efter inställningarna är gjorde? Tråkigt bara att det inte går att ställa in var sak för sig utan att behöva köpa en hubb.
 
Bjor Bjor skrev:
Då går det att hubben inte är på efter inställningarna är gjorde? Tråkigt bara att det inte går att ställa in var sak för sig utan att behöva köpa en hubb.
Prylarna fungerar av sig själv efter de inkluderats. Men blir inte mycket till smart hem om du inte kan remotestyrq grejerna :)

Edit: du kan remotestyra via andra enheter utan hubben. Tex har jag en trappa med tre knappar (utan tråd mellan) mot samma lampa. Denna fungerar utan hubben
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Då går det att hubben inte är på efter inställningarna är gjorde? Tråkigt bara att det inte går att ställa in var sak för sig utan att behöva köpa en hubb.
Det är för- och nackdelar med bägge lösningarna. Om man ändå behöver en hubb för att ta in externa data i besluten, ja då är lokal styrning av litet intresse. Skall man bara styra belysning/uttag utan att använda externa datakällor, ja då är lokal klockstyrning bra.

Det är just rörande detta som gränsen går mellan belysningsautomation och hemautomation. För det senare klarar man sig inte utan en hubb och då faller i praktiken lösningar som Plejd och Wiser platt.

Jag styr många saker baserat på externa händelser och har integrerat stora delar av hemmet, vilket bland annat gjort det möjligt att spara mycket mer el än något av Plejd och Wiser är kapabla att göra då de är slutna system.

Om man vill kunna automatisera i framtiden, eller om man kommer sälja huset till någon som vill automatisera, ja då krävs en hubb och helst ett öppet system. Här är Wiser bäst eftersom den åtminstone går att med relativ lätthet integrera i andra lösningar då den använder sig av Zigbee. Plejd är helt proprietärt och ännu mer slutet på det sättet.
 
Tiden går ju väldigt fort med. Det känns som att sådana här grejer får man nog ha med i beräkningen att de blir snabbt utdaterade även om de fungerar att tända och släcka lampor med. Skall man ha massa styrning baserat på händelser så verkar det snabbt bli oproportionerligt avancerat. Det känns ju overkill att sätta ett "tidur" som kostar mer än vad lampan kostar tänd under hela sin livslängd...:thinking:

Jag tänker primärt lite belysning och enklare scener... Men vem vet hur sugen på olika automationer man blir i framtiden...
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
M masterjohn skrev:
Tiden går ju väldigt fort med. Det känns som att sådana här grejer får man nog ha med i beräkningen att de blir snabbt utdaterade även om de fungerar att tända och släcka lampor med. Skall man ha massa styrning baserat på händelser så verkar det snabbt bli oproportionerligt avancerat. Det känns ju overkill att sätta ett "tidur" som kostar mer än vad lampan kostar tänd under hela sin livslängd...:thinking:

Jag tänker primärt lite belysning och enklare scener... Men vem vet hur sugen på olika automationer man blir i framtiden...
Vill du att det skall vara smidigt att styra och konfigurera (om) så behöver du en hubb, oavsett system.

Mjukvaran i hubben är betydligt mycket mer flexibel än det du kan lägga in i själva brytaren.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Knappast konkursa, men det kan bli utdaterat och krympa i mängden produkter och support med tiden. Vi har sett många företag genom tiderna som plötsligt tappat ett stort börsvärde då de inte längre anses vara relevanta.

Som jag och många andra skrivit tidigare, Plejd är väldigt bra på det det kan, men det är mycket det systemet inte kan också. Det är inget hemautomatiseringssystem utan ett system för fjärrstyrning och till viss del automatisering av i huvudsak belysning. Är det detta man vill ha så är Plejd jättebra.
ja, självklart är det ju så. Nu är det ju dock så att plejd inte direkt är irrelevant, snarare tvärtom. Dom leder marknaden för smart-hem styrning till ett väldigt överkomligt pris dessutom.

att du tror precis som många andra här inne att plejd inte kan styra annat än belysning så behöver du läsa på lite. Att den främst används för just det ändamålet och målgruppen är ganska självklart då dom riktat in sig på den privata marknaden men med deras ctr-01 så kan man göra mycket mer än bara tända och släcka en lampa.

Men allt är ju i tiden, om man tror att man kan köpa ett plejd system som skall hålla i femtio år så är man lite ute och cyklar.
Du renoverar knappast ett badrum var 50:e år eller hur?

Man kan bygga ett helt skräddarsytt KNX-system med bra mycket mer funktioner om man nu vill pröjsa 200k där dessutom programeringsfilerna kan läggas på en USB sticka, om man nu nojar över framtiden.

När det är fråga om relevans, pris och smidighet så är plejd överlägset bäst av alla liknande system.
 
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
A Anders Wilhelmsson1 skrev:
ja, självklart är det ju så. Nu är det ju dock så att plejd inte direkt är irrelevant, snarare tvärtom. Dom leder marknaden för smart-hem styrning till ett väldigt överkomligt pris dessutom.

att du tror precis som många andra här inne att plejd inte kan styra annat än belysning så behöver du läsa på lite. Att den främst används för just det ändamålet och målgruppen är ganska självklart då dom riktat in sig på den privata marknaden men med deras ctr-01 så kan man göra mycket mer än bara tända och släcka en lampa.

Men allt är ju i tiden, om man tror att man kan köpa ett plejd system som skall hålla i femtio år så är man lite ute och cyklar.
Du renoverar knappast ett badrum var 50:e år eller hur?

Man kan bygga ett helt skräddarsytt KNX-system med bra mycket mer funktioner om man nu vill pröjsa 200k där dessutom programeringsfilerna kan läggas på en USB sticka, om man nu nojar över framtiden.

När det är fråga om relevans, pris och smidighet så är plejd överlägset bäst av alla liknande system.
Om man vill ha närvaroaktiverad belysning är det väl extern rörelsegivare kopplad till en puck??

Något jag gillar hos Plejd är att det är smidigt med inbyggda LED-drivers så som LED-10 och LED-75.
Wisers största fördel är väl Zigbee och ett lite större utbud av styrteknik så som dörr/fönstergivare, rörelsesensorer och brandvarnare m.m.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Prylarna fungerar av sig själv efter de inkluderats. Men blir inte mycket till smart hem om du inte kan remotestyrq grejerna :)

Edit: du kan remotestyra via andra enheter utan hubben. Tex har jag en trappa med tre knappar (utan tråd mellan) mot samma lampa. Denna fungerar utan hubben
Det är inget smart hem jag vill ha. Bara koppla in en brandvarnare till lyset, plejd. Och då när något av dom andra systemen kommer med en kombinerad kolmonoxid- och rökvarnare. Kanske går att köp en hubb, göra inställningarna och sen skicka tillbaks. Onödigt att ha en hubb som bara används en gång. Plejd blev det för att ingen av dom andra har en dubbel dimmer. Men ingen som vet om någon har kommit med en sådan brandvarnare än?
 
A Anders Wilhelmsson1 skrev:
ja, självklart är det ju så. Nu är det ju dock så att plejd inte direkt är irrelevant, snarare tvärtom. Dom leder marknaden för smart-hem styrning till ett väldigt överkomligt pris dessutom.

att du tror precis som många andra här inne att plejd inte kan styra annat än belysning så behöver du läsa på lite. Att den främst används för just det ändamålet och målgruppen är ganska självklart då dom riktat in sig på den privata marknaden men med deras ctr-01 så kan man göra mycket mer än bara tända och släcka en lampa.

Men allt är ju i tiden, om man tror att man kan köpa ett plejd system som skall hålla i femtio år så är man lite ute och cyklar.
Du renoverar knappast ett badrum var 50:e år eller hur?

Man kan bygga ett helt skräddarsytt KNX-system med bra mycket mer funktioner om man nu vill pröjsa 200k där dessutom programeringsfilerna kan läggas på en USB sticka, om man nu nojar över framtiden.

När det är fråga om relevans, pris och smidighet så är plejd överlägset bäst av alla liknande system.
Men nu tappar du mig när du skriver "smart-hem styrning". Vad inbegriper du i det? Med Plejd så handlar det i huvudsak om att tända och släcka belysning, skriv då belysningsstyrning. Så fort du vill styra något mer än belysning så går det snabbt utför när det gäller Plejds användbarhet (vilket även en stor del av Byggahus forum verkar hålla med om). Flera automatiseringar som jag har för min belysning hemma går inte heller de att göra med Plejd. De är inte särskilt svåra att lösa, men de kräver beslut baserat på flera källor.

@Bjor jag har redan brandvarnare kopplad, jag får dessutom meddelanden när den triggas och den tänder belysningen i hela huset och låser upp ytterdörren om folk är hemma.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
M masterjohn skrev:
Uppskattar alla svar!! Tack

Det jag är ute efter är ett enkelt system till primärt belysning, därav jag landat i troligtvis Plejd eller Wiser.

Med plejd och GW samt Ikea med GW tillsammans med Apple homekit så verkar man få ett enkelt system som löser det. Men man vill ju inte sitta med Svarte-Petter om något år och då verkar Wiser med Matterkompabilitet mer up-to-date…

svårt detta. Särskilt om man inte är jätteintresserad utan vill bara ha lite plug and play…
Wiser utvecklas tillsammans med världens största system, Tuya. Hur länge dom kommer att samarbeta vet väl ingen men i Asien och södra Europa är dom stora. Dom tillverkar även mkt OEM så Kjell, Deltaco m fl är Tuya. Dom har produkter till allt! Det jag använder är i huvudsak belysningsstyrning och där finns det sjukt bra dimmers för typ 150kr. Kör även Sonoff men byter ut deras grejer nu pga att dom världens sämsta dimmers… Superenkla att installera så det bör vem som helst lösa.
 
M masterjohn skrev:
Tack för alla svar. I nuläget är det mer styra belysning men vem vet vart det tar vägen i framtiden…

måste man inte ha separat Gateway eller hub?? Tänker ex Wiser och Ikea dirigera. Kan man lägga in Hue i Dirigera eller Wiser??
Eller är det ex Athom Homie som gäller då?
Från egen erfarenhet och min väg till ett smart hem/villa:
- Om du är bara vill styra lampor och inte är teknikintresserad så skulle jag satsa på lösa shelly vägguttags pluggar för fönster- och golv-lampor samt komplettera de mekaniska väggbrytarna med shelly strömbrytarpuckar för takbelysning där du behöver det. Som nubliven villaägare så finns det ändlösa hål att stoppa pengarna i så denna lösning blir betydligt billigare än om du ska ha en elektriker som kopplar in ett tekniskt tveksamt system som om/när du blir mera intresserad och dina behov ökar - kanske då ändå måste bytas/göras om.
 
Jag köpte ett system från Yanzi för ca 7 år sedan. Nu har de bestämt att support skall upphöra för privatpersoner och har dessutom dragit in iOS programvara (finns ej längre på Apple Store). Systemet har därmed blivit helt värdelöst. Undvik tillverkarspecifika system som pesten För eller senare läggs de ner. Skaffa i stället något öppet system som Zigbee. Dvs. komponenterna skall kunna styras från olika fabrikat. Allra bäst är kanske att invänta "Matter". Se här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Zigbee
https://en.wikipedia.org/wiki/Matter_(standard)
 
Redigerat:
  • Gilla
moonsire och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att det beror på vad du vill få ut av systemet.

Har använt plejd länge och tycker systemet fungerar bra för att styra belysning och vägguttag.
Wiser har fler prylar/funktioner men jag upplever deras app mera rörig.

Plejd kräver ingen gateway såvida du inte vill kunna styra över internet.
Wiser kräver gateway till många av tillbehören vill jag minnas, kamerorna kan dock köras utan.

Har lite wiser grejer som jag ska testköra framöver, dom är dock dyrare än plejd när jag har kollat.
Wisers kameror har jag provat under några månader och det har fungerat ok.
Det är ju inga värstinggrejer men duger för de flesta. Dock upplever jag rörelselarmet rätt värdelöst. Har lägsta känslighet och får larm varje gång det regnar.

Schneider köpte in sig i Plejd innan dom startade Wiser.
Dom plockade lite ideer och lämnade samarbetet.
Frågan är om alla tredjepartillverkare kan anslutas till wiser eller om det är endast är av Wiser godkända?
Då borde ju Plejd snart ha zigbee så användarna kan köra det på wiser.
Nåt motdrag kommer dom nog göra.

Plejd är bättre på belysningsstyrning och Wiser har större sortiment av tillbehör det är min uppfattning.
Tror det kommer ta ett litet tag till innan wiser slår igenom riktigt.
 
  • Gilla
Anders Wilhelmsson1
  • Laddar…
Grymt bra med alla infallsvinklar. Finns ju verkligen många för och nackdelar med de flesta systemen.

Om man skulle köra på shelly, är det deras app som gäller då?? Verkar vara varierade recensioner om man kikar runt.
 
Jag kör Homey Pro som har stöd för Plejd genom privatpersons tredjepartsplugin stöd i Homey Pro för Plejd (så vitt jag förstår använder Plejd Bluetooth även om det inte är
officiellt dokumenterat). Använder också Zigbee och ZWave komponenter (t.ex Hue och Philio). Upplever att allt fungerar mycket bra - lite mer att lära sig - lite mindre automatiskt installation - men inte inlåst
 
  • Gilla
Bjor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.