För 2 år sedan var jag inne på att köpa en solcellsanläggning men tyvärr blev det aldrig av. Nu går bindningstiden på mitt elavtal ut till våren och jag har börjat titta igen.
Har fått följande offert, som förvisso är bra mycket högre än för 2 år sedan, men som ändå känns vettig.

Ni som kan detta för gärna tycka till.

•28 paneler á 420W, Jinko
• växelriktare 10kW Growatt
• 4 batterier á 2,5kWh , Growatt
• Smartmeter Growatt
•Diverse kablage och brytare
•Montage i Februari


Uppskattad årlig produktion 9800kWh

Offertpris efter alla avdrag = 168 000kr, 10% ska betalas i förskott.

Jag vet att det är tveksamt om batterier lönar sig eller inte men jag har gjort valet att ha batterier.

Vad säger ni som kan? Tumme upp eller ner?
 
Känner inte till Growatt, Jinko är väll en hyggligt stor spelare i Kina ... Som de flesta paneler kommer i från.
Med dagens kronkurs är priset billigt jämfört med vad jag sett i andra offerter.
Om det blir något ta bilder på hur det monteras, tyvärr finns det många skolor hur det borde installeras och det finns ännu mer åsikter. Men man kan iaf försöka skydda sig mot de aldra dummaste.
 
Vilket företag har gett offert? (Verkar bra pris med tanke på att det även ingår batterier)
 
Är det räknat på 15% grönEl eller 20% gröntEl ? 14,3kr/kwp är lågt för branschen, ä en med dina offererade produkter. 10% i förskott ska/bör man inte betala.
Spontant ringer det en varningens klocka här från magkänslan
 
M mortimer skrev:
Är det räknat på 15% grönEl eller 20% gröntEl ? 14,3kr/kwp är lågt för branschen, ä en med dina offererade produkter. 10% i förskott ska/bör man inte betala.
Spontant ringer det en varningens klocka här från magkänslan
Ja, det är med 20% respektive 50% på lagring och riktade. Det känns som det är ett vettigt pris. Pris utan batterier uppskattades till 130K.
Väljer man med batterier så kan dock inte leverans av dessa garanteras samtidigt som övrigt utrustning .
 
Det är inte orimligt pris.

Jag skulle inte valt batterier, men hade jag gjort det hade jag gått hela vägen och installerat ett system för ö-drift, gärna med möjlighet att koppla in någon form av dieselaggregat också (prepper style).
Jag kan inte få batterier att bli lönsamma hur jag än räknar så jag ser dem som något för den som värdesätter självständighet före ekonomisk vinning.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
M mortimer skrev:
10% i förskott ska/bör man inte betala.
Spontant ringer det en varningens klocka här från magkänslan
Det är normalt och till och med lågt. Vissa kallar det visserligen inte för förskott utan för handpenning.
Man kan tycka vad man vill om man "bör" betala förskott men du kan lugna magen.
 
Kolla upp företagets soliditet och finanser först, har ju varit en del konkurser och går de omkull kommer du ju inte få tillbaka din handpenning.
 
A Anaii skrev:
Det är normalt och till och med lågt. Vissa kallar det visserligen inte för förskott utan för handpenning.
Man kan tycka vad man vill om man "bör" betala förskott men du kan lugna magen.
https://www.allabolag.se/5590068861/energihem-i-sverige-ab
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/O8y4r3/solpanelsforetag-i-konkurs-med-mangmiljonskulder
https://www.byggahus.se/forum/threads/min-solresa.472431/page-4#post-5007492

Varför skulle man vilja betala handpenning/förskott och riskera att bli av med det kapitalet ?
Näh, det är det dummaste man kan göra.
 
Jag sade inget om att man vill göra det. Jag sade att det är normalt och inget som i sig betyder att det är något skumt på gång.
 
Förfarandet med handpenning/förskott på en mindre del av summan är ju rätt vanligt i många branscher, så att det skulle vara något att anmärka på håller jag inte med om.
Man bör väl alltid kolla upp den partner man ska göra större affärer med, men utöver det..
 
A Anaii skrev:
Det är inte orimligt pris.

Jag skulle inte valt batterier, men hade jag gjort det hade jag gått hela vägen och installerat ett system för ö-drift, gärna med möjlighet att koppla in någon form av dieselaggregat också (prepper style).
Jag kan inte få batterier att bli lönsamma hur jag än räknar så jag ser dem som något för den som värdesätter självständighet före ekonomisk vinning.
Precis så resonerar jag med .... köper man med batterier är det lika bra att gå fullt-ut automatisk ö-drift med möjlighet att ansluta dieselaggregat senare.

tveksamt tveksamt skrev:
Förfarandet med handpenning/förskott på en mindre del av summan är ju rätt vanligt i många branscher, så att det skulle vara något att anmärka på håller jag inte med om.
Man bör väl alltid kolla upp den partner man ska göra större affärer med, men utöver det..
Ja ska man lägga handpenning så bör man kolla upp den man gör affärer med.
Personligen skulle jag försöka förhandla bort handpenningen i stil med
"Då utrustning levereras till min fastighet betalas ska denna betalas inom 10dagar mot halva utrustningens värde i vite om det inte betalats."
Eller något liknande.

En av anledningarna till att man inte ska betala handpenning / i förskott då det gäller just solceller är avdragen som kan bli strul med hos skatteverket om handpenning hamnar på fel år mot resten av installationen.
 
M MrDizzy skrev:
Ja ska man lägga handpenning så bör man kolla upp den man gör affärer med.
Personligen skulle jag försöka förhandla bort handpenningen i stil med
"Då utrustning levereras till min fastighet betalas ska denna betalas inom 10dagar mot halva utrustningens värde i vite om det inte betalats."
Eller något liknande.

En av anledningarna till att man inte ska betala handpenning / i förskott då det gäller just solceller är avdragen som kan bli strul med hos skatteverket om handpenning hamnar på fel år mot resten av installationen.
Man kan ju alltid försöka förhandla om handpenningen och se var det landar, inget fel i det.
Och vill man avtala bort den helt går det kanske att få till också, men det är i alla fall inget ovanligt sätt att göra affärer på, varken i solcellsbranschen eller på andra ställen.

Just bidragsdelen är en bra anledning att se över den biten, där är jag helt med, det är en mycket bra poäng!
 
M MrDizzy skrev:
Precis så resonerar jag med .... köper man med batterier är det lika bra att gå fullt-ut automatisk ö-drift med möjlighet att ansluta dieselaggregat senare.



Ja ska man lägga handpenning så bör man kolla upp den man gör affärer med.
Personligen skulle jag försöka förhandla bort handpenningen i stil med
"Då utrustning levereras till min fastighet betalas ska denna betalas inom 10dagar mot halva utrustningens värde i vite om det inte betalats."
Eller något liknande.

En av anledningarna till att man inte ska betala handpenning / i förskott då det gäller just solceller är avdragen som kan bli strul med hos skatteverket om handpenning hamnar på fel år mot resten av installationen.
Om du betalar delar av kostnaden allt. allt material när materialet är levererat till dig och dagen efter så konkar företaget, vem ska då installera materialet till dig som du har på uppfarten/garaget ?

I denna tråden belyses just förskottsbetalning och riskerna med det.

https://www.byggahus.se/forum/threads/foerskottsbetalning.468862/

Jag vill inte vara någon form av polis utan vill bara att den som förskottsbetalar också är medveten om de riskerna som man tar.

Installation av solceller är ju inte helt att likställa vid om du skulle t.ex förskottsbetala för fönsterbyte. Då kan man t.ex betala för materialet när det står på uppfarten (där har du bara ROT på arbetskostnaden). Skulle företaget gå i konkurs är det något lättare att hitta en annan snickare som kan montera materialet du fått levererat än om det hade varit solcellsmaterial för en annan solcellsinstallatör.
Dock även ett litet varningens finger här. Transportföretaget av materialet kan ju vara en riskfaktor också om vad de påstår sig ha levererat
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Om du betalar delar av kostnaden allt. allt material när materialet är levererat till dig och dagen efter så konkar företaget, vem ska då installera materialet till dig som du har på uppfarten/garaget ?

I denna tråden belyses just förskottsbetalning och riskerna med det.

[länk]

Jag vill inte vara någon form av polis utan vill bara att den som förskottsbetalar också är medveten om de riskerna som man tar.

Installation av solceller är ju inte helt att likställa vid om du skulle t.ex förskottsbetala för fönsterbyte. Då kan man t.ex betala för materialet när det står på uppfarten (där har du bara ROT på arbetskostnaden). Skulle företaget gå i konkurs är det något lättare att hitta en annan snickare som kan montera materialet du fått levererat än om det hade varit solcellsmaterial för en annan solcellsinstallatör.
Dock även ett litet varningens finger här. Transportföretaget av materialet kan ju vara en riskfaktor också om vad de påstår sig ha levererat
Jag visste att det var nån som hade bra kolla på detta här på BH med solpaneler och förskottsbetalning , kom inte ihåg vem eller vilken tråd.
Det var du @mortimer och det är en riktigt bra post det där.
Så bra att du rättade det jag kom ihåg fel och länkade till din post!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.