1 466 674 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Rejäl prisskillnader det finns!M Markarbetaren skrev:
gjorde nyligen 6000mil servicen. Där dom byter olja i haldex och dsg utöver den vanliga motoroljan med filter.
Nästan 16 000kr koatade det hos lokala vw nasaren.
Ehh, du har inte tänkt ha bilen så länge antar jag?P Pin skrev:
"Long life" service existerar enbart för att kunna presentera låga servicekostnader under en 3 eller 5 års leasing.
Nä nog får man kosta på att byta olja varje år.
Nä den där longlife är nog inte så värst vettigt. Det funkade inte så bra i vw. De passaterna vi fick ut -12 servades varje år, tror vi körde 2 oljebyten per år med men de höll ändå inte. Motorerna är väl bättre idag men jag skulle aldrig vänta 2 år likväl.L Lutte skrev:Rejäl prisskillnader det finns!
gjorde nyligen 6000mil servicen. Där dom byter olja i haldex och dsg utöver den vanliga motoroljan med filter.
Nästan 16 000kr koatade det hos lokala vw nasaren.
Ehh, du har inte tänkt ha bilen så länge antar jag?
"Long life" service existerar enbart för att kunna presentera låga servicekostnader under en 3 eller 5 års leasing.
Nä nog får man kosta på att byta olja varje år.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 945 inlägg
Mycket fossilbilssnack nu i tråden.
Vill bara rekommendera Tesla-Bjørn, Bjørn Nyland på youtube. Det han inte kan om elbilar är inte värt att veta. Han testar verkligen bilarna på riktigt till skillnad från motorjournalister som i bästa fall får köra bilar i några timmar innan dom ska recensera dom.
Vill bara rekommendera Tesla-Bjørn, Bjørn Nyland på youtube. Det han inte kan om elbilar är inte värt att veta. Han testar verkligen bilarna på riktigt till skillnad från motorjournalister som i bästa fall får köra bilar i några timmar innan dom ska recensera dom.
Den förra körde jag 13 år utan problem och sålde sedan likaledes utan problem.L Lutte skrev:Rejäl prisskillnader det finns!
gjorde nyligen 6000mil servicen. Där dom byter olja i haldex och dsg utöver den vanliga motoroljan med filter.
Nästan 16 000kr koatade det hos lokala vw nasaren.
Ehh, du har inte tänkt ha bilen så länge antar jag?
"Long life" service existerar enbart för att kunna presentera låga servicekostnader under en 3 eller 5 års leasing.
Nä nog får man kosta på att byta olja varje år.
Är du säker på att du inte borde byta oljan i haldexen dubbelt så ofta också
Hur som helst är då detta ytterligare argument för elbilarna.
Skulle aldrig chansa, oljebyte varje år är en billig försäkring mot haveri och onödigt slitage/förkortad livslängd.P Pin skrev:
I firmabilen vw så byts den med 6k intervall i privata volvon byta den vid haveri av pumpen.
Så den har tuggat på i 17k mil nu.
Medlem
· Uppland
· 1 644 inlägg
Förstår inte hur ni får så låga förbrukningssiffror. V60 drog en halvliter diesel per mil trots hybridsystem. Utlovat är 0.18 l/mil. Jo tjena.
Familjens nuvarande laddhybrid drar minst lika mycket. Man tankar ständigt, även om vi inte kör särskilt mycket. Vår rena elbil har jag avhandlat ovan. Fotade mätaren när den visade 14 km återstående räckvidd vid 21% batterinivå. Räckvidd enligt WLTP ska visst vara 345 km. Sanning med modifikation...
Familjens nuvarande laddhybrid drar minst lika mycket. Man tankar ständigt, även om vi inte kör särskilt mycket. Vår rena elbil har jag avhandlat ovan. Fotade mätaren när den visade 14 km återstående räckvidd vid 21% batterinivå. Räckvidd enligt WLTP ska visst vara 345 km. Sanning med modifikation...
För en laddhybrid blir ju förbrukningen noll om du kör kortare än räckvidden och sedan laddar. Andra ytterligheten är att du kör oändligt långt, eller startar med tomt batteri, då blir förbrukningen som utan hybridsystemet (med korrigering för eventuell regenerering).H HenrikHuslöse skrev:Förstår inte hur ni får så låga förbrukningssiffror. V60 drog en halvliter diesel per mil trots hybridsystem. Utlovat är 0.18 l/mil. Jo tjena.
Familjens nuvarande laddhybrid drar minst lika mycket. Man tankar ständigt, även om vi inte kör särskilt mycket. Vår rena elbil har jag avhandlat ovan. Fotade mätaren när den visade 14 km återstående räckvidd vid 21% batterinivå. Räckvidd enligt WLTP ska visst vara 345 km. Sanning med modifikation...
Förbrukningssiffrorna säger alltså i princip ingenting. Det beror helt på ditt körmönster och kan bli allt från noll upp till vanlig bensinbil.
Det var en golf sc 2.0tdi jag hade, kan det varit en 2017. Kan inte minnas det fanns någon mindre diesel att välja på, men jag valde ju med GT paketet med dsg, radar, filhållning mm. Möjligt att den fanns med manuell låda i nån snålmodell.Johannes Carlsson skrev:Passaten är törstigare, en 2017 TDi 190 ligger på 5,4/4.0.
Sen är det ju skillnad på 150, 190 och 240hk varianterna av 2.0l motorn.
Golf med 1,6d är riktigt snål
När det gäller bensinare så är det egentligen bara 1,4/1,5l motorerna som är snåla och den lilla 3 cylindriga men den är lite seg på motorväg
Tycker nog det inte är orimligt att jämföra id3 med en välutrustad golf sc, och id4 med en passat.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Men bagaget är väl bara 5L större på id4 än vanliga Golf? Sportcombi är ju större än V70 i bagaget.J JohanLun skrev:Det var en golf sc 2.0tdi jag hade, kan det varit en 2017. Kan inte minnas det fanns någon mindre diesel att välja på, men jag valde ju med GT paketet med dsg, radar, filhållning mm. Möjligt att den fanns med manuell låda i nån snålmodell.
Tycker nog det inte är orimligt att jämföra id3 med en välutrustad golf sc, och id4 med en passat.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 500 inlägg
ID3 i kupén är något rymligare än en vanlig Golf, mer som Golf+/T-Roc eller Passat. ID3 är över kupén ca 5cm högre än Golf. Men bagaget bara 2%(5l) större på ID3 än std Golf.
Urval av bagagereferenser:
V40: 335l
Golf 7: 380l
ID3: 385l
V60: 430l
T-Roc: 445l
XC40: 460l
XC60 G1: 495l
XC60 G2: 505l
V60 G2: 529l
ID4: 543l
V90: 560l
V70 G3: 575l
Enyaq: 585l
Golf 7 V: 605l
Tiguan: 615l
Passat B8 V: 650l
Tiguan Allspace: 760l
Referens: carsized.com
Urval av bagagereferenser:
V40: 335l
Golf 7: 380l
ID3: 385l
V60: 430l
T-Roc: 445l
XC40: 460l
XC60 G1: 495l
XC60 G2: 505l
V60 G2: 529l
ID4: 543l
V90: 560l
V70 G3: 575l
Enyaq: 585l
Golf 7 V: 605l
Tiguan: 615l
Passat B8 V: 650l
Tiguan Allspace: 760l
Referens: carsized.com
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 500 inlägg
Finns en 1,6d med manuell/automat på 105hk, är väl främst poolbilar och såJ JohanLun skrev:Det var en golf sc 2.0tdi jag hade, kan det varit en 2017. Kan inte minnas det fanns någon mindre diesel att välja på, men jag valde ju med GT paketet med dsg, radar, filhållning mm. Möjligt att den fanns med manuell låda i nån snålmodell.
Tycker nog det inte är orimligt att jämföra id3 med en välutrustad golf sc, och id4 med en passat.
Sådana här jämförelser är som "när fan läser bibeln"Johannes Carlsson skrev:ID3 i kupén är något rymligare än en vanlig Golf, mer som Golf+/T-Roc eller Passat. ID3 är över kupén ca 5cm högre än Golf. Men bagaget bara 2%(5l) större på ID3 än std Golf.
Urval av bagagereferenser:
V40: 335l
Golf 7: 380l
ID3: 385l
V60: 430l
T-Roc: 445l
XC40: 460l
XC60 G1: 495l
XC60 G2: 505l
V60 G2: 529l
ID4: 543l
V90: 560l
V70 G3: 575l
Enyaq: 585l
Golf 7 V: 605l
Tiguan: 615l
Passat B8 V: 650l
Tiguan Allspace: 760l
Referens: carsized.com
Sedan blir det en massa om och men med längd, bredd, höjd, höjd insynsskydd, inte fyrkantigt, med och utan fällt säte, lucka i ryggstöd, fällbart ryggstöd passagerarstol, hundbur etc.
Jag gillar när biltillverkare "skryter" om deras bagage. Typ xxx L plats för Tre stora väskor och två små.
Och när man tittar på bilden ser man massa mjuka väskor med deras egen logotyp på samt att han som packat hade svartbälte i Tetris.
Och när man tittar på bilden ser man massa mjuka väskor med deras egen logotyp på samt att han som packat hade svartbälte i Tetris.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Tankade på vägen hem idag från jobbet efter att ha kört 2 mil 100-väg och 2 mil 80-väg.H HenrikHuslöse skrev:Förstår inte hur ni får så låga förbrukningssiffror. V60 drog en halvliter diesel per mil trots hybridsystem. Utlovat är 0.18 l/mil. Jo tjena.
Familjens nuvarande laddhybrid drar minst lika mycket. Man tankar ständigt, även om vi inte kör särskilt mycket. Vår rena elbil har jag avhandlat ovan. Fotade mätaren när den visade 14 km återstående räckvidd vid 21% batterinivå. Räckvidd enligt WLTP ska visst vara 345 km. Sanning med modifikation...
Tanken rymmer 62L och det ger strax under 0,45L/mil med 1385km räckvidd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder