M Markarbetaren skrev:
Byte av olja i Haldex inkl. olja, packningar kostade 1151+moms hos Volkswagen Gbg. Byte av olja i DSG kostade 2618+moms på samma ställe.

Så Haldexoljebyte 479kr/år och DSGoljebyte 655kr/år.
Rejäl prisskillnader det finns!
gjorde nyligen 6000mil servicen. Där dom byter olja i haldex och dsg utöver den vanliga motoroljan med filter.

Nästan 16 000kr koatade det hos lokala vw nasaren.

P Pin skrev:
Oljeservice vartannat år har jag också. Men olja till 4wd och automat vart tredje respektive vart femte år - vad kostar det?
Ehh, du har inte tänkt ha bilen så länge antar jag?
"Long life" service existerar enbart för att kunna presentera låga servicekostnader under en 3 eller 5 års leasing.

Nä nog får man kosta på att byta olja varje år.
 
L Lutte skrev:
Rejäl prisskillnader det finns!
gjorde nyligen 6000mil servicen. Där dom byter olja i haldex och dsg utöver den vanliga motoroljan med filter.

Nästan 16 000kr koatade det hos lokala vw nasaren.



Ehh, du har inte tänkt ha bilen så länge antar jag?
"Long life" service existerar enbart för att kunna presentera låga servicekostnader under en 3 eller 5 års leasing.

Nä nog får man kosta på att byta olja varje år.
Nä den där longlife är nog inte så värst vettigt. Det funkade inte så bra i vw. De passaterna vi fick ut -12 servades varje år, tror vi körde 2 oljebyten per år med men de höll ändå inte. Motorerna är väl bättre idag men jag skulle aldrig vänta 2 år likväl.
 
Mycket fossilbilssnack nu i tråden.

Vill bara rekommendera Tesla-Bjørn, Bjørn Nyland på youtube. Det han inte kan om elbilar är inte värt att veta. Han testar verkligen bilarna på riktigt till skillnad från motorjournalister som i bästa fall får köra bilar i några timmar innan dom ska recensera dom.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Rejäl prisskillnader det finns!
gjorde nyligen 6000mil servicen. Där dom byter olja i haldex och dsg utöver den vanliga motoroljan med filter.

Nästan 16 000kr koatade det hos lokala vw nasaren.



Ehh, du har inte tänkt ha bilen så länge antar jag?
"Long life" service existerar enbart för att kunna presentera låga servicekostnader under en 3 eller 5 års leasing.

Nä nog får man kosta på att byta olja varje år.
Den förra körde jag 13 år utan problem och sålde sedan likaledes utan problem.

Är du säker på att du inte borde byta oljan i haldexen dubbelt så ofta också ;)

Hur som helst är då detta ytterligare argument för elbilarna.
 
P Pin skrev:
Den förra körde jag 13 år utan problem och sålde sedan likaledes utan problem.

Är du säker på att du inte borde byta oljan i haldexen dubbelt så ofta också ;)

Hur som helst är då detta ytterligare argument för elbilarna.
Skulle aldrig chansa, oljebyte varje år är en billig försäkring mot haveri och onödigt slitage/förkortad livslängd.

I firmabilen vw så byts den med 6k intervall i privata volvon byta den vid haveri av pumpen.
Så den har tuggat på i 17k mil nu.
 
Förstår inte hur ni får så låga förbrukningssiffror. V60 drog en halvliter diesel per mil trots hybridsystem. Utlovat är 0.18 l/mil. Jo tjena.

Familjens nuvarande laddhybrid drar minst lika mycket. Man tankar ständigt, även om vi inte kör särskilt mycket. Vår rena elbil har jag avhandlat ovan. Fotade mätaren när den visade 14 km återstående räckvidd vid 21% batterinivå. Räckvidd enligt WLTP ska visst vara 345 km. Sanning med modifikation...
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Förstår inte hur ni får så låga förbrukningssiffror. V60 drog en halvliter diesel per mil trots hybridsystem. Utlovat är 0.18 l/mil. Jo tjena.

Familjens nuvarande laddhybrid drar minst lika mycket. Man tankar ständigt, även om vi inte kör särskilt mycket. Vår rena elbil har jag avhandlat ovan. Fotade mätaren när den visade 14 km återstående räckvidd vid 21% batterinivå. Räckvidd enligt WLTP ska visst vara 345 km. Sanning med modifikation...
För en laddhybrid blir ju förbrukningen noll om du kör kortare än räckvidden och sedan laddar. Andra ytterligheten är att du kör oändligt långt, eller startar med tomt batteri, då blir förbrukningen som utan hybridsystemet (med korrigering för eventuell regenerering).

Förbrukningssiffrorna säger alltså i princip ingenting. Det beror helt på ditt körmönster och kan bli allt från noll upp till vanlig bensinbil.
 
D
Stulet men ändå intressant och positivt perspektiv på bränslepriserna:
Text om kostnaden och miljöeffekter av att köra en Subaru jämfört med en Volvo 240 från 1979, med jämförelser och personliga anekdoter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Passaten är törstigare, en 2017 TDi 190 ligger på 5,4/4.0.
Sen är det ju skillnad på 150, 190 och 240hk varianterna av 2.0l motorn.
Golf med 1,6d är riktigt snål

När det gäller bensinare så är det egentligen bara 1,4/1,5l motorerna som är snåla och den lilla 3 cylindriga men den är lite seg på motorväg
Det var en golf sc 2.0tdi jag hade, kan det varit en 2017. Kan inte minnas det fanns någon mindre diesel att välja på, men jag valde ju med GT paketet med dsg, radar, filhållning mm. Möjligt att den fanns med manuell låda i nån snålmodell.

Tycker nog det inte är orimligt att jämföra id3 med en välutrustad golf sc, och id4 med en passat.
 
M
J JohanLun skrev:
Det var en golf sc 2.0tdi jag hade, kan det varit en 2017. Kan inte minnas det fanns någon mindre diesel att välja på, men jag valde ju med GT paketet med dsg, radar, filhållning mm. Möjligt att den fanns med manuell låda i nån snålmodell.

Tycker nog det inte är orimligt att jämföra id3 med en välutrustad golf sc, och id4 med en passat.
Men bagaget är väl bara 5L större på id4 än vanliga Golf? Sportcombi är ju större än V70 i bagaget.
 
ID3 i kupén är något rymligare än en vanlig Golf, mer som Golf+/T-Roc eller Passat. ID3 är över kupén ca 5cm högre än Golf. Men bagaget bara 2%(5l) större på ID3 än std Golf.
Urval av bagagereferenser:
V40: 335l
Golf 7: 380l
ID3: 385l
V60: 430l
T-Roc: 445l
XC40: 460l
XC60 G1: 495l
XC60 G2: 505l
V60 G2: 529l
ID4: 543l
V90: 560l
V70 G3: 575l
Enyaq: 585l
Golf 7 V: 605l
Tiguan: 615l
Passat B8 V: 650l
Tiguan Allspace: 760l

Referens: carsized.com
 
Redigerat:
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det var en golf sc 2.0tdi jag hade, kan det varit en 2017. Kan inte minnas det fanns någon mindre diesel att välja på, men jag valde ju med GT paketet med dsg, radar, filhållning mm. Möjligt att den fanns med manuell låda i nån snålmodell.

Tycker nog det inte är orimligt att jämföra id3 med en välutrustad golf sc, och id4 med en passat.
Finns en 1,6d med manuell/automat på 105hk, är väl främst poolbilar och så
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
ID3 i kupén är något rymligare än en vanlig Golf, mer som Golf+/T-Roc eller Passat. ID3 är över kupén ca 5cm högre än Golf. Men bagaget bara 2%(5l) större på ID3 än std Golf.
Urval av bagagereferenser:
V40: 335l
Golf 7: 380l
ID3: 385l
V60: 430l
T-Roc: 445l
XC40: 460l
XC60 G1: 495l
XC60 G2: 505l
V60 G2: 529l
ID4: 543l
V90: 560l
V70 G3: 575l
Enyaq: 585l
Golf 7 V: 605l
Tiguan: 615l
Passat B8 V: 650l
Tiguan Allspace: 760l

Referens: carsized.com
Sådana här jämförelser är som "när fan läser bibeln";)
Sedan blir det en massa om och men med längd, bredd, höjd, höjd insynsskydd, inte fyrkantigt, med och utan fällt säte, lucka i ryggstöd, fällbart ryggstöd passagerarstol, hundbur etc.:cool:
 
Jag gillar när biltillverkare "skryter" om deras bagage. Typ xxx L plats för Tre stora väskor och två små.

Och när man tittar på bilden ser man massa mjuka väskor med deras egen logotyp på samt att han som packat hade svartbälte i Tetris.
 
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
M
H HenrikHuslöse skrev:
Förstår inte hur ni får så låga förbrukningssiffror. V60 drog en halvliter diesel per mil trots hybridsystem. Utlovat är 0.18 l/mil. Jo tjena.

Familjens nuvarande laddhybrid drar minst lika mycket. Man tankar ständigt, även om vi inte kör särskilt mycket. Vår rena elbil har jag avhandlat ovan. Fotade mätaren när den visade 14 km återstående räckvidd vid 21% batterinivå. Räckvidd enligt WLTP ska visst vara 345 km. Sanning med modifikation...
Tankade på vägen hem idag från jobbet efter att ha kört 2 mil 100-väg och 2 mil 80-väg.
Tanken rymmer 62L och det ger strax under 0,45L/mil med 1385km räckvidd.

Digital hastighetsmätare på noll, varvräknare, biltemperatur, bränslenivå, klocka, körsträcka. Bilen är parkerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.