P Papen skrev:
60 tals hus i zon 3
125 kvm + 125 kvm källare
Bergvärme
11 100kr för december
Dags att hyra ut källaren kanske:surprised:
Hur ser er förbrukning ut? Vi bor i ett 50-tals hus på 1,5 våning plus källare. Samma kvm som ni. Zon 3 med bergvärme. Våran räkning nu i december (för november) hamna bara på 2400 kr (vi har haft rörligt nu fr.o.m 8 november)
 
L LarsSt skrev:
Vad är planen?☺️
L LarsSt skrev:
Vad är planen?☺️
L LarsSt skrev:
Vad är planen?☺️
sänka elförbrukningen med 30% vilket borde vara enkelt. Har en del skog så det blir väl till att elda mer än vi gör just nu. Har även gjort så att värmen från kaminen sprider värmen bättre till större delen av huset. Kortare duschar, och färre maskiner med tvättmaskin och diskmaskin

så skall nog inte bli så svårt (hoppas jag)

har bundit räntan på flera år framöver så det lär inte komma några överraskningar där
 
  • Gilla
LarsSt
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Undrar hur räkningarna ser ut för eltunga industrier och liknande nu med tanke på hur illa det ser ut med den lilla förbrukning privatpersoner har i jämförelse :thinking:
hörde att våran företag hade en räkning på 16mille förra året på en månad
 
D Daniel 109 skrev:
Tack Overandout. Då behöver jag inte leta efter den siffran. Jawen fick vara lycklig en stund över att jag inte hittade den direkt i alla fall.
Fast nu förflyttar du ämnet som du & jag diskuterade, det var BNP !

Det var BNP per capita inom EU & ditt påstående att Sveriges snittbefolkning är "rika" för att Sverige låg högt upp i listan!
Poängen i det du nu svarar på, var att jag tycker att du ALDRIG har fakta som styrker dina påståenden, vilket fortfarande stämmer.

Och går vi tillbaka till det som faktiskt diskuterades så är det så här.

Sverige har blivit ett skatteparadis för de rika, och vi är just nu enligt Credit Suisse världens tolfte mest ojämlika land. Våra resurser är mer ojämlikt fördelade än i nationer som Filippinerna, USA eller Nigeria.

Andreas Cervenka beskriver i sin bok Girig-Sverige hur den svenska medelklassen är ganska fattig i jämfört med i många andra länder. Medelklassens andel av Sveriges samlade förmögenhet är 22 procent. Jämför det med länder som Frankrike och Tyskland där motsvarande siffra är 40 procent.

Trots att Sverige är världens nionde rikaste land.!

Och fortfarande har Tyskland & Frankrike mycket varmare klimat, och har inte i närheten av Nordens elbehov för att enbart värma sina hus som HELA 53% av Sveriges befolkning faktiskt har som boende.

Men du tycker Sverige har det "okey", trotts bevisligen mindre pengar i snitt att överleva på & ett 4-dubbelt elbehov för att ha samma "boendestandard/temperatur" inomhus i våra hem gentemot Tyskland/Frankrike.

Ungefär lika korkat som att vi i Sverige skulle ha Qatars eller Saudiarabiens bränslepriser.
För dom har gott om olja & vi har gott om elproduktion
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Hur sjutton bränner du så mycket el?
Kupévärmare x10 utomhus eller
?
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det där handlar om växelpengar i sammanhanget.
Beloppets storlek rättfärdigar inte att man slösar på onödiga saker, många bäckar små du vet...
 
CasaMoss CasaMoss skrev:
?????? Men för december…..halva månade har ju bara gått?
Du lurade mig...

Titta på datumet på inlägget...

Den decembermånaden är gammal?
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Slutt68 Slutt68 skrev:
Hur sjutton bränner du så mycket el?
Kupévärmare x10 utomhus eller
?
Hus från 1912 och en del elradiatorer. Inga problem att komma upp i de nivåerna då.

Februari 2018 hade vi 6261kWh. Träkåk från 1938 med 45mm isolering, massa värmeläckor, luftvärmepump och elradiatorer.

Februari 2022 2861kWh, och då har uppvärmt 36kvm gästhus + garage tillkommit, men gått över till vattenburen bergvärme.
 
stefancrs stefancrs skrev:
Hus från 1912 och en del elradiatorer. Inga problem att komma upp i de nivåerna då.

Februari 2018 hade vi 6261kWh. Träkåk från 1938 med 45mm isolering, massa värmeläckor, luftvärmepump och elradiatorer.

Februari 2022 2861kWh, och då har uppvärmt 36kvm gästhus + garage tillkommit, men gått över till vattenburen bergvärme.
Åk utomlands 3 månader, blir billigare. Vilken skit kåk
Varför har du inte luftvärmepump överallt istället för element
 
  • Arg
  • Gilla
  • Wow
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Slutt68 Slutt68 skrev:
Åk utomlands 3 månader, blir billigare. Vilken skit kåk
Varför har du inte luftvärmepump överallt istället för element
Du läste visst inte vad jag skrev, men skärpning. Lite trevligare ton kan du nog hålla.
 
  • Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Du läste visst inte vad jag skrev, men skärpning. Lite trevligare ton kan du nog hålla.
Oj, sry.
Ditt fina hus behöver flera luftvärmepumpar och stänga av alla elradiatorer.

Vårat hushåll satte ev extra pengar och högg ved i våras som vi nu stödeldar med. Monterade även ett 13 kWh batteri och har timpris. Fattar faktiskt inte hur du kan bränna sådan ofantligt stor mängd el och inte ja framförhållning till vintern
 
  • Haha
Thomas'
  • Laddar…
Slutt68 Slutt68 skrev:
Oj, sry.
Ditt fina hus behöver flera luftvärmepumpar och stänga av alla elradiatorer.

Vårat hushåll satte ev extra pengar och högg ved i våras som vi nu stödeldar med. Monterade även ett 13 kWh batteri och har timpris. Fattar faktiskt inte hur du kan bränna sådan ofantligt stor mängd el och inte ja framförhållning till vintern
Men vi har ju vattenburen bergvärme? Och håller på att isolera bättre? Jag tror du blandar ihop mig med den första du började hacka på.

Vi har hittills i december gjort av med 700kWh. Det är väl inte så farligt?
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Men vi har ju vattenburen bergvärme? Och håller på att isolera bättre? Jag tror du blandar ihop mig med den första du började hacka på.

Vi har hittills i december gjort av med 700kWh. Det är väl inte så farligt?
Ja jag trodde jag kommenterade trådskaparen.
Sanningen kan vara välbehövlig ibland.
 
Slutt68 Slutt68 skrev:
Ja jag trodde jag kommenterade trådskaparen.
Sanningen kan vara välbehövlig ibland.
jag tror faktiskt trådskaparen fått höra sanningen åtskilliga gånger under de elva månaderna som gått sen första inlägget skrevs.
har du läst alla 6529 inläggen som skrivits innan ditt första (#6530)?
 
  • Gilla
stefancrs och 2 till
  • Laddar…
Slutt68 Slutt68 skrev:
Fattar faktiskt inte hur du kan bränna sådan ofantligt stor mängd el och inte ja framförhållning till vintern
Vi har i Sverige en kultur som gjort att vi under flera 100 år har uppfört just trähus, mycket för att tillgången till skog fans i vår närhet över hela landet.

År 1800 bodde drygt 90 procent av Sveriges befolkning på landsbygden. Med ett invånarantal på 2,3 miljoner betydde det att cirka endast 230 000 svenskar var stadsbor.

Många av dessa hus står kvar & bebos ännu, och trähusen som sedan dess uppförts i Sverige ända fram till 1990-talet har ingen eller mycket lite isolering pga av att oljan & elen var billig under 40-50-60-70-80-talet, så även om tekniken fanns från ca 1975 & framåt så var det ingen som pratade om energioptimering eller liknande.

Dessa hus som är en relativt stor grupp är inte lätta att åtgärda för att få "drägliga" förbrukningskostnader.
Dom är ofta mycket otäta & har en grundläggning som gör att det kan blåsa in kall luft underifrån genom springorna i trägolven, det sker pga av kapilärkraften att varm luft stiger & när den varmare luften inuti huset läcker ut runt skorsten, fönster & andra glipor, så dras samma mängd iskall luft in via golven.

Jag tror ekonomin i många av dessa hus också är "under snittet", så många har nog inte heller ekonomiska förutsättningar att energieffektivisera för 7-800.000 kr.
Dom kan ju sätta in luftvärmepumpar & absolut få lägre elförbrukning, men husen kommer fortfarande kräva samma mängd energi, så husen blir ju inte mindre energikrävande totalt sätt
 
  • Gilla
videopac och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.