Dags för en platsbyggd bokhylla och jag tror jag har en färdig plan för allt utom gångjärnen i dörrarna på nedre delen av bygget. Stommen är 18 mm stavlimmade furuskivor och dörrarna spegeldörrar i furu där jag kan välja tjocklek själv efter bl a vad som funkar med gångjärnen. Dörrarna ska sitta i liv med stommens framsida. "Shakerstyle" tror jag det heter på nysvensk instagramska.

Är den enklaste lösningen att använda dolda gångjärn av IKEA-typ som går att justera i alla ledder i efterhand? Om det är så - kan jag köpa från IKEA eller är de bara för utanpåliggande dörrar, eller vad det kallas? Några konkreta tips på gångjärn eller inköpsställen? Behövs någon fiffig mall eller verktyg, eller är det bara att mäta, rita och borra?

Eller är det enklare med någon annan lösning, så säg bara till. Jag tror jag kommer få ihop resten på ett tillräckligt bra sätt, så det vore ju surt om jag ställde till det med gångjärnen när allt annat är klart.
 
Hep Hep skrev:
Dags för en platsbyggd bokhylla och jag tror jag har en färdig plan för allt utom gångjärnen i dörrarna på nedre delen av bygget. Stommen är 18 mm stavlimmade furuskivor och dörrarna spegeldörrar i furu där jag kan välja tjocklek själv efter bl a vad som funkar med gångjärnen. Dörrarna ska sitta i liv med stommens framsida. "Shakerstyle" tror jag det heter på nysvensk instagramska.

Är den enklaste lösningen att använda dolda gångjärn av IKEA-typ som går att justera i alla ledder i efterhand? Om det är så - kan jag köpa från IKEA eller är de bara för utanpåliggande dörrar, eller vad det kallas? Några konkreta tips på gångjärn eller inköpsställen? Behövs någon fiffig mall eller verktyg, eller är det bara att mäta, rita och borra?

Eller är det enklare med någon annan lösning, så säg bara till. Jag tror jag kommer få ihop resten på ett tillräckligt bra sätt, så det vore ju surt om jag ställde till det med gångjärnen när allt annat är klart.
Osäker på om ikea har någon produkt med innanförliggande dörrar. Jag brukar köra med Blum gångjärn för dessa ändamål, 110° innanförliggande i länken nedan.

Man klarar väl sig utan någon specifik mall men det tar inte många minuter att göra en o man har nytta av den varenda gång man ska montera gångjärn.

https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-177#post-2754761


https://www.theofils.se/gangjarn/dolda-gangjarn-35-mm/?pagination=2
 
  • Gilla
Hans G2 och 1 till
  • Laddar…
A
Ett tips är att köpa en 35mm borr i HM avsedd för beslagsmaskiner/cnc etc. Dessa har en betydligt mindre centrumspets än de otal varianter jag sett på byggvaruhusen från Bosch mm. Vi borrar luckor i 16mm MDF, då är det ca 2-3 mm kvar. Köper du 107° gångjärn kan man spara 1mm djup på grytan också. Jag vet inte varför BLUM har gjort så, men så är det. Mallen som @Ola C presenterar är en smart lösning.

https://www.kyocera-unimerco.se/kyo...ring-bits/cylinder-boring-bits-wpoint/181270/
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Tackar för flera bra tips. Theofils hade ju allt, vilket både underlättade och ställde till det. 110 grader innanförliggande var ju enkelt och bra att välja, men sedan måswte det beslutas om både monteringssätt och platta. Något monteringssätt som är mer lämpligt än andra för furu? Det fick bli riktigt trä i bygget, då vi tagit ett principbeslut om att inte bygga in MDF eller tryckimpregnerat i en kulturskyddad gammal gård. Dolda gångjärn är väl på gränsen, men de är just dolda.

Mall är såklart bra att ha så att det blir lika på alla dörrar och om det räcker med att fixa en själv och inte någon amerikansk plåthistoria så blir jag bara glad. Ola är ju min jiggidol och då ska alla mallar och jiggar byggas efter behov och helst se ut som små mästerverk i sig.

Vad gäller borrdjup så tror jag att det kommer lösa sig med borr jag har. En av sakerna som stör mig mest i livet är dörrar som skevar sig, och allra mest störande är om det är mitt fel. Därför tänkte jag göra ramarna lite extra tjocka och bygga dem av två lager finfuru med årsringar åt olika håll. Överkurs enligt expertisen, men jag har misslyckats med saker som inte ens varit teoretiskt möjliga att sumpa, så jag kör med dubbla hängslen här.

Jag håller på att omsätta planen jag haft i huvudet ett tag till först en ritning och sedan en bokhylla. Det kommer säkert fler frågor efter hand (kanske till @mowatom när jag och vertikalfräsen ska försöka skapa spegeldörrar) men under tiden kan ni få se om det första utkastet funkar eller om det kanske behöver filas på detaljerna.

Ritad skiss på vitt papper, blåa linjer, handskrivna måttangivelser, veckat, planlösning eller designutkast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aldrig satt såna gångjärn i massivt trä men "skruvinfästning" är väl ämnat för just det? Här får nån annan flika in för jag har inte riktigt koll.

Min lilla jigg är mest tänkt för frästa grytor, det går ju snabbare att borra om man har tjocklek till det. Min jigg kan då användas som layouthjälpmedel så den är inte helt menlös de gånger man borrar grythålet.
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Jag tror att en fördel med de man skruvar dit istället för expandergrunkan är att det förmodligen är lättare utan jigg? Jag tänker att man få kan borra stora hålet, trycka dit gångjärnet och använda självcentrerande borr för de två mindre hålen. (Vilket jag dock inte provat då jag köpt Blums egna jigg, den är dock både rätt dyr och har kass dammhantering.)
Om du är osäker på vilka varianter som funkar hur så fanns det, åtminstone tidigare, demo-montering av de flesta Blumgångjärn på Theofils Stockholmsbutik.
Rekommenderar hur som helst att du monterar ett gångjärn i en provbit för att bestämma eller dubbelkolla avstånden du vill ha.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Jag köpte en sån här jigg för just detta ändamål när jag byggde spegeldörrar i ask. Funkade remarkabelt bra. Går säkert att göra en egen men det saknar i alla fall jag ekvilibristiska anlag för. Blums justerbara beslag är ju för övrigt helt fantastiska.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Nämen har de en riktig butik? Jag tänkte inte ens så långt, men jag får väl skylla på att jag jobbar med e-handelstjänster och är yrkesskadad. Då åker jag dit och handlar det de säger åt mig att handla.

Fast några saker är klara redan. Det blir åtminstone en mall för att få alla dörrar lika, det blir med skruvmontering och jag kommer bygga en prototyp (egentligen ett väggskåp med en dörr i samma storlek och konstruktion som bokhyllorna) för att testa både att bygga spegeldörr och montera dit den. Får se om det blir IKEA efter det.

Stort tack så länge. Jag renritade förresten min ritning och nu fick den godkänt av min fru. Hon var inte helt övertygad tidigare.

Två digitala ritningar av klassiska fönster med indelade rutor och paneler nedtill.
 
  • Gilla
Klass0n och 5 till
  • Laddar…
A
Jag kör nästan alltid skruvning. Det är flashigare och roligare att trycka dit ett clip-top, men det har sina fördelar att bara ha borrat 35 grytan. Då passar gångjärn från vilket fabrikat som helst. Blums gångjärn har också en rak kant, så man lägger ju bara dit 2 eller fler gångjärn, och lägger an en raksågad remsa så de rätar upp sig och hamnar rakt. Smartskallarna på hettich tycker det är en bra idé med rundad kant.

@Hep Om man vill få det att se elegant ut, så har blum tjusiga täckbrickor man klickar över skruvinfästningen.

Jag har alltså inget emot Clip-top, det är också en prisfråga i vårat fall. Vi köper kanske 2000 / år
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Har haft planer på liknande projekt och har så sneglat på gångjärn från Grass, Nexis slide-on 73. De har ett synligt gångjärn, men moderna justeringsmöjligheter osv. Som sagt bara planeringsstadiet så ingen praktisk erfarenheter, men har uppfattat det som att de används av en del kökstillverkare där man strävar efter en platsbyggd känsla…
 
  • Gilla
hampasnöret
  • Laddar…
Alltså så här:
 
  • Mobilskärmsavbild av webbplats visar skåpsgångjärn, öppningsvinkel 270 grader, beställningsinformation, täckning hel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
F Fredrik99 skrev:
Alltså så här:
Ja, Kvänum bla använder dessa. De är tyvärr inte ett 100% bra gångjärn, men de är snygga.
 
mowatom skrev:
Ja, Kvänum bla använder dessa. De är tyvärr inte ett 100% bra gångjärn, men de är snygga.
Det känns som att jag borde lita på någon som köper 2000 gångjärn om året, så jag tar en tur till Theofils i veckan och köper de Blum som det tipsats om.

Lite OT, men jag blir nyfiken. Du kan en massa och har en dyr fräs, så långt visste jag. Men med tanke på din gångjärnsförbrukning kan man ana att det där med att bygga saker i trä är lite mer än bara en hobby. Lust att berätta vad du jobba med? Såklart full respekt om du vill vara mer privat här.
 
A
Hep Hep skrev:
Lust att berätta vad du jobba med?
Vi tillverkar egentligen allt inom inredningsnickeri, men i huvudsak butiksinredning och inredning till vården, sköterskexpeditioner etc. Ibland lite privatpersoner såsom Wic, kök men det är sällan. Jag driver snickeriet tillsammans med min fru. Vi är inte billigast men vi strävar efter att vara riktigt bra (helst bäst:crysmile:) Vi har i princip bara återkommande kunder, samma under snart 20 år, och det ser vi som ett gott betyg. Nu är det färdigskrävlat!
Modernt skåpsarbete i verkstad, trä och svart bänkskiva, geometriska mönster, ljus och mörk kontrast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träskåp med glasskivor, handtag, reflexion, inredning, suddig bakgrund av ett rum med möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
ådal och 15 till
  • Laddar…
Jag har gjort fräsjiggar för de olika varianterna från Ikea och de där med fusk gångjärn från Kvänum och det behöver inte alls bli så särskilt komplicerat tycker jag.

De där Kvänum-gångjärnen var ganska trevliga men krävde fräsning från två håll så det blev en lite mer avancerad jig förstås. Har Theofil dessa gångjärn (länk)?

För Utrusta/Metod (Blum xxx), ett enkelt 35mm hål som fräses i med kopierstål och sedan ett 8.5mm borr med stopp i skruvdragaren:
Snickeriverkstad, träskivor, metallklämmor, cirkelsågdel, verktygsbänk, skruvstycken, hantverk, snickerikonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kvänum (Blum yyy), kopierstål och sedan centrumborr direkt i gångjärnet:
Gångjärn på skåpsdörr, skåpet öppet, urtag för inbyggda hyllor synliga, möbelmontering, snickeri, detaljbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.