M
I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
”Värmer” huset med luft/vatten-värmepump.
Köpte huset för 1,5 år sen. Innan satt vi i en varm go lägenhet. Those were the days. Men! Man får mycket gjort i huset för så fort man sitter still fryser man som en gris! Hur gör ni för att hålla humöret uppe? Har andra det lika kallt? Och är det värt tusenlapparna man sparar?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Älska
JockeHX och 17 till
  • Laddar…
Nej det är inte värt att ha 16 grader en hel månad för att spara några tusen kronor…
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Älska
Nilatack och 70 till
  • Laddar…
Det beror väl helt på om man har de extra 1000 lapparna eller inte. Har man dem inte är det klart värt det. Bra underställ och tofflor och filtar gör underverk. Men även att unna sig en kvarts värmefilt innan man hoppar i sängen så den inte är iskall.
 
  • Gilla
  • Älska
pontuskarlsson och 44 till
  • Laddar…
Nu är ju underställ och tofflor även något som kostar pengar samt behöver tvättas.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
Har 19 grader inställt på värmepumpen men har nog aldrig sett termometer inomhus under 20,8-22
 
  • Gilla
  • Wow
Eva A M och 3 till
  • Laddar…
17-18 grader inomhus, och det stör mig inte. Lägger hellre pengarna på restaurangbesök och liknande.
 
  • Gilla
  • Wow
Huzzbutt och 26 till
  • Laddar…
M Maggan-77 skrev:
I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
”Värmer” huset med luft/vatten-värmepump.
Köpte huset för 1,5 år sen. Innan satt vi i en varm go lägenhet. Those were the days. Men! Man får mycket gjort i huset för så fort man sitter still fryser man som en gris! Hur gör ni för att hålla humöret uppe? Har andra det lika kallt? Och är det värt tusenlapparna man sparar?
Jag är i samma situation som dig..Det är verkligen inte lätt att hålla humöret uppe när man fryser så man skakar för att spara el.
Jag blir väl sjuk på kuppen.
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 13 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
[länk]

här svarar några politiker på vilken rumstemperatur de har hemma, tror ni att de levererar ärliga svar?
Japp, kloke Morgan myser med 20grader inomhus.
Grattis till honom !⭐
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Bjursingen och 13 till
  • Laddar…
Vi siktar på 19 - 19,5 grader. Idag har det sjunkit under 19 utan att det blåser ute, så nu har vi justerat värmekurvan (har ingen innegivare/termostat).

Jag frös hela förra vintern och vägrar göra det i år igen. Vi har tätat lite springor och skaffat gardiner som täcker fönster men inte element, så vi har sänkt förbrukningen trots lite högre temperatur inomhus.
 
  • Gilla
  • Älska
Renhorn och 8 till
  • Laddar…
Skåne2020 Skåne2020 skrev:
Japp, kloke Morgan myser med 20grader inomhus.
Grattis till honom !⭐
Vinge nöjde sig med 15 han.
Skåne2020 Skåne2020 skrev:
Japp, kloke Morgan myser med 20grader inomhus.
Grattis till honom !⭐
VInge myser
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
N
K Kurtivan skrev:
Vinge nöjde sig med 15 han.

VInge myser
Inte i närheten av de löner politikerna i inslaget har på skattebetalarnas bekostnad men håller ändå 20-21 grader (luftluftvärmepump) utom i ett rum som är kallställt inte bara denna utan alla vintrar de 36 år jag bott här.
Har bundet elpris men hade hållit samma temperatur även om jag haft rörligt.
Har inga lån överhuvudtaget så det finns utrymme att slippa sitta inne och frysa även om elpriset varit högre än det jag har nu.
Dock vill jag understryka att jag är sparsam med elen (försöker hjälpa till att plana ut kurvan).
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 23 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Inte i närheten av de löner politikerna i inslaget har på skattebetalarnas bekostnad men håller ändå 20-21 grader (luftluftvärmepump) utom i ett rum som är kallställt inte bara denna utan alla vintrar de 36 år jag bott här.
Har bundet elpris men hade hållit samma temperatur även om jag haft rörligt.
Har inga lån överhuvudtaget så det finns utrymme att slippa sitta inne och frysa även om elpriset varit högre än det jag har nu.
Dock vill jag understryka att jag är sparsam med elen (försöker hjälpa till att plana ut kurvan).
Ja, men vet du, jag tror dom ljuger. Synd att inte Ebba fick svara, hon är ju noga med sanningen
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
te95mne och 50 till
  • Laddar…
harry73
Det där med hur varmt det är inomhus är lite klurigt. Vi har en termometer i köksfönstret med utegivare som hänger ur fönstret. Utetemperaturen stämmer väldigt bra om inte solen ligger på. Innertemperaturen är just temperaturen i köksfönstret. Förr brukade vi ha mellan 21 och 23 och kunde vi knappt tända en brasa innan det blev för varmt inomhus. Nu är temperaturen i köksfönstret snarare 16 - 18 grader, ich tändar vi en brasa går den upp till 20.

Jag trodde familjen inte ville gå så lågt, men det var jag som ställde vägen lite högre förra veckan (från 16 till 17). Hela familjen var sjuk, hostade och hade astma. Så vi kunde inte tända en brasa pga röken. Nu har febern lagt sig, så nu går temperaturen i köksfönstret ner igen.

Förra december betalade vi 10700kr nu ligger prognosen på 8500kr trots dubbelt så högt pris.

Jag skulle säga att det handlar om några tusenlappar, det handlar om mer än 10000kr bara i december och vintern är lång. Jag har ingen aning om jag utan besparing kan betala elräkningen. Sedan behöver vi spara en buffert för nästa vintern.
Jag vill i alla fall inte upptäcka att jag inte har råd ned räkningen, för behöver man sälja huset, blir de ekonomiska problem bara större.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 15 till
  • Laddar…
N
K Kurtivan skrev:
Ja, men vet du, jag tror dom ljuger. Synd att inte Ebba fick svara, hon är ju noga med sanningen
Jag hade hellre velat höra Bolund och Stenevi svara.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
christeralfredsson och 44 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.