S SueCia skrev:
SE1 och 2 borde få höjda skatter motsvarande kostnaderna i SE3 och 4 så att dessa pengar kan användas till att bygga ut elnätet :)
Eeehh? Inget bidrag och högre skatt? Då tar vi hellre bort bidraget i 3&4 och bygger för den "lilla" slanten istället.

Men nu ska vi vara positiva här. En annan sak som är bra med dagens kw jakt är att man nu verkligen VILL åka till kontoret istället för att köra hemmakontor, bakåtsträvande kollegor som tycker att hemmakontor är djävulens påfund blir superglada att man är där och man får gosig värme på köpet. Win win! Sen kan man passa på att fylla sin dagliga dos av gott maskinkaffe också, helt gratis. Tjoho!
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Klimatet kommer lida betydligt framöver, det är en sak som är säkert. Tyskland passar på att spy ut 700g CO2/kWh och Polen nästan 1000g CO2/kWh. Det enda som ersätter ryska gasen på kort och medellång sikt är fossila bränslen.

Med svenska 20g CO2/kWh ser jag det knappast som positivt för miljön att just vi drar ner vår konsumtion drastiskt. Men men.
Du får nog tänka om, du har gått på den socialdemokratiska propagandan.

Bara oljeverket i Karlshamn släpper ut över 1000ton CO2 om dagen. Det har gått i stort sett 24/7 sedan augusti.
662MW uteffekt och 1000ton CO2 om dagen får jag till 63g CO2/kWh. Och det för endast karlshamnverket, ett enda kraftverk. Som för tillfället står för 100 x 662 / 22860 = 2,89% av Sveriges totala produktion.
 
Nej, ingenting är bra med el-kris, ingenting.
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
S
M MrBoes skrev:
Eeehh? Inget bidrag och högre skatt? Då tar vi hellre bort bidraget i 3&4 och bygger för den "lilla" slanten istället.
Varför? Det är ju zon 1 och 2 som har utrymme, och dessutom rejält utrymme för höjda priser så att de kan finansiera utbyggnation.

Om zon 3 och 4 klarar 500 öre så klarar zon 1 och 2 det också.

Samma pris över hela Sverige och använd mellanskillnaden till att bygga elnät, svårare än så är det inte. :)
 
  • Arg
  • Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Ja det är sjukt att vi ska betala för folks pooler och andras hyresgäster, vet en som kommer få 30tkr och den personen drar in 160tkr per år i hyra på två hyresgäster:rofl:
Inga kostnader?
 
Känns som allt miljöarbete som gjorts de senaste åren kommer raderas ut i vinter när folk kommer elda allt som brinner...
 
  • Gilla
  • Ledsen
big mike och 2 till
  • Laddar…
S
nino nino skrev:
Känns som allt miljöarbete som gjorts de senaste åren kommer raderas ut i vinter när folk kommer elda allt som brinner...
Berget här där jag bor som brukar vara snötäckt skog, fin vinterskog liksom.
Nu ser man den inte ens när det är lite kallt ute. ALLA eldar och det ligger tjock rök över hela berget. Aldrig sett något liknande förrut.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Jag tillbringade som barn sommarloven hos mormor i Norge. Där var elpriset väldigt högt och det var alltid förmaning till oss ungar. Bodde ett antal år i Belgien med (för oss svenskar) skyhögt elpris. Tjatade på frisören att jag ville att håret skulle tvättas i varmt vatten - men nej, det var för dyrt (elegant salong i centrala staden). Dotter studerade i Bergen i 6 år och lärde sig att snåla på elen (trots den norska oljan!). Ja, vi är mycket bortskämda med lågt elpris och vi får nog börja inse att el är en form av lyx.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Men om el är lyx är det då inte fel att man betalade ut bidrag för bergvärmeinstallationer, som förvisso drar mindre el än direkt el Men fortfarande el

Kommunen borde bygga ut fjärrvärme och erbjuda privata att koppla på sig, samt hålla en rimliga avgifter oavsett vad elen kostar
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Berget här där jag bor som brukar vara snötäckt skog, fin vinterskog liksom.
Nu ser man den inte ens när det är lite kallt ute. ALLA eldar och det ligger tjock rök över hela berget. Aldrig sett något liknande förrut.
Ja många som eldar surved också för det är det som finns tillgängligt
 
S Screew skrev:
Jag vet en till sak som är bra, alla verkar ju dra ner på värmen hemma. Har man lagat för mycket mat och inte orkar lägga det i kylskåpet så gör det inget eftersom hela huset nu är kylskåpskallt. Man kan nog spara 3-4 minuter på det. Sen är ju allt redan framme nästa gång man blir hungrig. *Ironi*
precis, vi värmer ju våran middag i kylskåpet då vi har det lite varmare där än i övriga huset ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Screew och 6 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Du får nog tänka om, du har gått på den socialdemokratiska propagandan.

Bara oljeverket i Karlshamn släpper ut över 1000ton CO2 om dagen. Det har gått i stort sett 24/7 sedan augusti.
662MW uteffekt och 1000ton CO2 om dagen får jag till 63g CO2/kWh. Och det för endast karlshamnverket, ett enda kraftverk. Som för tillfället står för 100 x 662 / 22860 = 2,89% av Sveriges totala produktion.
Jag brukar inte följa socialdemokratisk propaganda... Jag följer följande:

https://twitter.com/european_grid

Karlshamnsverket har inte gått 24/7 sen augusti.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
SE1 och 2 borde få höjda skatter motsvarande kostnaderna i SE3 och 4 så att dessa pengar kan användas till att bygga ut elnätet
Då du kom med exakt samma kommentar i ett senare inlägg så antar jag att du inte var ironisk?

Vad är det du vill uppnå?
Det finns ingen el att skicka söderut oavsett hur mycket stamnät du bygger.

Det enda som händer om stamnätet byggs ut är att se1-2 får tysklanspriser.
Se3-4 kommer inte få lägre elpris.

Det fossilfria stålet +northvolt kommer kräva 85 terawattimmar årligen.
HELA Sveriges årliga produktion är ~150 terawattimmar...

Det är en mycket oroande tid vi går mot..

Sen, hur många veckor i sträck har Skåne -30°?...

En hint.. vi har många norrut.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
S
Jarlingar Jarlingar skrev:
Då du kom med exakt samma kommentar i ett senare inlägg så antar jag att du inte var ironisk?

Vad är det du vill uppnå?
Det finns ingen el att skicka söderut oavsett hur mycket stamnät du bygger.

Det enda som händer om stamnätet byggs ut är att se1-2 får tysklanspriser.
Se3-4 kommer inte få lägre elpris.

Det fossilfria stålet +northvolt kommer kräva 85 terawattimmar årligen.
HELA Sveriges årliga produktion är ~150 terawattimmar...

Det är en mycket oroande tid vi går mot..

Sen, hur många veckor i sträck har Skåne -30°?...

En hint.. vi har många norrut.
Du menar att det skulle vara stora skillnader i temperatur mellan Dalarna och Östersund alltså? :D Det finns annat än extremer vet du?

Höj Z1 och 2s priser och använd pengarna till att delfinansiera satsning på kärnkraft då... Poängen var att det finns utrymme att höja era priser och ta dem pengarna till att göra något åt grundproblemet...
 
  • Arg
Elektra
  • Laddar…
Nej snarare Ystad - Haparanda..

"Argumentera aldrig med en idiot.
Ty han kommer släpa ner dig till hans låga nivå och väl där slå dig med erfarenhet"

Tack och hej!
 
  • Gilla
MrBoes och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.