Kilrain Kilrain skrev:
Rätt säker på att de är original i huset, och därmed äldre än mig. Så tyvärr.

Men har alltid tyckt att det var en fiffig lösning. Finns säkert nackdelar också, men...
Låter smart
 
Kilrain Kilrain skrev:
Fattar inte flugan med golvvärme. Vem kom på att det skulle vara en bra idé att bygga in en riskkonstruktion? Förr eller senare blir det knas, och då tvingas man riva fullt fungerande golv för att komma åt problemet.

Vi har vattenburen värme, men rören är inte inbyggda i vare sig väggar eller golv, utan löper i en ventilerad metallskena utmed golvlisterna. Om det skulle uppstå läckage eller stopp kan det åtgärdas utan förstörande åtgärder.
Hej
Vad menar du hur er värme går? Har du någon bild?
 
T Tummenmitthand skrev:
Hej
Vad menar du hur er värme går? Har du någon bild?
Inga bilder, men det är inget komplicerat. Rören löper på insidan av väggarna, och omsluts av metallskenor med ventilationshål. Tänk dig som golvlister i metall, men tillräckligt stora för att rymma rören. Behöver man komma åt rören är det bara att skruva loss skenorna/listerna.

Var säkert nån budgetlösning när det installerades, men jag gillar att slippa ha rördragningar i väggar eller golv, och rören fungerar väl som komplement till radiatorerna i och med att de ligger fritt.

Vill inte kapa tråden för mycket med detta...
 
  • Gilla
Tummenmitthand
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, jag tror som @MathiasS, och som domen visar, att det finns goda möjligheter att vinna här. Eventuella anvisningar från firman om att tömma systemet eller liknande skulle dock kunna ge ett annat utfall.

Givet hur stora pengar det rör sig om skulle jag söka advokathjälp. Börja med att se vad du har för försäkringsstöd, sen börjar du nysta med advokat och besiktningsman och allt vad det blir.

Och snåla inte på juristsidan. Ja, en riktig advokat är väldigt dyr per timme, men de brukar både vara extremt effektiva och ger dig sannolikt betydligt bättre chans att vinna än valfri jurist som menar sig kunna göra jobbet för halva priset.
Och hur vet man vilken advokat som är bra/bäst..? (eller mest kostnadseffektiv)
 
electroluxaren skrev:
Det är tankegångar som dina som gör att allt fler hantverkare slutar göra jobb åt konsumenter eller minidebiterar 10kkr.
jag har då aldrig sett en faktura på mindre än 10000 så där var vi redan för 10 år sen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
OM det är så att han provtryckt utan frysskydd i november och utan vidare instruktion till kunden är det inte fackmannamässigt.
Sa inte det jag sa fackmässigt så som dom flesta hantverkare jobbar idag ,det är skillnad mot fackmannamässigt båda godkända men inte alltid lika bra.
 
M MIKE THE HAMMER skrev:
Sa inte det jag sa fackmässigt så som dom flesta hantverkare jobbar idag ,det är skillnad mot fackmannamässigt båda godkända men inte alltid lika bra.
Det handlar inte om vad som tekniskt är godkänt, det handlar om hur han informerar sin kund och tar tillvara på dennes intressen. Han kan göra tekniskt rätt med korrekt metod och ändå inte vara fackmannamässig enligt KTJL.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M MITS skrev:
Hej,
Efter provtryckning av golvvärmerören som gjordes med vatten har nu allt fryst till is, då vi märkte detta för sent hur rörmokaren hade utfört jobbet.
Gjordes inget avtal för jobbet, utan ett beställningsjobb för endast grovtryckning. fakturan redan betalt.
Provtryckningen gjordes mitten av november. Rörmokaren tar inget ansvar och påstår att det varit vårt ansvar att få på värme (även om det då inte fanns något plan2 eller tak.
Någon erfarenhet från motsvarande katastrofer? Har jag juridisk möjlighet att kräva skadestånd för detta.
Har hört att rör, iofs metallrör ofta kan klara expansionen från en enstaka frysning, men om det tinar så fyller smältvattnet utbuktningen och nästa eller nästnästa gång det fryser så är det klippt. Slang kanske beter sig annorlunda, men har du möjlighet så försök tina ordentlig och blås rent ordentligt eller spola ordentligt med frostskyddsblandning (eller först kanske med stark färglösning för att indikera ev läckor och sedan med frostskydd. Tänk igenom innan vad en ev frostskyddsläcka skulle leda till.
 
Ja, tyvärr har vi erfarit detta Vår klantiga VVS:are har dessutom gått i KK.
Det som är värst just nu är oro inkl alla frågor.
På hur många ställen i de ingjutna slingorna har det spruckit? Hur upptäcka alla läckor t ex de som finns precis under uppresta väggar t ex murad vägg i badrummet? Hur reparera dessa? Hur säkra blir alla dessa lagningar? Kort o gott, skadorna är ett faktum men hur reparera hållbart för framtiden? Vilken metod är bäst? Kan man t ex gjuta nya slingor ovan de befintliga?
Hoppas verkligen att du får hjälp hos försäkringsbolaget typ GABOR. Kolla med konsumenternas.se
Dessutom ska det vara köldmedia i slingorna absolut inte enbart vatten!, kolla detta!! Här måste rörmokaren ta sitt ansvar!

Lycka till!
 
L Lomi skrev:
Ja, tyvärr har vi erfarit detta Vår klantiga VVS:are har dessutom gått i KK.
Det som är värst just nu är oro inkl alla frågor.
På hur många ställen i de ingjutna slingorna har det spruckit? Hur upptäcka alla läckor t ex de som finns precis under uppresta väggar t ex murad vägg i badrummet? Hur reparera dessa? Hur säkra blir alla dessa lagningar? Kort o gott, skadorna är ett faktum men hur reparera hållbart för framtiden? Vilken metod är bäst? Kan man t ex gjuta nya slingor ovan de befintliga?
Hoppas verkligen att du får hjälp hos försäkringsbolaget typ GABOR. Kolla med konsumenternas.se
Dessutom ska det vara köldmedia i slingorna absolut inte enbart vatten!, kolla detta!! Här måste rörmokaren ta sitt ansvar!

Lycka till!
Troligen har VVS-firman en försäkring. Även om firman begärts i konkurs, ska den skydda kunderna. Kontakta advokaten som sköter Konkursboet och begär info om detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jonathan Becker Jonathan Becker skrev:
att ha dolda skarvar på värmeledningar är inte reglerat i Säkert vatten. Men en provtryckning av systemet innan gjutning är ju ett måste.
Ok för att det är ett slutet system?
 
P Plattsättning&Sånt skrev:
Tappvatten JA, värme så är det helt enligt säkervatten!
Tack för svar.
 
D Daniel 109 skrev:
Eller också pluggar du slingan och monterar ett element. Jag har dock inte hört talas om att det är ett vanligt problem. Kostnaden för golvvärmen är låg i byggskedet. Så varför inte?
Och väldigt skönt med varma golv och man kan sänka temperaturen ett par grader.... Jag skulle gärna ha golvvärme men det är för mycket jobb och kostnad i ett gammalt 60-talshus med hel källare. Kallt som attan på golven vintertid.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M MITS skrev:
Hej,
Efter provtryckning av golvvärmerören som gjordes med vatten har nu allt fryst till is, då vi märkte detta för sent hur rörmokaren hade utfört jobbet.
Gjordes inget avtal för jobbet, utan ett beställningsjobb för endast grovtryckning. fakturan redan betalt.
Provtryckningen gjordes mitten av november. Rörmokaren tar inget ansvar och påstår att det varit vårt ansvar att få på värme (även om det då inte fanns något plan2 eller tak.
Någon erfarenhet från motsvarande katastrofer? Har jag juridisk möjlighet att kräva skadestånd för detta.
Självklart har "provtryckaren" gjort bort sig.
Det är bara att kontakta advokat on firman är likvid.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Dyrare i drift, kallras vid fönster. Två anledningar för att välja radiatorer. Men snyggt!
billigare uppvärmning om man har värmepump som är effektivare när låg temperatur skickas ut för att värma fastigheten. Myten om dyr uppvärmning är i hus med dålig isolering i plattan har du 30 cm cellplast är det inga problem. Värmer hus i Norrland 650 km norr om Stockholm vi har 22 grader inne och 175m2 vi förbrukar mellan 9500 kWh till 10500 kWh per år ink hushållstjänster med golvvärme.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.