lärjungen
A Akerfeldt skrev:
Jo egentligen, såld samt egenkonsumerad el är ju det som betalar solcellsanläggningen. Men överskottet per månad ligger kvar hos mitt elbolag. Har alltså tillgodo på fakturorna, i nuläget ca + 3000kr. När jag köper mer än vad jag säljer (vintermånader) så dras det från det jag har tillgodo och har ingen elräkning.
Vilket elbolag har du? Har själv Eon och trodde det funkade såhär automatiskt, dvs att överskottet låg kvar hos elbolaget. Men under hösten gick det upp för mig att jag fått allt utbetalt löpande utan att märka det. Summan på utbetalningen skilde sig några ören mot vad överskottsfakturan visade (örena var helt bortplockade på fakturan) varför jag inte hittade summorna på bankkontot och trodde att allt hamnade i en pott hos elbolaget.

Ser en fördel i att pengarna blir kvar hos elbolaget, och det är att jag slipper hålla koll på summan och tro att jag har mer pengar än jag har. Visst, man kan enkelt lägga in det på ett separat konto, men vill gärna slippa allt sånt.
 
  • Wow
Gubbe 65
  • Laddar…
Jan ca 200
Feb ca 400
Mars ca 600 (900 i år, exceptionellt bra)
April ca 1100
maj-aug ca 1300
Sep ca 800
Okt ca 450
Nov ca 180
Dec ca 80

Skåne, 10 kWp, öst-syd-väst
3 tak - 55,45, 30 graders lutning

O Ossian K Olsson skrev:
Disclaimer, det här är inte en hattråd mot solceller och dess effektivitet under vintermånaderna.

Hej!

Jag är uppriktigt intresserad av att veta hur era solceller levererar såhär i på vintern 2022. Hur mycket levererade dessa i november (kanske en jämförelse med juli också), vart i landet bor ni och hur stor anläggning har ni?

Jag går i valet och kvalet att skaffa solceller. Har ett mindre hus i Malmö med fjärrvärme och förbrukar inte mer än 4000 kWh. Så jag känner ändå att det är lite speciella förutsättningar och det måste ”gå ihop sig”.
 
lärjungen lärjungen skrev:
Vilket elbolag har du? Har själv Eon och trodde det funkade såhär automatiskt, dvs att överskottet låg kvar hos elbolaget. Men under hösten gick det upp för mig att jag fått allt utbetalt löpande utan att märka det. Summan på utbetalningen skilde sig några ören mot vad överskottsfakturan visade (örena var helt bortplockade på fakturan) varför jag inte hittade summorna på bankkontot och trodde att allt hamnade i en pott hos elbolaget.

Ser en fördel i att pengarna blir kvar hos elbolaget, och det är att jag slipper hålla koll på summan och tro att jag har mer pengar än jag har. Visst, man kan enkelt lägga in det på ett separat konto, men vill gärna slippa allt sånt.
Telge Energi har jag, funkar så automatiskt för mig. Har du provat kontakta Eon om det finns möjlighet ha kvar pengarna hos dem?
 
T TWX skrev:
Får man producera egen el?
Ja, du får producera egen el att använda och sälja både som privatperson och företag. Har du en anläggning under 43,5 kW räknas du enligt Ellagen som mikroproducent och behöver då inte betala för inmatning av el till det allmänna elnätet.

Jag har alltså tolkat det som att jag kan installera 43 499 KW och räknas som microproducent men om jag installerar 43 500 KW eller mer så räknas jag inte som microproducent.

Vilket skulle betyda att det jag skrev i mitt första inlägg var samma sak och jag kan mata ut all producerad el från panelerna oavsett om de producerar 10 000 KWh eller 55 000 KWh per år och räknas som microproducent
Du får installera hur mycket solcellseffekt du vill (ok, det finns en gräns vid 500 kw…) och ansluta dem till nätet. Men din säkring får vara på max 63A. Då får effekten som momentant matas ut till nätet inte övergå 43 kW. Det är bara säkringens storlek som bestämmer om man är mikroproducent eller inte, inte solcellernas storlek.

Nu är solcellernas effekt en lite glädjesiffra, så om solcellerna är på säg 60 kW kommer de aldrig, eller nästan aldrig upp i den effekten. Och OM de skulle göra det kan växelriktaren strypa uteffekten om man har en extra mätare, smartmetern som har nämnts. Dessutom drar hushållet så gott som alltid en del, så då sjunker utmatad effekt till nätet. Sitter sedan panelerna i öst och väst, ja då kan du ha 80 kW solceller totalt utan att gå över 43 kW momentant.

63A är gränsen mot nätägaren. Har du större säkring blir du omklassad till miniproducent och då gäller andra tariffer. Mot skatteverket gäller 100A säkring. Varför göra det enkelt … :cool:.
 
  • Gilla
Gubbe 65 och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Disclaimer, det här är inte en hattråd mot solceller och dess effektivitet under vintermånaderna.

Hej!

Jag är uppriktigt intresserad av att veta hur era solceller levererar såhär i på vintern 2022. Hur mycket levererade dessa i november (kanske en jämförelse med juli också), vart i landet bor ni och hur stor anläggning har ni?

Jag går i valet och kvalet att skaffa solceller. Har ett mindre hus i Malmö med fjärrvärme och förbrukar inte mer än 4000 kWh. Så jag känner ändå att det är lite speciella förutsättningar och det måste ”gå ihop sig”.
Kort sammanfattat får man en liten skvätt i november. I princip inget i dec och jan. I februari kan det börja ramla in och i mars börjar volymen komma.in på allvar. Panelerna ger givetvis alltid något alla månader men de värsta vintermånaderna är det så lite att man kan bortse från det (på ett relativt vanligt hus iaf).

Ett tips är att smygkolla direkt på andra anläggningars produktion historiskt. Du kan även söka på system som är uppsatta nära dig.

https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/home/public?locale=sv_SE

Men jag varnar dig....länken är extremt beroendeframkallande...

:)
 
  • Gilla
sandos och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Personligen tror jag att det blir svårt för dig att få det att "gå ihop" om din elförbrukning är ca 4000kWh / år.
Det blir för liten anläggning.

Varför?
Jo för att du ska få det 60 öriga statliga bidraget bör anläggningen inte leverera mer än det du gör av med.
så säg en anläggning på 4000kW producerar ca 4000kWh / år.
du använder själv med tanke på fjärrvärme ca 50% (gissar vilt här)
Då säljer du 2000kWh (under sommarhalvåret) och köper in 2000kWh (under vinterhalvåret)
för dessa 2000kWh du använder själv "tjänar" du det du annars skulle ha betalt.
för 2000kWh får du spotpris + 60 öre + ca 5öre från nätägaren.

Generellt vill man inte ha mer än 10-11 års återbetalningstid för att det ska vara rimlig investering.
Och frågan är hur stor risk du är villig att ta med hur högt spotpriset är då panelerna levererar.
Högre spotpris -> högre risk & längre återbetalningstid om spotpriset hamnar under det du räknar med.

För jämförelse:
min anläggning på 10kW ger ca 9000kWh och kostade 125k
jag räknade med ett spot pris på 50öre -> total kostnad på ca 1.30kr/kWh -> ca 11år.
Högre spotpris än 50öre ger mig kortare återbetalning.
Lägre spotpris än 50öre ger mig längre återbetalning.

Och avslutningsvis är det så att det är alltid högre kostnad per installerad kW för mindre anläggningar än för större.
nyfiken fråga då jag sitter i samma sits som TS. Fjärrvärme och liten elåtgång, drygt 5000kwh.

Räknas det jag får sälja ut på månadens förbrukning för att få den extra 60-örngen?
På sommaren ligger min förbrukning på ca 200-300kwh/mån och ska jag då sälja överflödigt så är det alltså bara 200-300kwh jag får extra bonusen på?

Jag trodde det räknades på hela årets förbrukning och det var så en solcellskille sa också när jag kollade med offert.
 
K
Stefflo Stefflo skrev:
nyfiken fråga då jag sitter i samma sits som TS. Fjärrvärme och liten elåtgång, drygt 5000kwh.

Räknas det jag får sälja ut på månadens förbrukning för att få den extra 60-örngen?
På sommaren ligger min förbrukning på ca 200-300kwh/mån och ska jag då sälja överflödigt så är det alltså bara 200-300kwh jag får extra bonusen på?

Jag trodde det räknades på hela årets förbrukning och det var så en solcellskille sa också när jag kollade med offert.
Det räknas på årsförbrukningen, 60 öringen dras på deklarationen.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Juli: 1.5 MWh
Augusti: 1.28 MWh
September: 650 kWh
Oktober: 311 kWh
November: 70 kWh
December: 11 kWh (tom 17/12)

Några mil norr om Stockholm.
12.2 kWp (SolarEdge)
 
Mooki,

Din anläggning verkar rejält underprestera. Har den bara gjort 3822 kWh från 1 juli 2022 tom 17 dec 2022?
Har du installerad panelefekt på 12,2 kWp, ska den göra nästa det dubbla.

Beräkningen du fick av installatören över förväntad produktion för varje månad, vad säger den? Har du jämfört verkliga utfallet mot den beräkningen? Får man inte förväntad produktion kan det tyda på fel på anläggningen.

Hur mycket producerade din anläggning förra året under samma tidsperiod?
 
Redigerat:
  • Gilla
knightjocke och 2 till
  • Laddar…
Arnodt, yes. 2021 låg det på 3823 kWh för hela perioden juli-december.
9.14 MWh hittills iår (2021 låg totalen på 8.89 MWh).
Tycker att den verkar prestera i paritet med andra installationer jag kikat på.
Scrollade i tråden lite snabbt och jämförde mot #3 och #4, då ser iaf juli - sept hyfsat bra ut, men i Nov/Dec dippar vår anläggning.
Gissar på att grannens tallar kan ställa till det en del när solen står lägre.

Måste fråga var frugan gömt pappren om jag ska jämföra, hela projektet var hennes idé så har inte grottat ner mig ordentligt.
 
Mooki.
Jamen, SolarEdge är ju speciellt bra på att hantera vandrande skugga över panelfältet och ge hög produktion, det är ju därför man väljer SolarEdge. Eftersom ni har valt SolarEdge, som är dyrare än vanliga system, kanske ni har särskilt svår skugga?
Om panelerna är mot söder på tak med lutning ca 25 grader, då ska du enligt tumregel i Stockholm få ca 975 kWh/kWp installerad paneleffekt.
I ert fall då 11900 kWh/år.
Men ni kanske har alla panelerna mot norr och 45 graders lutning?
Ni kan ha drabbats av dålig och oerfaren installatör, som kopplat fel? Inte ovanligt tyvärr.
Är alla effektoptimerarna hela? Det ser man på layoutbilden om hela eller trasiga.

I vår SolarEdgeanläggning har hittills 6 st effektoptimerare pajat och fått bytas ut mot nya.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mooki
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Mooki,

Din anläggning verkar rejält underprestera. Har den bara gjort 3822 kWh från 1 juli 2022 tom 17 dec 2022?
Har du installerad panelefekt på 12,2 kWp, ska den göra nästa det dubbla.

Beräkningen du fick av installatören över förväntad produktion för varje månad, vad säger den? Har du jämfört verkliga utfallet mot den beräkningen? Får man inte förväntad produktion kan det tyda på fel på anläggningen.

Hur mycket producerade din anläggning förra året under samma tidsperiod?
Jag håller med (tillägg: dock var dubbla lite att ta i ;)). Man kan grovt räkna är en anläggning på årsbasis bör ge ungefär 1 MWh per installerad kW om man har bra förutsättningar (läge och lutning).

Våra paneler med 6,2 kW installerad effekt har gett ungefär 5,5 MWh per år och då är riktningen sydost (mer öster än söder) och lutningen är 23 grader, vilket förklarar att utbytet på årsbasis är lite lägre.
 
Redigerat:
M mortimer skrev:
Sidan för Solaredge installationer som det länkades till här ovan var lite intressant.
På nedan anläggning så producerar den mer energi(15-16Mwh/år) än installerad effekt(13,72kwp), alltså mer än 1000kwh/kwp. Dessutom en trend till att det varit fler soltimmar under 2022 än tidigare år:

[länk] sol &locale=sv_SE#/dashboard
Observera att folk anger sina egna siffror när det gäller maxeffekt på utrustningen. Min gissning är att flertalet anger max på invertern ibland, istället för max på panelerna. Jag har som exempel 15kW inverter (som kör upp till 16,5kW) och 21,6kW paneler. Men jag har inte Solaredge så mitt system finns inte där. Rätt bör vara att ange panelernas maxeffekt.
 
H henlin431 skrev:
Observera att folk anger sina egna siffror när det gäller maxeffekt på utrustningen. Min gissning är att flertalet anger max på invertern ibland, istället för max på panelerna. Jag har som exempel 15kW inverter (som kör upp till 16,5kW) och 21,6kW paneler. Men jag har inte Solaredge så mitt system finns inte där. Rätt bör vara att ange panelernas maxeffekt.
Just i detta fallet tror jag inte det är annat än installerad effekt. 13720wp/38st=360Wp/panel. Installerad av 1komma5 (cellsolar).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.