T TWX skrev:
Jag tycker så här efter att jag köpte 91 paneler á 395 W jag skulle köpt 19 paneler till om jag hade förstått hur det är.
Man kan som microproducent installera 43500 Kw man kan sälja allt som man inte själv använder och de där 60 ören kan man bortse från det är inte där man blir rik.
Jag betalade 351 443 kr något avdrag kommer jag inte att få så de 15% = 50 000 kr får jag inte och den 60 öringen får jag troligen inte heller för man måste först betala in skatt så det täcker avdraget, pensionärer betalar inte hög skatt om man inte har hög pension och det har jag inte brukar vara en 20 - 25 000 kr som jag betalar.
Så här har mina producerat från 19 maj 2022
Maj 1660 Köpt 1 - 31 maj 1293,444KWh
Juni 5040 Köpt i juni 435,225 KWh
Juli 5030 Köpt i juli 409,536 KWh
Augusti 4620 Köpt i Aug 451 KWh
Sept 2950 Köpt i Sept 782,768 KWh
Okt 1660 Köpt i Okt 1211,092 KWh
Nov 510,4 Köpt i Nov 2556,164 KWh
1 - 16 Dec 88,14
Har sålt totalt 17 004 KWh 37 720 kr
Använt egen producerad el 4 466 KWh kostnad för denna om jag skulle köpt den 12 956 kr
Så den totala vinsten på 6 mån och 12 dagar är 50 676 kr.
Avkastning på kapital 50676 / 351443 = 14,42%
Skulle jag få något tillbaka på inbetald skatt så ökar avkastningen inget jag räknar med och kommer troligen att tas bort precis som bonusen på elbilar kommer snabbt när det kommer, fortsätter det så som det har gjort 2022 så är förmodligen panelerna betalda på 7 år kanske kortare tid utan någon skatteåterbäring eller grönt avdrag.

Den bästa känslan är att jag inte har behövt betala något till elbolaget från juni till december och har fortfarande 14 000 kr kvar till december räkningen som skall betalas i februari 2023, och då har nog panelerna producerat så de täcker det som saknas.
Nu saknas bara några batterier som kan lagra ström så jag slipper köpa på natten.
När installerades din anläggning?
är tveksam till att man idag kan få så bra pris som du fått idag.
jag pyntade 125k efter avdrag för mina 10kW
(ryms inte mer på mitt tak) för två år sen.
Hörde av en granne att de för en månad sen fick offert på motsvarande för 180k efter avdrag.
Firmorna tar löjligt betalt just nu.

Anledningen till man oftast siktar in sig på en anläggning som maxar de 60 örena men inte mer beror på hur mycket pengar man kan stoppa in samt hur mycket som rymms.
oftast är det mest fördelaktiga att fylla taket om man har råd.
Sen som jag sa så är det även en fråga om risk och vilket spotpris man räknar med.
att vi fått 10-14% avkastning detta år beror ju på de höga spotpriserna. Visst är det extremt trevligt men skulle jag köpa ny anläggning skulle inte jag räkna med det. Nu tror jag att det dröjer 3-5 år innan el priserna går ned till 50-70öre.
Det beror i första hand på kriget i Ukraina, i andra hand på hur snabbt olika länder fixar till sin elförsörjning.
 
TWX,

Är det inte snarare så att man räknas som mikroproducent om man maximal matar ut 43 kW på allmänna elnätet, via sina huvudsäkringar, motsvarande 63 A huvudsäkringar?
Alltså det beror inte på hur mycket installerad panelmärkeffekt(kWp) man har. Man kan mycket väl ha 120 st 395 Wp paneler som är 47400 kWp installerad panelmärkeffekt. Eller ännu fler.

Elnätsbolaget tittar ju bara på vad som passera in och ut via din elmätare.

Genom att ha en så kallad smart meter som mäter effekten som går ut via huvudsäkringarna, kan man styra sin solcellsanläggningen att aldrig överskrida 43 kW utmatning ut på allmänna elnätet. Även om man har 50 kWp paneler, så kan man på så vis se till att man aldrig matar ut mer än 43 kW, och man räknas fortfarande som mikroproducent.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gubbe 65 och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
När installerades din anläggning?
är tveksam till att man idag kan få så bra pris som du fått idag.
jag pyntade 125k efter avdrag för mina 10kW
(ryms inte mer på mitt tak) för två år sen.
Hörde av en granne att de för en månad sen fick offert på motsvarande för 180k efter avdrag.
Firmorna tar löjligt betalt just nu.

Anledningen till man oftast siktar in sig på en anläggning som maxar de 60 örena men inte mer beror på hur mycket pengar man kan stoppa in samt hur mycket som rymms.
oftast är det mest fördelaktiga att fylla taket om man har råd.
Sen som jag sa så är det även en fråga om risk och vilket spotpris man räknar med.
att vi fått 10-14% avkastning detta år beror ju på de höga spotpriserna. Visst är det extremt trevligt men skulle jag köpa ny anläggning skulle inte jag räkna med det. Nu tror jag att det dröjer 3-5 år innan el priserna går ned till 50-70öre.
Det beror i första hand på kriget i Ukraina, i andra hand på hur snabbt olika länder fixar till sin elförsörjning.
Det installerades under april och inkopplad 5 maj 2022 men fick inte sätta det i drift förrän den 19 maj det kan du se i min text.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Wow! Grattis till bra köp måste jag säga.
Är tom lite avis , önskar jag fått plats med mer på mitt tak
 
A Arnodt skrev:
TWX,

Är det inte snarare så att man räknas som mikroproducent om man maximal matar ut 43 kW på allmänna elnätet, via sina huvudsäkringar, motsvarande 63 A huvudsäkringar?
Alltså det beror inte på hur mycket installerad panelmärkeffekt(kWp) man har. Man kan mycket väl ha 120 st 395 Wp paneler som är 47400 kWp installerad panelmärkeffekt. Eller ännu fler.

Elnätsbolaget tittar ju bara på vad som passera in och ut via din elmätare.

Genom att ha en så kallad smart meter som mäter effekten som går ut via huvudsäkringarna, kan man styra sin solcellsanläggningen att aldrig överskrida 43 kW utmatning ut på allmänna elnätet. Även om man har 50 kWp paneler, så kan man på så vis se till att man aldrig matar ut mer än 43 kW, och man räknas fortfarande som mikroproducent.
Det kan säkert vara så som du skriver men det är ju så att om man har t.ex. 43500 Kwp så matas det ut mer än 43500 KWh jag har en anläggning på 35 945 KWh och har producerat 21 560 KWh från den 19 maj, nu vet ju inte jag hur mycket sol det blir men under mars - maj är ju bra månader och troligen kommer mina att producera ca. 15 000 KWh under dessa månader och dec - feb kanske 1 500 - 2 000 KWh.
Detta blir runt 35 - 38 000 KWh vilket skulle betyda att en anläggning på 43 500 KWp skulle kunna komma upp i ca. 50 000 KWh och då passerar man microproducent begreppet men man har inte en anläggning som är dimensionerad för mer än 43 500 KWp och då skall man ändå räknas som microproducent om jag har tolkat bestämmelserna rätt. Betala för att sälja elen vill jag inte, däremot kan man installera panelerna utanför anläggningen om man vill ha mer KWp jag ser ingen anledning till det om man inte kan lagra eller använda den själv. Kostnaden för 63 Amp är försumbar när man producerar så stor mängd el så betalar det sig. men elbolagen är villiga att tillåta större säkring an vad huset kräver och endast ta betalt för vad huset använder eftersom de får mindre förluster i nätet.
Detta är bara hur jag tänker inte säkert att det är rätt och jag uppmanar ingen att göra som jag utan man skall själv läsa på och göra egna bedömningar.
 
Sittställning
Ca 10kw anläggning.
 
  • Stapeldiagram visar solenergiproduktion över en månad (maj 2022), totalt 1,53 MWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
TWX,
Det verkar vara förväxling av effekt(kW) med energi(kWh), vilket många gör.

Så här säger energimarknadsbyrån kort och koncis:
Så här säger ellagen
Om du har ett säkringsabonnemang om högst 63 ampere och producerar el vars inmatning kan ske med en effekt om högst 43,5 kilowatt betraktas du som mikroproducent enligt ellagen och behöver inte betala någon avgift för att mata in din egenproducerade el på elnätet.

https://www.energimarknadsbyran.se/...tt/regler-och-beslut/att-vara-mikroproducent/

Det har alltså ingen betydelse hur många kWh du producerar under ett kalenderår. Om du inte överskrider 43,5 kW ut över huvudsäkringarna och har högst 63 A huvudsäkring, räknas du som mikroproducent.
Alles klar Herr Kommissar?
Om du skulle mata ut konstant 43,5 kW alltså dag och natt, över dina huvudsäkringar, då bleve det under ett kalenderår 381060 kWh, och du skulle fortfarande räknas som mikroproducent, enligt definitionen på mikroproducent.
 
Redigerat:
  • Gilla
majmun och 2 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
TWX,
Det verkar vara förväxling av effekt(kW) med energi(kWh), vilket många gör.

Så här säger energimarknadsbyrån kort och koncis:
Så här säger ellagen
Om du har ett säkringsabonnemang om högst 63 ampere och producerar el vars inmatning kan ske med en effekt om högst 43,5 kilowatt betraktas du som mikroproducent enligt ellagen och behöver inte betala någon avgift för att mata in din egenproducerade el på elnätet.

[länk]

Det har alltså ingen betydelse hur många kWh du producerar under ett kalenderår. Om du inte överskrider 43,5 kW ut över huvudsäkringarna och har högst 63 A huvudsäkring, räknas du som mikroproducent.
Alles klar Herr Kommissar?
Om du skulle mata ut konstant 43,5 kW alltså dag och natt, över dina huvudsäkringar, då bleve det under ett kalenderår 381060 kWh, och du skulle fortfarande räknas som mikroproducent, enligt definitionen på mikroproducent.
Får man producera egen el?
Ja, du får producera egen el att använda och sälja både som privatperson och företag. Har du en anläggning under 43,5 kW räknas du enligt Ellagen som mikroproducent och behöver då inte betala för inmatning av el till det allmänna elnätet.

Jag har alltså tolkat det som att jag kan installera 43 499 KW och räknas som microproducent men om jag installerar 43 500 KW eller mer så räknas jag inte som microproducent.

Vilket skulle betyda att det jag skrev i mitt första inlägg var samma sak och jag kan mata ut all producerad el från panelerna oavsett om de producerar 10 000 KWh eller 55 000 KWh per år och räknas som microproducent
 
Redigerat:
TWX,
be en elektriker förklara muntligen för dig så kanske lättare att förstå. Du har missuppfattat.
Jag påpekar här bara att du har missuppfattat.
 
  • Gilla
Gubbe 65
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
TWX,
be en elektriker förklara muntligen för dig så kanske lättare att förstå. Du har missuppfattat.
Jag påpekar här bara att du har missuppfattat.
Du har säkert rätt och det skrev jag i mitt första svar till dig att det var hur jag tolkade det och man skulle själv göra sina bedömningar jag har gjort mina och min elhandlare har tydligen gjort samma tolkning då det är den som har talat om det för mig. Med detta sagt så kan du och jag vara överens om att vi har olika tolkningar och är inte överens.
 
Nissens
A Akerfeldt skrev:
sommarens överskott betalar en del av vinterns räkningar.

Juni 2540 kw
Juli 2470 kw
Augusti 2270 kw
September 1280 kw
Oktober 780 kw
November 230 kw
December hittills 30 kw, snötäckta paneler påverkar.
Är det inte så att överskottet går åt till att betala tillbaka investeringen i solcellerna?
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Är det inte så att överskottet går åt till att betala tillbaka investeringen i solcellerna?
Jo egentligen, såld samt egenkonsumerad el är ju det som betalar solcellsanläggningen. Men överskottet per månad ligger kvar hos mitt elbolag. Har alltså tillgodo på fakturorna, i nuläget ca + 3000kr. När jag köper mer än vad jag säljer (vintermånader) så dras det från det jag har tillgodo och har ingen elräkning.
 
  • Gilla
Gubbe 65
  • Laddar…
Sittställning
3 år blir vår ROI. Solpaneler är verkligen kanon !!! ,
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
3 år blir vår ROI. Solpaneler är verkligen kanon !!! ,
ROI på 3år!!!
Nu är jag fan avis på riktigt!!:rofl:
 
Sittställning
M MrDizzy skrev:
ROI på 3år!!!
Nu är jag fan avis på riktigt!!:rofl:
Fan nu ljög jag lite, kommer nog bli 4och lite till i verkligheten :crysmile: i kombination med kraftigt reducerad förbrukning så blev det ett dunder år i se4
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.