S Skyscraper skrev:
För mig som (självutnämd) expertgnällare så vill jag då framföra att vi nog har en aningen bistrare vintrar här i Sverige än t.ex Tyskland och Frankrike.

Ytterligare en försvårande omständighet är att vi historiskt har haft låga elpriser och värmer därför i många fall våra hus med värmepumpar som kräver en hel del el.

edit +k
Värmepumpar? Vad skulle man annars ha menar du? Elda med ved eller pellets. Våra skogar räcker inte till allting.Det är väl mer problem att så många fortfarande kör med elelement. Priiset var rätt högt vintern 2008-2009 pga kyla och då köpte jag luftvärmepump på våren 2009 och fick ned förbrukningen 25-30% /år och då bor jag ändå i Norrland. Sedan sitter folk och beklagar i radio mm edt höga elpriset och att de måste ha så kallt inne samtidigt som de värmer upp med elelement
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Det man kan konstatera så här långt är att de galna elpriserna inte gynnar miljön iallafall, hör flera som köper dieselvärmare för att värma huset med och detsamma gäller med vedeldande som också lär ha ökat markant… allt annat än bra för miljön:surprised:
 
  • Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
C
R Riverground skrev:
Men hade priserna på Rolex satts till 500kr hade det blivit brist, därför är ditt exempel helt meningslöst.
Det är däremot helt korrekt och ett bra exempel på en faktisk brist. Som du själv konstaterade i början hindrar en marknadsmässig prissättning att brist uppstår. I och med att priset på elmarknaden sätts dagen innan skulle motsvarande situation kunna uppkomma på elmarknaden om det t.ex. blir betydligt kallare eller blåser mindre än vad man förutspått när priset sattes. Men den situationen har än så länge inte uppstått, eller?
 
  • Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
En petitess i sammanhanget - det finns personer som har behov av syrgas i olika former - syrgaskoncentratorer (portabla pch stationära) eller flytande syrgas som man fyller på i termosliknande behållare.

Har man sånt, då är det i princip omöjligt att ha eldbaserad uppvärmning, att elda ljus eller nåt annat med öppen låga inomhus, även brödrost och radiatorer med den typen av funktionssätt är svårt... plus att nån annan får sköta grillen på sommaren.

Det gör att man får välja sina vänner också...
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
När man läser:

Sverige är så här långt sämst i EU på att ge el.-stöd till hushållen och företagen. En rapport från den oberoende tankesmedjan Bruegel i Bryssel visar att Sverige till och med november i år inte använt ens en halv procent av BNP för att ge elprisstöd. Vilket ger oss en jumboplats inom EU.

Tyskland toppar med över sju procent av BNP. Om inte annat visar det att det finns ett utrymme för Sverige att göra mer.

Då blir man ju ännu snedare på den extremt tafatta nya regeringen!

Och Tyskland har dessutom 15 grader varmare!
 
  • Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
Jo, men Tyskland värnar ju om sin industri. Vi, verkar det som, vill helst bli av med vår.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Det man kan konstatera så här långt är att de galna elpriserna inte gynnar miljön iallafall, hör flera som köper dieselvärmare för att värma huset med och detsamma gäller med vedeldande som också lär ha ökat markant… allt annat än bra för miljön:surprised:
Det är bättre än elvärme. Att gå från olja via el till värme gör att du tappar väldigt mycket energi.
 
J jawen skrev:
När man läser:

Sverige är så här långt sämst i EU på att ge el.-stöd till hushållen och företagen. En rapport från den oberoende tankesmedjan Bruegel i Bryssel visar att Sverige till och med november i år inte använt ens en halv procent av BNP för att ge elprisstöd. Vilket ger oss en jumboplats inom EU.

Tyskland toppar med över sju procent av BNP. Om inte annat visar det att det finns ett utrymme för Sverige att göra mer.

Då blir man ju ännu snedare på den extremt tafatta nya regeringen!

Och Tyskland har dessutom 15 grader varmare!
Det har tagits beslut om stöd. De har bara inte kommit fram än. Men väljer man bara rätt datapunkter kan man visa vad man vill.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är bättre än elvärme. Att gå från olja via el till värme gör att du tappar väldigt mycket energi.
Min poäng är att vi i sverige inte har elbrist utan låter övriga länder in EU styra elpriset här är det stora problemet med vedeldning, användning av skitiga energislag i hemmen.

Vi har förstått i denna tråd att det finns några få som tycker den prismodell som ligger till grund för dess är toppen, ni måste gråta att vi inte kan fört Euro valuta här..

Samtidigt så rånar staten oss konsumenter på ofantliga belopp varje månad!
 
  • Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
Antar att du siktar på mig... ;)

Jag har ingen speciell kärlek för nuvarande modell, men den fungerar. Priset är högt, ja och nej, det är inte kul. Men fram tills någon kommer på nått annat så är det ju som det är... Det lönar sig knappast att gnälla... Det enda som blir varmt av det är tummarna när man klickar på skärmen....
 
D
J jawen skrev:
När man läser:

Sverige är så här långt sämst i EU på att ge el.-stöd till hushållen och företagen. En rapport från den oberoende tankesmedjan Bruegel i Bryssel visar att Sverige till och med november i år inte använt ens en halv procent av BNP för att ge elprisstöd. Vilket ger oss en jumboplats inom EU.

Tyskland toppar med över sju procent av BNP. Om inte annat visar det att det finns ett utrymme för Sverige att göra mer.

Då blir man ju ännu snedare på den extremt tafatta nya regeringen!

Och Tyskland har dessutom 15 grader varmare!
Jag kollade med Uffe, han sa att alla löften är uppfyllda och att vi ger mest stöd i EU!
 
  • Haha
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det har tagits beslut om stöd. De har bara inte kommit fram än. Men väljer man bara rätt datapunkter kan man visa vad man vill.
Sveriges BNP är 6.531 miljarder kronor, el-stödet man talar om (men inte sett) är 55 miljarder kronor.
Skulle inte el-stödet då vara 65, 3 miljarder då för att ens komma upp till 1% av Sveriges BNP ?

Förstår att man kan tolka & styra siffror hit och dit, i olika diagram osv men hur många % av Sveriges BNP menar du att el-stödet är då?
Är inte Sverige "snålast" ?
 
Sverige har EU:s lägsta elpris och ett av de högsta BNP/kapita.
 
D djac skrev:
Jag kollade med Uffe, han sa att alla löften är uppfyllda och att vi ger mest stöd i EU!
Uffe & hans polare sitter i bastun i Nacka med öppen dörr & garvar samtidigt som dom käkar hummer & dricker en Dom Perignon Rose Gold Methuselah från 1996 för en halv mille.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Sverige har EU:s lägsta elpris och ett av de högsta BNP/kapita.
Hur räknar du då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.