Maalox
@pjgb följ gärna upp med mer bilder likt ovan så kan vi börja analysera med lite mer kött på benen. Jag står i begrepp att byta till timpris då solceller precis blivit installerade och därmed nyfiken. Sitter på en geo 508c
 
Är med väldigt nyfiken!

PS någon som vet hur man fiskar upp nätverkskontakten på geo 508c? pumpen står i ett hörne och kabeln hänger inte ut.
 
Dagens ser bättre ut.
 
  • Digital gränssnitt visar statistik över rumstemperatur, energiförbrukning och kostnad i olika diagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Bara jag som tappat gateway kopplingen idag?
 
Funkar för mig.
 
  • Gilla
arvidshus
  • Laddar…
Nu verkar även onsdagens timpriser blivit fel. Efter kl 12 så började min värmepump jobba hårt för att komma upp i temperatur igen men detta när det nästan kostade som mest. Om det fungerar så här ofta blir det nog dyrare än att ha rörligt pris. Blev det samma fel hos er andra eller är det bara hos mig?
Mobilskärm visar statistik-app med linje- och stapeldiagram över elförbrukning och elpriser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Histogram, tidsangivelser, energiförbrukning (GWh), toppar eftermiddag, minskning natt, datum nedtill, alternativ tabellvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
A Anders Qvarfordt skrev:
Nu verkar även onsdagens timpriser blivit fel. Efter kl 12 så började min värmepump jobba hårt för att komma upp i temperatur igen men detta när det nästan kostade som mest. Om det fungerar så här ofta blir det nog dyrare än att ha rörligt pris. Blev det samma fel hos er andra eller är det bara hos mig?
[bild] [bild]
Samma fel för mig igår, tror jag får gå tillbaka till att automatisera med home assistant igen. Om man kollar lite på nordpools hemsida verkar det som att när det är försening/problem med att deras prisuppdatering inte kommer ut i tid verkar smart grid bli fel.

Det som var intressant med smart grid var att på min pump (FLVP 3800i ew) blockerar smart grid eltillskott när priset är högt, vilket är en funktion man inte kan göra själv i deras app/xmpp api, tyvärr verkar den inte ta någon beaktning av hur lång ifrån börvärde man hamnar på bara kompressorn eller ute temperatur, så nu när det blev riktigt kallt går det ju inte att för mig att ha smart grid igång.
 
Hej!
Jag har en IVT 312c som jag sedan en vecka kopplat till SmartGrid och jag använder Anywhere-appen.
Styrningen efter pris på Nord Pool tycker jag ser ut att fungera bra för mig dvs den anpassar elförbrukningen efter priset.
Problemet jag har är att appen verkar ha bestämt att vi ska ha 17,5 grader hemma.
Digital termostat gränssnitt, aktuell rumstemperatur 17,5 grader Celsius, mobilapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta blir för kallt inomhus ca.15 grader (pumpen styrs av utegivare).
Jag har försökt ändra temperaturen i appen och direkt på värmepumpens display. Det ser ut att fungera, men efter ett par minuter är den tillbaka på 17,5 grader.
Jag är ny till IVTs produkter, så jag har letat igenom menyerna i appen och i pumpen men hittar inte något som motiverar att den sätter temperaturen till 17,5 grader.
Hur gör jag för att kunna sätta den temperatur jag vill ha och att den inte ändras?
Obs! Om jag förstått rätt så sänker appen -1 grad när priset är högt på Nord Pool och det är Ok för mig. Däremot så blir det 17,5 grader oavsett vad jag ställer in som önskad temperatur.
Tacksam för alla tips!
 
A
K Koppholmen skrev:
Hej!
Jag har en IVT 312c som jag sedan en vecka kopplat till SmartGrid och jag använder Anywhere-appen.
Styrningen efter pris på Nord Pool tycker jag ser ut att fungera bra för mig dvs den anpassar elförbrukningen efter priset.
Problemet jag har är att appen verkar ha bestämt att vi ska ha 17,5 grader hemma.
[bild]

Detta blir för kallt inomhus ca.15 grader (pumpen styrs av utegivare).
Jag har försökt ändra temperaturen i appen och direkt på värmepumpens display. Det ser ut att fungera, men efter ett par minuter är den tillbaka på 17,5 grader.
Jag är ny till IVTs produkter, så jag har letat igenom menyerna i appen och i pumpen men hittar inte något som motiverar att den sätter temperaturen till 17,5 grader.
Hur gör jag för att kunna sätta den temperatur jag vill ha och att den inte ändras?
Obs! Om jag förstått rätt så sänker appen -1 grad när priset är högt på Nord Pool och det är Ok för mig. Däremot så blir det 17,5 grader oavsett vad jag ställer in som önskad temperatur.
Tacksam för alla tips!
Appen är inte speciellt smart, för att ändra temperatur behöver du först stänga av smart grid, sedan vänta någon minut för att vara säker på att pumpen har uppdaterats, sedan kan du ändra temperatur antingen i appen eller på displayen, igen är det bäst att vänta 1-2 minuter sen kan du slå på smart grid igen. Temperaturen du ställer in när smart grid är av är temperaturen när priset är lågt.
 
  • Gilla
swo och 2 till
  • Laddar…
Stort tack!
Jag har följt din instruktion och nu ställt min önskade temperatur vid "lågt" pris.
Det ser ut att funka precis som du beskrev.
Otrolig märklig app :). Det är ju helt fri från förklaringar. Finns det någon manual? Jag har inte hittat någon...
 
Smart Grid verkar inte vara speciellt smart. Som ni kan se nedan så blir resultatet att den varje natt behöver använda elpatronen (vilket inte alls behövs utan). Frågade IVT och fick det här svaret:

SmartGrid räknar ut medelpriset på elpriset dag för dag. När priset ligger över medelpriset sänker den börvärdet på framledningstemperaturen för värmesystemet med 3 grader. När priset ligger under medelpris kör värmepumpen normaltemperaturer.

Eltillskottet räknas in när kompressorn inte lyckas få upp temperaturen för börvärdet under den tid den har på sig innan den växlar över till varmvatten respetkive värmedrift.

Varmvattedriften påverkas inte av smartGrid.


Om jag tänker rätt så är det ju väldigt troligt att det blir dyrare med smart grid om inte priset är mindre än en tredjedel på natten. Tänker jag rätt? Ser ni andra samma sak?

Mobilappskärm som visar energiförbrukning och prisjämförelse för olika temperaturinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
swo
  • Laddar…
A
S staff78 skrev:
Smart Grid verkar inte vara speciellt smart. Som ni kan se nedan så blir resultatet att den varje natt behöver använda elpatronen (vilket inte alls behövs utan). Frågade IVT och fick det här svaret:

SmartGrid räknar ut medelpriset på elpriset dag för dag. När priset ligger över medelpriset sänker den börvärdet på framledningstemperaturen för värmesystemet med 3 grader. När priset ligger under medelpris kör värmepumpen normaltemperaturer.

Eltillskottet räknas in när kompressorn inte lyckas få upp temperaturen för börvärdet under den tid den har på sig innan den växlar över till varmvatten respetkive värmedrift.

Varmvattedriften påverkas inte av smartGrid.


Om jag tänker rätt så är det ju väldigt troligt att det blir dyrare med smart grid om inte priset är mindre än en tredjedel på natten. Tänker jag rätt? Ser ni andra samma sak?

[bild]
När jag mejlat dom så har jag fått ett annat svar, vad har du för pump? På min FLVP blockerar smart grid elpatronen för ~12 timmar samt sänker temperaturen med en grad. Så jag tappar 1-2 grader per dag jag har smartgrid igång när temperaturen ute är under -10 då.

Det måste ju vara mer än att de bara kollar på över under medelpris? Precis som du skriver så om prisskillnaderna är små (som idag 17/12) måste det ju bli billigare att hålla samma temp hela dagen.Hur ser dagens kurva ut?
 
A
K Koppholmen skrev:
Stort tack!
Jag har följt din instruktion och nu ställt min önskade temperatur vid "lågt" pris.
Det ser ut att funka precis som du beskrev.
Otrolig märklig app :). Det är ju helt fri från förklaringar. Finns det någon manual? Jag har inte hittat någon...
Jag har mejlat ivt och bosch om manual/förklaringar men inte fått mycket till svar.
Ett till tips är att hålla koll på smartgrid kurvan runt 12-15 efter att startat om den, den har synkat fel pris för mig ett par gånger men det kanske bara är slump att det skett efter omstart.
 
Tyvärr bekräftar dagens kurva att den inte är smart överhuvudtaget. Har nu stängt av funktionen… Har en Geo 312 c. Antar att man får köpa en ngenic tune eller liknande eller har gatewayn något API så man kan göra något eget? Är ju inte jättesvårt att göra något smartare än IVTs egna IF price > avg(price) then setpoint - 3 else setpoint… Konstigt att det tagit nästan ett år att skriva den funktionen.

Energiförbruknings- och prisstatistikdiagram, daglig data, optimal temperatur jämfört med reguljär, mobilapplikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
swo
  • Laddar…
J Johanwidell skrev:
Jag har, som jag nämnde ovan, fått in värmepumpen i Homeassistant (hemautomationslösning som körs på en liten server här hemma, [länk]). Jag använder en integration för Bosch värmepumpar ([länk]).
Nu kan jag styra både värmen och varmvattnet helt utifrån priserna som jag hämtar från Tibbers API. Testar lite vad som blir bäst men som det ser ut just nu så kör jag upp till 21 grader och 55 grader på vattnet när priset enligt Tibber är "VERY_CHEAP" och 20 grader och 45 grader på vattnet när priset är "CHEAP". Resterande tid blir det 19 grader och 35 grader på vattnet.
Eftersom prisnivån "CHEAP" och "VERY_CHEAP" bara relaterar till snittpriset under dagen funderar jag på att lägga till ytterligare villkor så att värmen höjs om det är under en viss nivå också.
Hade velat få en guide vad man behöver köpa för att få detta att fungera, hade varit guld värt! :love:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.