J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Det var gamla kablar, huset och köket är från 1967 så det behövde dras nya kablar till ett antal uttag samt montera tre nya uttag. Tyckte att det var hyfsat skäligt och valde att inte ta strid om det. Men vad tänker du om tidsåtgång…?
"Jag" gjorde detta i mitt kök från 1965. Flyttade och tog bort några uttag som du och alla kablar bytta. 16h total arbetstid.
 
En nyfiken undrar hur det kom sig att du anlitade Veterankraft för ett sådant stort jobb? Jag har själv anlitat Veteranpoolen men bara till mindre jobb. Antar att du tagit in fler offerter från början, och vad landade de på?

Sedan skulle jag vara väldigt försiktig med rörligt arvode på så stort jobb utan att ha bra koll på nedlagda timmar. Det måste man, men förstår dig också, man tror och hoppas att all tid som läggs ner blir rimlig i slutändan.
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
Ungefär exakt samma jobb tog 7,5 dagar hos oss för en man. Dvs 60h arbete.
Allt material var då på plats innan arbete påbörjades.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Tyvärr blir man inte förvånad. Veterankraft verkar inte ha några prestationskrav över huvud taget på sina anställda.
En kollega anlitade veterankraft för montage av ett uterum. Det blev jättefint men kunden höll ju på att bli tokig på den långsamma arbetstakten.
Det var jättetrevliga och glada gubbar som kom dit men väldigt mycket av dagarna gick åt till att dricka kaffe och att leka med kundens barn i trädgården
... kanske nå'n ny kombo-tjänst de har "barnvakts- o "fixa-altan-hantverk"...2 in 1... !!?;)
 
  • Gilla
  • Haha
Hans-Greta och 2 till
  • Laddar…
Fördelen med löpande arvode är ju också att man kan avbryta arbetet när man vill. Det verkar ju som att du inte var nöjd tidigt så varför avbröt du inte arbetet eller tog en diskussion?
 
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
B BäverBerra skrev:
Mja, nu är jag inte så kunnig inom elyrket, vi hade dock två elektriker hos oss när vi gjorde om köket. De drog nya kablar i hela huset (140 kvm) bytte alla dosor, elcentral, lampor och spottar på 60h totalt (30+30).
Frugans bror är elektriker nya kablar nytt elskåp nya kontakter strömställare och ett par grejer till,8h i ett radhus på 135 kvm.
 
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Det var gamla kablar, huset och köket är från 1967 så det behövde dras nya kablar till ett antal uttag samt montera tre nya uttag. Tyckte att det var hyfsat skäligt och valde att inte ta strid om det. Men vad tänker du om tidsåtgång…?
8h Max för en elektriker.
 
  • Gilla
SimonThn
  • Laddar…
Jag är inte hantverkare men hjälpte nyss en anhörig med ett kök, IKEA.
Det var montage av stommar, gipsning, spackling av väggar borra fram el I skåp/vägg, lite ventilationsmontage och avlopp, bänkskiva/diskho och fläktmontage. Elen görs av elektriker/firma och de drar om all el och flyttar uttag osv för 30000kr
Trotts att det strulade en del för mig och det var bökigt att jobba själv ibland gjorde jag det på ca 75 timmar(7 dagar). Kunde nog gjort det fortare om jag inte mätt och dubbelkolla allt. Golv, kakel och täckskivor ska monteras sedan så det tillkommer men det känns iaf inte som om en relevant faktura du fått. Jag bifogar en förebild på "köket" och en "på gång" bild.
 
  • Renovering pågår, metallstomme exponerad, installationsrör synliga, ofärdiga väggar, ledningar, byggarbetsplats inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett kök under renovering med osammanhängande skåp och exponerad rörledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snailman och 4 till
  • Laddar…
Vad annonserar dessa "veteranpooler" för arbetskraft. Är det tydligt att de har rutinerad och utbildad personal med arbetserfarenhet från den typ av jobb du är intresserad av att anlita dem för? De fakturerar samma pris som du får betala för yrkesverksamma yrkesarbetare som har kvalifikationerna att utföra jobbet.

Är du nyfiken kan du söka på "ombyggnadslistan 1999", en av de listor som byggbraschen arbetar efter när det inte är nyproduktion. Där finner du enhetstider för många moment och vad det är uppskattat att en utbildad yrkesman skall klara av att producera. Ha dock i åtanke att den förutsätter t.ex. att arbetet "kan utföras under ackordsmässiga förhållanden" så i ditt fall är det en fingervisning då ett litet jobb som ditt inte är helt applicerbart på listan.

Skulle vara intressant att kolla om de kan visa upp yrkesbevis för sin anställda (En detalj som egentligen inte säger något alls om personens förmåga som hantverkare)

https://docplayer.se/214971996-Ombyggnadslista-1999.html
 
Redigerat:
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Kan också tillägga att i tid har detta tagit sex veckor plus två dagar samt en halv dag till för att rätta till en del småfel vi hittade. Så 6,5 veckor.
Du får se det som en läro peng och anlita en ”riktig” byggfirma nästa gång
 
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Vi har bara fått fakturan för november och Veterankraft upplyste mig om att de missat att fakturera en av tre resurser. Men med det vi vet plus min uppskattning av vad de kommer att debitera för december så landar jag på (ja, jag har lite svårt att skriva det här) 377 timmar. Ja, ni läste rätt. Trehundrasjuttisju. Till det kommer 32 timmar målning, 35 timmar elektriker och 4-8 timmar rörmokare (allt detta tämligen rimligt).
Herregud, men det måste du ju ant under hand då det alltså pågått många veckor. Min uppskattning var som många andra en vecka på två gubbar, dock kan avvägningen av tak strula en hel del så mer tid på det.
 
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Hej alla

Använde mig av Veterankraft för att renovera vårt kök (i 60-talshus) på löpande räkning. Har anlitat dem för flera mindre jobb tidigare och alltid varit jättenöjd men nu gick det inte så bra. Vi fick just vår första faktura och den var milt uttryckt häpnadsväckande, i vart fall i min värld och väldigt mycket utifrån vår upplevelse av deras arbetsinsats. Tänkte därför höra med er mer erfarna vad ni anser om rimlig total arbetstid för dessa moment:

- Rivning av befintligt kök - fem bänkskåp, tre väggskåp (köket hade ytterligare tre överskåp men dem tog vi bort själva).4h
- Avlägsnande av kakel på två väggar (14x3 plattor per vägg, dvs 2x0,45 m)4h
- Rivning av återstående gips i köksdel (2,6 meter per vägg, 2,45 i takhöjd)2h
- Montering av OSB + gips på dessa väggar8h
- Byte av fuktskadad spånskiva golv, totalt 2 m2 (det var ett kylskål som droppat kondens, dvs ingen vattenläcka så inget behov av någon torkning etc)8h
- Montering innertak Huntonit (totalt 17 m2).8h
- Montering IKEA-stommar (nio underskåp: 60+80 cm, 20+60+60+60 cm samt 60+40+60 cm), ett högskåp, ett väggskåp) + täcksidor (nio st) + tre passbitar (alltså INGEN montering av inredning, luckor, lådor etc, det gör jag själv)16h
- Montering tre bänkskivor (måttbeställda, så bara att skruva fast)4h
- Montering köksfläkt inkl nytt fläktrör (fläkten fick flyttas 0,5 meter i sidled från anslutning och röret drogs igenom en garderob på andra sidan köksväggen så det behövde göras två hål i gipset för att dra röret)8h
- Läggning av klickgolv (Marmoleum klick) 17 m2. Jag tog själv bort de gamla golvplattorna så golvet kunde läggas direkt på golvskivorna.8h
- Listverk runt fönster (totalt 8 meter) samt fyra dörrar16h
- Golvlist 10 meter4h
- Taklist 15 meter 8h
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Hej alla

Använde mig av Veterankraft för att renovera vårt kök (i 60-talshus) på löpande räkning. Har anlitat dem för flera mindre jobb tidigare och alltid varit jättenöjd men nu gick det inte så bra. Vi fick just vår första faktura och den var milt uttryckt häpnadsväckande, i vart fall i min värld och väldigt mycket utifrån vår upplevelse av deras arbetsinsats. Tänkte därför höra med er mer erfarna vad ni anser om rimlig total arbetstid för dessa moment:

- Rivning av befintligt kök - fem bänkskåp, tre väggskåp (köket hade ytterligare tre överskåp men dem tog vi bort själva).
- Avlägsnande av kakel på två väggar (14x3 plattor per vägg, dvs 2x0,45 m)
- Rivning av återstående gips i köksdel (2,6 meter per vägg, 2,45 i takhöjd)
- Montering av OSB + gips på dessa väggar
- Byte av fuktskadad spånskiva golv, totalt 2 m2 (det var ett kylskål som droppat kondens, dvs ingen vattenläcka så inget behov av någon torkning etc)
- Montering innertak Huntonit (totalt 17 m2).
- Montering IKEA-stommar (nio underskåp: 60+80 cm, 20+60+60+60 cm samt 60+40+60 cm), ett högskåp, ett väggskåp) + täcksidor (nio st) + tre passbitar (alltså INGEN montering av inredning, luckor, lådor etc, det gör jag själv)
- Montering tre bänkskivor (måttbeställda, så bara att skruva fast)
- Montering köksfläkt inkl nytt fläktrör (fläkten fick flyttas 0,5 meter i sidled från anslutning och röret drogs igenom en garderob på andra sidan köksväggen så det behövde göras två hål i gipset för att dra röret)
- Läggning av klickgolv (Marmoleum klick) 17 m2. Jag tog själv bort de gamla golvplattorna så golvet kunde läggas direkt på golvskivorna.
- Listverk runt fönster (totalt 8 meter) samt fyra dörrar
- Golvlist 10 meter
- Taklist 15 meter

Veterankraft har dessutom gjort måleri- el och rörarbeten men de är vi nöjda med och den fakturerade tiden är skälig.

Skulle uppskatta enormt mycket om någon mer erfaren hade möjlighet att ge lite feedback på detta. Har tagit det med Veterankraft men där blev det rejält kärvt så just nu är vi i läget att vi har bestridit första fakturan och kommer troligen att behöva ta detta till ARN och eventuellt rättsligt.

MVH

Johan E

Veterankraft har dessutom gjort måleri- el och rörarbeten men de är vi nöjda med och den fakturerade tiden är skälig.

Skulle uppskatta enormt mycket om någon mer erfaren hade möjlighet att ge lite feedback på detta. Har tagit det med Veterankraft men där blev det rejält kärvt så just nu är vi i läget att vi har bestridit första fakturan och kommer troligen att behöva ta detta till ARN och eventuellt rättsligt.

MVH

Johan E
Ca 120 timmar för en gubbe och då har jag tagit till rejält.
Detta är om det går hyfsat smärtfritt, renovering drar lätt ut på tiden då vissa saker oftast drar ut på tiden.
Jag satte ett kök nu i veckan, 8 under skåp 4 överskåp ett hög skåp en köksö två bänkskivor, socklar täckskivor passbitar.Nyproduktion så det tog 8timmmar. Men har säkert 16 timmar till i små pyssel kvar samt 4 timmar montering vitvaror.
 
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Det var gamla kablar, huset och köket är från 1967 så det behövde dras nya kablar till ett antal uttag samt montera tre nya uttag. Tyckte att det var hyfsat skäligt och valde att inte ta strid om det. Men vad tänker du om tidsåtgång…?
Helt galet det med om det bara handlar om kablar i befintliga rör. Låter mycket även med ny rördragning.
 
J
Jag brukar vanligtvis komma med något smått hånfullt i tråder av dessa typer att ”som man bäddar får man ligga”. Mest för att jag är trött på folk som tar löpande och inte vill betala löpande i slutändan. Men just i detta fall är jag helt enig med dig! Jag hade drivit det här till tingsrätten om så krävdes. Du betalar en taxa som är normal för en ung pigg snickare, iallafall i min del av landet och du får en tidsåtgång som är helt orimlig under alla omständigheter.. En glad pensionär med arbetstakt på 40% av en ung kille ska kosta 220kr efter ROT maximalt. Bestrid in i det sista, det här är så långt från ok man kan komma.
 
  • Gilla
  • Wow
Kirev och 13 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Ca 120 timmar för en gubbe och då har jag tagit till rejält.
Detta är om det går hyfsat smärtfritt, renovering drar lätt ut på tiden då vissa saker oftast drar ut på tiden.
Jag satte ett kök nu i veckan, 8 under skåp 4 överskåp ett hög skåp en köksö två bänkskivor, socklar täckskivor passbitar.Nyproduktion så det tog 8timmmar. Men har säkert 16 timmar till i små pyssel kvar samt 4 timmar montering vitvaror.
Nåt sånt skulle jag gissa på. Helt amatör inom området..Bara renov ett litet kök.(golv/väggar/tak) inkl lite rörpul.
Nu blir jag orolig inför nr 2 som är ngt större.
Har bara 120 paket med köksdelar, Epoq, väntades..
Inkl en 48 sid beskr av köket...:D
All paket märkta med nummer, mont anv har en bild av köket finns visandes var varje nummer ska monteras, så det vor då själva ¤%&/(... om jag inte skulle lyckas! På <120h...
Kommer jag ihåg, ska jag avrapp hur mycket tid det tog.
Är ju pangis, så då ska ju ta lååång tid, enl tråden... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.