Hej!

Ni som har timavtal och laddar bilen under de timmar när priset på el är som lägst, hur påverkar elnätbolagens effektavgift er?

Äter effektavgiften upp besparingen ni gör genom att ladda när priset är lågt pga ni skapar effekttoppar?
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
De flesta har inte effektavgift, utan betalar efter huvudsäkring (som iofs. är en trubbig sorts effektavgift).

Men det enkla svaret är väl att man inte maxar laddningen i onödan. Om man utan elbil normalt peakar på 8–10 A dagtid så kan man ju ladda med 6–8 A på natten utan att det drar iväg. Med reservation för en eventuell värmepump som drar lika mycket.

För egen del har jag valt att inte säkra upp från 16 A, utan låter bilen ladda lite långsammare än den kan.
 
  • Gilla
Quest och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De flesta har inte effektavgift, utan betalar efter huvudsäkring (som iofs. är en trubbig sorts effektavgift).

Men det enkla svaret är väl att man inte maxar laddningen i onödan. Om man utan elbil normalt peakar på 8–10 A dagtid så kan man ju ladda med 6–8 A på natten utan att det drar iväg. Med reservation för en eventuell värmepump som drar lika mycket.

För egen del har jag valt att inte säkra upp från 16 A, utan låter bilen ladda lite långsammare än den kan.
Sant! Det gäller i så fall att ställa in så att laddaren inte orsakar större toppar än ens normala toppar. Var ställer du in att ladda långsammare förresten? I bilen eller laddaren?

(Har inte elbil än men har beställt en, därav min okunskap)
 
T
Q Quest skrev:
Sant! Det gäller i så fall att ställa in så att laddaren inte orsakar större toppar än ens normala toppar. Var ställer du in att ladda långsammare förresten? I bilen eller laddaren?

(Har inte elbil än men har beställt en, därav min okunskap)
Jag har inte effektavgift hos mot nätbolag men kan ställa ner hur många ampere laddaren får använda (Easee), antar att det är så man gör om man behöver.
 
  • Gilla
HobbysnickareNrX och 1 till
  • Laddar…
T tunellm skrev:
Jag har inte effektavgift hos mot nätbolag men kan ställa ner hur många ampere laddaren får använda (Easee), antar att det är så man gör om man behöver.
Nice att du inte har effektavgift. Trodde det var standard nu för tiden.
 
T
Q Quest skrev:
Nice att du inte har effektavgift. Trodde det var standard nu för tiden.
Inte hos mitt nätbolag (än). Läste någonstans att det ska införas hos alla inom något år dock men har bara ett svagt minne av det
 
En kompis har effektavgift och kör halvmycket. Lösningen är laddning varje natt med låg effekt.
 
  • Gilla
Allan J och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En kompis har effektavgift och kör halvmycket. Lösningen är laddning varje natt med låg effekt.
Låter rimligt!
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Tjänar knappt inget på timpris då jag måste ha värme på dygnet runt. Har räknat på det och efter att behöva strula med att köra tvätt disk på natten som drar ca 1-2 kWh var så är det en minimal del man kan påverka, och då värmesystemet drar ca 2kW per timme dygnet runt så skulle jag kunna spara ett par kronor per dag genom att flytta vissa saker som tvätt o disk till natten.

Elbilen är inte lönsam så här års med dessa elpriser, tur jag sparade min lilla bensinare som jag tänkte skrota förra året, nu är den mycket billigare att köra.

Elbilen drar minst 3kw per mil med förvärmning defrost, kupé o stols värme samt en hel del till att värma batteriet när det är kallt, elpris ca 5kr/ kW plus moms elnät skatt så det blir ca 7-8kr per kW och jag landar på ca 20-25 kr milen med dagen elpriser på vintern, det är dubbelt så dyrt som min lilla bensinare kostar per mil.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
O
C Crank skrev:
Tjänar knappt inget på timpris då jag måste ha värme på dygnet runt. Har räknat på det och efter att behöva strula med att köra tvätt disk på natten som drar ca 1-2 kWh var så är det en minimal del man kan påverka, och då värmesystemet drar ca 2kW per timme dygnet runt så skulle jag kunna spara ett par kronor per dag genom att flytta vissa saker som tvätt o disk till natten.

Elbilen är inte lönsam så här års med dessa elpriser, tur jag sparade min lilla bensinare som jag tänkte skrota förra året, nu är den mycket billigare att köra.

Elbilen drar minst 3kw per mil med förvärmning defrost, kupé o stols värme samt en hel del till att värma batteriet när det är kallt, elpris ca 5kr/ kW plus moms elnät skatt så det blir ca 7-8kr per kW och jag landar på ca 20-25 kr milen med dagen elpriser på vintern, det är dubbelt så dyrt som min lilla bensinare kostar per mil.
Du borde lära dig skillnaden på W och Wh :)
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
O olsjo skrev:
Du borde lära dig skillnaden på W och Wh :)
Är du sån där som märker ord typ om jag har missat ett h eller nåt, eller har jag gjort en extrem felberäkning?

Husvärmen drar ca 2kwh dygnet runt = ca 48kw per dygn. Tvätt disk ca 1-2 kW per timma så det borde landa runt ca. 4kw totalt.

visst kanske jag missade att skriva h efter 7-8kr per kW, men antar att dom flesta med iq över 15 kunde lista ut att det var per timme.
 
  • Gilla
Quest och 1 till
  • Laddar…
C Crank skrev:
Tjänar knappt inget på timpris då jag måste ha värme på dygnet runt. Har räknat på det och efter att behöva strula med att köra tvätt disk på natten som drar ca 1-2 kWh var så är det en minimal del man kan påverka, och då värmesystemet drar ca 2kW per timme dygnet runt så skulle jag kunna spara ett par kronor per dag genom att flytta vissa saker som tvätt o disk till natten.

Elbilen är inte lönsam så här års med dessa elpriser, tur jag sparade min lilla bensinare som jag tänkte skrota förra året, nu är den mycket billigare att köra.

Elbilen drar minst 3kw per mil med förvärmning defrost, kupé o stols värme samt en hel del till att värma batteriet när det är kallt, elpris ca 5kr/ kW plus moms elnät skatt så det blir ca 7-8kr per kW och jag landar på ca 20-25 kr milen med dagen elpriser på vintern, det är dubbelt så dyrt som min lilla bensinare kostar per mil.
Men mellan 00 och 06 så ser ju elpriset ut att ligga mellan 1-3 kr kWh hittills i december? (Elområde 3) Så landar vi verkligen på 7-8 kr om du laddar på natten?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
O
Q Quest skrev:
Men mellan 00 och 06 så ser ju elpriset ut att ligga mellan 1-3 kr kWh hittills i december? (Elområde 3) Så landar vi verkligen på 7-8 kr om du laddar på natten?
Elen har sällan varit under 3 kr nattetid hittils i december. Lägg till nån krona i nätavgift. Men nej, inte riktigt 7-8 kr nattetid, men knappast ner mot 1 kr.
 
O
C Crank skrev:
Är du sån där som märker ord typ om jag har missat ett h eller nåt, eller har jag gjort en extrem felberäkning?

Husvärmen drar ca 2kwh dygnet runt = ca 48kw per dygn. Tvätt disk ca 1-2 kW per timma så det borde landa runt ca. 4kw totalt.
.
Helt tvärtom. Husvärmen drar 2 kW dygnet runt, så 48 kWh per dygn. Tvätt och disk drar 1-2 kW, eller 1-2 kWh per timme, så totalt 4 kWh. (Obs, tog bara dina siffror och fixade dina enheter. En tvätt och disk drar knappast 4 kWh om du inte kör 90 grader kanske, snarare 1-2 kWh).
 
C Crank skrev:
Tjänar knappt inget på timpris då jag måste ha värme på dygnet runt. Har räknat på det och efter att behöva strula med att köra tvätt disk på natten som drar ca 1-2 kWh var så är det en minimal del man kan påverka, och då värmesystemet drar ca 2kW per timme dygnet runt så skulle jag kunna spara ett par kronor per dag genom att flytta vissa saker som tvätt o disk till natten.

Elbilen är inte lönsam så här års med dessa elpriser, tur jag sparade min lilla bensinare som jag tänkte skrota förra året, nu är den mycket billigare att köra.

Elbilen drar minst 3kw per mil med förvärmning defrost, kupé o stols värme samt en hel del till att värma batteriet när det är kallt, elpris ca 5kr/ kW plus moms elnät skatt så det blir ca 7-8kr per kW och jag landar på ca 20-25 kr milen med dagen elpriser på vintern, det är dubbelt så dyrt som min lilla bensinare kostar per mil.
Jag har värme på dygnet runt, men jag kramar upp till 27 grader på natten och har 19 grader på dagen. I praktiken tar det till dess jag kommit hem från jobbet innan temperaturen fallit till 19 grader.

Golvvärmen i badrummen är bara på timmen innan jag stiger upp.

Varmvattenberedaren kör bara på natten (men jag höjer då till 60 grader).

Nu i december har vinsten trots detta vara varit några ören mot medelvärdet, men klart lägre än vad de viktade rörliga elpriserna gissningsvis hamnar på. Mycket av detta beror dock på att frugan har lagat mat och julbakat på de dyraste timmarna.

I september hade jag en fantastisk hävstångseffekt där jag sparade runt en krona per kWh i snitt. Min elförbrukning har dock kraftigt gått ned (35% hittills i december) då många saker numera är avstängda på dagarna och uppvärmningen blivit "smartare".
 
  • Gilla
Allan J
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.