Jag har gamla läckande fönster i ett gammalt läckande hus. I panik för kylan nu, satte jag dynor på insidan som isolering.
Nu är det jämnt islager på rutan.
Frågan är, vad är sämst med tanke på kyla? Jag förstår att det inte är så bra för träramarna, men annars? Kan jag ha kvar kuddar och is eller blir det eg kallare? Det känns bättre men lite osäker.
Jag ska nog byta fönster ngn gång men det var tänkt som sommarhus och så bara råkade jag bli kvar och vips är det -20...... men de har ju bott så här förr i tiden tänker jag. Huset är +100 år
 
Tomture61
Är det 1 lager glas eller 2 (kopplade fönster)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Är det 1 lager glas eller 2 (kopplade fönster)
Det är två glas. Gissar det heter kopplade då?.
 
Två glas. Svarar igen för jag vet inte om jag var in o skrev i ditt svar
 
Tomture61
K KalleTeodor skrev:
Det är två glas. Gissar det heter kopplade då?.
Har du testat att täta mellan fönster med tätningslist / tätningsband i papper :thinking:
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har du testat att täta mellan fönster med tätningslist / tätningsband i papper :thinking:
Nej... Det har jag ju inte. Bara runt föstren. Jag tror det är glaset som är tunnt, mer än glipor? Men ok jag ska göra det så fort det blir varmare .....
Ska kolla upp det du skriver, så jag köper rätt list! Tack!
 
useless useless skrev:
Fönsterremsor. Finns på ICA...
[länk]
Åh Tack!!! Enkelt! Ska bara klura ut om de ska sitta på träramen eller glaset... står för fönster som glipar.
 
Tomture61
K KalleTeodor skrev:
Åh Tack!!! Enkelt! Ska bara klura ut om de ska sitta på träramen eller glaset... står för fönster som glipar.
Mellan träramarna ska den monteras .
 
  • Gilla
Lived
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, remsan sätt mellan karmen och bågen för att förhindra drag.

[bild]
[länk]
Nu hittade jag en YouTube film om detta. Anders på Landet, =)Han tejpade fast fönstren på insidan så de inte går att öppna. Jag ska nog göra det nu när det är så kallt, -21 idag.... sen som du föreslår!!
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Ja, sätter man dit fönsterremsorna så går inte fönstren att öppna längre. Därför tar man bort dom till våren.
Vanlig tejp riskerar att bränna fast och lämna fula märken eller ta med sig färgen när man tar bort den.
 
useless useless skrev:
Ja, sätter man dit fönsterremsorna så går inte fönstren att öppna längre. Därför tar man bort dom till våren.
Vanlig tejp riskerar att bränna fast och lämna fula märken eller ta med sig färgen när man tar bort den.
Jag ser på fotot att jag nog mixat upp mening av karm och ram.... jag tror det är mellan glaset och träet det behövs tejpas?
 
Normalt ska det inte dra mellan glas och fönsterbåge, om kittet sitter kvar.
Mellan fönsterbåge och karm brukar det vara friska vindar om tätningslisterna är dåliga.
Hittar du fönsterremsor så är det en quick fix nu när det är kallt.

Protte
 
  • Gilla
KalleTeodor
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Mellan träramarna ska den monteras .
Kan du se om du menar lika som fotot @useless bif? Eller mellan träramarna ärmellan de två fönsten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.