prototypen prototypen skrev:
Normalt ska det inte dra mellan glas och fönsterbåge, om kittet sitter kvar.
Mellan fönsterbåge och karm brukar det vara friska vindar om tätningslisterna är dåliga.
Hittar du fönsterremsor så är det en quick fix nu när det är kallt.

Protte
Ja det var ett bra förslag jag ska fixa direkt!! Quick fix är just nu vad som gäller

K KalleTeodor skrev:
Jag ser på fotot att jag nog mixat upp mening av karm och ram.... jag tror det är mellan glaset och träet det behövs tejpas?
Har du någon bild på dessa fönster? Ganska ovanligt att det drar luft mellan glaset och bågen om dom inte är halvt uppruttnade.

Tomture61
useless useless skrev:
Har du någon bild på dessa fönster? Ganska ovanligt att det drar luft mellan glaset och bågen om dom inte är halvt uppruttnade.
Träramen mellan yttre delen / inre delen (som glaset sitter i) är ej tätt , så kan tätas med pappersremsa .

• Gilla
KalleTeodor
  • Laddar…
Microkatten
Det är enklare att förstå problem och lösning om man använder rätt begrepp. Ett fönsters olika delar:

Schematisk ritning av en fönsterdörr med benämning på delar som karm, båge, spröjs, tvärpost, mittpost och gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som @useless säger så brukar det inte dra kall luft mellan glas och båge om inte kittet (eller motsvarande) är kasst eller bågen upprutten.

Det som skall vara lufttätt är mellan den inre av de två kopplade bågarna och karmen. Där brukar man sätta ett tätningssnöre/tätningslist. I gamla tider satte man pappersremsor över springan.

Det skall vara fritt för innerluften att cirkulera runt fönstret på insidan för att undvika kondens, eller t.o.m. isbildning om glaset av någon anledning är så kallt. Att sätta kuddar framför fönstret kan hindra luftcirkulationen.

• Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Det är enklare att förstå problem och lösning om man använder rätt begrepp. Ett fönsters olika delar:

[bild]

Som @useless säger så brukar det inte dra kall luft mellan glas och båge om inte kittet (eller motsvarande) är kasst eller bågen upprutten.[bild]

Det som skall vara lufttätt är mellan den inre av de två kopplade bågarna och karmen. Där brukar man sätta ett tätningssnöre/tätningslist. I gamla tider satte man pappersremsor över springan.

Det skall vara fritt för innerluften att cirkulera runt fönstret på insidan för att undvika kondens, eller t.o.m. isbildning om glaset av någon anledning är så kallt. Att sätta kuddar framför fönstret kan hindra luftcirkulationen.
Tomture61 Tomture61 skrev:
Träramen mellan yttre delen / inre delen (som glaset sitter i) är ej tätt , så kan tätas med pappersremsa .
useless useless skrev:

• Fönster i mörkret, delvis återspeglar interiören, vit karm, svagt ljus synligt utomhus.
    Skapa konto

[bild]

Som @useless säger så brukar det inte dra kall luft mellan glas och båge om inte kittet (eller motsvarande) är kasst eller bågen upprutten.

Stämmer, jag har blandat ihop orden.... Fönstret ned dynan är helt istäckt, den utan dyna har is ca 1 dm nedtill. Jag har även rullgardin nerdragen. Men då ska jag göra som i gamla tider och tejpa igen alltihopa på insidan. Får vi se om det räcker.
Såg på en video han la fönstervadd mellan glasen men då måste jag ju öppna upp helt i etta elände.... Tänker att det vore dumt att tejpa ihop sen komma på att vadden skulle varit där också

Inomhus, närbild på en fönsterkarm med två öppna fönsterlås, reflektion, suddig inredning i bakgrunden.
Skapa konto

[bild]

Tack för foto och förklaring !

Det där är kopplade 2-glasfönster, då är det bättre att köpa tätningslister och sätta där fönsterbågen och karmen möts när fönstret är stängt. (Var det begripligt?)
Klisterremsor är bättre till lösa innanfönster.

• Gilla
KalleTeodor
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det där är kopplade 2-glasfönster, då är det bättre att köpa tätningslister och sätta där fönsterbågen och karmen möts när fönstret är stängt. (Var det begripligt?)
Ja tack vare bif ritning. Men jag har redan lister där runt fönstren som du beskriver. Därför jag inte förstår varför det läcker in kalluft/ ,ut varmluft och nog ska prova tejpa för att se om det hjälper. Då är isf mina lister odugliga? Om det blir bättre av att tejpa. Samma effekt?

Listerna kanske inte är så fräscha längre?

Det är väl lika bra att testa remsor också, det lär inte bli sämre än nu.

• Gilla
KalleTeodor
  • Laddar…
Listerna kanske inte är så fräscha längre?

Det är väl lika bra att testa remsor också, det lär inte bli sämre än nu.
Så är det nog kanske. Tejpjobb i helgen!

Tack för all hjälp! Bra förklarat hörrni!!

K KalleTeodor skrev:
Jag har gamla läckande fönster i ett gammalt läckande hus. I panik för kylan nu, satte jag dynor på insidan som isolering.
Nu är det jämnt islager på rutan.
Frågan är, vad är sämst med tanke på kyla? Jag förstår att det inte är så bra för träramarna, men annars? Kan jag ha kvar kuddar och is eller blir det eg kallare? Det känns bättre men lite osäker.
Jag ska nog byta fönster ngn gång men det var tänkt som sommarhus och så bara råkade jag bli kvar och vips är det -20...... men de har ju bott så här förr i tiden tänker jag. Huset är +100 år
Annars kan du isolera utifrån utan att få liknande problem. Ta tex 4 höbalar och täck samtliga fönster och sedan några hästtäcken för att täta ordentligt! Tada!

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Som paniklösning sparar du energi med dynorna oavsett om det blir is på fönster.

• Gilla
KalleTeodor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.