Det är inte utan att man känner sig lite deppad och orolig över elräkningarna som tycks bli högre och högre för varje månad. Jag ryckte upp mig lite och samlade positiva tankar om el. Tänker man efter så finns det bra saker krisen har fört med sig och även annat smått och gott som kan värma själen, trots allt.

Du kan läsa blogginlägget här: Upp med hakan - 9 saker som är bra i elkrisen
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det bästa i allt elände är att folk har börjat tänka på att spara. När jag kom till Sverige för 40 år sedan tappade jag hakan över hur man slösade med el. Den var billig och nästan obegränsad. Ungefär som i DDR där många fjärrvärmda hus hade inga fungerande ventiler på radiatorerna utan rumstemperaturen regulerades med öppna fönster.
Beteenden och vanor från den tiden sitter fortfarande i hos många. Gick förbi ett sjukhuskök häromdagen och såg genom fönstret hur en gumma handdiskade under rinnande varmt vatten.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Jonas-F och 7 till
  • Laddar…
Känns som att någon måste påpeka det uppenbara...

l-intro-1616801161.jpg

;)
 
  • Haha
  • Gilla
roark och 2 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Känns som att någon måste påpeka det uppenbara...

[bild]

;)
Tack :rofl:
 
Fantastiskt land vi bor i där alla ställer upp:)

Man får tänka på alla.ukrainare som har de mkt jobbigare men kämpar vidare
 
  • Gilla
  • Ledsen
lat och 5 till
  • Laddar…
Dom flesta sparar för kassan sinar... Företag lägger ner.. Bidrag är positivt. Man kör oljekraftverk och kol istället för gas och kärnkraft.

Jag är skeptisk till att denna kris medför något positivt.
 
  • Gilla
DejanGajic och 14 till
  • Laddar…
Z Zorn skrev:
Dom flesta sparar för kassan sinar... Företag lägger ner.. Bidrag är positivt. Man kör oljekraftverk och kol istället för gas och kärnkraft.

Jag är skeptisk till att denna kris medför något positivt.
Du låter som en pessimist
 
  • Älska
Zorn
  • Laddar…
Ett något förhöjt elpris hade nog kunnat agera positivt på marknaden då det hade satt igång sparande av el och stimulans att investera i elproduktion.

Problemet med nuvarande elpris är att det kommer resultera i att människor kommer att så gott som sluta konsumera annat än el helt. Detta kommer resultera i en närmast explosiv arbetslöshet när cirkulärekonomin avstannar.

Resultatet blir en djup lågkonjunktur i Europa vilket kommer att driva ner priset på olja och göra oljeeldning billigare samtidigt som att investeringsklimatet för alternativ blir sämre.

Sen kan det låta hyggligt med elbidrag på 50 öre kWh men om man räkna på det så är det inte så hyggligt.
Just nu är mitt elpris 8,12 Kr / kWh inkl. allt.
Det betyder att staten får in minst 2,5Kr / kWh på bara skatt och moms. Ovanpå det kommer transferavgifter från svk. När man då får tillbaka 0,5Kr / kWh så är det inte så hyggligt som det låter. Det liknar snarare Ahlsellpriser...
 
  • Gilla
  • Arg
DejanGajic och 17 till
  • Laddar…
T Tobbe_C skrev:
Ett något förhöjt elpris hade nog kunnat agera positivt på marknaden då det hade satt igång sparande av el och stimulans att investera i elproduktion.

Problemet med nu varande elpris är att det kommer resultera i att människor kommer att så gott som sluta konsumera annat än el helt. Detta kommer resultera i en närmast explosiv arbetslöshet när cirkulärekonomin avstannar.

Resultatet blir en djup lågkonjunktur i Europa vilket kommer att driva ner priset på olja och göra oljeeldning billigare samtidigt som att investeringsklimatet för alternativ blir sämre.

Sen kan det låta hyggligt med elbidrag på 50 öre kWh men om man räkna på det så är det inte så hyggligt.
Just nu är mitt elpris 8,12 Kr / kWh inkl. allt.
Det betyder att staten får in minst 2,5Kr / kWh på bara skatt och moms. Ovanpå det kommer transferavgifter från svk. När man då får tillbaka 0,5Kr / kWh så är det inte så hyggligt som det låter. Det liknar snarare Ahlsellpriser...
Så du menar att ditt rörliga pris för december redan är satt?

Du förser ju tråden med fake news.
 
T Titagurgi skrev:
Du förser ju tråden med fake news.
Jag baserade det på mitt timpris vilket inte är fake... Tyvärr...
 
  • Gilla
Jättefranskan och 3 till
  • Laddar…
T Tobbe_C skrev:
Jag baserade det på mitt timpris vilket inte är fake... Tyvärr...
Som kan gå t 22 öre nästa vecka...

Du drar ju fram värsta timmen som att du betalar de varje dag..
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
T Titagurgi skrev:
Som kan gå t 22 öre nästa vecka...

Du drar ju fram värsta timmen som att du betalar de varje dag..
Priset går upp och ner såklart. Det har varit både högre och lägre men gå in på nordpool så kan du se att det legat runt denna nivå i December. Du kan välja en annan timme att räkna på om du vill. Jag tog den timmen jag var i när jag skrev inlägget.

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly/?view=table
Tabell som visar priser på el i SEK/MWh över ett dygn med min-, max-, genomsnitts-, topp-, och icke-rusningstidsvärden.
 
  • Gilla
och en till och 5 till
  • Laddar…
Såhär ser det ut för mig.
OBS! December 2022 är prognos om förbrukningen blir det samma som 2021 och elpriset fortsätter på samma nivå som första halvan av December. Utfallet kan bli både bättre och sämre. Värden är i Kr inkl. moms.

Jag kommer antagligen betala lika mycket i bara skatt och moms i December som hela elräkningen i November.
 
  • Stapeldiagram, månadskostnader, kategorier: moms, abonnemang, avgifter, el, skatt, överföring, markant ökning senaste månaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De hårdast drabbade får stöd. Jaja, här i norr får vi börja värma huset i augusti och stänga av värmen först i Juni, -20 till -30 i flera månader, men det struntar vi i :rofl:

Solinstrålning? Ja kanske i April nästa gång :rofl:
 
  • Gilla
Krille4 och 13 till
  • Laddar…
Klimatet kommer lida betydligt framöver, det är en sak som är säkert. Tyskland passar på att spy ut 700g CO2/kWh och Polen nästan 1000g CO2/kWh. Det enda som ersätter ryska gasen på kort och medellång sikt är fossila bränslen.

Med svenska 20g CO2/kWh ser jag det knappast som positivt för miljön att just vi drar ner vår konsumtion drastiskt. Men men.
 
  • Gilla
Grod4n och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.