Alfredo Alfredo skrev:
En byggherre är ingen man utser utan den som låter uppföra ett hus blir byggherre helt automatiskt.

Var hittar du lagstöd för att rollen som byggherre kan avtalas bort?

Man kan avtala bort uppgiften att bygga ett hus på korrekt sätt men byggherre är fortfarande den som låter uppföra ett hus. Så här beskriver Garbo sin syn på byggherre:

[bild]

Inget mer än möjligen plan- och bygglagen då:
[bild]

Vad har detta med saken att göra? :thinking:
Väldigt enkelt och så gjorde vi alltid på den tiden jag var i husbranchen, kunden köpte ju inte huset, garaget eller vad det nu avsåg förens det var byggt och fakturerat, därför var det vi som uppförde vårt hus och var byggherre fram tills den dag det var färdigt. Sen finns det variationer där det läggs i olika bolagsformer osv.
 
T Tossegubbe skrev:
Väldigt enkelt och så gjorde vi alltid på den tiden jag var i husbranchen, kunden köpte ju inte huset, garaget eller vad det nu avsåg förens det var byggt och fakturerat, därför var det vi som uppförde vårt hus och var byggherre fram tills den dag det var färdigt. Sen finns det variationer där det läggs i olika bolagsformer osv.
Då köper kunden ett färdigt hus, precis som vilket annat begagnat hus som helst. Skriver du i förväg ett avtal om att kunden ska köpa huset som byggs är du tillbaka på att köparen blir byggherre.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Kempa_swe
M MITS skrev:
Hej,
Efter provtryckning av golvvärmerören som gjordes med vatten har nu allt fryst till is, då vi märkte detta för sent hur rörmokaren hade utfört jobbet.
Gjordes inget avtal för jobbet, utan ett beställningsjobb för endast grovtryckning. fakturan redan betalt.
Provtryckningen gjordes mitten av november. Rörmokaren tar inget ansvar och påstår att det varit vårt ansvar att få på värme (även om det då inte fanns något plan2 eller tak.
Någon erfarenhet från motsvarande katastrofer? Har jag juridisk möjlighet att kräva skadestånd för detta.
När det ligger ingjutet så är risken liten för att slingan skall spricka
 
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
När det ligger ingjutet så är risken liten för att slingan skall spricka
Är det inte rätt meningslöst att du spekulerar över risken att det ska spricka när TS redan visat tragiska bilder där det faktiskt spruckit?

Ismugg fryser på vit stolen, ovanligt fenomen, termodynamik, kristalliserat vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kempa_swe
Alfredo Alfredo skrev:
Är det inte rätt meningslöst att du spekulerar över risken att det ska spricka när TS redan visat tragiska bilder där det faktiskt spruckit?

[bild]
Ja ovanför plattan, det spricker på det svagaste stället. I plattan så har du tryck runt slangen men det har du inte där den står rätt upp i luften
 
R rådmottagare skrev:
Intressant tråd. Tyvärr spänner den över 13 sidor. När trådar blir så långa tappar man sammanhanget och eftersom folk sällan orkar läsa igenom allt som tidigare skrivts så återkommer ofta samma saker (helt i onödan). Trådarna fylls dessutom alltför ofta med rent skräp i form av ett fåtal personer som närmast startar krig med varandra. Påfallande ofta vissnar TS och slutar skriva men tråden lever vidare i många sidor till.

Det här skulle givetvis kunna lösas genom bättre disciplin hos dem som svarar (skippa allt BS, killgissningar och personliga vendettor) samt bättre moderering (ett hästjobb tyvärr, med tanke på mängden inlägg som skickas in). Kommer på mig själv med att önska att det fanns någon sorts spärr så att en och samma person - TS undantagen - inte kan svara mer än tex 3, möjligen 5, gånger i samma tråd. Kanske är det ingen ny ide, kanske är den dum, kanske finns den redan, vad vet jag. Är dock rätt säker på att en sådan spärr skulle ha gjort nytta i många av trådarna på forumet.

EDIT: Och med mitt inlägg blev tråden 14 sidor ;) /EDIT
TS har nog indirekt fått svar på sin fråga.
Hade TS fått frågan om att fylla systemet med vatten med eller utan frostskydd hade TS fråga ställts annorlunda och inte förvånats av att golvvärmesystemet frusit sönder pga kontrollen.

Det är typiskt byggbranchen och vissa hantverkare med denna ”skyll dig själv attityd”. De är likgiltiga inför de kostnader och skador de orsakar. Det är också typiskt att hitta på lite uppgifter som inte står i frågan som till och med avviker från de uppgifter TS angivit.

Jag finner det intressant hur hantverkare/företagare i branschen resonerar. :thinking:
Det skulle rent av vara synd att moderera bort. :oops:

Edit: Det blev lite tokigt långt inlägg. Gammalt opostat svar låg kvar.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Snablis
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Ja ovanför plattan, det spricker på det svagaste stället. I plattan så har du tryck runt slangen men det har du inte där den står rätt upp i luften
En väg kanske är att värma upp plattan fort som attan, laga synliga sprickor och sedan provtrycka igen. Det ser iaf jag som att ta projektet framåt på bästa sätt.
Ibland är det bästa att lösa problemet och gå vidare, om det går.
 
  • Gilla
Kempa_swe
  • Laddar…
M Matteji78 skrev:
Hej! Man provtryck väl alltid med lufttryck, finns väl ingen rörmokare som provtrycker med vatten? Det är ju han som klantat sig, fanns ju inget tak ens!!
Tryckluft kan vara otrevligt om något går sönder.. men lite längre upp hittar du ett relevant svar...
M MrSoderlind skrev:
Här måste jag höja ett litet finger:
Man ska skilja på ”provtryckning” och ”täthetskontroll”. Täthetskontroll får man absolut göra med tryckluft max 0,2 bar. En provtryckning däremot är mycket högre tryck (beräkningstryck x1,43) och över längre tid (se tillverkarens tidsplan för provtryckning) och för detta, alltså provtryckning med gas (även tryckluft), behövs utbildning och certifikat. Ett rörsytem fyllt med luft vid 8-10 bar innebär en explosionrisk med piskande slangar och flygande delar som följd.

//MrS
(VS-montör med erfarenhet av provtryckning med gas)
 
T Tossegubbe skrev:
Så du hävdar att en lekman åtnjuter ansvarsfrihet?
Hur kom du till den slutsatsen? Det jag säger är, att eftersom TS är lekman och privatperson så gäller Konsumenttjänstlagen.

För att utföra arbeten åt privatpersoner så verkar du ha vansinnigt dålig koll på den. Förslagsvis läser du på om konsumenttjänstlagen och vad en byggherre är, för hittills har du kommit med rena felaktigheter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
T Tossegubbe skrev:
Du som hänvisar till lagar regler och skyldigheter, borde du inte först se till att få reda på alla fakta innan du talar nervärderande om "alla" hantverkare och hävdar att dom vilseleder eller lurar.
Jag kan inte se att någon i tråden nedvärderar "alla" hantverkare, bara de som här i tråden håller klåparen om ryggen, och utalar sig nedvärderande i svepande ordalag om sina kunder.

Jag har anlitat några hantverkare under mina dar. Min erfarenhet är till absolut störstra delen positiv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag kan inte se att någon i tråden nedvärderar "alla" hantverkare, bara de som här i tråden håller klåparen om ryggen, och utalar sig nedvärderande i svepande ordalag om sina kunder.

Jag har anlitat några hantverkare under mina dar. Min erfarenhet är till absolut störstra delen positiv.
De allra flesta byggnadsarbetare jag har anlitat, både privat och yrkesmässigt, har varit mycket bra. Jag har ännu inte råkat ut för någon som varit likgiltig inför resultatet av deras arbete. Sedan är vissa klart skickligare än andra och har mer tur när de tänker.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M MITS skrev:
Hej,
Efter provtryckning av golvvärmerören som gjordes med vatten har nu allt fryst till is, då vi märkte detta för sent hur rörmokaren hade utfört jobbet.
Gjordes inget avtal för jobbet, utan ett beställningsjobb för endast grovtryckning. fakturan redan betalt.
Provtryckningen gjordes mitten av november. Rörmokaren tar inget ansvar och påstår att det varit vårt ansvar att få på värme (även om det då inte fanns något plan2 eller tak.
Någon erfarenhet från motsvarande katastrofer? Har jag juridisk möjlighet att kräva skadestånd för detta.
M MITS skrev:
Hej,
Efter provtryckning av golvvärmerören som gjordes med vatten har nu allt fryst till is, då vi märkte detta för sent hur rörmokaren hade utfört jobbet.
Gjordes inget avtal för jobbet, utan ett beställningsjobb för endast grovtryckning. fakturan redan betalt.
Provtryckningen gjordes mitten av november. Rörmokaren tar inget ansvar och påstår att det varit vårt ansvar att få på värme (även om det då inte fanns något plan2 eller tak.
Någon erfarenhet från motsvarande katastrofer? Har jag juridisk möjlighet att kräva skadestånd för detta.
G Gp skrev:
Tyvärr. En bekant till mig fick problem. När systemet sattes på sprutade det upp vatten på flera ställen. De fick bila upp hela plattan. och lägga nytt.
M MITS skrev:
Hej,
Efter provtryckning av golvvärmerören som gjordes med vatten har nu allt fryst till is, då vi märkte detta för sent hur rörmokaren hade utfört jobbet.
Gjordes inget avtal för jobbet, utan ett beställningsjobb för endast grovtryckning. fakturan redan betalt.
Provtryckningen gjordes mitten av november. Rörmokaren tar inget ansvar och påstår att det varit vårt ansvar att få på värme (även om det då inte fanns något plan2 eller tak.
Någon erfarenhet från motsvarande katastrofer? Har jag juridisk möjlighet att kräva skadestånd för detta.
hej!
Var med om detta en gång för länge sedan med en golvvärmeinstallation som var ytligt lagd. Det som hände var att det blev 5 läckor där betongen frös upp. Efter att vi lagat dessa
B b50gud skrev:
skulle nog låta rören tina och provtrycka igen tveksamt om det blivit någon skada varken på plattan eller slangen som är ingjuten.
Fd Rörmontör
håller med
Fd rörmokare och numera Projektledare sedan 25 år
 
V
B Bernt Ö97 skrev:
Osannolikt att rörisen riskerar att utföra jobbet gratis. Det innebär så fall att TS fått fastpris-offert där det framgår vad som ingår.
Där har rörisen full möjlighet specificera köldskyddsnedel och sålunda få fullt betalt för köldskyddsmedlet (Ahlsell-pris) och tjänat bra även på detta.
Givetvis lägger rörisen in de material och moment som behövs enligt yrkespraxis i offerten. Ingen risk för grstisjobb där, bara möjlighet till merförsäljning Inga hantverkare, speciellt rörisar, jobbar gratis. De brukar vara väldigt kreativa när det gäller att fakturera extra, hela förpacknigar förbrukningsmaterial, fikabröd mm. som vi tidigare sett i detta forum. Ibland blir det många resor till bygghandeln just vid frukost.
Tyvärr har högkonjunkturen i byggbranschen lockat många oseriösa och okunniga aktörer som tjänar grova pengar utan relevant kompetens. Ibland också en yrkeskategori som visar en mycket hög svansföring gentemot sina kunder.
Jämför tex rörisens lön, 2 års gymnasieutbildning + praktikperiod med hög lön ger 30-40' kr/mån. Vårdyrken med flera års eftergymnasial högskoleutbildning har slutlön långt under rörisens
Finns ingen röris som jobbar för närmare 30" brutto idag. Närmare snuddar alla vid 40"

Själv hållet jag mig en bra bit över 40"

Anser du inte hantverkare förtjänar sina löner eller. Ner på knä oxh utför skiten själv isåfall.
 
V
H HenrikHuslöse skrev:
De allra flesta byggnadsarbetare jag har anlitat, både privat och yrkesmässigt, har varit mycket bra. Jag har ännu inte råkat ut för någon som varit likgiltig inför resultatet av deras arbete. Sedan är vissa klart skickligare än andra och har mer tur när de tänker.
Majoriteten är seriösa och gör sitt yttersta. Man är sitt eget varumärke!

Bilden som målas upp här är inte den man ser ute.

Jag har inte en enda kollega i branschen i min krets som passar in på byggahus beskrivning.

Så vart alla fiskar upp sina bottenskrap vet jag inte. Säkert alltjänstare hela bunten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Majoriteten är seriösa och gör sitt yttersta. Man är sitt eget varumärke!

Bilden som målas upp här är inte den man ser ute.

Jag har inte en enda kollega i branschen i min krets som passar in på byggahus beskrivning.

Så vart alla fiskar upp sina bottenskrap vet jag inte. Säkert alltjänstare hela bunten.
Det är väl inte konstigare än att många vänder sig hit när det blir problem, så här diskuteras i huvudsak skiten i branschen.

Det som är lite tråkigt, och förvånande, är att varje gång det kommer ett inlägg där något blivit fel så kommer det ett knippe andra hantverkare, gärna nya på forumet, som med näbbar och klor ska försvara det som skett. Det brukar då vara tydligt att man är väldigt dåligt påläst kring konsumentlagar och avtalsrätt i största allmänhet. Vore jag hantverkare skulle jag vilja ta avstånd från skiten istället för att försvara den, kanske visa med ett relevant exempel hur en seriös hantis hade agerat i situationen ifråga.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.