Ok, jag trodde den var tvungen att vara spänningssatt för att varmvattnet skulle komma ut ut den. Men det kanske bara är värmeelementet man kopplar ur då?
 
F fiskarn87 skrev:
Det är ju ganska lika då :) Men Vattenfall t.ex och gissar jag de flesta andra "vanliga" elbolag har ingen fast ytterligare månadsavgift?
Tja, det är väl där det kan bli lite snårigt. Tror nog de flesta elhandelsbolagen har någon kombination av fasta och rörliga avgifter, handlar mest om hur man ställer upp/förklarar sin struktur. I slutändan och över tid är det nog ingen större skillnad mellan den ena och den andra. Det som gör stor skillnad är hur man väljer att hantera risken, d.v.s. bundet eller rörligt, samt rörligt månadsmedelpris, rörligt dygnsmedelpris eller rörligt timpris.

Om jag förstått saken rätt beräknas månads- och dygnsmedelpriserna ut efter en modell över hur ett "normalt" hushåll förbrukar el över dygnet, sedan kör man gällande timpriser mot denna modell.

I praktiken betyder detta att om man har timpris och beter sig precis som "vanligt" ska kostnaden bli precis den samma (med reservation för ev. annorlunda fasta avgifter då).

Den stora fördelen med timpris är, som jag ser det, att vi har möjlighet att påverka kostnaden genom att aktivt flytta eller helt undvika viss förbrukning vid vissa tider.

Nackdelen är likaledes att om vi skulle behöva förbruka mer den timmen elen är dyrast skyddas vi inte av "medelpriset".

Vi har en vattenmantlad kamin och sätter oftast på kaffekokaren före prisstegringen som brukar börja vid 0600 :)
 
Jag sparar mellan 20-30% på Tibber jämfört med rörligt månadspris. Sedan har Tibber appen och Tibber Pulse gjort mig mer medveten om min förbrukning vilket har hjälpt mig att sänka förbrukningen med ca 50%
 
I
F Figge4 skrev:
Jag sparar mellan 20-30% på Tibber jämfört med rörligt månadspris. Sedan har Tibber appen och Tibber Pulse gjort mig mer medveten om min förbrukning vilket har hjälpt mig att sänka förbrukningen med ca 50%
Låter som ni var ett väldigt slösigt hushåll. På vilket vis har Tibber hjälp med att lokalisera och reducera el hungriga prylar?
 
O
N NWE skrev:
Jag har haft Greenely snart ett år, I början var de jättesnabba att svara på frågor men liksom många elbolag har deras kundtjänst inte hängt med det lavinökade trycket. Dock prioriterar de befintliga kunder till skillnad mot många som bara jagar nya.
Hittills i december har jag 3949kr för 815 kWh, snitt 4,80 i område 3, men det beror ju även på när på dygnet man förbrukat elen.
Tabell över elpriser och avgifter för perioden november 2022 med spotpris, avgifter och rabatter i SEK och öre/kWh.
29 öre i påslag exkl moms hos Greenely för november. Tibber har drygt 8 öre enligt egen utsago för samma period.
 
Undrar hur balans avgiften varierar under året... Tror iaf inte det är en total ripoff iaf ..
Men det där låter mycket
 
K kalleninen skrev:
Tja, det är väl där det kan bli lite snårigt. Tror nog de flesta elhandelsbolagen har någon kombination av fasta och rörliga avgifter, handlar mest om hur man ställer upp/förklarar sin struktur. I slutändan och över tid är det nog ingen större skillnad mellan den ena och den andra. Det som gör stor skillnad är hur man väljer att hantera risken, d.v.s. bundet eller rörligt, samt rörligt månadsmedelpris, rörligt dygnsmedelpris eller rörligt timpris.

Om jag förstått saken rätt beräknas månads- och dygnsmedelpriserna ut efter en modell över hur ett "normalt" hushåll förbrukar el över dygnet, sedan kör man gällande timpriser mot denna modell.

I praktiken betyder detta att om man har timpris och beter sig precis som "vanligt" ska kostnaden bli precis den samma (med reservation för ev. annorlunda fasta avgifter då).

Den stora fördelen med timpris är, som jag ser det, att vi har möjlighet att påverka kostnaden genom att aktivt flytta eller helt undvika viss förbrukning vid vissa tider.

Nackdelen är likaledes att om vi skulle behöva förbruka mer den timmen elen är dyrast skyddas vi inte av "medelpriset".

Vi har en vattenmantlad kamin och sätter oftast på kaffekokaren före prisstegringen som brukar börja vid 0600 :)
Finns det bolag som fakturerar efter dygnsmedelpriser?
 
I Ironside skrev:
Låter som ni var ett väldigt slösigt hushåll. På vilket vis har Tibber hjälp med att lokalisera och reducera el hungriga prylar?
Skulle nog inte säga att vi slösade tidigare. Ganska normal årsförbrukning på 20.000kWh för värme, vatten och hushållsel. 6 personer i villa på knappt 200m2. Snarare så att vi snålar nu.

Men jag har blivit mer medveten om min förbrukning eftersom jag kan se realtidsförbrukningen med hjälp av Tibber appen och Tibber Pulse och jag kan se belastningen på varje fas i realtid. På så vis kan jag lokalisera och reducera el hungriga prylar. Har bl.a. sänkt värmen i garaget, slutat använda torktumlaren. Installerat effektivare luft/luft värmepump m.m. Och för att dra nytta av timdebiteringen så kör vi tvätt och diskmaskin på natten. Värmer bara varmvatten på natten. Kör viss underhållsvärme som t.ex garaget bara på natten. (eller när elen är billigast) Har automatisering som styrs efter elpriset.
 
K kalleninen skrev:
Tja, det är väl där det kan bli lite snårigt. Tror nog de flesta elhandelsbolagen har någon kombination av fasta och rörliga avgifter, handlar mest om hur man ställer upp/förklarar sin struktur. I slutändan och över tid är det nog ingen större skillnad mellan den ena och den andra. Det som gör stor skillnad är hur man väljer att hantera risken, d.v.s. bundet eller rörligt, samt rörligt månadsmedelpris, rörligt dygnsmedelpris eller rörligt timpris.

Om jag förstått saken rätt beräknas månads- och dygnsmedelpriserna ut efter en modell över hur ett "normalt" hushåll förbrukar el över dygnet, sedan kör man gällande timpriser mot denna modell.

I praktiken betyder detta att om man har timpris och beter sig precis som "vanligt" ska kostnaden bli precis den samma (med reservation för ev. annorlunda fasta avgifter då).

Den stora fördelen med timpris är, som jag ser det, att vi har möjlighet att påverka kostnaden genom att aktivt flytta eller helt undvika viss förbrukning vid vissa tider.

Nackdelen är likaledes att om vi skulle behöva förbruka mer den timmen elen är dyrast skyddas vi inte av "medelpriset".

Vi har en vattenmantlad kamin och sätter oftast på kaffekokaren före prisstegringen som brukar börja vid 0600 :)
Håller med. Några öres påslag hit eller dit kan man väl skita i.. är väl mer principen.
 
I
F Figge4 skrev:
Skulle nog inte säga att vi slösade tidigare. Ganska normal årsförbrukning på 20.000kWh för värme, vatten och hushållsel. 6 personer i villa på knappt 200m2. Snarare så att vi snålar nu.

Men jag har blivit mer medveten om min förbrukning eftersom jag kan se realtidsförbrukningen med hjälp av Tibber appen och Tibber Pulse och jag kan se belastningen på varje fas i realtid. På så vis kan jag lokalisera och reducera el hungriga prylar. Har bl.a. sänkt värmen i garaget, slutat använda torktumlaren. Installerat effektivare luft/luft värmepump m.m. Och för att dra nytta av timdebiteringen så kör vi tvätt och diskmaskin på natten. Värmer bara varmvatten på natten. Kör viss underhållsvärme som t.ex garaget bara på natten. (eller när elen är billigast) Har automatisering som styrs efter elpriset.
Vi har något större hus än er men något färre personer i hushållet. Vårt hus värms med en ganska ny luft\vatten och vår årsförbrukning på el ser ut att hamna på 13 000 - 14 000 kWh. Jag vet att många websidor säger att 20 000 - 25 000 kWh anses som normalt men man ska nog ta det med en grov nypa salt. Vårt hus är från 70, inte något speciellt alls men vi vill inte påstå att vi snålar och vi kan absolut dra ner tempen ytterligare, kör just nu 21 grader i de flesta rummen.

Du sa att ni hade draget ner med 50%? Så då hade ni närmare 30 000 - 40 000 tidigare? Har ni direktverkande el?
 
O
K kalleninen skrev:
Tja, det är väl där det kan bli lite snårigt. Tror nog de flesta elhandelsbolagen har någon kombination av fasta och rörliga avgifter, handlar mest om hur man ställer upp/förklarar sin struktur. I slutändan och över tid är det nog ingen större skillnad mellan den ena och den andra. Det som gör stor skillnad är hur man väljer att hantera risken, d.v.s. bundet eller rörligt, samt rörligt månadsmedelpris, rörligt dygnsmedelpris eller rörligt timpris.

Om jag förstått saken rätt beräknas månads- och dygnsmedelpriserna ut efter en modell över hur ett "normalt" hushåll förbrukar el över dygnet, sedan kör man gällande timpriser mot denna modell.

I praktiken betyder detta att om man har timpris och beter sig precis som "vanligt" ska kostnaden bli precis den samma (med reservation för ev. annorlunda fasta avgifter då).

Den stora fördelen med timpris är, som jag ser det, att vi har möjlighet att påverka kostnaden genom att aktivt flytta eller helt undvika viss förbrukning vid vissa tider.

Nackdelen är likaledes att om vi skulle behöva förbruka mer den timmen elen är dyrast skyddas vi inte av "medelpriset".

Vi har en vattenmantlad kamin och sätter oftast på kaffekokaren före prisstegringen som brukar börja vid 0600 :)
Inte helt rätt kring beräkning av rörliga priset. Det är ingen modell som används för att uppskatta priserna utan priserna sätts när månaden är slut och beräknad exakt som för individuellt timpris, men göra istället för snittförbrukningen för alla personer med rörligt hos det elbolaget. Dvs med timpris betalar du för ditt eget förbrukningsmönster, för rörligt betalar du för, och är med själv och påverkar, snittets förbrukningsmönster.
 
Det kan vara så att Tibber inte är billigast, men de är inte dyrast heller. När inte ens Eons säljare lyckades matcha trotts att han erbjöd 10 öre extra per kWh såld solel så kan det inte vara så dyrt.

Sen har jag sparat pengar på smartladdningen. 50% garantin har gått in ett par månader i rad nu vilket går att se på fakturan där elbilladdningen är specad separat som exakt 50% av övrig el.

Visst hade jag kunnat bygga upp smartsystem själv. Men till vilken kostnad och ansträngning?
 
I
A Anaii skrev:
Visst hade jag kunnat bygga upp smartsystem själv. Men till vilken kostnad och ansträngning?
Tvivlar på att det kostat så värst mycket mer? 1000 lapp hit eller dit om man köper lite beg prylar, finns bra facebook grupper för sådant. Nu kanske inte den extra optimeringen kommer dra in 1000 lappar i månaden men i långa loppet blir det troligen billigare att bygga ett anpassat system själv. Jobb? Absolut, det tar tid men optimeringen av huset tar klart längst tid och det är här man kan spara in.

Det handlar såklart om intresse, jag tycker det är kul att pilla med, gör man inte det så är det såklart fel väg att gå.
 
I Ironside skrev:
Vi har något större hus än er men något färre personer i hushållet. Vårt hus värms med en ganska ny luft\vatten och vår årsförbrukning på el ser ut att hamna på 13 000 - 14 000 kWh. Jag vet att många websidor säger att 20 000 - 25 000 kWh anses som normalt men man ska nog ta det med en grov nypa salt. Vårt hus är från 70, inte något speciellt alls men vi vill inte påstå att vi snålar och vi kan absolut dra ner tempen ytterligare, kör just nu 21 grader i de flesta rummen.

Du sa att ni hade draget ner med 50%? Så då hade ni närmare 30 000 - 40 000 tidigare? Har ni direktverkande el?
Vi har tidigare legat på ca 20.000kWh i årsförbrukning. De senaste månaderna ligger vi ca 50% under samma period föregående år. Direktverkande el, luft/luft värmepump och braskamin.
 
A Anaii skrev:
När inte ens Eons säljare lyckades matcha trotts att han erbjöd 10 öre extra per kWh såld solel så kan det inte vara så dyrt.
Frågan är väl vilket pris du i så fall matchade emot? Idag är ju Tibbers inköpspris drygt sju öre dyrare än E.Ons så då blir det ju ändå ungefär fyra öre billigare med E.On även om man räknar med deras påslag. Fasta kostnaden är ungefär lika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.