mats_o skrev:
Netgears plåtswitchar är en hygglig pris/prestandakompromiss på den fronten
Som han sa innan dig, 3com och intel ska man använda. Netgear är skit för folk som inte vet bättre.
 
Vad bygger du det på för erfarenheter?

Enligt mina erfarenheter som konsult och servicetekniker så är plåtbaserade netgear helt ok. Inte att jämföra med de med plastskal som är lågprisprylar. Hittills har jag bytt fler Intel än jag har bytt netgear hitills. Strömförsörjningen är för vek hos Intel. 3Com har misskött sina återförsäljare i proffsled och därmed i praktiken utplånata sig själva från den marknaden så där har jag i princip ingen erfarenhet av moderna små switchar. På de större modellerna är det fläktarna som är den svaga punkten
 
mats_o skrev:
Vad bygger du det på för erfarenheter?

Enligt mina erfarenheter som konsult och servicetekniker så är plåtbaserade netgear helt ok. Inte att jämföra med de med plastskal som är lågprisprylar. Hittills har jag bytt fler Intel än jag har bytt netgear hitills. Strömförsörjningen är för vek hos Intel. 3Com har misskött sina återförsäljare i proffsled och därmed i praktiken utplånata sig själva från den marknaden så där har jag i princip ingen erfarenhet av moderna små switchar. På de större modellerna är det fläktarna som är den svaga punkten
Jag har använt ett flertal netgear routrar(ja plåt), jag likväl andra användare(bekanta) har haft stora problem med netgear. I enkla ord, det är skit. Nu har jag använt 3com för mitt wlan i snart 3 år, en modell ur officeconnect serien, fungerat utmärkt. Aldrig haft ett problem. Kört intel som nätverksskort, både wlan och lan. Fungerat utmärkt också.

Om 3com har misskött sina återförsäljare vet jag inget om, tycker 3com har ett gott utbud bland internetbutikerna och hos diverse storhandlare(pcccity/elgiganten). Att människor sedan litar blint på reklam gällande "SUPER TURBO GAMING ROUTER"(dlink/netgear/linksys) är en annan femma.

Om du läser på forum, eller ännu bättre, fråga 10 olika nätverkstekniker om dess uppfattning gällande 3com,intel och netgear får du ett ganska tydligt svar tillbaka.
 
Jag kan hålla med Mats. Jag har använt Netgear (både plåt och plast), 3com, Dlink och andra...

Netgears plast är lågprisprylar som defintivt inte kan ha tillverkats i samma fabrik som Netgears plåt. De senare känns som rysk gjutjärnskvalitet, men de tuffar och går oavbrutet skulle jag säga. Prestandan ur Netgearprylarna kan man nog ibland diskutera, men priset, kontra vad du får, är bra.

Om du frågar 10 nätverkstekniker om dess uppfattning så får du 10 olika svar tillbaka... Det är nästan alltid så att strular en enskild switch så är det per automatik hela "märket" som är skit.
 
Sen ska vi skilja på gungor och karuseller här.

Switchar är en sak, routrar en annan och nätkort en tredje.

Netgear plåt switchar kan väl tas med 3Com och Intel, kanske inte så snabba men har bra finesslistor och bra garantier och det som sagt till ett bra pris.

Routrar. Ingen uppfattning, De är generellt för klena för mina personliga behov och därmed undviker jag dem. Ska tydligen få en i brevlådan snart (förlängning bredband så ingick den vist). Kör antingen på Pfsense eller ISA Server

Nätverkskort. 10Mbit. 3Com 3c509, finns inget bättre. Det kortet definierade nätverk på egen hand ett tag
100 Mbit. Intel E100B eller 3C905. De ägde markanden ihop
Gbit. Intel E1000, finns inget som funkar lika bra, Broadcom sitter i mycket men också mycket strul med dem...
 
mats_o skrev:
Sen ska vi skilja på gungor och karuseller här.

Switchar är en sak, routrar en annan och nätkort en tredje.

Netgear plåt switchar kan väl tas med 3Com och Intel, kanske inte så snabba men har bra finesslistor och bra garantier och det som sagt till ett bra pris.

Routrar. Ingen uppfattning, De är generellt för klena för mina personliga behov och därmed undviker jag dem. Ska tydligen få en i brevlådan snart (förlängning bredband så ingick den vist). Kör antingen på Pfsense eller ISA Server

Nätverkskort. 10Mbit. 3Com 3c509, finns inget bättre. Det kortet definierade nätverk på egen hand ett tag
100 Mbit. Intel E100B eller 3C905. De ägde markanden ihop
Gbit. Intel E1000, finns inget som funkar lika bra, Broadcom sitter i mycket men också mycket strul med dem...
Ja, du har iofs rätt i det. Jag har bara använt plåtbaserade netgear routrar, för tre-fyra år sedan. Men det var så -----värdelös att jag sket i den och skaffade 3com, sedan håller jag mig till 3com mer eller mindre hela tiden.

Det lan som jag använder personligen är byggt på 3com baseline switch, 5 portar med intel e1000 kort. Var inte billigaste, men aldrig haft några strul.

Sedan är modulerna för bsd/linux ------- bra då e1000 korten används flitigt bland stora servrar också, där ingen kör windows.
 
Ett problem med 3com för mig var att dom bara supportar sin mjukvara i 90 dagar.
Jag köpte privat en 3com wlan router från Dustin ( Detta var nog innan Dustin Home )
Senare visade det sig att 3com's dhcp client inte uppförde sig enligt RFC'n och det gjorde att
jag inte inte fick någon IP adress ihop med Comhem's 2 Mbit/s nät som jag då uppgraderat till.

Dustin AB hänvisade till leverantören ( vilket inte godkänt enligt KKL , det är säljaren som är ansvarig mot kunden )
Tyvärr hade det gått 93 dagar sedan köpet och då ville 3com inte ens ta upp en felanmälan utan att jag skaffade ett supportavtal.
Jag förväntade mig inte att man skulle kunna lösa problemet omedelbart utan villa bara att ansvarig programmerare skulle få min felbeskrivning inkl. nätverksdump för att man skulle kunna påverka detta i framtida sw releaser ( antagligen räckte det med att kasta om två rader i källkoden )
Men 3com var helt omöjliga och eftersom dom sitter i UK eller USA så var dom totalt ontresserade av våra lagar.
Senare försökte jag få kontakt via deras säljare i sverige men deras tekniska kompetens gjorde det svårt för dom att förstå problemet.

Så jag kopplade in en Netgear RP114 istället och bryggade in wlan'et från 3com burken istället.
( Netgear följde åtminstone DHCP specen. )

När jag nu tittar på både Dustin och Dustin Home's websida så försöker Dustin fortfarande slingra sig undan
KKL vilket är lite tråkigt.

Netgear supporten har jag haft bättre erfarenhet av i andra sammanhang på jobbet, och dom har alltid
lyckats lösa problem.
 
EIB... kan nån förklara varför man ska ha EIB" ; )Det skrivs en del om EIB:s förträffligheter.. exempelvis ifall man snabbt och enkelt vill koppla om så att man kan tända ljuset i källaren från badrummet eller nåt .. kan ju vara praktiskt ( ; För att inte tala om intelligenta fönster... vad är det egentligen? Själv så tycker jag EIB mest verkar vara svindyrt. Kanske nån kan förklara det förträffliga med EIB för mig? Är ju lite lagomt nyfiken teknikintresserad som man är
 
Intelligenta fönster:
Det man avser (antar jag) är elektrokromatiska fönster. Detta är fönster som kan ändra genomsläpplighet (opacity) genom en spänning. D.v.s elektriskt styrbara "persienner" i själva glaset. Finns typiskt i backspegeln på lite modernare bilar. Finns lite olika varianter från LCD till den betydligt bättre SPD (Suspended Particle Devices) teknologin.

http://forum.byggahus.se/foenster-doerrar/58598-sjaelvfrostande-foenster.html
http://forum.byggahus.se/foenster-doerrar/58688-elekriskt-laddat-glas.html
http://forum.byggahus.se/foenster-doerrar/58755-fotokromatiska-foenster.html

EIB (eller IHC eller LonWorks eller ...):
Det smidiga med dessa styrsystem är egentligen att aktuatorn (lampa, vägguttag, motor, markis, etc) inte är direkt kopplad till kraft och sensor (knapp, temperatursensor, ljussensor, etc) utan det hela går via någon form av programmerbar central.

Detta gör det oerhört mycket enklare att skapa trappomkastare med fler än 2 strömbrytare och dessutom lägga till dra ifrån. Att ha en knapp som stänger av alla lampor, spis, kaffekokare, etc när man går hemifrån är en barnlek. Dessutom kan du enkelt utöka det så att dock tvättmaskinen går färdigt sitt program och därefter stänger ner samt stänger inkommande vatten. etc. mm.

Den funktion som "alla" har är en knapp vid sängen som stänger av alla lampor och elektriska apparater. Utöver det kanske, sakta över 2 timmar, dimma barnens lampor, låser huset.

De flesta brukar också ha ett "semester läge" där huset tänder och släcker lampor etc, så det ser bebott ut när man inte är hemma.

Själv har jag dessutom gjort så att ett kort tryck på ett rums fönster lampa tänder(eller släcker) lampan. Ett långt tänder(släcker) alla fönsterlampor i huset. Alla fönster har uttag i fönsterkarmen uppe (för hängande) och ner (för stående lampor). Sedan har också alla sladdar till lamporna kortats för att slippa en massa kabel.

Det hela handlar om flexibilitet. Att inte alla installationer görs så i dagens tidevarv är bara hur märkligt som helst.


I EIBs fall är intelligensen inbyggd i varje knapp, sensor, aktuator, etc och programmeringen blir decentraliserad. I IHC fallet så finns intelligensen i en central datormodul. Båda principerna har sina för och nackdelar. EIB och IHC verkar dock vara det mest gångbara i Sverige. EIB är en standard som det finns många leverantörer till, vilket ger en bra konkurrens och stort utbud. Det gör också att det är vanligt att vissa apparater som pannor etc "spechen EIB". IHC är framtaget av LK i Danmark och det finns då bara dem som tillverkare. Fördelen med det är naturligtvis att de lättare kan garantera kompabilitet och att förändringar i deras system är lättare att ta fram. Det behövs ingen stor organisation som överser det hela.


Själv byggde jag med IHC 1999 och har varit nöjd med det. Det främsta argumentet då var att EIB var dubbelt så dyrt, utan att det medförde några större fördelar.


I ärlighetens namn skall det väl sägas att andelen ändringar skjunker snabbt och lite fräckt och nyhetens behag ligger över det hela. Dessutom får man dras med en del "buggar" i sitt hus på eldelen.

Jag tror inte heller EIB eller IHC, eller något av de nu förekommande systemen, överlever framtiden speciellt länge. De är för begränsade och industriella och tar inte helt hänsyn till ett hem och alla dess apparater.
 
Tack för beskrivningen! Alla dessa funktioner du talar om när det gäller att styra ljuset kan man ju faktiskt enkelt göra med en avsevärt billigare Mini PLC., tilläggas bör att då måste ju alla vp rör vara dragna till en nisch av nåt slag. Det systemet du har bygger väl på nån buss som går via alla strömbrytare och eluttag i huset.. eller? Min upfattning är den i allafall..att ska man endast styra belysning så klarar man sig gott med en Mini PLC
 
Det kan säkert vara så. EIB och IHC är väl iofs mer inkörda bland elektriker och speciellt gjorda för husstyrning. En PLC kräver kanske ännu mer kunnande av sin ägare och mer fix och trix ihop med en elektriker.

IHC systemet som jag har är att betrakta som en PLC, fast med ett annat "språk". Från centralen utgår alla rör. Både till sensorer som till aktorer. EIB är dock ett buss system som du beskriver.

IHC centralen kostar ca 3500-5000 och har då 128 ingångar och lika många utgångar + 64 trådlösa ingångar och ethernet anslutning med en del fjärrstyrningsfunktioner över internet. ingångsmoduler med 16 isolerade anslutningar går lös på ~400 kronor och utgångsmoduler med 8st 230VAC anslutningar runt 1000kr give-or-take.

När jag byggde var det betydligt dyrare, men tror ändå inte delarna kostade mer än 25000 och då har jag mycket dimrar, markiststyrningar och extra lull-lull. Programmeringen gjorde jag själv och den tog mindre än en dag.
 
Det är säkert som du säger angående programmeringen, att det är enklare med IHC eller nåt av de andra systemen. Själv så håller jag på lite grann med PLC prg så det funkar bra för mig. Tycker det verkar prisvärt med IHC eftersom man verkar få många IO per kronor räknat. PLC blir nog lite dyrare. Idag utforskade jag IHC utbudet på internet. Jag kan inte på nån av de sajter jag spanat runt på hitta temperatur givare. Finns det inte sånna till IHC? Analoga ingångsmoduler.. finns det att köpa?
 
Håller med om att det gäller att planera ordentligt för att slippa synliga kablar mm. Särskilt i stenhus där man bara kan gjuta eller mura en gång.

Rent bonnförnuft och noggrann planering gäller före installation av el, video, data och ljud (och vvs/ventilation ;-). Istället för att dra en massa tomma rör (som sannolikt ej kommer användas) är det bättre att dra alla kablar man tror kommer behövas vid byggnation och ha några rejäla schakt mellan våningarna och i undertak där man kan dra kablar och rör i framtiden.

I mitt stenhus med betonggjutna inner- och ytterväggar och bjälklag (ej lättbetong), har vi dragit lexcom kabel (Cat7 kabel som matar tele, data och tv) till varje rum, dragit en massa högtalarkabel (4kvmm) med 5:1 system såväl i vardagsrum som biorum, till relaxrum, hall och master bathroom. Monterat in små Velodyne Deco högtalare som tål hög effekt i undertak (dock inte i biorummet vilket vore en synd för audiofilen. Här har tomrör med kablar gjutits in i väggarna dit högtalarna ska stå).

Dragit HDMI kablar från stereorummet till uttag för vägg tv, 10m subwooferkabel till rätt placering i vardagsrummet, osv. Monterat eluttag och lexcom uttag i samma höjd där vägg-tv ska stå för att slippa se kablar. Gjutit hål i vägg så att fläktljudet från biorummets projektor ej ska höras, osv.

Trådlösa system fungerar inget bra i vårt hus med all armerad betong överallt som stör, vilket vi märkte när Securitas installerade deras trådlösa kamerastyrda larmsystem. Trådlöst internet fungerar men inte mellan källare och övervåning t.ex.

Alltid säkrast med framtidskompatibel kabel (hög cat nivå).

Jag valde bort dyra styrsystem till el. Känns ej som mitt minimala intresse och behov rättfärdigar den dyra investeringen. Jag nöjer mig med rörelsedetektorer, skymningsreläer eller timrar där så behövs, som dessutom är lätta och billiga att byta ut.

Jag valde också bort dyra multiroom hifilösningar med väggstyrning för volym och ljudkälla i varje rum. Så mycket nytt kommer hela tiden att dagens system är gamla nästa år. Ljudeffekten på de ljudlösningarna går dessutom inte att jämföra med rejäla "äkta" receivers. Tänker beställa Yamahas multirums nätverksreceiver RXV2700 med 7x180W till vardagsrum, hall och relax och ha gamla Pioneer receivern 5x130W i biorummet.
 
mats_o skrev:
Cat 5 klarar max 100 mbit vilket är en gammal standard idag
Cat 5E klarar Gigabit
Cat 6 klarar Gigabit och har bätte möjligheter för tv och dylikt. Troligen kommer Cat 6 även att klara 10 Gbit på kortare avstånd (en siffra jag har sett är 40 meter)
Cat 6A är så vitt jag vet inte klubbad som standard ännu men de nska klara 10Gbit ut till 100 meter
Cat 7 är ingen officiell standard men är den typen av kabel som lexcom och liknande använder.

Jag rekommenderar Cat 6 därför att den är relativt billig och erbjuder bra möjligheter idag och har en god chans att vara framtidssäker några år åtminstånne
Ok, för Cat6, måste alla ingående komponenter (switch-kontakt-kabel-uttag-patchkabel-nätverkskort) vara Cat6 eller gäller det endast kabeln?
 
Enligt standarden ska allt vara cat 6 men jag skulle idag satsa på cat6 panel plus kablage. Cat6 uttag kan vara svåra att få tag i till rimliga priser för en privatperson så ta 5E. Skillnaden är minimal och blir det ett problem om några år så är det lättaste biten att byta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.