Hej

Vi har en Nibe Luft/Vatten anläggning från tidigt 2000-talet.

nu får jag under menyn S2 felkod XX.

kompressorn och fläkten startar men efter ca 10-15sek så slår den över till denna felkod. Det är minus ute och så vart ett tag medan utedelen vart still. Kanske frostplugg?

i manualen så betyder felkod XX att kompressorn är blockerad, men man får ingen närmare guidening.

Något som kan vägleda mig här?

innedelen i systemet är EVP-270.
 
  • Instruktionsmanual för värmepumpsystem 'FIGHTER 2020', visar statuskoder för kompressor och termostat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visas det något larm i innedelen?
 
Immobil Immobil skrev:
Visas det något larm i innedelen?
Nej inget larm där vad jag kan se, jag behöver nog vägledning även här hur man kollar upp hur innedelen larmar. Kan man se det genom någon lampa eller skall man stega igenom menyn?
 
T
Du ska kolla S1 inte S2 för att få ut felkoden ;)
 
StefanBlom StefanBlom skrev:
Nej inget larm där vad jag kan se, jag behöver nog vägledning även här hur man kollar upp hur innedelen larmar. Kan man se det genom någon lampa eller skall man stega igenom menyn?
När innedelen larmar, blinkar displayen.
 
  • Gilla
StefanBlom
  • Laddar…
T tobbetk skrev:
Du ska kolla S1 inte S2 för att få ut felkoden ;)
Tack, fick även denna info från Nibe service (en kanontjänst vilket är ovanligt idag, stort tack till att de har satsat på en sådan fin service).
Jag får felkod 06 under S1. Se bild.
Serviceföretaget kommer 28 dec så jag hoppas de då fixa felet.
 
StefanBlom StefanBlom skrev:
Tack, fick även denna info från Nibe service (en kanontjänst vilket är ovanligt idag, stort tack till att de har satsat på en sådan fin service).
Jag får felkod 06 under S1. Se bild.
Serviceföretaget kommer 28 dec så jag hoppas de då fixa felet.
Elektronikkrets med display, kondensatorer och färgade kablar. Indikerar en teknisk eller elektrisk enhet. Ver 1.01.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alltså 06 = "Högtryckspressostaten har löst ut." Kan vara att värmepumpen inte blir av med värmen beroende på värmesystem eller innerdel. Kan vara för inställd värmekurva. etc.
 
J Josth skrev:
Alltså 06 = "Högtryckspressostaten har löst ut." Kan vara att värmepumpen inte blir av med värmen beroende på värmesystem eller innerdel. Kan vara för inställd värmekurva. etc.
Menar du att vi strypt elementen samt vridit ner värmekurvan (förskjutningen) för mycket?
 
Att högtryckspressostaten har utlöst beror på för lågt laddflöde eller luft i systemet. Stäng av och återstarta innedel och utedel, då brukar problemet lösa sig.
 
Immobil Immobil skrev:
Att högtryckspressostaten har utlöst beror på för lågt laddflöde eller luft i systemet. Stäng av och återstarta innedel och utedel, då brukar problemet lösa sig.
Hej igen, jag har startat om innedelen och utedelen ett antal gånger utan att problemet försvinner. Kompressorn går i ca 75sek och sedan stänger den av sig. Sedan får man felmeddelandet S1-14 och detta rör i mitten av bilden är varm.

Kanske är maskinerna avstängda för kort tid, vet du om man kanske skall ha avstängt dem typni en timme eller räcker det med att bara stänga av och slå på snabbt?
Mekanisk utrustning med elektrisk motor, kopparledningar och filter inuti ett skåp eller behållare. Beskrivningen är teknisk och opersonlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
StefanBlom StefanBlom skrev:
Kanske är maskinerna avstängda för kort tid, vet du om man kanske skall ha avstängt dem typni en timme eller räcker det med att bara stänga av och slå på snabbt?
Jag tror inte tiden spelar någon roll. Har du testat att kvittera larmet i innedelen?
 
T
S1-14 är hög framledningen, vilket brukar bero på att flödet över värmepumpen är obefintligt.

Igensatta slangar, igensatt retursil, luft, lågt systemtryck eller en kass c-pump.
 
T tobbetk skrev:
S1-14 är hög framledningen, vilket brukar bero på att flödet över värmepumpen är obefintligt.

Igensatta slangar, igensatt retursil, luft, lågt systemtryck eller en kass c-pump.
Immobil Immobil skrev:
Jag tror inte tiden spelar någon roll. Har du testat att kvittera larmet i innedelen?
Innedelen larmar inte (vad jag vet och kan utläsa)

s1 felkoderna som visas är S1-06 och S1-14.

Ibland går kompressorn 15 sek och ibland 75 innan den stannar, då låter det likt filmen nedan.
 
T tobbetk skrev:
S1-14 är hög framledningen, vilket brukar bero på att flödet över värmepumpen är obefintligt.

Igensatta slangar, igensatt retursil, luft, lågt systemtryck eller en kass c-pump.
hej igen, finns det någon guide hur man åtgärdar/kontrollerar de potentiella felkällor du nämner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.