T Tossegubbe skrev:
Tycker det är lite samma grej
Jag tycker det är en rätt avsevärd skillnad mellan att gräva upp en dränering i maj och att vattenfylla golvvärmeslingorna i ett taklöst hus i mitten av november.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Nu vet vi väl inte var huset byggs?

En normal januaridag är det ca +2grader i Malmö så byggs det där så är det kanske inte så supernoga med glykol i slingorna.

Inte heller i Stockholm är det väl så pass många minus att nåt riskerar frysa normalt sett i november.

Beställer man provtryckning så är det väl troligt att systemet ska igång ganska omgående, eller brukar man trycka och sen starta upp värmen nån månad senare eller hur brukar det vara?

På de byggen jag varit på så brukar det åka fram en elpanna som kopplas på golvvärmen så fort väggar och ev tak är på plats, men oisolerat, för att man vill torka plattan så mycket det går
 
  • Gilla
Tossegubbe
  • Laddar…
J
Spekulation. (Som det mesta i tråden)

1. Hantverkaren som gör provtryckningen INFORMERAR att värmen måste sättas på annars går systemet sönder. Ingen värme sätts på och systemet går sönder.

2. Hantverkaren som gör provtryckningen informerar INTE att värmen måste sättas på annars går systemet sönder. Ingen värme sätts på och systemet gör sönder.

Anser ni att utfallet om ansvar blir olika i fall 1 och 2?
 
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker det är en rätt avsevärd skillnad mellan att gräva upp en dränering i maj och att vattenfylla golvvärmeslingorna i ett taklöst hus i mitten av november.
Poängen är att man kan få ett uppdrag om en specifik sak och göra det på ett korrekt sätt men ändå bli fel för att någon annan i kedjan inte gjort sitt, utan att veta exakt vad som avtalats kan vi inte säga var felet ligger.
 
T Tossegubbe skrev:
Poängen är att man kan få ett uppdrag om en specifik sak och göra det på ett korrekt sätt
Jag ifrågasätter faktiskt om det någonsin kan vara ett fackmannamässigt utfört arbete att provtrycka med vatten i ett taklöst hus i mitten av november i Sverige. Konsumenttjänstlagen är mycket tydlig med att näringsidkaren är skyldig att avråda om tjänsten "inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten" och i detta fall har tjänsten helt uppenbart inte varit till någon nytta.

T Tossegubbe skrev:
utan att veta exakt vad som avtalats kan vi inte säga var felet ligger.
Ja visst blir det mycket spekulationer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Spekulation. (Som det mesta i tråden)

1. Hantverkaren som gör provtryckningen INFORMERAR att värmen måste sättas på annars går systemet sönder. Ingen värme sätts på och systemet går sönder.

2. Hantverkaren som gör provtryckningen informerar INTE att värmen måste sättas på annars går systemet sönder. Ingen värme sätts på och systemet gör sönder.

Anser ni att utfallet om ansvar blir olika i fall 1 och 2?
Jag kan tycka att iom att golvärmeleverantör påtalar frysrisk så är informationen tillgänglig för alla parter och ett stort egenintresse föreligger om man väljer att inte hyra in en totalentrepenör eller motsvarande, finns en sådan är ansvaret i mina ögon hos denne men inte hos en enskild underentrepenör.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag ifrågasätter faktiskt om det någonsin kan vara ett fackmannamässigt utfört arbete att provtrycka med vatten i ett taklöst hus i mitten av november i Sverige. Konsumenttjänstlagen är mycket tydlig med att näringsidkaren är skyldig att avråda om tjänsten "inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten" och i detta fall har tjänsten helt uppenbart inte varit till någon nytta.

Ja visst blir det mycket spekulationer.
Den beställda tjänsten var väl till stor nytta, systemet provtryckt och (antar jag) tätt så bara att ansluta elpannan på underhållsvärme för att förhindra frysning? Detta går ju på någon timme och är rätt normalt förfarande om än dyrt i dagsläget, men det är en sönderfrusen platta med....

Man bör ju även ha i åtanke att en oskyddad och blöt betongplatta fryser sönder i sig även utan värmerör så oavsett skulle frostskyddsvärme rekomenderats av mig.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Spekulation. (Som det mesta i tråden)

1. Hantverkaren som gör provtryckningen INFORMERAR att värmen måste sättas på annars går systemet sönder. Ingen värme sätts på och systemet går sönder.

2. Hantverkaren som gör provtryckningen informerar INTE att värmen måste sättas på annars går systemet sönder. Ingen värme sätts på och systemet gör sönder.

Anser ni att utfallet om ansvar blir olika i fall 1 och 2?
ja givetvis
 
  • Gilla
FredrikT2
  • Laddar…
J
MathiasS MathiasS skrev:
ja givetvis
På vilket sätt?
 
T Tossegubbe skrev:
Ok kan du hänvisa till vart det framgår att det inte är fackmannamässigt att provtrycka med rent vatten?
Det är väl det frågan gäller, vad som sen är sagt eller inte sagt och påtalat mellan entrepenör och TS har vi ingen möjlighet att veta
Tjänsten provtryckning av golvvärmesystem innebär att systemet fylls med vätska , i detta fall vatten,
som sedan trycksätts och inspekteras för ev. läckage vilket har gjorts utan anmärkning.
Sedan har hantverkaren inte tömt systemet trots utomhus med stor risk för frost . Detta är
felet och det ej fackmässiga i utförandet vilket de flesta på forumet håller med om.
Hantverkaren har strikt ansvar för sitt utförande av tjänsten som innefattar ansvar för vätskan och
följderna av det. Utan denne hantverkare hade ingen skada skett.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nu vet vi väl inte var huset byggs?

En normal januaridag är det ca +2grader i Malmö så byggs det där så är det kanske inte så supernoga med glykol i slingorna.

Inte heller i Stockholm är det väl så pass många minus att nåt riskerar frysa normalt sett i november.

Beställer man provtryckning så är det väl troligt att systemet ska igång ganska omgående, eller brukar man trycka och sen starta upp värmen nån månad senare eller hur brukar det vara?

På de byggen jag varit på så brukar det åka fram en elpanna som kopplas på golvvärmen så fort väggar och ev tak är på plats, men oisolerat, för att man vill torka plattan så mycket det går
provtryckningen sker innan man gjuter in dom i plattan. Så det tar nog ofta ett antal månader innan det sätts på någon värme.
 
S Spikin skrev:
Tjänsten provtryckning av golvvärmesystem innebär att systemet fylls med vätska , i detta fall vatten,
som sedan trycksätts och inspekteras för ev. läckage vilket har gjorts utan anmärkning.
Sedan har hantverkaren inte tömt systemet trots utomhus med stor risk för frost . Detta är
felet och det ej fackmässiga i utförandet vilket de flesta på forumet håller med om.
Hantverkaren har strikt ansvar för sitt utförande av tjänsten som innefattar ansvar för vätskan och
följderna av det. Utan denne hantverkare hade ingen skada skett.
Ja nu är väl inte ett antal privatpersoners ÅSIKT vad som avgör fackmannamässigt eller inte, vore så fallet skulle vi få lägga ner varenda rättsinstans i landet. I vilket regelverk står det omnämnt att inte använda vatten eller att en provtryckning automatiskt innefattar sanering av ledningar?

Hade beställaren beställt fyllning med frostskydd (vilket man givetvis kan göra om man är orolig att systemet kommer stå ouppvärmt över vintern) och sedan inte fått det så är det däremot ett felaktigt utfört arbete och utföraren kan hållas ansvarig för skador.
 
M mojjen skrev:
provtryckningen sker innan man gjuter in dom i plattan. Så det tar nog ofta ett antal månader innan det sätts på någon värme.
Inte i det här fallet va?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
M mojjen skrev:
provtryckningen sker innan man gjuter in dom i plattan. Så det tar nog ofta ett antal månader innan det sätts på någon värme.
Vanligtvis provtrycker jag både före och efter gjutning men innan färdigställande av ytskikt.
Tar trots allt inte många minuter att trycksätta när det redan är fyllt, och vanligare med skador under gjutningen än på slangen innan gjutning i min erfarenhet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Det är väl ditt eget ansvar att se till att ditt bygge inte fryser? Varför beställer du en provtryckning när du inte har tak på huset? Är du en sådan som ska spara pengar på att vara byggherre och inte riktigt har koll på vad du gör? Beställde du provtryckning med glykol/sprit specifikt? I annat fall får du lära dig till nästa gång och skarva slangen som spruckit.
En till i kategorin Besserwisser. Tjatigt!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.