S sebastiannielsen skrev:
Så du menar att jag bara kan gå in på en pizzeria och säga "Jag vill beställa en pizza" och sedan ha rätt att bli skitsur när han levererar en Capricosa istället för Marinara?
Nej det är inte det som sägs. Men om du gör det så behöver pizzabagaren fråga dig vilken pizza du vill ha för att man ska anse att han har utfört tjänsten på ett fackmannamässigt sätt. Det ingår i pizzabagarens ansvar och omsorg för mina, som kund, intressen och se till att han levererar rätt sorts pizza om det finns flera att välja på. Utöver det förväntar vi oss förstås också att det blir en pizza med sedvanliga ingredienser och inte en varmkorv.


S sebastiannielsen skrev:
T.ex. när du byter bromsar på bilen, vill du ha OEM-belägg eller performance-belägg t.ex.?
Och om man då monterar OEM belägg som standard och du sedan går ut och race:ar med bilen och bromsarna går sönder, är det då verkstadens fel att du inte beställt vad som krävs?
Om en vanlig svennabanan konsument lämnar in sin svennebanan-Volvo på bromsservice så behöver han inte beskriva vilken sorts bromsbelägg han ska ha, om han inte råkar ha en speciell synpunkt på det förstås. Det är verkstadens uppgift att montera ändamålsenliga belägg och är man osäker på vad det är måste man fråga kunden. Det går inte att montera skrikiga racebelägg och säga "vi trodde du skulle göra din volvokombi på bana" eftersom det inte är ett rimligt antagande.


S sebastiannielsen skrev:
Men sedan, får man tänka på att, som jag skrev, så är man inte skyldig att bjuda på saker gratis. Har då kunden beställt en tjänst där det krävs tilläggstjänster på grund av omständigheter (t.ex. tid på året) så är det ju kundens ansvar att beställa dessa.
Det handlar inte om att göra saker gratis, eller få saker gratis. Det handlar om att du som hantverkare har ett lagstadgat ansvar att se till kundens intressen baserat på din fackkunskap. Man ska kunna beställa nya bromsar även om man är korkad eller helt okunnig på bilar.

Det handlar inte så mycket om vad du och jag tycker om detta, utan det är - i grova drag, på detta vis som lagstiftningen är utformad. Jag kan själv tycka att det går lite väl långt ibland, men det är antagligen bättre givet hur hantverksbranschen ser ut idag.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
J
M myrstack skrev:
Skummade igenom tråden nu för att förstå kalabaliken givet diskussionsklimatet men så såg jag att denna tråd var pushad till framsidan vilket förklarade saken.

Låt oss alla äta en pepparkaka nu och vara konstruktiva
Eller en digestive för att lättare smälta allt...
 
  • Haha
TobbeP
  • Laddar…
S spider22 skrev:
Ganska övertygad om att pex slangen tål att frysa, dessutom utan tryck?
Såg du bilden med "isblåsan"? Nog är den slangen trasig i mina ögon...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Samma höll på hända oss.
Beställde provtryckning och uppfyllning med GLYKOL. Men som tur var så råkade sambon dyka upp när dom var på plats och upptäcka att dom fyllde systemet med trädgårdsslangen från grannhusets vattenutkastare. Vi hade meddelat att det kommer stå kallt fram till januari. Men den infon måste dom ha tappat bort.
För sen när dom blåste ur vattnet och satte glykolblandning, var fryspunkten bara -12. Då vart vi än en gång förtvivlade på dom och blåste snabbt ut de själv då de skulle bli -15 någon dag senare enl prognosen. Tillsist fyllde dom systemet med glykol som tål -40 så nu kan vi sova bättre om natten. ‍
 
  • Wow
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej det är inte det som sägs. Men om du gör det så behöver pizzabagaren fråga dig vilken pizza du vill ha för att man ska anse att han har utfört tjänsten på ett fackmannamässigt sätt. Det ingår i pizzabagarens ansvar och omsorg för mina, som kund, intressen och se till att han levererar rätt sorts pizza om det finns flera att välja på. Utöver det förväntar vi oss förstås också att det blir en pizza med sedvanliga ingredienser och inte en varmkorv.




Om en vanlig svennabanan konsument lämnar in sin svennebanan-Volvo på bromsservice så behöver han inte beskriva vilken sorts bromsbelägg han ska ha, om han inte råkar ha en speciell synpunkt på det förstås. Det är verkstadens uppgift att montera ändamålsenliga belägg och är man osäker på vad det är måste man fråga kunden. Det går inte att montera skrikiga racebelägg och säga "vi trodde du skulle göra din volvokombi på bana" eftersom det inte är ett rimligt antagande.




Det handlar inte om att göra saker gratis, eller få saker gratis. Det handlar om att du som hantverkare har ett lagstadgat ansvar att se till kundens intressen baserat på din fackkunskap. Man ska kunna beställa nya bromsar även om man är korkad eller helt okunnig på bilar.

Det handlar inte så mycket om vad du och jag tycker om detta, utan det är - i grova drag, på detta vis som lagstiftningen är utformad. Jag kan själv tycka att det går lite väl långt ibland, men det är antagligen bättre givet hur hantverksbranschen ser ut idag.
Håller med . Röris har omsorgs och avrådandeplikt och utfört arbetet under strikt ansvar. TS kan vara berättigad till skadestånd enl. skadeståndslagen 1kap 1§ 5 kap 7§ . Röris har genom sin kunskap insikt om att skada kan uppstå . Röris har därmed det insiktsuppsåt som lagen fordrar .
Sakskadan är skada på golvvärmesystem och bottenplatta samt kostnader .
TS har kanske byggförsäkring.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
De som argumenterar att det är beställarens fel, vilka avtalsvillkor stödjer ni det på? Jag skulle säga att rörläggaren varit vårdslös och "förfarit på ett sätt som strider mot kravet på fackmässighet".

Det är uppenbart för såväl lekman som fackman att om ett rörsystem som inte är innanför klimatskalet fylls med vatten efter första frosten riskerar det att frysa om inte särskilda åtgärder för att förhindra detta vidtas.

Man kan argumentera på samma sätt gällande själva provtryckningen: Hur bestämde rörläggaren metod och tryck? Om han valt att trycka med 30 bar och därvid sprängt systemet, argumenterat ni fortfarande för det är beställarens ansvar som inte i detalj angett provningsförfarandet?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Skulle tryckt med luft helt klart (y)

Skit I glykol blandningar. Luft vintertid
Är det inte väldigt svårt att se läckage med tryckluft? Det är ju en gas, om man trycksätter, och stänger och tittar på mätaren så kan ju faktiskt väldigt "mycket" luft komma ut i ett litet litet håll innan nålen ens rör sig. Tricket man med vätska så räcker det ju med 10 droppar så sjunker nålen.
 
Jag kan väl rent privat tycka att röris borde påpekat detta, fast å andra sidan förstår jag det som att han enbart provtryckt och då kke upplysningen borde kommit från den som gjort golvvärmen och gjutit plattan.
Sen kan man ju även tänka att det är allmänt sunt förnuft att vatten fryser och expanderar och att vi har vinter i sverige?
Personligen har jag alltid sprit/glykol i alla värmesystem då vi faktiskt kan få strömavbrott i flera dagar med.

Sen kan man ju även tänka sig att det står i golvvärmeleverantörens anvisningar att det måste frostskyddas så frågan är vem som är byggherre/ansvarig och skall ha koll på sådant för det måste vara denne som har ev juridiskt ansvar och inte en underentrepenor som utför en provtryckning utan vidare information eller spec i beställning, denne kunde ju lika gärna anta att tak och värme skulle komma på imorgon? Stomresning går rätt snabbt idag så ser man ingen frysrisk närmsta dagarna skulle inte jag se det som ett eg fel. Skillnad vore om provtryckningen gjordes i 0 gradigt väder eller frostrisk förelåg.

Slutsats är att man faktiskt måste ta egenansvar och har man inte kunskapen kan man upphandla den.
 
R
T Tossegubbe skrev:
Slutsats är att man faktiskt måste ta egenansvar och har man inte kunskapen kan man upphandla den
Jag trodde i min enfald att det var exakt det man gör när man anlitar hantverkare. :thinking:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ganska övertygad om att du har fel :cry::(:mad::

[bild]

[länk]
Tragiskt att se.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Fattar inte flugan med golvvärme. Vem kom på att det skulle vara en bra idé att bygga in en riskkonstruktion? Förr eller senare blir det knas, och då tvingas man riva fullt fungerande golv för att komma åt problemet.

Vi har vattenburen värme, men rören är inte inbyggda i vare sig väggar eller golv, utan löper i en ventilerad metallskena utmed golvlisterna. Om det skulle uppstå läckage eller stopp kan det åtgärdas utan förstörande åtgärder.
Golvvärme är bland det bästa du kan ha. Den stora vinsten är att det är självjusterande och extremt effektivt. Tar man hand om sina rör håller de länge. Jag har orginalrör från 1947. Täta och fina.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Tossegubbe skrev:
Jag kan väl rent privat tycka att röris borde påpekat detta, fast å andra sidan förstår jag det som att han enbart provtryckt och då kke upplysningen borde kommit från den som gjort golvvärmen och gjutit plattan.
Sen kan man ju även tänka att det är allmänt sunt förnuft att vatten fryser och expanderar och att vi har vinter i sverige?
Personligen har jag alltid sprit/glykol i alla värmesystem då vi faktiskt kan få strömavbrott i flera dagar med.

Sen kan man ju även tänka sig att det står i golvvärmeleverantörens anvisningar att det måste frostskyddas så frågan är vem som är byggherre/ansvarig och skall ha koll på sådant för det måste vara denne som har ev juridiskt ansvar och inte en underentrepenor som utför en provtryckning utan vidare information eller spec i beställning, denne kunde ju lika gärna anta att tak och värme skulle komma på imorgon? Stomresning går rätt snabbt idag så ser man ingen frysrisk närmsta dagarna skulle inte jag se det som ett eg fel. Skillnad vore om provtryckningen gjordes i 0 gradigt väder eller frostrisk förelåg.

Slutsats är att man faktiskt måste ta egenansvar och har man inte kunskapen kan man upphandla den.
Tramsig skrivning av en hantverkare . Strikt ansvar åligger Fakturautställaren som genom sin Faktura
bekräftar tjänsten och att den utförts fackmässigt .Vid tvist skall Fakturautställaren styrka att tjänsten
utförts fackmässigt vilket hantverkaren genom sin fakturan påstår.
Plattan och rörläggningen är felfritt utfört.
Det finns inget förmildrande som "borde gjort " "borde förstått" i Konsumenttjänstlagen. Antingen är tjänsten rätt utförd eller felaktigt utförd . Konsumenttjänstlagen är tvingande till konsumentens fördel.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag trodde i min enfald att det var exakt det man gör när man anlitar hantverkare. :thinking:
Mjae, om någon anlitar mig för att gräva upp för en dränering tex så är det prec vad jag gör, om kunden sen inte återfyller över vintern så lär inkommande vatten frysa och jag kan inte riktigt se hur det skulle vara mitt fel eller att jag är en dålig entrepenör?
Jag har gjort det beställaren bad mig om på ett korrekt sätt (har faktiskt hänt mig och då grävde jag i maj så såg ingen som helst frysrisk)

Tycker det är lite samma grej men jag vet såklart inte hela bakgrunden här och kke påpekade någon detta för TS med utan att få gehör? Allt vi säger är i grund och botten gissning och spekulation.
 
S Spikin skrev:
Tramsig skrivning av en hantverkare . Strikt ansvar åligger Fakturautställaren som genom sin Faktura
bekräftar tjänsten och att den utförts fackmässigt .Vid tvist skall Fakturautställaren styrka att tjänsten
utförts fackmässigt vilket hantverkaren genom sin fakturan påstår.
Plattan och rörläggningen är felfritt utfört.
Det finns inget förmildrande som "borde gjort " "borde förstått" i Konsumenttjänstlagen. Antingen är tjänsten rätt utförd eller felaktigt utförd . Konsumenttjänstlagen är tvingande till konsumentens fördel.
Ok kan du hänvisa till vart det framgår att det inte är fackmannamässigt att provtrycka med rent vatten?
Det är väl det frågan gäller, vad som sen är sagt eller inte sagt och påtalat mellan entrepenör och TS har vi ingen möjlighet att veta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.