K karlmb skrev:
Mata inte trollet.
Han vill inte ändra något.
Tror bara människor med hög inkomst som bor i lägenhet & kan ta tunnelbanan till jobbet, är "nöjda" just nu
Kanske han gör det ;)

Själv är man ensamstående boende i stort hus med 2 tonårstjejer & med 3 mille i lån, och det funkar inte utan bil.(y)
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns ingen lätt lösning. EU måste matcha tillgång och efterfrågan. Tillgången måste öka och/eller konsumtionen minska. Prognoserna är ju att efterfrågan kommer att öka. Så det enda som löser problemet är mer produktion.
Du är väl inte en nyttig idiot?

Det höga elpriserna vi har just nu beror på att vi har en riggad marknad, NordPool är en blåsning för seriösa länder som Sverige, det höga elpriset beror på att de som tillverkar energi triggar upp priset per kw/h, och varför kan man fråga sig.........................................................................................................................................?
 
F Fdriver skrev:
Du är väl inte en nyttig idiot?

Det höga elpriserna vi har just nu beror på att vi har en riggad marknad, NordPool är en blåsning för seriösa länder som Sverige, det höga elpriset beror på att de som tillverkar energi triggar upp priset per kw/h, och varför kan man fråga sig.........................................................................................................................................?

Jag vill se en oberoende revision/utredning som går igenom det som händer, en manipulation av elpriser och resultatet ska vara återbetalning och bakom galler för de som är ansvariga för den här jäkla hjärnsmältan.
 
  • Gilla
jdahlgren och 3 till
  • Laddar…
Det är ingen manipulation.
Med tanke på att du slänger in en felaktig enhet i stället för ordet energi i meningen får mig att tro att du inte är särskilt kunnig på området.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Lika för alla, medmänsklighet osv?
Det säger sig väl självt att inte alla inom ett transfereringssystem kan gå plus-minus-noll. Någon måste vara nettogivare så att någon annan kan vara nettomottagare.
 
D Daniel 109 skrev:
Vi måste klara oss med samma prisnivåer som övriga Europa. Det är inte realistiskt att Sverige ska ha speciellt låga priser.
Hittade en bra ekonomisk jämförelse för bara uppvärmningen Berlin kontra Stockholm.

En snabb Googling gav årsmedeltemperaturen 8 grader i Stockholm och 13 grader i Berlin. Tumregeln är typ "en grad sänkning, 5% energibesparing" så 5*5 ger naivt och ungefärligt 25% lägre energiförbrukning i Berlin mot Stockholm för uppvärmning.

Medianinkomsten i Berlin är 41,800€ (454 689 SEK).
Medianinkomsten i Stockholm ca 370 000 SEK.

Så stockholmarna är 20% fattigare än Berlinborna och har 25% högre behov av uppvärmning. Och Berlin är en med tyska mått mätt lite fattig stad

Hur ska detta lösas Daniel109 ?
 
  • Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
Fast Sveriges BNP per capita är ju 20% högre än Tysklands...
 
J jawen skrev:
Hittade en bra ekonomisk jämförelse för bara uppvärmningen Berlin kontra Stockholm.

En snabb Googling gav årsmedeltemperaturen 8 grader i Stockholm och 13 grader i Berlin. Tumregeln är typ "en grad sänkning, 5% energibesparing" så 5*5 ger naivt och ungefärligt 25% lägre energiförbrukning i Berlin mot Stockholm för uppvärmning.

Medianinkomsten i Berlin är 41,800€ (454 689 SEK).
Medianinkomsten i Stockholm ca 370 000 SEK.

Så stockholmarna är 20% fattigare än Berlinborna och har 25% högre behov av uppvärmning. Och Berlin är en med tyska mått mätt lite fattig stad

Hur ska detta lösas Daniel109 ?
Ja, det är dyrare att bo längre norr ut. Man får lägga pengarna på andra saker. Så är det.
 
R RalleB skrev:
Konstigt, vi har ju inte elbrist enligt många självutnämnda forumexperter här…

[länk]
Vi har ingen elbrist.
Artikeln handlar om hur räddningstjänsten agerar OM mobilnätet slås ut OM vi får elbrist.

Andra artiklar jag sett handlar om vad man ska göra om kärnvapen börjar användas …
Tror inte någon vettigt funtad människa tolkar dessa artiklar som att ett kärnvapenkrig står för dörren…
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Hittade en bra ekonomisk jämförelse för bara uppvärmningen Berlin kontra Stockholm.

En snabb Googling gav årsmedeltemperaturen 8 grader i Stockholm och 13 grader i Berlin. Tumregeln är typ "en grad sänkning, 5% energibesparing" så 5*5 ger naivt och ungefärligt 25% lägre energiförbrukning i Berlin mot Stockholm för uppvärmning.

Medianinkomsten i Berlin är 41,800€ (454 689 SEK).
Medianinkomsten i Stockholm ca 370 000 SEK.

Så stockholmarna är 20% fattigare än Berlinborna och har 25% högre behov av uppvärmning. Och Berlin är en med tyska mått mätt lite fattig stad

Hur ska detta lösas Daniel109 ?
En annan sak är ju också att några extra grader i ena eller andra riktningen kan vara skillnaden på om något fryser sönder eller ej, alternativt förstörs eller ej på nåt sätt. Tar man också hänsyn till luft luft värmepumpars effektivitetskurva så tror jag skillnaden mellan ett par tre minus grader vs plusgrader är betydligt större än 25%. Det jag märkte på hösten var att kylan mest handlade om komfort men nu handlar det också om att skydda hus och människor när det är så pass kallt, det går från att man vill värma till att man måste.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
R
”Det kan bli svårt att nå 112 – när mobilnätet svajar på grund av elbristen i Sverige”

Ser inget OM i denna meningen.

Däremot säger han OM batteribackupen inte räcker till så har de en handlingsplan för det.
 
R RalleB skrev:
”Det kan bli svårt att nå 112 – när mobilnätet svajar på grund av elbristen i Sverige”

Ser inget OM i denna meningen.

Däremot säger han OM batteribackupen inte räcker till så har de en handlingsplan för det.
Då får du skriva å klaga på journalisten som skrev för lokal nyheterna att de glömde skriva OM…

Eller tänker du denna journalist vet nåt som inte vi andra vet, vi som tar elexporten som ett tecken på att vi inte har brist?


För övrigt heter författaren Carolina så jag tänker att man på goda grunder kan anta att det är en ”hon”
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
T tslabot skrev:
En annan sak är ju också att några extra grader i ena eller andra riktningen kan vara skillnaden på om något fryser sönder eller ej, alternativt förstörs eller ej på nåt sätt. Tar man också hänsyn till luft luft värmepumpars effektivitetskurva så tror jag skillnaden mellan ett par tre minus grader vs plusgrader är betydligt större än 25%. Det jag märkte på hösten var att kylan mest handlade om komfort men nu handlar det också om att skydda hus och människor när det är så pass kallt, det går från att man vill värma till att man måste.
Absolut!

Den "verkliga" % skillnaden blir ju större än den matematiska uträkningen ovan, som bara är räknat på genomsnitt temp över året..
DUT på 13 i Berlin och 8 i Stockholm är inte bara 5 grader oftast vintertid, utan skillnaden kan ofta vara 10-12 grader.

Och med den sjunkande verkningsgraden på för ex luft/luft, Luft/vatten värmepumpar som väldigt många har i Sverige, så tror jag "sanningen" ligger närmare att vi Svenskar förbrukar dubbel så mycket el för uppvärmning månaderna nov-Mars
 
  • Gilla
tslabot
  • Laddar…
harka harka skrev:
då tycker vi olika!

jag grävde lite i utsagan om ...att vindens föränderlighet, från en timme till nästa, kan göra att vindkraften kan vara en utmaning eller påfrestning på elsystemet ... och då tittade jag på det och ställde det i relation till andra förändringar som förekommer i systemet (här då elbehovet), och kunde konstatera att vinden var mindre förändringsbenägen än människornas vanor och behov

genom att redovisa dom var för sig kan man ju bilda sig en uppfattning om det här är något som stjälper elnätet eller inte – det här var en analys av 2021, men hur det ser ut om fem-åtta år?

det kommer vara ännu mer vindkraft då, och även med inslag av havsbaserad och förhoppningsvis mer geografiskt utspridd, men hur mycket vet jag inte; och hur elbehovets variation ser ut då vet jag inte heller – det skulle blir mer en spekulation

men jag kan i alla fall visa upp den sammanlagda fördelningen av vindeffektsförändringen och elbehovet som det såg ut i fjol:
[bild]

och då ser man – som förväntat, från de tidigare publicerade kurvorna – att den kombinerade effekten av variationerna i elbehov och vindförändringar, att vindens växlingar inte påverkade elsystemet särdeles kraftfullt
Jag kunde kanske varit lite mer nyanserad. Det är inte så dumt att lägga samman de båda variationerna för att se hur det slår. Men jag läste ditt inlägg lite mer som: "Det gör ingenting att lösningen är lite dålig eftersom problemet är så svårt."

För övrigt har jag lite svårt att förstå ditt diagram. Du kan kanske förklara vad du menar med 0-100% på Y-axeln och vad negativ och positiv effekt på X-axeln betyder.

När förbrukar vi negativ effekt? Är det skillnaden mellan normalförbrukning? Vad betyder i så fall procenten?

Att vindkraften bara förvärrar situationen lite grand beror väl framförallt på att vindkraften bara står för en bråkdel av produktionen. Just nu en femtedel och tidigare idag en tiondel.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.