D Daniel 109 skrev:
Har du förstått vad det betyder? Är du medveten om att de nyttjar laddningen för att sälja reglerkraft?
50% på elen till elbilen låter ju som ett galet bra erbjudande. Finns det nån nackdel för mig att de nyttjar laddningen för att sälja reglerkraft?
Och vad innebär det egentligen?
 
Har exakt samma erfarenhet.

I Ironside skrev:
Har själv varit på väg att gå över till Tibber baserat på kompisar som är helnöjda. Detta är dock inte första tråden jag läser om att Tibber nästlar in extra pålägg på priset och det har visat sig riktigt svårt att få kontakt med deras support.

Vi gav dem fullmakt i Nov att föra över oss, eftersom vi inte hört något från dem, inte ens en bekräftelse på beställning så kontaktade vi dem. De har ingen telefonsupport, endast chat via deras websida, det stod inom 2 dagar men det blev 6 dagar. Det framgick då att de inte fått svar från vår nuvarande elleverantör och att de struntat i det!? Inget meddelande tillbaka till oss och ingen uppmaning om att vi själva kunde sköta överföringen vilket skulle gå snabbare. De verkade inte vidare intresserade av att ha oss som kund, kanske lika bra det. Har ställt par motfrågor men de får man väll inte svar på förens om ytterligare 5-6 dagar.

Nu får det bli en ny utvärdering vilket bolag man ska byta till.
 
Q Quest skrev:
50% på elen till elbilen låter ju som ett galet bra erbjudande. Finns det nån nackdel för mig att de nyttjar laddningen för att sälja reglerkraft?
Och vad innebär det egentligen?
De ger inte 50% rabatt på elen till bilen.
Tanken är att de styr laddningen till lågpris tid. Det ger normalt sett ett pris under 50% av övrig förbrukning. Men de kan avbryta laddningen för att sälja reglerkraft. Det medför att du kan hamna i läget att bilen laddas med dyrare el. De garanterar att du trotts det får ett pris som är 50% lägre än övrig ström på ladd elen.

Visst är det lite skillnad på dag och nattpris så kan det innebära en rabatt. Men det är inte en generell rabatt som många tycks tro
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Tibber lägger på 8.75 öre ex moms per kWh el man köper via dem (just nu). Alla elbolag gör det, normalt är dock mer run t 2-4 öre. Jag gjorde själv en beräkning på min förbrukning i november 2022 och detta påslag kostade mig totalt ca 200kr. Jämfört med andra elbolag då ca 100kr mer. Så, man får göra sin beräkning om den ökade insikten om sin förbrukning samt möjligheten till att styra sin förbrukning innebär en större besparing än 100kr. Om det gör det så är Tibber en bra idé, annars inte. I mitt fall bedömer jag att det är värt det. Idag hade jag kanske tittat på Greenly istället som är något billigare med nästan samma funktioner men jag orkar inte krångla för stunden.

Tibbers aktuella påslag kan du läsa under "Producent" och längst ner "priser". Det varierar över året. Jag har sett 1.5 öre också.
 
  • Gilla
Quest och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Och det som ingen annan har:
Vi laddar bilen åt dig när priset är som lägst under dygnet, helt automatiskt. Har du dessutom en av våra laddboxar får du 50 % lägre kilowattpris jämfört med din övriga el.
Vad menar de med ”kilowattpris”?
 
Skrivet av en marknadsmänniska, ingen som har teknisk kompetens.
 
  • Haha
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
I
PaulWisen PaulWisen skrev:
Tibber lägger på 8.75 öre ex moms per kWh el man köper via dem (just nu). Alla elbolag gör det, normalt är dock mer run t 2-4 öre. Jag gjorde själv en beräkning på min förbrukning i november 2022 och detta påslag kostade mig totalt ca 200kr. Jämfört med andra elbolag då ca 100kr mer. Så, man får göra sin beräkning om den ökade insikten om sin förbrukning samt möjligheten till att styra sin förbrukning innebär en större besparing än 100kr. Om det gör det så är Tibber en bra idé, annars inte. I mitt fall bedömer jag att det är värt det. Idag hade jag kanske tittat på Greenly istället som är något billigare med nästan samma funktioner men jag orkar inte krångla för stunden.

Tibbers aktuella påslag kan du läsa under "Producent" och längst ner "priser". Det varierar över året. Jag har sett 1.5 öre också.
Att styra hemmet efter elpris kan man göra utan Tibber. Köp ex en Homey och en elmätare gateway där du kan styra praktiskttaget allt efter ex priset. De flesta pumpar har också inbyggd funktion för pris anpassning. Visst är det lite mer pill men man får ett mer skräddarsytt system, sparar mer pengar och kanske även högre komfort.

Vi har använt ett sådant system de senaste veckorna för att kalibrera in värmen i huset och vi har redan kunnat sänka 2 kurvor(med lite förskjutning). Jag har stenkoll på hur temperaturerna i rummen ser ut över dygnen.
 
Redigerat:
  • Gilla
fiskarn87 och 1 till
  • Laddar…
Dessutom låser man inte upp sig mot en elhandlare.
 
I Ironside skrev:
Att styra hemmet efter elpris kan man göra utan Tibber. Köp ex en Homey och en elmätare gateway där du kan styra praktiskttaget allt efter ex priset. De flesta pumpar har också inbyggd funktion för pris anpassning. Visst är det lite mer pill men man får ett mer skräddarsytt system, sparar mer pengar och kanske även högre komfort.

Vi har använt ett sådant system de senaste veckorna för att kalibrera in värmen i huset och vi har redan kunnat sänka 2 kurvor(med lite förskjutning). Jag har stenkoll på hur temperaturerna i rummen ser ut över dygnen.
Det tråkiga med Homey är att den ju kostar typ en halv elräkning... :rolleyes::cry:
 
I Ironside skrev:
Att styra hemmet efter elpris kan man göra utan Tibber. Köp ex en Homey och en elmätare gateway där du kan styra praktiskttaget allt efter ex priset. De flesta pumpar har också inbyggd funktion för pris anpassning. Visst är det lite mer pill men man får ett mer skräddarsytt system, sparar mer pengar och kanske även högre komfort.

Vi har använt ett sådant system de senaste veckorna för att kalibrera in värmen i huset och vi har redan kunnat sänka 2 kurvor(med lite förskjutning). Jag har stenkoll på hur temperaturerna i rummen ser ut över dygnen.
Helt rätt. Jag är bara för lat. :)
100kr/mån dör jag inte av heller men självklart skulle ju nirden i mig vilja göra precis det du säger. Men mest av allt skulle jag vilja bygga ett värmelager på 30-40 m3 som jag kan värma när elen är billig och stänga av pumparna helt när elen är på 7kr kWh.
 
  • Gilla
Hemtorparen och 2 till
  • Laddar…
I
David Wallin David Wallin skrev:
Det tråkiga med Homey är att den ju kostar typ en halv elräkning... :rolleyes::cry:
Ja, de kostar en del nya, man kan alltid köpa en beg som jag gjorde för runt 1000-1500 kr. Det finns billigare alternativ ex Home assistant(i ex en raspberry PI), lite mer avancerat men också fler möjligheter.

Men absolut man måste ställa nyttan mot priset, har man intresset i att styra andra grejer i hemmet så tror jag att det är lätt värt det men handlar det bara om att styra pumpen eller billaddaren så kanske inte.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Jag har aldrig haft några smarta grejer och det kanske är bra. Jag förstår kanske dock inte helt hur smarthet kan göra så mycket skillnad. Nu är elen svindyr hela tiden och billigare på natten (fortfarnde dyr) men om man kör en värmepump lite hårdare på fm eller em eller så kanske kan göra lite skillnad men det kan väl inte va världens grej?
 
I
F fiskarn87 skrev:
Jag har aldrig haft några smarta grejer och det kanske är bra. Jag förstår kanske dock inte helt hur smarthet kan göra så mycket skillnad. Nu är elen svindyr hela tiden och billigare på natten (fortfarnde dyr) men om man kör en värmepump lite hårdare på fm eller em eller så kanske kan göra lite skillnad men det kan väl inte va världens grej?
Kör man timpris så är första steget att anpassa sitt schema efter priser, ex duscha, tvätta, ladda bilen o.s.v. på de billiga timmarna. Gör man inte detta kan det rentav bli dyrare att köra timpris. Ett smarthem hjälper till att anpassa vidare, värmepumpen kan styras efter priset, vissa funktioner kan stängas av när man lämnar hemmet, prylar kan slås på och av beroende på tid, ljus, ljud, pris. Hur mycket man kan spara beror till stor del av hur man bor och hur mycket tid man lägger på optimering.

Man får generellt en bättre insikt i hur huset fungerar, hur det påverkas av yttre temperatur och väder, hur värmepumpen jobbar för att få en jämn värme. I mitt fall har jag stenkoll på temperatur och fuktkvot i mer eller mindre hela huset. Eftersom historik sparas ner kan jag lätt jämföra med tidigare perioder och se om en ändring faktiskt gjorde det bättre.

Den största kostnaden i hushåll är vanligen uppvärmningen och denna post kan tyckas svår att påverka men det är absolut inte omöjligt. Har bekanta som byggt upp komplexa scheman för hur pumpen ska värma, ex blir det riktigt dyrt de kommande timmarna så värmer pumpen extra på de billiga timmarna. Blir det hutlöst dyrt så blockas pumpen och användaren får en notis i telefonen om att elda med ved istället några timmar.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Kör man timpris så är första steget att anpassa sitt schema efter priser, ex duscha, tvätta, ladda bilen o.s.v. på de billiga timmarna. Gör man inte detta kan det rentav bli dyrare att köra timpris. Ett smarthem hjälper till att anpassa vidare, värmepumpen kan styras efter priset, vissa funktioner kan stängas av när man lämnar hemmet, prylar kan slås på och av beroende på tid, ljus, ljud, pris. Hur mycket man kan spara beror till stor del av hur man bor och hur mycket tid man lägger på optimering.

Man får generellt en bättre insikt i hur huset fungerar, hur det påverkas av yttre temperatur och väder, hur värmepumpen jobbar för att få en jämn värme. I mitt fall har jag stenkoll på temperatur och fuktkvot i mer eller mindre hela huset. Eftersom historik sparas ner kan jag lätt jämföra med tidigare perioder och se om en ändring faktiskt gjorde det bättre.

Den största kostnaden i hushåll är vanligen uppvärmningen och denna post kan tyckas svår att påverka men det är absolut inte omöjligt. Har bekanta som byggt upp komplexa scheman för hur pumpen ska värma, ex blir det riktigt dyrt de kommande timmarna så värmer pumpen extra på de billiga timmarna. Blir det hutlöst dyrt så blockas pumpen och användaren får en notis i telefonen om att elda med ved istället några timmar.
Räknade lite på mitt hushåll och värmekostnaderna står för ca 80%
Gör man inte ett skit och kör på som vanligt blir det dyrare med timprisdebitering.

Frågan är hur mycket tid och investeringar man är villig att göra för att styra värmeprodktionen kontra vad det kostar att inte göra nått.
Dock med dagens elpriser samt inflation , så är det bra med motivering för de flesta skulle jag säga
Fast det är klart, har man en värmepump som fungerar bra och behöva lägga ut 30-50 tusen på alternativ uppvärmingsproduktion (kamin, ved/pelletspanna etc ) så måste man ju ha pengarna till det med.
"Det är dyrt att vara fattig" som ordspråket säger

Kan man sätta "nattvärme" (istället för nattsänkning) så kan man troligen tjäna endel.
00-05 är det oftast absolut billigast.
och 23-06 ligger också väldigt lågt.
Övrig tid oftast mycket dyrare
 
  • Gilla
Hemtorparen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.