H Hemmamekaren skrev:
Husmarknaden kommer att förändras. Vem vill köpa hus med elvärme?
Räkna på totalen. Om det tidigare var totalt 10-20kkr/månad för huslån och drift.
Ta bort dagens drift och se vad folk kan betala. Det blir huspriset.

Öven om det finns kamin så kan politikerna i ett nafs förbjuda det pga utsläppen. Om man inte kan rena.

Solpaneler vintertid? Hahahaha...
Tillbaka till oljepanna?
Man vet ju aldrig vad tokiga politiker kan få för sig men jag har svårt att tänka mig att någon skulle våga förbjuda vedeldning. Det skulle leda till att massor av människor inte längre har råd med uppvärmd bostad. I den nya energifattiga världen är vedeldning nödvändig och såna där dumheter gammalmodiga.

Det som jag tror kommer att bli billigt är onödigt stora hus med 5 meter till tak i vardagsrumet och hela väggar av fönster och övervåning som öppnar sig mot det höga vardagsrumet. De går ju inte att värma upp.
Nu är det nya tider och nu skall vi tänka framåt!
 
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jovisst.
Hur gör du @hablam för att minimera elkostnaderna?
Jag har börjat använda Eco programmen på tvätt och diskmaskin istället för dom snabba, kortat ner duscharna och även inte duschat varje dag om det verkligen inte behöva (har inget fysiskt jobb). Sänkt värmen 3 grade to huset, samt sänkt garaget till typ 14 grader. Jag bor i nytt hus så förbrukar inga extrema mängder (cirka 11000kwh innan jag gjorde dessa ändringar)
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
På landet använder jag tjocka rullgardiner på nätterna det gör väldigt stor skillnad.
Liten fläkt på element funkar kanon
Bakade i dag och sedan in med några formar kålpudding.
 
Sett många som förespråkar Eco-program på disk / tvätt. Jag är tveksam till detta framför allt för diskmaskiner, ser en risk att maskinen och/eller avloppet kloggar ihop pga stelnat fett => dyra åtgärder som nullifierar alla eventuella energivinster som kan göras. Möjligen att det funkar om man kör typ vart femte program i högtemperatur.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Fettet ska du torka bort med hushållspapper, inte köra i diskmaskin. Vädjar t ex Stockholms vatten och avlopp.
De förklarar att det som inte kloggar ihop hemma hos dej "tack vare" hög temperatur kommer att klogga ihop i kommunala ledningar (med god hjälp av grannarnas fett).

H Harald Blåtumme skrev:
Sett många som förespråkar Eco-program på disk / tvätt. Jag är tveksam till detta framför allt för diskmaskiner, ser en risk att maskinen och/eller avloppet kloggar ihop pga stelnat fett => dyra åtgärder som nullifierar alla eventuella energivinster som kan göras. Möjligen att det funkar om man kör typ vart femte program i högtemperatur.
 
  • Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
L LasseMorin skrev:
Jag fyller några petflaskor med vatten och värmer i mikron (3 - 3½ minut på högsta effekt), sen lägger jag dom i sängen en stund (helst lång) före sovdags.

Började med det här för några år sen, höst - vinter - vår i sommarstugan, långt före energikrisen. Kommer man dit när stugan stått tom ett tag är det ju rätt kallt (frysskyddsvärme). Men jag kör med flaskorna även om jag stannar några dar och huset hinner bli varmt. Mest för att jag är allmänt frusen och har särskilt dålig blodcirkulation i ben och fötter. Flaskorna gör ju att jag inte behöver värma upp hela sovrummet till den temperatur fötterna vill ha, så det kan väl räknas som spartips också.

Hyresvärden i stan var väldigt sen med att sätta igång värmen på elementen den här hösten, så jag körde med varmvattenflaskor i sängen hemma också.

Nu har jag dessutom satt silvertejp över luftintagen vid fönstren. Huset har mekanisk ventilation som vill dra mycket luft. Samtidigt som nyinflyttade får info om att inte vädra länge med en liten glipa i fönstret utan vädra rejält korta stunder. Med andra ord är huset byggt (på den tiden då energin var billig) som om vi alla hade en glipa i fönstret/fönstren dygnet runt året om. Påpekat för hyresvärden, inte fått svar än.
Smart. Och micra vattnet UTAN korken på flaskan såklart ;)
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Nu när jag börjat täta där det drar och börjat lägga märke till detta lite noggrannare så känner jag hur det drar runt själva fönsterglaset. Mellan träramen och glaset liksom. Mest i nedre hörnen.

Behöver väl kitta om fönstren tänker jag. Men då flera av dom är fasta/oöppningsbara blir det ju ett jävla jobb som jag inte kan göra nu i -18 grader…

Hur löser jag detta tillfälligt? Silikonsträng? Eller nånting som går lätt att få bort? maskeringstejpen jag har använt på dörrarna fäster inte på glaset.
 
1. Vet nån om det finns något regelverk gällande utekök i tätort? Jag tänker då vedeldat sådant, folk grillar ju ute så tycker man borde få värma vatten också. Om inte vad blir straffet? Är det fängelse är det okej men böter blir problematiskt.

2. Jag provade grilla med gasolgrillen ute när det var typ -5 och det gick bra så rent komfortmässigt tror jag det skulle funka att hålla igång en tältspis några timmar per dag. Är mest orolig för att folk ska klaga på röken. Kan man kanske sätta nåt filter ovanför skorstenen?

3. Undrar hur mycket vatten man hinner värma i timmen?

Användningsområden 1 blir ju att man kan hälla det i badkar och därmed kan stänga av vvb. Redan där kan man potentiellt spara nåt tusental kwh per år.

Användningsområde 2 borde vara att man kan ha en slang in i källaren och hälla det varma vattnet i en behållare ute som är ansluten till slangen som i sin tur är ansluten till en behållare i källaren. Då har man tillverkat sitt egna vedeldade element typ.

Användningsområde 3 är ju att man kan t ex koka korv i vattnet som sedan ska till källaren och då sparar man på matlagningen också. Undrar om det går att värma fryspizza så den får samma smak som i ugnen?

Angående placering lan jag tänka mig 5 potentiella sådana. I källartrappan, ute på gräsmattan nära fönster, ute på gräsmattan framför luft luften, uppe på balkongen, i dörröppning på första plan. Hur skulle ni rangordna dessa placeringar?

Tänker mig att det vore vettigt att ha ett tält över tältkaminen/uteköket, finns det något bättre sätt att behålla lite mer av värmen, om man kunde få till varmt i tältet skulle man kunna värma mer än bara det som värms direkt på spisen samt fryser man inte och dessutom om man kör den framför ytterdörren så släpper man ut mindre värme antar jag?

Jag börjar bli alltmer övertygad om att en tältkamin är enda lösningen som verkligen ger rejäl besparing och kostar under 10 000 kronor vilket en undersökning visade att 3% av villaägare med lån max har tillgång till.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Sett många som förespråkar Eco-program på disk / tvätt. Jag är tveksam till detta framför allt för diskmaskiner, ser en risk att maskinen och/eller avloppet kloggar ihop pga stelnat fett => dyra åtgärder som nullifierar alla eventuella energivinster som kan göras. Möjligen att det funkar om man kör typ vart femte program i högtemperatur.
Sant. Se har jag förstått att det är bättre med pulver istället för tabletter när man kör ECO-programmen (tabletterna ska inte vara helt anpassade för lägre temp och löses ibland inte upp fullständigt). Fördelen är ju att pulver är betydligt billigare än tabletter.
 
T tslabot skrev:
1. Vet nån om det finns något regelverk gällande utekök i tätort? Jag tänker då vedeldat sådant, folk grillar ju ute så tycker man borde få värma vatten också. Om inte vad blir straffet? Är det fängelse är det okej men böter blir problematiskt.

2. Jag provade grilla med gasolgrillen ute när det var typ -5 och det gick bra så rent komfortmässigt tror jag det skulle funka att hålla igång en tältspis några timmar per dag. Är mest orolig för att folk ska klaga på röken. Kan man kanske sätta nåt filter ovanför skorstenen?

3. Undrar hur mycket vatten man hinner värma i timmen?

Användningsområden 1 blir ju att man kan hälla det i badkar och därmed kan stänga av vvb. Redan där kan man potentiellt spara nåt tusental kwh per år.

Användningsområde 2 borde vara att man kan ha en slang in i källaren och hälla det varma vattnet i en behållare ute som är ansluten till slangen som i sin tur är ansluten till en behållare i källaren. Då har man tillverkat sitt egna vedeldade element typ.

Användningsområde 3 är ju att man kan t ex koka korv i vattnet som sedan ska till källaren och då sparar man på matlagningen också. Undrar om det går att värma fryspizza så den får samma smak som i ugnen?

Angående placering lan jag tänka mig 5 potentiella sådana. I källartrappan, ute på gräsmattan nära fönster, ute på gräsmattan framför luft luften, uppe på balkongen, i dörröppning på första plan. Hur skulle ni rangordna dessa placeringar?

Tänker mig att det vore vettigt att ha ett tält över tältkaminen/uteköket, finns det något bättre sätt att behålla lite mer av värmen, om man kunde få till varmt i tältet skulle man kunna värma mer än bara det som värms direkt på spisen samt fryser man inte och dessutom om man kör den framför ytterdörren så släpper man ut mindre värme antar jag?

Jag börjar bli alltmer övertygad om att en tältkamin är enda lösningen som verkligen ger rejäl besparing och kostar under 10 000 kronor vilket en undersökning visade att 3% av villaägare med lån max har tillgång till.
Det blir ingen besparing att laga mat ute eftersom all värme förloras. Köp en gasol eller fotogenkamin om du vill värma med annat än el, ett litet gasolkök kan du ju också ha inne om du tycker det är värt besväret.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Nu när jag börjat täta där det drar och börjat lägga märke till detta lite noggrannare så känner jag hur det drar runt själva fönsterglaset. Mellan träramen och glaset liksom. Mest i nedre hörnen.

Behöver väl kitta om fönstren tänker jag. Men då flera av dom är fasta/oöppningsbara blir det ju ett jävla jobb som jag inte kan göra nu i -18 grader…

Hur löser jag detta tillfälligt? Silikonsträng? Eller nånting som går lätt att få bort? maskeringstejpen jag har använt på dörrarna fäster inte på glaset.
Du kanske inte vill täppa för alla fönster men den fönsterdörr du visade i ditt första inlägg kan du isolera med liggunderlag som du tejpar fast. Det finns ngt som heter betongtäckmatta som också funkar bra. Kanske kan du få tag på en bit på en bygghandel? Jag har lyckats köpa sån i metervara.
 
En sak till: dina fettiga stekpannerengöringspapper hamnar förmodligen i nån kommunal sopförbränning som kanske ger lite fjärrvärme - och förstås ett bidrag till CO2-halten i atmosfären, men jag gissar att alternativet (utrustningen kommunen behöver för att rensa avlopp från fettberg) också bidrar med koldioxid.
 
L LasseMorin skrev:
En sak till: dina fettiga stekpannerengöringspapper hamnar förmodligen i nån kommunal sopförbränning som kanske ger lite fjärrvärme - och förstås ett bidrag till CO2-halten i atmosfären, men jag gissar att alternativet (utrustningen kommunen behöver för att rensa avlopp från fettberg) också bidrar med koldioxid.
Flott som spolas ner i avloppet bryts också ner ger tillbaka koldioxiden så betydligt bättre att elda och få värme.
 
Avatar - jag tror att du skämtar men jag är inte säker. Även små 33 centiliters petflaskor måste ligga ner för att få plats. Eller har jag en ovanligt liten micro?
Jag kör en 1½ liters petflaska också. Men då får jag ta ur det som ska snurra, fatet och trearmen. De är ju till för att mikrovågorna ska fördelas jämnt men för mina varmvattenflaskor är det inget bekymmer.

A Avatar86 skrev:
Smart. Och micra vattnet UTAN korken på flaskan såklart ;)
 
H hapazard skrev:
Det blir ingen besparing att laga mat ute eftersom all värme förloras. Köp en gasol eller fotogenkamin om du vill värma med annat än el, ett litet gasolkök kan du ju också ha inne om du tycker det är värt besväret.
Gasol kostar tyvärr 3 kr kwh och är enligt några på forumet dessutom farligt så även om jag troligtvis skaffar någon form av gasolalternativ krävs det nåt bättre också speciellt för värme och vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.