M MITS skrev:
Tack för alla svar.
Självklart vet jag ännu inte om något rör i plattan har spruckit men efter att pratat med andra rörmokare, så menar de att risken är stor att det kommer bli läckage.
I de fallen så rekommenderas att lägga ett nytt rörsystem ovanför plattan och gjuta igen.
När vi fått på värme och tinat upp rören så vet jag om röret klarat sig i plattan eller inte. Utav utliggande rör så är det ett rör som spruckit. Se bild.

Hitta dental fall. Vad tror ni ifall det är skapa/spricka i rören i plattan, har jag som konsumet någon skydd från lagen?
[länk]
Tyvärr. En bekant till mig fick problem. När systemet sattes på sprutade det upp vatten på flera ställen. De fick bila upp hela plattan. och lägga nytt.
 
  • Gilla
Aste Jansson och 1 till
  • Laddar…
Skrota golvvärmen, bygg in den i garderoben som ett minne på att aldrig mer lägga golvvärme. Sätt upp elraddar och hoppas på att du klarar energideklaration.
Alternativ sätter du vattenburet då
 
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
rascalsrule rascalsrule skrev:
Rätta mig om jag tänker fel
Rören är ingjutna i betong, vilket medför att rören inte kommer spricka om inte betongen gör det.
Är plattan hel så lär ju rören vara det också…
Du har tyvärr fel. Eftersom rören ligger på cellplasten får de inte mer än 0-10 mm gjutning undertill och rören kan därför spricka nedåt. Nu vet jag inte vad TS har haft för utetemp där hen bor, men har det varit riktigt kallt under ett par dagar är det med största säkerhet flertalet sprickor på de olika slingorna. Detta går att läcksöka, för att sedan öppna upp i betongen lokalt vid läckaget, skarva slangen och sedan gjuta igen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
M MITS skrev:
Tack för alla svar.
Självklart vet jag ännu inte om något rör i plattan har spruckit men efter att pratat med andra rörmokare, så menar de att risken är stor att det kommer bli läckage.
I de fallen så rekommenderas att lägga ett nytt rörsystem ovanför plattan och gjuta igen.
När vi fått på värme och tinat upp rören så vet jag om röret klarat sig i plattan eller inte. Utav utliggande rör så är det ett rör som spruckit. Se bild.

Hitta dental fall. Vad tror ni ifall det är skapa/spricka i rören i plattan, har jag som konsumet någon skydd från lagen?
[länk]
Va vem har lagt 20mm värmeslang är det inte tappvattnet om går i de slangarna???
Schlüter har väll inget golvvärmesystem som är över 16mm?? Och vem säljer i sverige?? Att följa leverans och montage instruktioner är ju en bra sak eller??
 
  • Gilla
Aron72
  • Laddar…
Jonathan Becker Jonathan Becker skrev:
Du har tyvärr fel. Eftersom rören ligger på cellplasten får de inte mer än 0-10 mm gjutning undertill och rören kan därför spricka nedåt. Nu vet jag inte vad TS har haft för utetemp där hen bor, men har det varit riktigt kallt under ett par dagar är det med största säkerhet flertalet sprickor på de olika slingorna. Detta går att läcksöka, för att sedan öppna upp i betongen lokalt vid läckaget, skarva slangen och sedan gjuta igen.
ah, så lär det ju va förstås, synd, tyckte jag var smart :)
 
  • Gilla
Rooten48 och 3 till
  • Laddar…
P
Allt beror väl på vad man beställt har man beställt provtryckning och inte säger nåt mer så skulle nog många göra det som beställts. Det normala här skulle jag säga är att man provtrycker med vatten för värmen ska igång snarast efter det..
Har man inte specificerat hur eller att det kommer stå utan värme hela vintern så har man ju även ett eget ansvar att förstå att vatten fryser vid noll grader..

Likväl som man kan skylla på att rörmokarn borde förstå bättre så borde man själv förstå att hus utan tak och värme är en dålig ide när frost tider börjar närma sig..

Hur ska rörmokaren veta att du inte fått igång värme och inte fått på tak på huset ännu och om det är rörmokarens fel och ansvar hur sent på hösten ska rörmokaren informera om att vatten fryser vid noll grader för att det inte ska bli dennes fel och anvar

Allt är inte alltid nån annans fel
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 2 till
  • Laddar…
M MITS skrev:
Tack för alla svar.
Självklart vet jag ännu inte om något rör i plattan har spruckit men efter att pratat med andra rörmokare, så menar de att risken är stor att det kommer bli läckage.
I de fallen så rekommenderas att lägga ett nytt rörsystem ovanför plattan och gjuta igen.
När vi fått på värme och tinat upp rören så vet jag om röret klarat sig i plattan eller inte. Utav utliggande rör så är det ett rör som spruckit. Se bild.

Hitta dental fall. Vad tror ni ifall det är skapa/spricka i rören i plattan, har jag som konsumet någon skydd från lagen?
[länk]
Rören är att betrakta som förstörda.
Vi gjorde samma miss, ingen försäkring gällde.
Fick lägga nya rör på btg istället med spårad frigolit.
 
  • Gilla
relier
  • Laddar…
Jonathan Becker Jonathan Becker skrev:
Du har tyvärr fel. Eftersom rören ligger på cellplasten får de inte mer än 0-10 mm gjutning undertill och rören kan därför spricka nedåt. Nu vet jag inte vad TS har haft för utetemp där hen bor, men har det varit riktigt kallt under ett par dagar är det med största säkerhet flertalet sprickor på de olika slingorna. Detta går att läcksöka, för att sedan öppna upp i betongen lokalt vid läckaget, skarva slangen och sedan gjuta igen.
Nej rören bör ligga fastsatta på armeringen som i sin tur ligger på sina stöd så den bör alltså hamna mitt i plattan
 
  • Gilla
tillskogs och 5 till
  • Laddar…
Varit med om detta. Gjorde exakt som föreslås ”I de fallen så rekommenderas att lägga ett nytt rörsystem ovanför plattan och gjuta igen. ”.

Ingen katastrofal kostnad och funkade bra.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Det är väl ditt eget ansvar att se till att ditt bygge inte fryser? Varför beställer du en provtryckning när du inte har tak på huset? Är du en sådan som ska spara pengar på att vara byggherre och inte riktigt har koll på vad du gör? Beställde du provtryckning med glykol/sprit specifikt? I annat fall får du lära dig till nästa gång och skarva slangen som spruckit.
Du behöver nog läsa på konsumentlagarna ett par gånger till. Man ska inte behöva beställa en provtryckning med frostskydd, det är yrkesmannens ansvar att utföra tjänsten fackmannamässigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 28 till
  • Laddar…
J Johisco skrev:
Nej rören bör ligga fastsatta på armeringen som i sin tur ligger på sina stöd så den bör alltså hamna mitt i plattan
Nej, i de flesta fall ligger golvvärmen i sina skenor direkt mot cellplasten. Detta för att få så bra spridning av värmen i betongen som möjligt. Armeringen är det sista momentet innan gjutning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Bättre_själv_än_köpa_tjänster
Kilrain Kilrain skrev:
Fattar inte flugan med golvvärme. Vem kom på att det skulle vara en bra idé att bygga in en riskkonstruktion? Förr eller senare blir det knas, och då tvingas man riva fullt fungerande golv för att komma åt problemet.

Vi har vattenburen värme, men rören är inte inbyggda i vare sig väggar eller golv, utan löper i en ventilerad metallskena utmed golvlisterna. Om det skulle uppstå läckage eller stopp kan det åtgärdas utan förstörande åtgärder.
Nr 1, med bra isolering i golv, är effekt behovet mindre än andra system
Nr 2 bra uttorkning
Nr 3, helt underbart med blöta utekläder, lägg ut dem platt på golvet. Torra till dagen efter.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
M MITS skrev:
Hej,
Efter provtryckning av golvvärmerören som gjordes med vatten har nu allt fryst till is, då vi märkte detta för sent hur rörmokaren hade utfört jobbet.
Gjordes inget avtal för jobbet, utan ett beställningsjobb för endast grovtryckning. fakturan redan betalt.
Provtryckningen gjordes mitten av november. Rörmokaren tar inget ansvar och påstår att det varit vårt ansvar att få på värme (även om det då inte fanns något plan2 eller tak.
Någon erfarenhet från motsvarande katastrofer? Har jag juridisk möjlighet att kräva skadestånd för detta.
Ditt eget ansvar om du bara beställt provtryckning och inte fyllning med antifrys, tömning eller stödvärme.

Varför ska det vara så svårt att hantera frihet med eget ansvar för sina beslut?
 
  • Gilla
Odlema och 1 till
  • Laddar…
E Emil Danielsson skrev:
Provtryckning sker normalt med luft - inte med vatten. Just av den anledningen.

Vem har totalentreprenaden?
J Johisco skrev:
Nej rören bör ligga fastsatta på armeringen som i sin tur ligger på sina stöd så den bör alltså hamna mitt i plattan
Rören läggs på lister på cellplasten. Därefter så läggs armeringen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mycket killgissningar och konstiga svar från kleti och pleti här! Om du nu bygger nytt så betalar du förmodligen +20000kr för en KA som visar sig ett par gånger för att slå dank och visa sig duktig?! Kolla då med denne lirare vad denne har att säga! Sätt press på den flöjten till KA som kladdat på i egenskap av KA och som givetvis frånskrivit sig från allt ansvar
Visst medhåll kan jag ge till dig som konsument då Mr. Rörkrökare borde informerat dig att det är av vikt att golvvärmen får det varmt och mysigt alt att man spetsar på med glykol eller trycker med luft!
Dock ligger den bollen hos dig och du har ingen möjlighet att få ersättning för detta.
Om du själv väljer att beställa jobben vilket jag GISSAR har hänt här så borde du då ha läst på!
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.