Detta ska vara en tråd där de som bygger i västerås eller någonstans i närheten skall kunna utbyta kunskap, erfarenheter och misstag. Kanske kan det också vara en tråd som kan bidra till social samvaro vad det lider.
 
Vi är ett par som nu bor i Stockholm sedan rätt många år tillbaka som skall "vända hem". Vi ska bygga ett arkitektritat hus från Mälarvillan i Irsta.

Projektet har varit igång rätt länge men nu äntligen kommer bygget igång. Grunden gjuts i skiftet april/maj och huset kommer i mitten av maj.

Vår byggdagbok går att läsa på adressen husihelvete.blogspot.com

Robban och Maria
 
Vi är en familj med två vuxna och två små barn som bor i Kvicksund och ska bygga i Kvicksund, ca 200 meter från där vi nu bor. Flytten blir med andra ord inte direkt betungande lång.

Vi ska också bygga med Mälarvillan och hoppas få husleverans precis före midsommar. Vi har planerat och planerat länge, men hoppas nu äntligen kunna komma igång "på riktigt".
 
Vi är en familj med två vuxna o en 2-åring.

Vi har en tomt utanför Dingtuna och planerar att bygga med totalentreprenad. Vi har inte helt spikat leverantör än men just nu lutar det åt att vi anlitar LB-hus. Troligen deras HUSSVALAN.

ksund o robert_maria: har ni några bilder på era hus??

// A
 
@ Telli

Vare sig vi eller Ksund har kommit igång med våra byggen. Vill du hur långt vi kommit kan du gå in på www.vancata.net/media, klicka på house och valfritt datum.
 
robert_maria: jag såg sen att ni inte börjat bygga. var dessutom in på er blogg o läste!!

När har ni planerat byggstart? När har ni planerad inflytt?
 
@ Telli

Som jag skrev i det andra inlägget i tråden så kommer väggelementen i mitten av maj och grunden gjuts i April. Inflyttningsdatum är ännu inte satt.
 
haha! jag måste vara jordens mest förvirrade!! Eller åxå är det för att jag googlar för mycket just nu... Eller åxå är det posttraumatisk stress efter avtalsskrivandet!
 
@ Telli

Är det "bara" avtal eller är det avropet också? Grattis hur som helst, nu har ni sålt era liv till hus-djävulen. ;)
 
RobertoMaria; det är bara avtalet. Som vi dessutom har addat ett tillägg att vi får bryta kontraktet utan kostnad innan avropet görs. Så egentligen är det inte ett riktigt avtal... Just nu försöker vi få priser från andra jämförbara hus så att vi ska kunna känna oss någorlunda säkra på att vi inte blir helt upplurade på läktaren....

Hur var det? Ni hade hittat en KA? Hur gjorde ni? Telefonkatalogen eller tips från nån?

Ska ni på Villamässan på Rocklunda i helgen?
 
Hejsan.
Vi skall också bygga i Västerås, närmare bestämt i Hökåsen. Vi skall bygga ett Eksjöhus, Lyckan med vinkel. Kämpar just nu med att hinna med att skicka in bygglovet innan mitten på april då det måste vara inne för att kommunen  skall hinna med innan sommaren... :-/
Är också tacksam för tips på KA, man vill ju hitta en oberoende.

Planer på hemsida finns men vi har inget bredband just nu, Bredbandsbolaget skall ha 4-5 veckor på sig för att fixa vårat adsl... :'(
 
@ telli
Att få bryta avtalet är ju guld värt, det var ett bra tillägg. Vad ska ni bygga för hus och med vem?
Vi gick mer på telefonkatalogen och inofficiella rekommendationer.
Vi bor nu i Stockholm så en villamässa i V-ås känns avlägsen, det är fullt upp med annat.

@ JHS
Om ni ska skicka in bygglovet så skulle jag vilja säga att en KA just nu borde vara ert minsta problem. Efter bygglov händer det många saker innan det är dags för byggsamråd.
 
@Robert_Maria (jag norpar ditt sätt att svara, verkar funka bra!!)

Vårt prel avtal är skrivet med LBhus. Känns bra just nu, men vi letar som sagt efter liknande hus att jämföra med, och det är inte det lättaste att få fatt i prod.kalkyler o lev.beskr. från leverantörer. Tänk att säljarna inte är mer intresserade av att sälja??

Vår tomt hade tyvärr ingen nybyggnationskarta - det tar 4-5 veckor att få ett. Så vi kommer inte att hinna lämna in bygglov till 15 april... Känns lite tungt att få lov att vänta till efter sommaren innan vi kan beställa huset. Vi får se om vi kan få inflytt till nästa sommar, annars blir det väl i aug -07....
 
@telli

Vart är det ni ska bygga?
 
@Robert_Maria

Vi har en tomt utanför Dingtuna. Riktigt på landet alltså, med allt vad det innebär... Eget vatten, avlopp och eldragningar o telefon, vägar mm...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.