A Avatar86 skrev:
humm… din screenshot på tibber verkar inte stämma eller? Du kan ju inte göra av med bara typ 400 Wh/dag om bara kyl&frys drar 2000Wh… och därför inte heller ha 6 kWh denna månad (13 dagar)

missar jag något?
Det är inte från Tibber utan från Shelly och visar mätningen för pluggen under de senate 30 dagarna (då den varit kopplad till kaffebryggaren).

Total förbrukning enligt Tibber är fram till dags dato ca 120kWh den här månaden. Kollar jag samma tid för Shelly-pluggen så är det 3.28kWh. Kaffebryggaren står ändå för rätt många procent av vår förbrukning.. :)
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Flyttade in i nya huset för ca en vecka sedan, lagom till prischocken XO. Bor i SE3.

265 kvm byggt 1974, varav ca 160 kvm är BOA, resten garage och inredd källare. Har två luftvärmepumpar, kör den nere i källaren på 22 grader och varmluften går sen upp genom trapphuset till mellanvåningen. Golvvärmen i kök och badrum är nedställd rejält, elradiatorerna är nedställda till minimum. Har som tur är en kamin i vardagsrummet och fri tillgång till ved.

Håller ca 18 grader i kök och vardagsrum, 19 i arbetsrummet och 16-17 i resten av huset.

Ligger fn på ca 80 kwh/dygn med 3 pers och -10 utomhus.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Då har du en del att jobba på, ligger stadigt på 40kW/dygn med nästan exakt samma hus.
 
  • Gilla
Putt
  • Laddar…
Ingen bra ide att ha 22 grader i källaren. Det är bättre att värma där värmen behövs, dvs i bostadsdelen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Då har du en del att jobba på, ligger stadigt på 40kW/dygn med nästan exakt samma hus.
Absolut! Skicka gärna PM eller om du har en projekttråd så tar jag tacksamt emot en länk.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Ingen bra ide att ha 22 grader i källaren. Det är bättre att värma där värmen behövs, dvs i bostadsdelen.
Håller med, men det går inte att stänga till källaren (öppet trapphus). Kör jag värmepumpen på mellanvåningen går all värme till övervåningen istället.

Ska laborera lite i dagarna så ska vi se om jag kan pressa ner det lite.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P Putt skrev:
Flyttade in i nya huset för ca en vecka sedan, lagom till prischocken XO. Bor i SE3.

265 kvm byggt 1974, varav ca 160 kvm är BOA, resten garage och inredd källare. Har två luftvärmepumpar, kör den nere i källaren på 22 grader och varmluften går sen upp genom trapphuset till mellanvåningen. Golvvärmen i kök och badrum är nedställd rejält, elradiatorerna är nedställda till minimum. Har som tur är en kamin i vardagsrummet och fri tillgång till ved.

Håller ca 18 grader i kök och vardagsrum, 19 i arbetsrummet och 16-17 i resten av huset.

Ligger fn på ca 80 kwh/dygn med 3 pers och -10 utomhus.
Om du har ett nybygge så finns det en energiberäkning. Vad står det i den?
 
Husmarknaden kommer att förändras. Vem vill köpa hus med elvärme?
Räkna på totalen. Om det tidigare var totalt 10-20kkr/månad för huslån och drift.
Ta bort dagens drift och se vad folk kan betala. Det blir huspriset.

Öven om det finns kamin så kan politikerna i ett nafs förbjuda det pga utsläppen. Om man inte kan rena.

Solpaneler vintertid? Hahahaha...
Tillbaka till oljepanna?
 
H hablam skrev:
Saken är väl det att tipsen här är rätt absurda ibland, när man med väldigt enkla medel kan hitta utgifter på flera olika hörn som gör mycket mer skillnad.
Jovisst.
Hur gör du @hablam för att minimera elkostnaderna?
 
  • Gilla
Eldpuman
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Långsiktigt på riktigt:
Fundera på vilket utnyttjande av resurser som är långsiktigt hållbart, och rösta på partier som vill arbeta för att vi ska nå dessa nivåer, i Sverige och i världen. Inte på partier vars företrädare förnekar välkända vetenskapliga samband.
Vad som är långsiktigt hållbart behöver man ju inte fundera på. Det är ju mätbart. Inte svårare än att göra en livscykelanalys och titta på t.ex Co2 för framställning och montering, livslängd, stabilitet och hur pass lätt den är att synkronisera med resten av nätet.

Hur man än vrider och vänder på det, så vinner kärnkraft i alla lägen. Trots straffbeskattning. Trots avsaknad av subventionering. Trots marknadsekonomi. Trots att dom byggdes i Sverige för 40-50 år sedan. Skulle gärna vilja se hur väl ett vindkraftverk fungerar efter 50 år...

Det var ju lite kallt häromveckan, då blev det problem med nedisning.. vem hade kunnat ana att det skulle bli kallt och isigt?? I DECEMBER?? I SVERIGE? Hujeda mig. Tänk om man kunde hålla sig inomhus i en schysst ljummen bassäng och klyva atomer istället...
 
  • Gilla
  • Älska
fremax och 6 till
  • Laddar…
Jag funderar snarare på vilka andra kostnader jag kan dra ner på för att ha råd med elräkningen. Sopplunch på RIA? Åka på skorna bakom bussen till jobbet? Hjälpa grannarna att plundra julgranarna så man får lite extra ved?
 
  • Gilla
roger2011 och 3 till
  • Laddar…
M Mike Andersson skrev:
Hur man än vrider och vänder på det, så vinner kärnkraft i alla lägen.
Det var ju lite kallt häromveckan, då blev det problem med nedisning.. vem hade kunnat ana att det skulle bli kallt och isigt?? I DECEMBER?? I SVERIGE?
Nå även kärnkraften har problem med omgivningens temperatur, 2018 var havsvattnet så varmt att kylningen till reaktorerna senare måste förbättras.

För att minimera elkostnaderna har jag nu på burit in ett par murarhinkar med grenved av tall, att ta tillvara solens energi och göra ved av det i skogen som inte är sågbart till virke är för mig ett enkelt sätt att hålla nere uppvärmningskostnaderna.
Att välja en eldstad med hög effektivitet och elda den med torr ved är bland det enklaste man som privatperson kan göra för att hålla nere elkostnaderna, både privatekonomiskt och i stort då det faktiskt minskar efterfrågan och därmed priset på elen om färre använder el till bostadsuppvärmning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
H Hemmamekaren skrev:
Husmarknaden kommer att förändras. Vem vill köpa hus med elvärme?
Räkna på totalen. Om det tidigare var totalt 10-20kkr/månad för huslån och drift.
Ta bort dagens drift och se vad folk kan betala. Det blir huspriset.

Öven om det finns kamin så kan politikerna i ett nafs förbjuda det pga utsläppen. Om man inte kan rena.

Solpaneler vintertid? Hahahaha...
Tillbaka till oljepanna?
Om bara cellerna är riktade i rätt vinkel så ger de bättre när det är kallt än varmt
 
Ja, men dom ger inte mer när solen inte lyser jämfört med när den lyser.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
M Mike Andersson skrev:
Vad som är långsiktigt hållbart behöver man ju inte fundera på. Det är ju mätbart. Inte svårare än att göra en livscykelanalys och titta på t.ex Co2 för framställning och montering, livslängd, stabilitet och hur pass lätt den är att synkronisera med resten av nätet.

Hur man än vrider och vänder på det, så vinner kärnkraft i alla lägen. Trots straffbeskattning. Trots avsaknad av subventionering. Trots marknadsekonomi. Trots att dom byggdes i Sverige för 40-50 år sedan. Skulle gärna vilja se hur väl ett vindkraftverk fungerar efter 50 år...

Det var ju lite kallt häromveckan, då blev det problem med nedisning.. vem hade kunnat ana att det skulle bli kallt och isigt?? I DECEMBER?? I SVERIGE? Hujeda mig. Tänk om man kunde hålla sig inomhus i en schysst ljummen bassäng och klyva atomer istället...
Tidöavtalets statliga kreditgarantier på 400 miljarder kronor till kärnkraften och ett snabbspår i miljötillståndsprövningen för kärnkraft rimmar med Ebba Buschs uttalanden i Dagens Nyheter om teknikneutralitet, och att regeringen inte kan gå in och subventionera ett enskilt kraftslag.

Den troligen största subventionen, rent ekonomiskt, är kärnkraftens undantag från försäkringsansvar. Kärnkraftsägarna har med regeringens politik endast krav att vid en kärnkraftsolycka garantera ersättning för 1 200 miljoner euro, ca 11 miljarder kronor.
Obs jag är inte mot kärnkraft men det är nog bra med hela bilden
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.