Hej,
Efter provtryckning av golvvärmerören som gjordes med vatten har nu allt fryst till is, då vi märkte detta för sent hur rörmokaren hade utfört jobbet.
Gjordes inget avtal för jobbet, utan ett beställningsjobb för endast grovtryckning. fakturan redan betalt.
Provtryckningen gjordes mitten av november. Rörmokaren tar inget ansvar och påstår att det varit vårt ansvar att få på värme (även om det då inte fanns något plan2 eller tak.
Någon erfarenhet från motsvarande katastrofer? Har jag juridisk möjlighet att kräva skadestånd för detta.
 
  • Gilla
  • Haha
Lokis81 och 8 till
  • Laddar…
Har plattan spruckit nu?

Har ingen aning om hur det funkar men det känns ju lite som om det är ditt ansvar, men det är ju också dåligt av rörmokaren att inte påpeka att du måste tänka på att antingen tömma systemet och blåsa rent eller få på värme.

Vet att nån rörmokare gjorde en sån där grej och jag tror han fyller systemen med sprit/glykol efter det...
 
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Fattar inte flugan med golvvärme. Vem kom på att det skulle vara en bra idé att bygga in en riskkonstruktion? Förr eller senare blir det knas, och då tvingas man riva fullt fungerande golv för att komma åt problemet.

Vi har vattenburen värme, men rören är inte inbyggda i vare sig väggar eller golv, utan löper i en ventilerad metallskena utmed golvlisterna. Om det skulle uppstå läckage eller stopp kan det åtgärdas utan förstörande åtgärder.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
gargamelsbadru och 45 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Fattar inte flugan med golvvärme. Vem kom på att det skulle vara en bra idé att bygga in en riskkonstruktion? Förr eller senare blir det knas, och då tvingas man riva fullt fungerande golv för att komma åt problemet.

Vi har vattenburen värme, men rören är inte inbyggda i vare sig väggar eller golv, utan löper i en ventilerad metallskena utmed golvlisterna. Om det skulle uppstå läckage eller stopp kan det åtgärdas utan förstörande åtgärder.
Värmesystemet är normalt sett ett slutet system.
Fundera över konsekvenserna när du får hål på en tappvattenledning i badrummet tex. ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 22 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Fattar inte flugan med golvvärme. Vem kom på att det skulle vara en bra idé att bygga in en riskkonstruktion? Förr eller senare blir det knas, och då tvingas man riva fullt fungerande golv för att komma åt problemet.

Vi har vattenburen värme, men rören är inte inbyggda i vare sig väggar eller golv, utan löper i en ventilerad metallskena utmed golvlisterna. Om det skulle uppstå läckage eller stopp kan det åtgärdas utan förstörande åtgärder.
Eller också pluggar du slingan och monterar ett element. Jag har dock inte hört talas om att det är ett vanligt problem. Kostnaden för golvvärmen är låg i byggskedet. Så varför inte?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
R
Kilrain Kilrain skrev:
Fattar inte flugan med golvvärme. Vem kom på att det skulle vara en bra idé att bygga in en riskkonstruktion? Förr eller senare blir det knas, och då tvingas man riva fullt fungerande golv för att komma åt problemet.
Om du inte förstår fördelarna med golvvärme bör du kanske läsa på lite. De är rätt många.

Och är de verkligen en riskkonstruktion? Även elementrör och dricksvattenrör är vanligtvis inbyggda i väggar och golv.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 52 till
  • Laddar…
M MITS skrev:
Någon erfarenhet från motsvarande katastrofer?
Vad är det för katastrof?
Är det något som är trasigt?

Frusna rör får man väl bara tina.
 
  • Gilla
McHolm och 1 till
  • Laddar…
M MITS skrev:
Hej,
Efter provtryckning av golvvärmerören som gjordes med vatten har nu allt fryst till is, då vi märkte detta för sent hur rörmokaren hade utfört jobbet.
Gjordes inget avtal för jobbet, utan ett beställningsjobb för endast grovtryckning. fakturan redan betalt.
Provtryckningen gjordes mitten av november. Rörmokaren tar inget ansvar och påstår att det varit vårt ansvar att få på värme (även om det då inte fanns något plan2 eller tak.
Någon erfarenhet från motsvarande katastrofer? Har jag juridisk möjlighet att kräva skadestånd för detta.
Men hur vet ni att allt har frusit?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vad är det för katastrof?
Är det något som är trasigt?

Frusna rör får man väl bara tina.

Problemet är att vattnet fryser i plattan och då expanderar vattnet och på så sätt spricker plattan. I de flesta fall händer inget. I en del så får an flytspackla. I få måste man göra om.

Provtryckter man så nära vintern så stoppar man vanligtvis i glykol i vattnet bör man fyller systemet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Rören lär det inte vara någon större risk med.
Värm upp huset med värmefläktar och dra igång värmen så fort rören har tinat.
Förhoppningsvis har inte plattan tagit skada.

Golvvärme spiller mer värme men ger ökad komfort om man har hårda golv.
 
  • Gilla
Per-Erik Magnusson och 5 till
  • Laddar…
Jag har ett uterum med golvvärme och vid installation så kom rörmokaren med ett par dunkar sprit som jag med en gammal ”rickepump” som han också hade med sig, trycker in 50 liter färdigblandad sprit i golvvärmen och övriga dela som hör till poolvärmen.
Detta för att inte frysa sönder vid strömavbrott då cirkulationspumpar stannar.
 
  • Gilla
Nääclas och 11 till
  • Laddar…
Tror du tyvärr inte har någon juridisk rätt till skadestånd.
Först måste ju ju lidid skada, om slingan bara fryst och inte förstört något, finns ju ingen skada.
Har du byggt färdigt och isolerat och vill ha igång värmen, så är det väl att rikta någon värmefläkt mot golvet och värma upp det.
 
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
Hantverkaren har ett långtgående ansvar att ta tillvara på konsumentens intresse. Det skulle kunna vara att trycka med en glykolblandning för att inte riskera frysning eftersom han såg att huset inte hade något tak, eller att extremt tydligt redovisa att nu måste slangarna tömmas alt huset värmas.

Har han inte gjort detta är det inte självklart att han får rätt i en tvist.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
Tack för alla svar.
Självklart vet jag ännu inte om något rör i plattan har spruckit men efter att pratat med andra rörmokare, så menar de att risken är stor att det kommer bli läckage.
I de fallen så rekommenderas att lägga ett nytt rörsystem ovanför plattan och gjuta igen.
När vi fått på värme och tinat upp rören så vet jag om röret klarat sig i plattan eller inte. Utav utliggande rör så är det ett rör som spruckit. Se bild.

Hitta dental fall. Vad tror ni ifall det är skapa/spricka i rören i plattan, har jag som konsumet någon skydd från lagen?
https://www.vvsforum.se/2018/04/golvvarmen-fros-sonder/
 
  • Vita rör med märkning och en plastflaska fastkilad mellan dem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 19 till
  • Laddar…
M MITS skrev:
Hittade detta fall. Vad tror ni ifall det är skapa/spricka i rören i plattan, har jag som konsumet någon skydd från lagen?
Ja, jag tror som @MathiasS, och som domen visar, att det finns goda möjligheter att vinna här. Eventuella anvisningar från firman om att tömma systemet eller liknande skulle dock kunna ge ett annat utfall.

Givet hur stora pengar det rör sig om skulle jag söka advokathjälp. Börja med att se vad du har för försäkringsstöd, sen börjar du nysta med advokat och besiktningsman och allt vad det blir.

Och snåla inte på juristsidan. Ja, en riktig advokat är väldigt dyr per timme, men de brukar både vara extremt effektiva och ger dig sannolikt betydligt bättre chans att vinna än valfri jurist som menar sig kunna göra jobbet för halva priset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.