Sverige importerade 1400MW några timmar idag, då det blåste rejält så gav vindkraften ett bra tillskott. Jag undrar hur det blir på fredag när det ska bli smällkallt och vindstilla i stora delav landet.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
@Vanhedern Man måste sätta sig ner och räkna vad som ger bästa kalkylen, fjärrvärme kan absolut vara ett alternativ idag.

@Stall Tostaryd vilken av kategorierna orimligt stort eller energislukande tillhör ditt hus då... ;)

300m2 mangårdsbyggnad från 1846 i Västra Götaland. Har flera kompisar med liknande hus och liknande elförbrukningar.
 
harry73 harry73 skrev:
Det finns många dåliga placeringar för ett kärnkraftverk, men Barsebäck borde vara en av de sämre.
Danmark (i form av dess regering) var faktiskt för byggandet av Barsebäck och såg det som ett bra sätt att få säker tillgång till el tills deras eget kärnkraftsprogram kom igång.

Sen ändrade sig danskarna…

Henrik Borg skrev:
vid tiden för Barsebäcks byggande såg den danska regeringen verket som en leverantör av energi till dess man i Danmark realiserat sitt eget planerade kärnkraftsprogram.
https://digitalamodeller.cdn.trigge...el sakerhet demonstrationer och kulturarv.pdf
 
Redigerat:
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Det fanns väl även tankar på fjärrvärme till Köpenhamn.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Men vi alla borde nog bosätta oss i Stockholm , i lägenhet. Och blir handikappade varje gång vintern kommer.
I vems lägenhet? Knappast nått stort överskott av lediga lägenheter i den stan..
Bättre att vi bor kvar, eller kanske sprider ut oss ännu mer i landet bygger nytt och energisnålt och producerar vår egen energi.
 
D Daniel 109 skrev:
Det fanns väl även tankar på fjärrvärme till Köpenhamn.
Fodrar inte det tryckvattenreaktorer?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Danmark (i form av dess regering) var faktiskt för byggandet av Barsebäck och såg det som ett bra sätt att få säker tillgång till el tills deras eget kärnkraftsprogram kom igång.

Sen ändrade sig danskarna…


[länk] en historia om trivsel sakerhet demonstrationer och kulturarv.pdf
Märkligt att Danmark ska bestämma över vårt elnät. Det var dom som också tvingade oss till den idiotiska uppdelningen av elområden.
 
Nej, du skickar oavsett vilket aldrig ut vattnet från ångturbinen på fjärrvärmenätet. Det är en värmeväxlare mellan. Man höjer helt enkelt kondenstrycket.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fantasipriser. Väldigt glad att kunna ligga kvar på 42 öre i två vintrar till och få detta andrum.

Med dessa priser så kommer det behövas extraordinära insatser. Förhoppningsvis kan hushållen ställa om en del på den tiden.
Tyvärr kommer inte svenska elproduktionen kunna ökas så mycket på den korta tiden.

Ändå skrämmande att många helt kör på direktverkande el. Inte ens köpt en LLVP.
Någonstans bevittnar väl detta om att elen varit billig och tagen för given under lång tid. Tyvärr släckte vi ner den servicen och tog Sverige många steg tillbaka.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Rätta mig gärna om jag missförstått.

Dagens elpriser sätts kl 13.00 dagen innan.
Kurvan från kontrollrummet som benämns ”Prognos” är vad man igår räknat med att vi i Sverige behöver idag. Och priset sätts därefter.

Men nu förbrukar vi ju klart under prognosen, ganska konsekvent över hela dygnet (hittills).
Så egentligen betalar vi för mycket för elen just nu, eftersom prognosen inte stämmer med verkligheten?

Om det är korrekt uppfattat:
Kunde man inte tänka sig att denna överdebitering kunde sparas undan och användas för att bekosta eventuell överförbrukning kommande dag (jämfört med kommande prognos), likt de surfpotter man har på vissa mobilabonnemang?
Sedan får elabonnenten kredit på eventuellt överskott vid månads/kvartalsbryt Eller när man nu har sin avstämning/fakturering.

För nu hamnar ju pengarna i fickan på den som levererar el för 9 spänn när den kostar tiotals öre att producera. Och man pratar om att kapa topparna - ja, det har vi ju uppenbarligen gjort idag. Men vad hjälpte det?

Klurigheten blir väl att lista ut vad krediteringsvärdet ska bli. Men för enkelhetens skull kanske man kan hålla det hela som en kollektiv pott.
Så om landet som helhet förbrukar 1000 MWh mindre än prognosen säger under den timme som elpriset tangerar 9 kr/kWh, så blir det väl 9 miljoner som ska in på plussidan i pottkontot för den timmen. Men det kanske slutar i ett nollsummespel, vad vet jag.
 
  • Stapeldiagram och linjediagram över elkraftförbrukning, prognos, datum, Svenska kraftnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Vad har du för typ av uppvärmning och hur värmer du ditt vatten?

Om du inte använder el till vare sig uppvärmning eller varmvatten så är det inte alls konstigt om du förbrukar 1.000 kwh på en månad men om du enbart har el till allt så har du i princip ett passivhus...
Värmer med Luft/Luft och varmvatten har jag en varmvattenberedare så ja det går ju el till båda delarna.
 
Det är ju nu svart på vitt att dessa priser är folk villiga att betala så då kan man ju tro att det finns skäl att några vill hålla priserna uppe.

Går du på en auktion och 10 likadana föremål ska klubbas så ropar de knappast ut objekt nr 7 för 10kr om de övriga gått för 2000kr nyss. :p
 
Om det var svar till mig så är det ju inte riktigt samma sak.
En bättre liknelse är väl att man ska ordna fest imorgon, och köper en massa mat och lagar till. Och sen kommer bara hälften av festdeltagarna.
Matkostnaden bestämdes igår, utfallet blev något annat idag.
Men handlaren fick betalt och själv står du och är sur för att du betalat dubbelt så mycket för maten du faktiskt behövde.
Skillnaden är ju att elen kan regleras i realtid men maten får man inte lämna tillbaka.
Så elbolaget får både mer betalt för det de levererar, och slipper dessutom leverera allt som man sagt att man ska. Det är bara att vinkla om rotorbladen, dra igen dammluckorna, skruva ner reaktorn.

Om jag nu inte missförstått som sagt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pligg85
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Om det var svar till mig så är det ju inte riktigt samma sak.
En bättre liknelse är väl att man ska ordna fest imorgon, och köper en massa mat och lagar till. Och sen kommer bara hälften av festdeltagarna.
Matkostnaden bestämdes igår, utfallet blev något annat idag.
Men handlaren fick betalt och själv står du och är sur för att du betalat dubbelt så mycket för maten du faktiskt behövde.
Skillnaden är ju att elen kan regleras i realtid men maten får man inte lämna tillbaka.
Så elbolaget får både mer betalt för det de levererar, och slipper dessutom leverera allt som man sagt att man ska. Det är bara att vinkla om rotorbladen, dra igen dammluckorna, skruva ner reaktorn.

Om jag nu inte missförstått som sagt.
Sant. Festen blir dock tråkig om man inser att maten inte räcker
 
X
V Vanhedern skrev:
Men jag tycker ändå att man ska komma ihåg att det vi ser nu är ett extremt scenario där skulden inte ska läggas på husägare att dom inte energi effektiviserat för en halv miljon utan på allvarliga brister orsakade av helt andra krafter. Det måste vara skönt för dig att inte ha hög förbrukning och jag är glad för din skull, i mitt fall får jag anpassa mig, inte för att jag behöver mest bara för att det väcker lite tävlingsinstinkt när problemen knackar på dörren och om det innebär att bara värma huset med luftvärmepump och kamin, stänga av varmvatten och duscha på gymet så får det bli så. Jag har rätt taskigt isolerad kåk på ekonomidelen och gamla 3 glasfönster från 70 talet som suger på halva huset. Trots det kan jag med dessa åtgärder landa på runt 1000 kWh. Jag har en varmvattentank som läcker värme för 12,5 kWh dygn så det är något jag måste kolla på nu tills vidare stänger jag av den.
Elsystemet som vi har det fungerar EXAKT så som det var tänkt när avregleringen skedde på 90-talet.
Det är en marknad som kan betecknas som i princip fri. Varan är elektricitet och handlas på börsen. Det är fri rörlighet mellan alla länder som sitter ihop, vilket är i princip hela europa. Marginalprissättning råder.

Betänk att denna marknad har givit oss EXTREMT låga elpriser under lång tid, samtidigt som att det har gjort att vi gått från att omväxlande importera och exportera el i årtionden nu i stället i princip enbart exporterar el - vi har alltså utökat vår tillgång till el. Likaså löser marknaden eventuella bekymmer som uppkommer såsom att är det begränsningar i el i ett område så ser marknaden till att elen hamnar där likväl. Om det medför högre priser så innebär det ökat incitament för att bygga ut transmissionsvägarna. Om man tillför mer eltillverkning så ökar så även incitamentet till utökade transportmöjligheter.

Så, politikerna tyckte att vi skulle avreglera 1996 och så har det varit sedan dess och åter igen: Det fungerar EXAKT som det var tänkt att fungera.
Notera här exempelvis att trots att vi nu i helgen saknade 2,5 kärnkraftverk men trots detta pågick export nästan hela tiden. Nu sedan måndag eftermiddag saknar vi bara två kärnkraftverk. Natten till tisdagen exporterades drygt 2 GW.

Påverkan på priserna är bland annat:
* Ökat pris på gas, olja och kol. Kom ihåg, marginalprissättning råder.
* Ökad export, exempelvis nya länken från norge till Storbritannien (1,4 GW) samt ökad export till Tyskland (1,4 GW).

Notera även det intressanta faktum att tittar vi på exempelvis maxlasttimmen i går klockan 17-18 så hade vi samma pris i halva norge, halva sverige, har för mig finland var i princip samma, tyskland var samma, frankrike likaså, spanien, portugal, ... Nästan hela europa hade samma pris. För att... det är en i princip fri marknad där vi sitter ihop hela Europa i ett enda gigantiskt jätteelnät.
 
  • Gilla
Litengubbe och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.