Har inte läst igenom hela tråden så sorry om någon redan sagt det. Men...

Åk till Thailand med enkelbiljett över vintern och sätt huset på 10 grader.
 
  • Gilla
David Wallin och 4 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Tänkte vi kunde samla alla finurliga tips och trix folk har för att få ner elkostnaderna i vinter.

Jag börjar:
[bild]

Clas ohlsons maskeringstejp (59 spänn) för dörrar och fönster där det drar. Nya tätningslister men det gjorde ju ingen nytta när dörrjäven har slagit sig och det drar i springor i själva dörren…
Gör jättestor skillnad! Kunde sänka bvpn med flera grader! Mindre drag = klimatet känns varmare trots låg temp.

”ekonomiläge” på bvpn.

”Super saver” inställning på varmvatten

Fördiska i kallvatten.

Foppatofflor isolerar rejält mot det iskalla golvet.

tvätta händer i kallvatten. Det varma tar ju ändå så lång tid på sig att komma fram att man hinner bli gråhårig dessförinnan.

Dreva lite extra mellan golv-vägg och tak-vägg. Där var en stor bov hos oss i vårt elementhus…

Duscha extra snabbt. När man vet om att en lång och skön dusch kostar 12-20 spänn går det undan med intvålningen.

Mer smörgåsar och mindre lagad mat. Spisen kostar pengar!

kläder kan man ha flera dagar i rad. Ullkläder är bra. Och impregnerade med ullkur stöter de ifrån sig viss smuts och är självrengörande. = färre tvättar.

Sopar med en garagesop med hästhår istället för att dammsuga flera gånger i veckan. Nästan lika effektivt och spar nån kwh varje gång.

Sänkt inomhustempen från 20 till 17 grader.



Så. Hit me. Fler goa tips på hur man får ner kostnaderna utan att redan ha mycket pengar att lägga på ombyggnation, ny panna/element osv.
Det finns särskild tape för vintertejpning. Typ klisterremsa med vattenlösligt lim. Vit. Den tar du lätt bort i vår. Maskeringstejp sitter som berget efter ett tag, däremot.
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Var kanske felskrivet...men jag menar skatten.

Abbonemang 433,32
Elöverföring 288,65
Energiskatt 312,31
Moms 258,57
Årsavgift 31,56
El 479,12
Moms 127,67
Var kan du hitta en vara eller tjänst där det inte är skatt på skatt och moms på skatten?
Att elbolagen fakturerar så här är bara Corporate Bullshit som ska få oss att tro att det är något särskilt med kostnaden för elkraft för att det finns en skatt inblandad.
 
kisumisu
J jliljeha skrev:
Bästa tipset är att försöka mäta och förstå exakt vad allting drar. Ändra beteende och se över vilka program man använder kan spara en del över tid, att välja ett annat diskmaskinsprogram minskade vår årsförbrukning med 150kWh+!

Att LED-lampor förbrukar försumbart har de flesta insett. Har man starka lampor (jag har ett 30-tal 8W spottar på entreplan t.ex) så kan man lätt halvera förbrukningen genom att dimma dem till 50%, det minskar bara det upplevda ljuset litegrann och för min del är det rätt överdimensionerat ändå.


Kör diskmaskinen när det är som billigast och när vi använder tvättmaskinen så går den också på billiga timmar. Kör Tibber, sparar inte många tior på det eftersom vi inte kan flytta särskilt mycket till billiga timmar men de har bra verktyg och det går att se förbrukningen och kostnaden löpande vilket är praktisk.

Laddar elbil via föreningens anläggning som hittills haft rimliga priser men drar det iväg för mycket så kommer ladda från eget abonnemang nattetid via trefasuttag - har parkeringen intill bostaden så det är en godtagbar lösning.
Det lätt spara el om man har en annan uppvärmningsform t ex Fjärrvärme eller VED!

Men det svårt för oss som har bergvärme eller direkt el.
Då fölrsvinner mer och mer betydelsen att spara med t ex belysning då gamla glödisar ger värme. Dock är ju den värmen dyrare än pumpen men ändå.

Håller dock med dig att dimmer är riktigt bra! Inte bara ur besparing (att du spar lampor och el) men av den anledningen också att ibalnd behöver du ju riktigt bra lyse t ex vid städning :)

Många här pratar om billiga timmar, har i flera trådar undrat när är det?? Riktigt billigt på natten, när??? Jag fick här någon dag sedan "Varning för höga elpriser mellan 01.00-02.00". Är det elområde 3 och 4 som ni har svinbillig el på natten???
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
N NOP skrev:
Var kan du hitta en vara eller tjänst där det inte är skatt på skatt och moms på skatten?
Att elbolagen fakturerar så här är bara Corporate Bullshit som ska få oss att tro att det är något särskilt med kostnaden för elkraft för att det finns en skatt inblandad.
Det finns några utvalda varor som har egna punktskatter, men en absolut majoritet av det man handlar saknar väl det?

Visst, den som producerar en vara får ju lön som beskattas och hantverkaren som levererar en tjänst betalar fordonsskatt för tjänstebilen, men det är väl inte riktigt samma sak?
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Det lätt spara el om man har en annan uppvärmningsform t ex Fjärrvärme eller VED!

Men det svårt för oss som har bergvärme eller direkt el.
Då fölrsvinner mer och mer betydelsen att spara med t ex belysning då gamla glödisar ger värme. Dock är ju den värmen dyrare än pumpen men ändå.

Håller dock med dig att dimmer är riktigt bra! Inte bara ur besparing (att du spar lampor och el) men av den anledningen också att ibalnd behöver du ju riktigt bra lyse t ex vid städning :)

Många här pratar om billiga timmar, har i flera trådar undrat när är det?? Riktigt billigt på natten, när??? Jag fick här någon dag sedan "Varning för höga elpriser mellan 01.00-02.00". Är det elområde 3 och 4 som ni har svinbillig el på natten???
Hehe, det finns förstås inga billiga timmar längre, men relativt sett är det fortfarande mycket billigare på natten. T.ex. idag i SE3 är det som lägst 3,44kr inkl moms och skatt osv men kl 18 är det 9,18kr/kWh.

3,44 är förstås svindyrt till att börja med - det hotar både företag och hushåll prismässigt, men i jämförelse med 9,18 så...
 
kisumisu
N NOP skrev:
Var kan du hitta en vara eller tjänst där det inte är skatt på skatt och moms på skatten?
Att elbolagen fakturerar så här är bara Corporate Bullshit som ska få oss att tro att det är något särskilt med kostnaden för elkraft för att det finns en skatt inblandad.
På det flesta tjänster i Sverige är det LAG att man inkluderar moms mm till inköpspriset!
I Finland har dem tom inkluderat pant när du köper läsk, råkade höra en lång diskussion i Ica Maxi "vilket lurendrejeri...".

Det är väl vad du äör van med, en Amerikan skulle nog inte tycka det var konstigt...men tänk om Ica skulle på kassan säga jo och sen kommer ju det där momsen! Tror många skulle reagera!

Varför är det också så stor del skatt och avgifter på elen kan du svara på det?
 
G Granström2 skrev:
Har Putin varit och stängt ned 6 kärnreaktorer. Det var väl det extrema Miljöpartiet som på utländska herrars order saboterade världens bästa energisystem.
Låt diskmaskinen stå och diska för hand.
Bada i badkar i stället för att duscha och spola allt dyrt varmvatten rakt ned i avloppet.
Tappa inte ur badkarsvattnet förrän det kallnat så har badningen inte kostat någonting. Lägg en skiva över karet för att slippa fukt.
Det kostar fortfarande att värma badvattnet från inkommande kallvattentemperatur (8 grader?) upp till rumstemperatur, denna energi får man inte tillbaka även om man låter badvattnet svalna till rumstemp efter badet
 
Har ett hönhus med ett litet element som går på 400W. Tillägssisolerade hönshuset sommaren 2021 vilket reducera behovet av elementet massivt. (kan notera att jag har ett olje element, så inga öppna glödtrådar om någon undrar).

Men nu börjar de bli för dyrt och köra även de. Har gått och ställt ut en 20liters dunk med 70 grader varmt vatten varje eftermiddag som jag tar från pannan. Har hållt vattnet forstfritt sista dagarna iaf.

Det är kaske inte så att den mängden energi jag tillför är så enormt hög. Men elementet har lite svårt att reglera sig och värmer upp hela utrymmet till 6-7 grader innan de stänger av. vilket så klart är lite oekenoiskt.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag är inte säkert att det sparar el.
Antar det är 0 grader ute. Om du tinar fryst mat ute först och tar in det sedan så får du den första uppvärmningen från -18 till 0 grader helt gratis, Om du tinar i frysskåpet så hjälper du säkerligen frysskåte på traven men någonstans måste ju värmen kommer ifrån att tina maten. Och den värmen kommer från omgivande luften i köket som du betalar för.
Med det resonemanget skulle man kunna komma fram till att det vore en bra ide att stoppa in varma saker i kylskåpet för att värma köket;) Om man vill att kylskåpets kompressor ska gå lite mindre och därmed spara på just kylskåpets elförbrukning så hjälper det att tina frysta varor där, värmeläckaget från kylskåpets utsida och inåt mot matvarorna kommer man ändå inte att påverka oavsett temp på det man lägger in. Om man å andra sidan har elradiatorer hemma kan man ju dock lika gärna låta kylskåpet värma köket så då spelar det mindre roll om man stoppar in frysta eller varma saker i kylen
 
  • Gilla
StaBen
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
Har ett hönhus med ett litet element som går på 400W. Tillägssisolerade hönshuset sommaren 2021 vilket reducera behovet av elementet massivt. (kan notera att jag har ett olje element, så inga öppna glödtrådar om någon undrar).

Men nu börjar de bli för dyrt och köra även de. Har gått och ställt ut en 20liters dunk med 70 grader varmt vatten varje eftermiddag som jag tar från pannan. Har hållt vattnet forstfritt sista dagarna iaf.

Det är kaske inte så att den mängden energi jag tillför är så enormt hög. Men elementet har lite svårt att reglera sig och värmer upp hela utrymmet till 6-7 grader innan de stänger av. vilket så klart är lite oekenoiskt.
När jag hade hönshus hade jag en värmelampa över vattnet med 150W, timer till för natt om inte det var riktigt kallt - hönsen tål mer än man tror - fick de välja gick de hellre ut än var inne i "värmen" - det känsligaste är ju kammen som riskerar förfrysning vid -10..
Industriell taklampa med metallskärm och skyddsgaller, upphängd med sladd och krok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi provade att göra "treglasfönster" av tvåglasfönstren i ett av rummen i källaren genom att sätta en skiva akrylplast med tätningslist på kanterna mellan fönsterbågarna. Jag vet inte exakt hur mycket skillnad det gör, men jag tycker att det har minskat kallraset. Till nästa vinter ska vi nog göra samma i fler källarfönster.
 
  • Gilla
reez och 4 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vi har dragit ner en hel del på hushållselen, ligger nu på ca 50% av vad vi drog perioden sept - nov förra året.

Många enkla grejer, som att ha grenuttag man kan koppla bort med en knapptryckning till hela kontorets alla skärmar och prylar, eller "entertainmentanläggningen" och alla förstärkare, subbar etc, Släcka efter sig där man inte är, div småsaker. Torka tvätt via att hänga upp i ett utrymme med luftavfuktare, istället för slentrianen med kondenstumlare.

Hittade just idag en ytterligare besparingsåtgärd, en frys i källaren som används sällan och som visade sig vara fylld med gammalt utgånget junk. Rensade ut den, ställde av och där fick vi en besparing av ca 0,6 kWh per dygn.

Kommit ner till 18 kWh per dygn nu i medel och siktar på runt 15 kWh/dygn i ett tvåpersonershushåll.
__

Har möjlighet att köra en hel del av matlagning via gashällar, detta kan ev visa sig vara en bättre deal än induktion/glaskeramik om elpriserna petar iväg över 5 kr / kWh.
Hur stort hus har du och vilken typ av uppvärmning? 540kwh per månad är ju överkomligt.

/Felix
 
kisumisu kisumisu skrev:
Det lätt spara el om man har en annan uppvärmningsform t ex Fjärrvärme eller VED!
[...]
Många här pratar om billiga timmar, har i flera trådar undrat när är det?? Riktigt billigt på natten, när??? Jag fick här någon dag sedan "Varning för höga elpriser mellan 01.00-02.00". Är det elområde 3 och 4 som ni har svinbillig el på natten???
Jo, jag är ytterst tacksam för att vi har fjärrvärme. Den har gått upp med 18% men det är ju verkligen marginellt i sammanhanget. I tidigare boende eldade jag 7-8 kbm ved från egen skog (eller dunge.. tomten var 6000 kvm och behövde gallras ur ordentligt) varje år och låg på runt 10000kWh/år.

Allt är ju relativt, men när priset (elområde 3 för min del) är uppe och tuggar på 7-8 kr på dagen så är ju 2 kr på natten ganska billigt. Och för så kort tid sen som i början av november var det ju riktigt billigt till och med!
 
felixtb felixtb skrev:
Hur stort hus har du och vilken typ av uppvärmning? 540kwh per månad är ju överkomligt.

/Felix
Det är ett hus från början av 70-talet, 1 1/2 plan plus inredd källare så 250 kvm uppvärmd yta. Relativt välisolerat för sin tid, konverterades från direktverkande el till fjärrvärme för ca 20 år sedan med mestadels tvåradiga radiatorer utom i smårummen.

Tidigare har vi kört en hel del av uppvärmningen via LLVP eftersom vi hade billig el bundet till ca 40 öre (elområde 4), detta gav betydligt mer värme per krona än fjärrvärmen och vi hade kring 23 grader konstant överallt. Men nu är LLVP avstängd, och vi värmer enbart med fjärrvärme, och spillvärme från nödvändiga maskiner, elektronik etc. För att kompensera för ökad fjärrvärmeförbrukning har vi dragit ner tempen till ca 18 grader i rum vi sällan är i, och till ca 20 där vi är mest.

Men det var mycket lärorikt att köpa in ett gäng "smartplugs" för att se vad som drar el och lära sig vad man kan göra åt det. Vissa prylar får fortsatt stå på standby konstant, tex en MFC-laser/scanner som servar alla i hushållet, drar 1,25 W i standby visade det sig så det får vara på av bekvämlighetsskäl. Men bara en sådan sak som att byta ut stationära speldatorer/-laptopar mot moderna supersnåla laptopar för det dagliga kontorsarbetet gjorde massor - hemkontoret med två platser, två laptopar med varsin extraskärm och ljudprylar drar ca 120 W i maxdrift, ca 50 W om det bara är en som jobbar.

Man upptäcker nya saker efter hand, tex att jag inte behöver låta min stora subbas under skrivbordet vara på om jag inte lyssnar på musik eller spelar en trudelutt på gurorna - drar ca 10W i standby så bort med det när det inte behövs. Man ska väl akta sig för att bli alltför extrem energijägare men eftersom jag har möjligheten att använda gashällarna på vår el/gas-kombo så kan det hända att jag väljer gas oftare, nu när elpriserna stuckit iväg.
 
  • Gilla
felixtb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.