Hej

Håller på att bygga altan,byggd  ca 90cm ovan mark och som  ska glasas in..........
Tänker isolera golvet och läst att man kan göra det med frigolit skivor,men hur funkar det ihop med ev råttor ??äter dom sånt ?
Kutterspån har nån använt.....är det det bästa att isolera med ?
Har även funderat att lägga ett laminatgolv men vad ska jag lägga först ? spåntat golvvirke?eller måste jag lägga tryckt först och sedan laminatet ? blir ju extra dyrt att först lägga tryckt och sedan laminatgolvet .......
Ska man lägga nån plast först längst ner innan isoleringen för att skydda från markfukt? och är det nåt mer tips om vad man ska tänka på vid ev isolering av altangolv...
Tänker även sätta bröst panel mot hus fasaden inne i altanen(fasaden är falu röd färgad)eller har sett att det fins MDF skivor som ser ut som bröstpanel,men hur funkar MDF i ett uterum där det kan bli både kallt o fuktigt ??

Mvh T7
 
Upp..................
 
Ingen som har nåt svar på nån fundering jag har där ute...........??????

Mvh T7
 
En sista gång UPP............

Mvh T7
 
Ge inte upp med ditt uppande :D

Jag är inne i samma banor och är lite osäker också.
Vi lutar åt en altan ca 1 meter upp, inglasad, kanske vinterisolerad på ca 20 kvadratmeter.

Jag har dock sett en del på willab trädgårds hemsida: http://www.willabtradgard.se/avdelningar/Avdelning.asp?ID=500

Asfaltsboard längst ner och sedan fylla med isolering upp till golvet. Ingen plast där. De rekommenderade att man ska ha plast en bit ner i marken för att undvika att för mycket fukt vandrar upp. Jag komemr ha ca 1 meter upp till asfaltsskovorna och undrar om det då egenetligen spelar någon roll, borde ju ventileras ut tycker jag.

Jag tror det blir ett besök till willab någon gång... ska höra lite mer med dem,
 
  • Gilla
butchbob
  • Laddar…
okey........

Kul att nån till slut var intresserad av min tråd !!

Ska gå in och kolla på willab.

Och så kör vi upp igen .................

Mvh T7
 
  • Gilla
Ugglan25
  • Laddar…
Är ingen expert på området men håller själv på att bygga inglasad altan. Med 90 cm upp från marken behövs nog ingen plast.
Själv lägger jag asfaboard i botten, vanlig isolering och sedan trägolv ovanpå allt. Det jag lurar på är om jag behöver plast mellan trägolvet och isoleringen.
Frigolit kan väl vara lite knepigt att få att sluta tätt mot reglarna överallt.
Jag tycker det låter lyxigt med tryckt virke och sedan laminat på det. Vanligt spontat räcker bra eller kanske golvspånskivor?
 
  • Gilla
Kimsol
  • Laddar…
Jag håller med. Ska man lägga vanligt "innegolv" ser jag ingen vits med tryckt under. Jag är ju inne i samma banor med annat golv än vanlig trall. Det kan dock vara lite skönt att kunna ha öppna dörrar ibland... kanske lämna dem så när man är borta under dagen för att inte få det så varmt där på sommaren. Man vill dock förstås inte att golvet skall bli förstört pga att det regnat in lite. Det beror ju iofs lite på hur stort överhäng man har på taket, men viss risk finns det väl alltid om det blåser. Fast även om man skulle lägga trall vill man ju inte ha ner fukt i isoleringen...

*funderar vidare*
 
Kanske skulle köra denna tråd en sväng till för att se om de finns andra metoder..

Jag har 45x145 reglar och 28x120 trall och vill isolera min inglasade altan.. Hur gör jag lättast och mest ekonomiskt? Frigolit underifrån?, Räcker de med altanmatta?, Asfabord ? osv????
 
Som (kostnadseffektivt-) alternativ till att gjuta en platta så valde jag att isolera träbjälklaget med billiga Byggmax markisoleringsplattor av cellplast (http://www.byggmax.se/is-bin/INTERS...yID=HOIKAaAzJ1cAAAER6moatFtR&JumpTo=OfferList) och vanlig åldersbeständig plast.

1) Jag skruvade en golvregel (45*195) på plats. Sen tryckte jag cellplastskivan intill. För att den skulle ligga kvar "i luften" skruvade jag ett metallband under konstruktionen. Den lilla lilla glipan som ev blev mellan trät och cellplasten tätade jag med ute-silikon. Vilken också kan vara en fördel för att slippa ev (o)ljud mellan trä och frigolitmaterial som kan uppstå. :)

2) Ovanpå detta lade jag en åldersbeständig plast. Detta pga värmen ska hålla sig kvar. Jag ser inte något problem med att "bygga in fukt", då det är öppet neråt (dvs det finns inte 2 plastskikt).

3) Tryckad trall ovanpå detta. Sen byggde jag uterummet.

4) (Ej gjort ännu). Nästa år tänkte jag lägga en snyggt inneträgolv, tex ett skeppskolv i uterumsdelen. Ev med golvvärmen under, som jag då lägger mer eller mindre direkt på den tryckade trallen.

Totalt har jag 170 mm cellplast som isolering, torde räcka bra för mitt vår/sommar/höst-uterum! med tur även vinter...

Skulle jag gjort alla steg ovan i ett svep skulle jag kunna köra med golvspånskivor i uterummet istället för det tryckade virket. Men då jag dragit ut på bygget ett par månader så var det inget bra alternativ för oss. Dvs massa regn på dessa skivor, samt att det fanns behov att nyttja altanen under sommaren (trots allt regn...).

Bifogar några bilder från isoleringsdelen under uterummet från byggtiden.

Mottar gärna kommentarer på min valda konstruktion. :p
 
  • DSC00408_första_reglar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00437_första_cellplast.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00444_golv_isolering_0.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00453_isolera_golvet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Linge och 9 till
  • Laddar…
Och så några fler bilder när konturerna för uterummet är lite tydligare. En bild när uterumsstommen och taket är på plats, och det andra kortet även när "glaset" och annat "krims krams" hoppat på plats...
 
  • DSC00503_uterumsstomme_på_plats - 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00757_altan_klar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Linge och 13 till
  • Laddar…
Hyttmyra skrev:
Kanske skulle köra denna tråd en sväng till för att se om de finns andra metoder..

Jag har 45x145 reglar och 28x120 trall och vill isolera min inglasade altan.. Hur gör jag lättast och mest ekonomiskt? Frigolit underifrån?, Räcker de med altanmatta?, Asfabord ? osv????
Så för att svara på din fråga, ... jag skulle sätta åldersbeständig byggplast närmst trallen och sen cellplast för att vara min tidigare beskrivning trogen. :D

Möjligen hoppa plasten, men jag tror det blir sämre isolerförmåga då.

Lycka till.
 
  • Gilla
Rami Haddad och 3 till
  • Laddar…
Hej- gammal tråd men bra info.
Jag ska isolera altangolv för uterum och fundera på hur ni tänker om man lägger som ovan
- cellplast
-plast
-trall

om ni spiller vätska- hur rinner det av?
 
Hoppar på denna eftersom jag ska isolera golvet i mitt 15kv uterum.. Golvet är ca 30-40cm från mark.
Har läst en del men är inne på

-läkt
-skära och trycka ner cellplast
-markduk/vindpapp

Det jag tänker på är möss,råttor,fukt osv.. eller bör man även skydda undersidan eftersom cellplasten är "synlig".
 
  • Gilla
Wallin_mark
  • Laddar…
rsjowa rsjowa skrev:
Och så några fler bilder när konturerna för uterummet är lite tydligare. En bild när uterumsstommen och taket är på plats, och det andra kortet även när "glaset" och annat "krims krams" hoppat på plats...
Snyggt det blev. Skall bygga liknande med liknande byggmetod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.