Hej alla!

Bor i en bostadsrätt sedan i våras med trög styrelse så de reagerar inte på felanmälan. Ett av två stora element i vardagsrummet är helt kallt. Har avluftat det ordentligt-kommer ut bara vatten, "masserat" och smörjt pinne bakom termostaten, men det hjälper inte.

Det intressanta är att när ja skruvar plastskruven i nedre delen (insexs 10mm) till ca hälften blir båda rören och upp till termostaten varma, men elementet är fortfarande kallt. När skruven är uppskruvad fullt blir även in och utrören kalla. Som jag kan se är det tvårörssystem ( bifogar bilden på fördelningsskåpet också). Ber om ursäkt för mångordighet för ett så enkelt problem. Undrar bara om jag som lekman kunde göra något mer åt problemet-det är -11 ute.
Tack för all hjälp/information. Metallventil och rörsystem för radiator, väggmonterad, med synliga elledningar mot en ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörinstallation med flera kopplingar och ventiler bakom genomskinlig plast, möjlig golvvärme eller vattenledningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Säkert fastnat skit i ventilen så du behöver en kv nyckel för att bara öppna och sedan stänga
 
F fisgris8 skrev:
Säkert fastnat skit i ventilen så du behöver en kv nyckel för att bara öppna och sedan stänga
Menade du avstängningsventilen med insexnyckel 10mm?
 
Nej i termostat ventilen.
 
F fisgris8 skrev:
Nej i termostat ventilen.
Aha, du menar skruva av den bit som piggen sitter i? Det slog mig denna tanke men var orolig att vatten kan börja sippa ut okontrollerat. Är det säkert att skruva av den?
 
Nej, skruvar du bort den kommer det rinna ut vatten.
 
Knacka lite lagom lätt på piggen ett antal gånger så brukar ventilen kunna släppa. Alltså knacka inåt, som om du vill stänga mer. När den fungerar som den ska du kunna trycka in den med handkraft och därefter ska den fjädra ut av sig självt. Kanske 4-5 mm eller så,

Välkommen till forumet!
 
Nej du behöver en kv nyckel från mma för att sedan öppna och stänga med för det är antagligen skit i ventilen.
 
Som skrivits tidigare så ska piggen gå att trycka in och den ska åka ut av sig själv.
Knacka även (hårt) på "ventilhuset", eller vad det heter, där det står VP och är en pil.
Kan även hjälpa att dra ut piggen försiktigt en liten bit med en tång och sen knacka på ventilhuset.
Och drar du för långt är det bara att sätta dit den igen.
Jag är inte kunnig, men det brukar fungera för mig.
Fungerar inte det, så är det förmodligen stopp vid utloppet istället, men det har bara hänt mig en gång.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Den termstatventilen på bilden i första inlägget har INGEN förinställning.

Ventiler som heter "VR" är utan förinställning.
De termostatventiler som har förinställning heter "FVR".

Se följande inlägg för bilder på innanmätet på både FVR & VR,
[länk]
Japp, bilderna har bekräftat mina aningar, plus att det sitter en termostat som inte syns på min bild. Jag fortsätter " teoretisera" (typiskt amatör): det märkliga är att när jag stänger returventilen båda rören blir efter ett tag kalla-det låter för mig naturligt. Men när jag öppnar returventilen helt då förblir båda rören kalla. Först när returventilen är halvöppen blir båda rören (till och från) varma och även hela radiatorkoppeln blir varm, men inte radiatorn. Har läst i en annan tråd att det händer ibland att koppeln är fel kopplad till in och ut rören. Har någon erfarenhet ang detta?
Och till sist, har också läst i en annan tråd att en som hade samma problem som mitt hade fått råd att låta vatten rinna av genom avluftningen tills det kommer varmt vatten ut. Nu är det tredje hink jag tömmer och det kommer ut ljumt vatten och övre delen av elementet blir ljum. Så fort jag stänger av avluftningsventil allt går tillbaka till det gamla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.