harry73 harry73 skrev:
Danmark ville med rätta inte ha ett kärnkraftverk vid Öresund nära Köpenhamn.
Det finns många dåliga placeringar för ett kärnkraftverk, men Barsebäck borde vara en av de sämre.
Det håller jag med om men då ska ju inte vi i Skåne klä skott för att vi har lite elproduktion här nere.
Konsekvenserna blev ju att vi importerade kolkraft från Danmark, Polen och Tyskland när verket stängde.
Vi importerade då också deras utsläpp vid denna förbränningen som bonus.
Inget av detta var något som vi i Skåne beslutade om.
 
  • Gilla
Saxsson och 5 till
  • Laddar…
J jani84 skrev:
varför du väljer att prata enbart värme och vatten vet jag inte
Det är för att du inte läste hela tråden innan du svarade.. jag har tagit upp hushållselen också
 
J Jonasdzm skrev:
Eller hur.

I tyskland läser jag mig till ett elpris på motsvarande mellan 2-3 kr i december 2022.

Är det någon som drar en rövare i sverige?



[länk]

[länk]
Ser inte att någon kommenterat: Bara så du vet så slutade Tyskland med D-Mark för över 20 år sedan. Priserna på sidan anges i Euro. Uppskattningen från strompreise är alltså ungefär dubbelt så hög, 4-6 kr i svenska pengar.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Har ändå en rätt hyfsad förbrukning
Så du eldar varje dag och har solceller som ytterligare reducerar ditt elbeov.

Men du tycker ändå att din jämförelse är relevant??:thinking:
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
harry73
Även imorgon höga elpriser, men inte i närheten av 8 kr/kWh.
Ar det någon som vet varför Polen har lägre elpriser? I övrigt är det i stort samma pris i hela elmarknaden.
Karta över Europa med elektricitetspriser i euro, datum och tid, genomsnittligt systempris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Polen har väl startat upp kolkraftverken kanske. Jag hoppas att priserna blir lägre från och med måndag när kylan släpper och Oskarshamn startar igen.
 
harry73
R Riverground skrev:
Polen har väl startat upp kolkraftverken kanske.
Men har du så dålig överföring till angränsande områden?
 
Blåst ordentligt idag borde ha givit en del utslag eller är det därför det endast är 4,5kr istället för 8kr? Känns som att det borde ha varit billigare om nu inte blåsten var väldigt lokal till Stockholm-södermanland
 
harry73
eftersom det är ungefär samma pris i hela Europa, sätts maxpriset inte av svensk produktion, men är det något som importeras från Finland och Tyskland. Frankrike har högst pris i EU, så troligtvis ligger orsaken till det höga priset där någonstans.
Extra produktion i Sverige hjälper bara sänka elpriset här om det leder till att maxkapaciteten i exportledningar uppnås
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
S Shylst skrev:
Blåst ordentligt idag borde ha givit en del utslag eller är det därför det endast är 4,5kr istället för 8kr? Känns som att det borde ha varit billigare om nu inte blåsten var väldigt lokal till Stockholm-södermanland
Om du tittar på SVK:s kontrollrum så det du att vindkraften tillgodoser ca 20% av effektbehovet just nu, och ända upp till 25% i morse. Så man kan ju gott konstatera att vindkraft fyller sin funktion även mitt i vintern.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Så du eldar varje dag och har solceller som ytterligare reducerar ditt elbeov.

Men du tycker ändå att din jämförelse är relevant??:thinking:
Om jag skulle dragit in bergvärme och ftx så hade det kostat samma summa som min anläggning kostade.
Att jag eldar är ju för att jag vill ha varmare än 21-22 grader när jag är hemma.
Ville bara visa att man kanske inte bara kan såga en frånluftspump helt eller?
Du har valt ditt värmesystem och jag har valt mitt.
Har ju sålt lite el också.
Efter sista räkningen för november så har jag nästan 9000 kr kvar till december, januari och februari sen nollar jag mina räkningar igen då solen tittar fram. Mobilskärmdump som visar energiförbrukning, jämförande stapeldiagram 2021 och 2022, kWh, temperatur, historiska värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S SueCia skrev:
[länk]

Nu gör inte elstödet någon speciell nytta heller.. Vad kommer hända?

En elförbrukning på 3000kwh på en månad kommer ge elräkning på 27 000 kr exkl. moms och elnät, och då räknar jag snitt på 9kr.
Att "tillverka" el kostar för vattenkraft drygt 20 öre/kWh. Kärnkraft c:a 30 öre/kWh. Vind c:a 40 öre/kWh.
Resten är bara spekulations vinster av bolag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vem är det som tjänar pengar när spotpriset ligger på 4.50 kr?
Är det i huvudsak överföringsavgifter eller är det Vattenfall m fl som tjänar grova pengar?
 
harry73
Eftersom priset är lika i alla elområden finns det nu inga flaskhalsavgifter. Så producenterna tjänar mycket just nu
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Eftersom priset är lika i alla elområden finns det nu inga flaskhalsavgifter. Så producenterna tjänar mycket just nu
Nån tjänar extremt mycket nu men det behöver inte vara producenterna, de binder ofta upp på långa tider vad de ska få betalt. Framförallt vindkraften då det är extra utsatt när tiderna var normala, dvs när det blåser mycket blir det billigare än vad det kostar att producera och när det inte blåser blir det dyrt, men då producerar man inte särskilt mycket…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.