Snailman
Jag tror personligen att det i slutändan alltid är privatpersoner... som ska betala, så alla överdebiteringar kommer att i slutändan minska min och även din köpkraft...

sist i länken finns alltid privatpersoner på ett eller annat sätt.
 
Boris73 skrev:
Datakonsulter har på tok för hög debitering
Isåfall får de väl inga jobb.

Eftersom de faktiskt är fullt uppbokade för det mesta så debiterar de tydligen inte för mycket. Deras uppdragsgivare tycker tydligen att de är värda pengarna.
 
Jodde skrev:
Jag tycker vi hantverkare ska ta tillfället i akt och gemensamt smälla upp timtaxan till minst 500kr. It,reklam, konsulter osv. tar det dubbla. Nu kommer många säga att de har en dyr utbildning i ryggen.
Ojoj, 500 spänn i timmen? En AT-läkare tjänar 150 kr timmen före skatt. Efter 5,5 års hård utbildning och 400 000 i studieskulder.

Jodde skrev:
Men vem snackar om att man som snickare är slut i kroppen vid 45-50.
Det finns inget som säger att en snickare är mer slut i kroppen än någon annan, ingen studie över huvud taget visar det. För vissa yrken finns det, ex golvläggare, men inte snickare i allmänhet. Inte ens skogsarbetare som går runt med en motorsåg dagarna i ända har ökad förekomst av förslitningsskador...

En läkare som försöker göra istt bästa och hjälpa andra så bra som det bara går, kan göra fel, blir då anmäld. En oerhörd press. Läkare har väldigt hög självmordsstatistik, kvinnliga läkare troligen den högsta jmf med alla yrken.

Jag jobbar extra jourer på akuten, nattetid, för att kunna betala de hantverkare jag måste ha för el etc. Då tar jag hand om hjärtstopp, tröstar anhöriga, hjälper gamla Agda att kunna andas, lyssnar på ungdomar som skär sig i sina armar. För det här får jag dubbel timlön, dvs 300 kr i timmen. Det är klart mindre än de hantverkare som jag har anlitat, dagtid. Efter jobbet (ofta 07,30- 18) och nattjourerna så drar jag på mig snickarbrallorna och jobbar till 22, nästan varje dag. Dessutom verkar många hantverkare helt förlorat sin yrkesstolthet, att sätta värde i det man gör och vara stolt över det. Det handlar om att göra det så snabbt som möjligt.

Varför tror du jag försöker göra så mycket som möjligt själv...

Tycker du fortfarande att ni är underbetalda?
 
ordain skrev:
Isåfall får de väl inga jobb.

Eftersom de faktiskt är fullt uppbokade för det mesta så debiterar de tydligen inte för mycket. Deras uppdragsgivare tycker tydligen att de är värda pengarna.
De är ju faktiskt vad som hänt, eller är på väg att hända.
Konsultpriserna är för höga så företagen skaffar sig kompetensen själva.

Har en golfpolare som är datakonsult.
Vet inte riktigt vilken specifik utbildning eller kunskap han har, dock så var han ganska ensam om att besitta denna kunskap för ett antal år sedan.
Vid det tillfället satt han 50 timmar i veckan på ett stort företag "Handelsbanken" och fakturerade för det 1200:- + moms i timmen.

Om inte de är för högt så vet jag inte vad?

Som sagt så är det alltid privatpersonerna som i slutändan får betala kalaset.
 
Boris73 skrev:
dock så var han ganska ensam om att besitta denna kunskap för ett antal år sedan.

*klipp*

fakturerade för det 1200:- + moms i timmen. Om inte de är för högt så vet jag inte vad?
Du svarar ju själv på varför han kunde fakturera så mycket...

Redan första svaret reder ut det hela 100%. Tillgång och efterfrågan. Just nu byggs det så det knakar i fogarna (bokstavligen) och då blir det möjligt att öka lönerna. Hade det gått tre kompetenta "it-konsulter" på varje uppdrag hade inte lönerna varit som de är heller.

Så när utländska hantverkare kommer hit så ökar tillgången och lönerna sjunker. Precis som när it-företag lägger ut jobb till t.ex. Indien där de har massor med kompetenta programmerare som har en fjärdedel av svenska löner. Eller verkstadsproduktion flyttas till Asien o.s.v.

Men nej, hantverkarlöner är inte för höga. För höga för att jag ska vilja betala dem, men det är ju en annan sak.
 
Boris73 skrev:
De är ju faktiskt vad som hänt, eller är på väg att hända.
Konsultpriserna är för höga så företagen skaffar sig kompetensen själva.

Har en golfpolare som är datakonsult.
Vet inte riktigt vilken specifik utbildning eller kunskap han har, dock så var han ganska ensam om att besitta denna kunskap för ett antal år sedan.
Vid det tillfället satt han 50 timmar i veckan på ett stort företag "Handelsbanken" och fakturerade för det 1200:- + moms i timmen.

Om inte de är för högt så vet jag inte vad?

Som sagt så är det alltid privatpersonerna som i slutändan får betala kalaset.
Det håller nog inte på att hända än i varje fall. 1200 + moms är ett rätt rimligt pris idag för riktiga experter och jag ser faktureringar på 2000 kr/timme. Givetvis vill företagen anställa fler istället, med låga månadslöner, men än så länge lyckas de inte i någon större utsträckning. Min arbetsplats tog just in en stor mängd IT-konsulter till.
 
Det är svårt att jämföra yrken.

Kolla tex på vad en Advokat tar i timmen - 1500/h + moms är inte ovanligt. Och då kan man ju argumentera att en lantbrukare som i slutändan kanske inte ens får ut 100-200kr/h gör mer nytta som ger mat på bordet ?

Det funkar inte riktigt så. Men visst just nu finns det få hantverkare och mycket projekt - detta driver upp lönerna. Hantverkare från andra länder pressar ned lönerna lite, men i slutändan går lönerna uppåt just nu.

Inom data/it finns det för lite kompetens - därför är det höga löner.
Kan tillägga att 1999/2000 var det lika höga arvoden, men 01-04 var dom i princip halverade. Nu de senaste 2-3 åren har alltför många gått ifrån it/datayrkena och för få utbildas så bristen är ännu större... Tar man in tex indiska konsulter så stiger resekostnaderna, samt administartion (projektledning) och dessutom är det en rejäl kulturkrock - i princip måste man anvisa var och varann rad kod - vilket vi i Sverige inte är vana med (kanske samma sak med Polska/östländska hantverkare? Fast det tror jag iof inte - Europa är ändå lite närmare än Asien, även om det är österut)

Men är man inte nöjd med sin lön och vill ha lika mycket som i en höglönebransch så kan man ju bli datakonsult tex då och dra in 800-900 kr/h :)
3-5 År på högskola bara och 250-350 kkr i skuld till CSN + uteblivna inkomster från arbete dessa år (3-5 år -> ca 1- 2 milj) o saken är biff. (sorry var bara tvungen att dra upp att det ligger lite uppoffringar och planering bakom varje yrkeskompetens också)

Jag har inte lust/råd att betala 400 kr+moms för byggnationer av mitt hem, istället gör jag det själv så långt det går. Dock tycker jag det är kul - annars hade jag pröjsat iaf. Sedan att jag byter mina drygt 200 kr/h på jobbet (fast anställd mjukvaruutvecklare) mot att jobba själv hemma gör det iof lönsamt också även om det tar den dubbla tiden. Specialsaker som tex el är man iof tvungen att leja ut, samt saker som man inte hinner eller vill ta sig tid att läsa på om.

Annars är det inte hantverkarlönerna som jag vänder mig emot i dessa sammanhang. Det är graden av lycksökare, och sådant som att man avtalar ett möte - och sedan dyker hantverkare inte upp ! (Själv får man då avstå 3-5 h arbetstid a 200 kr som man måste jobba igen osv). Samt att många jobb blir slarvigt utförda så att man kunde gjort det lika bra eller bättre själv ! Betalar man goda pengar skall man få ett gott hantverk - vad hände med yrkesstoltheten ? Kanske dags för att införa ett skrå där man direkt kickar ut medelmmar som inte sköter sig/får för många klagomål etc ? Fast i dessa goda tider händer det nog inte, men kanske om ett par år ?

Lyssnar man med vänner/bekanta/kollegor så är det väldigt få som är helt nöjda med sina hantverkare. Nästan 2 av 3 är direkt missnöjda. Och ett litet fåtal har lyckats få tag på och hålla fast vi bra hantverkare som följer överenskommelser, levererar på tid eller iaf informerar så tydligt som möjligt om förseningar och iof tar bra betalt, men levererar kvalitet.

500 kr/h + moms blir väl i slutändan inte den län som hanverkaren kan plocka ut heller utan snarare kring 250-300 kr före skatt när egenavgifter och lite omkostnader är betalt. Bara så att man, om man jämför, inte räknar rakt av mot sin egen "fasta" lön före skatt :)

/K
 
A
men är det inte så att om man är egenföretagare så får man räkna bort hälften av lönen till utgifter? Så om en hantverkare tar 300:-/timmen så får han/hon 150:- att behålla och det är ju inte saftigt. Jag skulle också vilja tjäna 1000:- i timmen men.. Där jag jobbar (inom handels) är/får ingen, förutom butikschefen vara anställd på mer än ca 20h/v. Det är skitkul att jobba hela långpannehelger och sena kvällar för att kunna få nån form av inkomst så att ni med högavlönade jobb kan komma in precis innan stägning för att "bara kika lite" och släppa lös era skrika, trötta ungar som har varit på dagis hela dagen. Skämt å sido (blir väl halshuggen nu) Tappade tråden gjorde jag också... :)
 
350:- / timmen (plus moms, dock ointressant)

Gardera sig för skatten -175:-
Försäkringar -6:-
Bilkostnad -17:-
Verktyg -7:-
Telefon -6:-
Certifieringar/Utbildningar -4:-

135:- kvar hittills, har jag missat nåt?
 
JohanOLinda skrev:
350:- / timmen (plus moms, dock ointressant)

Gardera sig för skatten -175:-
Försäkringar -6:-
Bilkostnad -17:-
Verktyg -7:-
Telefon -6:-
Certifieringar/Utbildningar -4:-

135:- kvar hittills, har jag missat nåt?
Räknar om detta till månadsinkomster istället för jämförelsens skull:

"Gardera sig för skatten ?" - Du menar skatter och egenavgifter ?
Egenavgifter/solcialavgifter är 2007 på 32.42 %
I övrigt litar jag på dina beräkningar eftersom jag inte vet vad det landar på.

Mao
Räknar på 300 + moms:

Egenavgifter -98 :-
Försäkringar -6:-
Bilkostnad -17:-
Verktyg -7:-
Telefon -6:-
Certifieringar/Utbildningar -4:-
Totalt: 162 kr kvar

Räknar på 500 + moms:

Egenavgifter -163 :-
Försäkringar -6:-
Bilkostnad -17:-
Verktyg -7:-
Telefon -6:-
Certifieringar/Utbildningar -4:-
Totalt: 297:- kvar

Så 25920 - 47500 brutto (före inkomstskatt) - med andra ord helt rimligt om man gör ett bra jobb och har fullt upp.
Sedan får man ju tänka på att har man många småprojekt så lär väl den summan gå ned pga administration, resor etc

/K
 
Bara en liten kommentar om egenavgifterna, de är 32% på uttagen lön. Om man räknar dem på andra hållet som i ovanstående exempel så blir de ca 25%.
 
klaskarlsson skrev:
Så 25920 - 47500 brutto (före inkomstskatt) - med andra ord helt rimligt om man gör ett bra jobb och har fullt upp.
/K
25 lax efter skatt rimligt? Det är högt, kanske på gränsen till rimligt om personen gör ett mycket bra jobb. Men min erfarenhet är att det ofta inte är så... Det är marknaden som avgör, så det är ju som det är, men att hantverkare tycker att de har dåligt betalt retar jag mig på!
 
Det här beror ju på hur man arbetar och hur man kan debitera.

Om man arbetar mest med längre projekt, från en månad och upp till flera månader i taget, då sjunker kringkostnaderna ned till ett minimum, och därmed behöver man inte lika mycket betalt.

Problemet kommer vid småjobb som man skall försöka pyssla ihop till något man kan försörja sig på. Det blir glapp mellan dem, det är en massa anbudsgivning och offertskrivande, en massa rapportering och småfakturering och kontakt med en massa olika människor. Antalet debiteringsbara timmar sjunker snabbt, milen i bilen rullar iväg, telefonräkningarna ökar och de administrativa kostnaderna springer iväg.

Om man debiterar 350kr/timme, och i snitt lyckas debitera sex timmar/dag, så kan man plocka ut runt 23.500kr/månad före inkomstskatt. Då har jag räknat med att man sätter av 5% av lönesumman till pension, och att man skall ha rätt till 5 veckors betald semester. Jag har räknat med fasta kostnader för bil, verktyg, försäkring, administration, lokal, vidareutbidning etc med 400kr/dag

För varje timme extra man debiterar en månad kan man ta ut 250kr mer i bruttolön, för varje timme mindre så sjunker bruttolönen motsvarande.

Det är en ganska ordinär lön trots allt. Lite mer än vad man plockar in i kassan på Konsum, men inte direkt stötande mycket.

Det som hela tiden skapar dessa diskussioner är vårt mycket höga skattetryck på just arbete. Om man tjänar 23.500kr brutto i månaden, så betalar man c:a 7.000kr i skatt. Dessa 16.500kr som blir kvar räcker till att betala en hantverkare för 38 timmar, och då får denna ut samma timlön som du. Resten är moms, arbetsgivaravgifter och inkomstskatt.
 
Dr_Jerkyll skrev:
25 lax efter skatt rimligt? Det är högt, kanske på gränsen till rimligt om personen gör ett mycket bra jobb. Men min erfarenhet är att det ofta inte är så... Det är marknaden som avgör, så det är ju som det är, men att hantverkare tycker att de har dåligt betalt retar jag mig på!
25 kkr efter skatt (ca 47 före alltså) är ju om man har fullt upp och får 500 kr + moms
Det tycker jag en duktig hantverkare kan vara värd - särskilt som om det som sagt sällan är gott om jobb. Självklart gnäller man isf inte på sin lön :)

Tycker man inte att sin hantverkare är värd detta så betalar man inte det. Å andra sidan kanske inte ngn som är bra vill jobba för en då - tillgång och efterfrågan...

Man kan ju också anta/förutsätta att en såpass duktig hantverkare jobabr snabbt och effektivt, samt proffsigt, och har jobbat för betydligt mindre lön tidigare i många år för att bli så duktig.

Som sagt det jag har störst problem med är att jag hitills itne träffat någon eller hört talas om någon hantverkare som är så proffsig !


/K
 
Ingen byggnadsarbetare som jag stött på är värd 25 tkr efter skatt. Ni måste skämta?

Ni talar inte om konstnärer? Utan vanliga snickare, murare, rörmokare m.fl.?

Personligen anser jag att de skall vara väldig glada om de får ut 25 tkr innan skatt. Swetrots uträkning låter rimlig för skickliga hantverkare, dvs snabba och effektiva med gott slutresultat.

En genomsnittlig svensk arbetare kostar 32,45 € (298,90 SEK) inklusive arbetsgivaravgifter för arbetsgivaren. 5% vinstmarginal för bolaget är rimligt vilket ger ett rimligt pris på 313,84 per timme. Allt annat är egentligen ocker. Kan inte se varför någon av de mer traditionella sk hantverkarna utan högskoleutbildning skall ha mer betalt.

En genomsnittlig polsk arbetare kostar 6,03 € (55,54 SEK) och alternativet är ju att betala dessa det dubbla, ja kanske till och med det tredubbla, dvs ca 100-150 kr och likväl spara 50% mot svenska bortskämda hantverkare som samtidigt tar betalt för allt från parkering till resa till och från arbete, inhandling av material inkl fikarast osv.

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2007/09/09/247068

Vi får hoppas att inte nästa prisfall som för matpriserna sker för byggnadsarbetarnas timdebitering, men jag skulle inte bli det minsta förvånad, för när man hör dessa att de har många olika dimensioner på ett rör att hålla reda på och därför är värda 500 kr per timme och samtidigt jämför sig med akademiker inser man lätt att de överbetalda idag. De har förmodligen ingen aning om antalet överväganden exempelvis en läkare, civilingengör eller jurist måste göra för att göra skäl för sin timpenning.

Och nu blir jag förmodligen väldigt illa omtyckt bland antalet skribenter som är hantverkare men jag har försökt att göra en väldigt objektiv bedömning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.