snysop skrev:
v_skogh,
Vi har än så länge bara fått pris från hussäljarens markentreprenadstips. Misstänker att han kanske inte är billigast.... Då var priset iaf 420 000 inkl grund. Grund ca 220 000. Men då är det bara jobbat så att huset kan stå där, ev schaktmassor läggs i högar någonstans utanför 3 meters gränsen! Så det vi skall göra är att få hela tomten grovplanerad. Flytta om massor och redan nu lägga ut grus för gångarna. Det kommer bli betydligt dyrare att ta dit dem sen igen eller sjukt mkt jobb om vi skulle göra det själva...
Är er tomt väldigt besvärlig?
Tycker det låter ganska dyrt.
220 000 för grunden? Det skulle blir nästa 1700 kr/kvm räknat på 130 kvm. Är inte det fasligt mycket för en krypgrund?
Jag trodde att krypgrund var ett billigare alternativ än platta.
 
Nä, vår tomt är inte så besvärlig, nivåskillnaden är ca 2 meter på 30-35m så det skall "bara" förflyttas massor.

220 000 verkar vara ett standardpris hos SMV för denna grund. Tänk på att det inte är en vanlig krypgrund, utan den är isolerad på både väggar och golv. Har bild på detta i min blogg.
 
snysop skrev:
Nä, vår tomt är inte så besvärlig, nivåskillnaden är ca 2 meter på 30-35m så det skall "bara" förflyttas massor.

220 000 verkar vara ett standardpris hos SMV för denna grund. Tänk på att det inte är en vanlig krypgrund, utan den är isolerad på både väggar och golv. Har bild på detta i min blogg.
Länk till blogg tack :p
 
snysop skrev:
Ah, du kanske inte ser min signatur? :-D [länk]
Nope, såg inte din signatur.;)
Köpte ni tomten via SMV?
Hur lång tid beräknar ni med att hela bygget kommer att ta räknat från dag ett?
 
Yes, tomten är via SMV.

Vi räknar med att bygglovet blir klart i oktober och att huset står på sin plats och är klart för inflytt i maj. :)
 
snysop skrev:
Anna & Jimmy, Hur blir det när ni har SMV-monterat kök men lägger in golv själva? Sätter ni en liten list mot köksskåpen då? Tjänar man hela 30 000 på att lägga golvet själv?! Då är det ju värt det.... Vad fick man för avdrag + vad fick ni ge för parkettgolvet?
Skåpen står på ben så det går bra att lägga golvet en bit in under skåpen sen sätter vi sockeln själva. Vi har fått ett pris på 14 mm ekparkett på 249 kr kvm dock utlovade säljaren rabatt eftersom vi ska ha så mycket, lägger hela huset utom badrum o tvätt, ca 100 kvm. AVdraget fär golv var 50000 om jag inte minns fel och då blir det ca 30.000 för jobbet över.
 
Anna_jimmy, STORT Tack! Skall fundera på detta när man ändå får så mkt avdrag. Vi skulle egentligen vilja ha golvvärme och klinkers i hallen då vi kommer använda "finentrén" dagligen.... men det blir nog för jobbigt att få till...
 
Hej!

Ny på forumet och i startgropen för byggahustankarna, men vill ändå passa på att lämna lite åsikter angående Smålandsvillan.

Bor i Borlänge och har därför haft möjlighet att åka och kolla på deras visningshus i Aspeboda (liten by mellan Borlänge och Falun). Huset var vid en första anblick helt ok, men då vi började kolla runt lite hittar jag en del detaljer som jag personligen stör mig lite på. Jag hade förväntat mig att man i en visningsvilla skulle lagt ner lite exktra tid på finishen i detaljerna och det hade man uppenbarligen inte gjort i detta hus. Det mest uppenbara var:

- Inga lister, foder etc gerkapade. Uppförda med vanlig enkel hyreslägenhetskvalitet.
- Tapeter i sovrum uppförda med skarvarna åt fel håll, dvs man har jobbat mot fönstret, inte ifrån det.
- I badrummet var det två sorters kakel/mosaik. Dels stora vit plattor på väggarna, dels liten blå mosaik på golvet. Golvmosaiken fortsatte även upp i det hörn av väggen där duschen var. Väldigt trevlig lösning, men mosaiken och plattorna var oliak tjocklek. detta hade man inte tagit hänsyn till vid monteringen av taklisten varför det bildades en stor glipa, mellan mosaiken och taklisten.
- Fogningen av badrummet var enligt min mening slarvig gjort, speciellt i hörnen.
- Ingen spikskalle i någon litet var spacklat/övermålad.

Givetvis är detta personliga reflektioner och visar väl kanske på vilken (ibland) överdriven perfektionist jag är, men det som gjorde att jag blev ställd var ju att detta skulle vara en visningsvilla. Om man inte lägger den sista lilla putsen på en sådan, hur gör man när det bara är en vanlig köpare?

Så kanske något att ha med sig i bakhuvet.

Mvh Martin
 
Jag vill bara fylla på vad Jimmy_A skriver. Väljer du ett SMV får du ett bra byggt hus utan konstigheter. Vi har bott i vårat hus i 6 år och är stormnöjda. Grunden är torr och bra och inget har hänt med huset. Om man jämför klagomålen på andra hustillverkare verkar SMV ligga i topp när det gäller få fel och detta fast man har sålt många hus. Jämför man med just Älvsbyhus är mitt val klart.

Men om du vill kunna göra egna tillval på kakel och klinker så får du säga till så att detta kan ordnas av dig som köpare
- annars blir det standard basic.

// Anders
 
Hallå, som "fd" boråsare är det ju alltid kul att folk bygger nytt i hembygden, speciellt i Brämhult...Har själva byggt Vårgårdahus i Lindome, och är mkt nöjda. Måste dock hålla med om att markplaneringskostnaderna låter lite vääl dyra. Eftersom vi har byggt på en rejält sluttande tomt, och "endast" betalt 200000kr för tutti, alltså grovplanering, sprängning och platta, meo en besvärlig tomt, så undrar man vad som ingår i era mp-pengar?
Lycka till
TyraMyra
 
Björklidenhus i Enköping har prisvärda hus vårat går på 1 350 000:- med platta på mark inkl markarbete.
Dock har jag valt bort köket, tar det från Ikea... + oinredd övervåning. + att vi valt till brutet tak.

jidde
 
Någon som vet hur mycket det kostar extra att få övervåningen nästan färdiginredd i Villa Nybro? Med det menar jag, med element, isolering gipsskivor på väggarna etc. Så att man bara kan lägga golv, sätta lister och tapetsera själv.
 
Hej

om du gör en sökning på forumet hittar du mycket information. Jag ger dig här en komprimerad uppfattning.

70kvm övervåning med normal standard men med takfönster etc kommer att kosta ca 120000 för oss.
Då gör jag allt utom VA men får ett snyggt badrum + bastu.

Vi fick en offert på 140000 arbete och 60000 material - detta exlusive ytskickt i och bastu - dvs klart i övrigt.
Jag tror det var ett skapligt pris.

Annars vad jag sett ca 250000:- till 350000:- som allmänt gällande pris.

// Anders
 
Nu har jag pratat med Smålandsvillan. Enligt säljaren där kan man inte köpa huset nyckelfärdigt med inredd övervåning från Smålandsvillan. Han sa att övervåningen borde gå på närmare 400 000 i Villa Nybro om man gör badrum med kakel och klinkers och inte gör något alls själv på övervåningen.

Andy_Pandy, är 120 000 inklusive ALLT material du böehöver för att inreda övervåningen, inklusive badrum + arbetet med VA i badrummet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.