Nybro är ett vinkelhus. Vad kostar det billigaste vinkelhuset hos en annan firma? Vi skall bygga ett Nybro, ett Myresjöhus utan vinkel, oinredd övervåning och mindre boyta skulle kosta 600-700 000 kr extra... Absolut inte värt det. Kakel kan vi sätta in sen (eller ta som tillval) och golvvärme i hela huset är inget vi måste ha. Vitvarorna köper vi från andra ställen för att få induktionshäll osv.

Vi har beslutat oss för att lita på Statens Provningsanstalts tester på den isolerade torpargrunden som SMV använder sig av. (Har stoppat in huvudet i ett visningshus torpargrund och luften där inne var torr och kall trots denna fuktiga sommar).
 
Dessutom har SMV tjock ytterväggsisolering. Såg i någon "bygga nytt-tidning" som listade olika hustyper med detaljerad info, att t.ex Värsåsvillan hade tunnare isolering! SMV har 240 men många hustillverkare har fortfarande 190 osv.
 
Efter att ha läst på kring detta med husbygge så är väl det sista tvivler just SMVs torpargrund som jag inte riktigt förlikat mig med.
SMV säger själva att det är kanon, jag är osäker. Någon som vill övertyga mig?
Förövrigt så passar Nybro oss perfekt. Med lite tillval och eget gjort jobb tror jag det kan bli en kanonfin villa.
 
Statens Provningsanstalt har testat (eller tagit fram den??) den isolerade torpargrunden. Rapport finns på deraas sida, kan dock inte leta efter den nu. Vi har valt att lita på det och att visningshusets grund var så kall och fin (trots att vi var där strax före semestern).

Håller med om Nybro - passar även oss utmärkt! Att hitta liknande hus med vinkel hos andra husfirmor är inte lätt och blir dyrt! Många väljer att ha sovrummen i vinkeldelen så man förlorar känslan av att det är ett vinkelhus.
 
Innan vi beställde hus (funderade ett tag på att bygga med Sidensjöhus) tittade jag närmare på problemen med krypgrund. Det är många här på forumet som skyr krypgrund som pesten, men jag tillhör dem som skulle vilja säga att det inte behöver vara något större problem. Det viktigaste är att vara medveten om att det kan bli problem, eftersom man då kan vara förberedd.

En relativt enkel och billig lösning för att minska de potentiella problemen är att använda Trygghetsvakten (http://www.trygghetsvakten.se/) eller ett liknande system. Används den, tillsammans med isolering på marken, skulle jag vilja påstå att de största nackdelarna med krypgrund är borta.
 
Vi byggde smv 2006 och vi älskar vårat hus! (OK, ni kan skicka mig pengar smålandsvillan.)
Nejmen, vi var och tittade på ett antal hus och det enda billigare var Älvsbyhus, men efter en visning bestämde vi oss att det var hemskt! Gloven knarrade, väggarna var ojämna, kändes riiiktigt "billigt".
SMV kändes mer "gediget", det är absolut ingen lyx, men det som finns verkar vara ordentligt, kertobalkar i golv och solida saker som inte knarrar. Tanken är ju att efter ett antal åk kommer man nog ändå att byta saker och ting och bygga till/ändra, då kvuttar det om man har lyx med svarvade trappstolpar och dyra lister.
Och något jag lärt mig: Läget är allt! Gillar ni läget och måste bygga smv, gör det!

Mina råd OM du väljer SMV:
1. Klakel/klinker fxade säljaren en kontakt för oss, det kostade oss 17 000 kr ex kakel/klinker, inklusive golvvärme och andra material. Så kolla om någon annan kon fixa det åt er, man får ganska bra avdrag om man väljer bort i badrummet(Matta/väggar)
2. Om ni har möjlighet så byt bort köket, Ikea är bättre kvalite och snyggare, det kommer nog inte kosta mer än 10 - 15 k extra och är värt det.
3. Vi tittade oxo på att handla vitvarorna på annat ställe men tyckte det skilljde för lite för att det skulle vara värt det, dessutom får man lite vad man betalar för. Vi valde allt rostfritt men det har inte "antikladd", men vi har inga barn....
4.Tänk även efter innan ni väljer det "målningsförberätt", det är en hel del jobb! Det tar ju en tid inna man kan flytta in och det kanske kompenserar det det kostar. En ide är kanske låta smv fixa allt och sedan kan man byta/ordna saker och ting efterhand.Vet att det kan bli MYCKET jobb! MER än vad man tror.... *suck*
 
Jimmy_Andersson skrev:
Vi byggde smv 2006 och vi älskar vårat hus! (OK, ni kan skicka mig pengar smålandsvillan.)
Nejmen, vi var och tittade på ett antal hus och det enda billigare var Älvsbyhus, men efter en visning bestämde vi oss att det var hemskt! Gloven knarrade, väggarna var ojämna, kändes riiiktigt "billigt".
SMV kändes mer "gediget", det är absolut ingen lyx, men det som finns verkar vara ordentligt, kertobalkar i golv och solida saker som inte knarrar. Tanken är ju att efter ett antal åk kommer man nog ändå att byta saker och ting och bygga till/ändra, då kvuttar det om man har lyx med svarvade trappstolpar och dyra lister.
Och något jag lärt mig: Läget är allt! Gillar ni läget och måste bygga smv, gör det!

Mina råd OM du väljer SMV:
1. Klakel/klinker fxade säljaren en kontakt för oss, det kostade oss 17 000 kr ex kakel/klinker, inklusive golvvärme och andra material. Så kolla om någon annan kon fixa det åt er, man får ganska bra avdrag om man väljer bort i badrummet(Matta/väggar)
2. Om ni har möjlighet så byt bort köket, Ikea är bättre kvalite och snyggare, det kommer nog inte kosta mer än 10 - 15 k extra och är värt det.
3. Vi tittade oxo på att handla vitvarorna på annat ställe men tyckte det skilljde för lite för att det skulle vara värt det, dessutom får man lite vad man betalar för. Vi valde allt rostfritt men det har inte "antikladd", men vi har inga barn....
4.Tänk även efter innan ni väljer det "målningsförberätt", det är en hel del jobb! Det tar ju en tid inna man kan flytta in och det kanske kompenserar det det kostar. En ide är kanske låta smv fixa allt och sedan kan man byta/ordna saker och ting efterhand.Vet att det kan bli MYCKET jobb! MER än vad man tror.... *suck*

Tack, precis vad jag behövde.
Ang lyx eller inte så anser jag att lyx för mig är helkaklat badrum, rostfria vitvaror, modernt kök, parkett i alla rum osv. Med andra ord skulle jag och tjejen trivas alldeles utmärkt i ett Nybro. Dessutom är huset estetiskt tilltalande med fin planlösning.
Det du nämner om kök och klinkers/kakel är nog något vi redan är inne på. Gillar designen på IKEAs kök och anser att kvaliten är riktigt bra. Hade IKEA kök i min förra lägenhet.
Nu hoppas jag bara SMV hör av sig ang. tomten. :D
 
Fick precis samtal från SMV och visning av tomten är inbokad på onsdag.
Detta håller på att bli riktigt kul.
 
Får man fråga vart ni ska bygga.
 
Hmm... Om det är i Dala så blir ni grannar med oss!! Kul med 2 Nybro brevid varandra. :-D Om så är fallet, pm'a mig gärna. Kul att prata med blivande grannar och dessutom finns det en del saker som man kan dela på för att få ner kostnaderna.t.ex brunn osv.
 
Hej!
Vi håller på och bygger ett Nybro och har gjort en del tillval och dragit ifrån endel.
Tillval: braskamin contura 569 T 43.000 kr, går nog att få billigare men vi tyckte det var smidigt att få det på en gång.
Inbyggnadskök aspekt vit ca 14.000 om jag inte mins fel
trappa, fönster till övervåning mm.
Vi har valt kaklingsförberett eftersom vi tror att det går att få billigare.
Sen har vi gjort lite andra mindret tillval också.

Detta har vi valt bort:
Lägger golv och tapetserar invändigt + utvändig målning själva. Spar ca 30.000 bara på att lägga golvet själva och då får vi 14 mm ekparkett i hela huset.
Vi har valt bort alla vitvaror, blir en extra kostnad på ca 18.000 men då får vi mycket bättre grejer och exakt det vi vill ha. Lokala handlaren prutade utan vidare 10.000 på paketpriset.

Vi är jättenöjda med vårt val av hus hittills!
SMV har samma väggstandard som myresjöhus, isolering mm.

Mvh Anna
 
Jag och sambon har letat tomt/hus i snart två år, och Smålandsvillan är ett av de företag vi fortfarande räknar med som tänkbara säljare den dagen vi hittat tomt! Standarden är god, men jag ger samma råd som många före mig: Ju mer ni kan göra/köpa själva, desto billigare! Tillvalen ÄR dyra!
 
Tomten vi har fått nys om ligger i Borås, närmare bestämt Brämhult.
Men som sagt, vi har inte sett den än så vi får helt enkelt se hur det känns.
Ungefär vilka priser har ni som bygger Nybro fått på schaktning och grund? Är säljarens uppgift att räkna med eller ska vi räkna högre?
 
Anna & Jimmy, Hur blir det när ni har SMV-monterat kök men lägger in golv själva? Sätter ni en liten list mot köksskåpen då? Tjänar man hela 30 000 på att lägga golvet själv?! Då är det ju värt det.... Vad fick man för avdrag + vad fick ni ge för parkettgolvet?
 
v_skogh,
Vi har än så länge bara fått pris från hussäljarens markentreprenadstips. Misstänker att han kanske inte är billigast.... Då var priset iaf 420 000 inkl grund. Grund ca 220 000. Men då är det bara jobbat så att huset kan stå där, ev schaktmassor läggs i högar någonstans utanför 3 meters gränsen! Så det vi skall göra är att få hela tomten grovplanerad. Flytta om massor och redan nu lägga ut grus för gångarna. Det kommer bli betydligt dyrare att ta dit dem sen igen eller sjukt mkt jobb om vi skulle göra det själva...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.