Hur ska du göra då?
 
D
Jag ska inte göra någonting men om jag hade haft en befattning som innebar att jag var ansvarig för en handelsplats av något slag, nationell/internationell, eller till och med en liten ICA-butik, så hade jag haft en plan för hur jag skulle bedriva handel i påverkanstider av olike slag. Jag hade till exempel inte suttit och låtit mjölken glida förbi i kassan för en krona literna, jag hade förstått att detta var fel.

Nu har vi byggt ett fragilt handelssystem för ngt samhällskritiskt, där man kunnat bortse från blottorna i fredstid, medan de nu skriker oss rakt i ansiktet, Putin skriker av skratt när vi vrider oss under våra egna ok, de som är ansvariga är nu så impotenta att de inte kan sätta ner foten och ta tag i saken och styra upp. Svårare om man inte tänkt till i förväg men det får man ta om man nu satt oss i denna sitsen. Det är dags att vrida vapnet ur händerna på Putin och gå vidare, gör vi inte det kommer han snart att följas av nästa angripare, för detta har ju gått finfint och är helt ofarligt.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Tysklands vindkraft har haft stiltje under lång tid nu. Därför sitter de och trycker ut mellan 600 och 800g CO2/kWh nu när de dragit igång all sin kolkraft.

[länk]

Här har du en graf på hur vindkraften beter sig i Europa de senaste 6 månaderna. Det visar sig att blåser det lite här, blåser det lite i övriga europa:

Hourly wind generation in Europe for past 6 months
Max: 122GW
Min: 10.2GW
Mean: 41.0
Installed capacity: ~236GW

[länk]
Jo Tysklands stora lögn som harka noggrant beskriver (Energiewende) gör att vi nu sitter i skiten för åratal framåt.
Tyskland la ner sina kärnkraftverk och växlade till Putins gas men de sparade sina stora kolkraftverk.
Vi la ner kärnreaktorer, senast R1/R2 men har nästan ingenting i reserv för elproduktion.
Sen ser det nu för "j-ligt" ut i Tyskland med CO2 utsläpp och blir så i åratal!
https://app.electricitymaps.com/zone/DE
 
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag ska inte göra någonting men om jag hade haft en befattning som innebar att jag var ansvarig för en handelsplats av något slag, nationell/internationell, eller till och med en liten ICA-butik, så hade jag haft en plan för hur jag skulle bedriva handel i påverkanstider av olike slag. Jag hade till exempel inte suttit och låtit mjölken glida förbi i kassan för en krona literna, jag hade förstått att detta var fel.

Nu har vi byggt ett fragilt handelssystem för ngt samhällskritiskt, där man kunnat bortse från blottorna i fredstid, medan de nu skriker oss rakt i ansiktet, Putin skriker av skratt när vi vrider oss under våra egna ok, de som är ansvariga är nu så impotenta att de inte kan sätta ner foten och ta tag i saken och styra upp. Svårare om man inte tänkt till i förväg men det får man ta om man nu satt oss i denna sitsen. Det är dags att vrida vapnet ur händerna på Putin och gå vidare, gör vi inte det kommer han snart att följas av nästa angripare, för detta har ju gått finfint och är helt ofarligt.
Det är väldigt många som tycke att man måste göra ”något”. Men ingen har ett förslag på vad.

På aktiebörserna sen handlas samma mängd aktier hela tiden. På elbörsen är det ny el varje timme. Om du stoppar handeln kan du inte köpa någon el alls. Om du låser priset kommer inte tillgång och efterfrågan att gå jämt upp.

Så vad är detta ”något” dom behöver göras? Fast pris och ransonering?
 
D
Det absolut en möjlighet i ofredstid, ligger nog inte långt borta, inte alls dramatiskt för övrigt, sker nu också men genom utpressning med priset som vapen.
 
Hur ska du tilldela elransoner? Ska alla få samma mängd el till sitt förfogande?
 
D
D Daniel 109 skrev:
Hur ska du tilldela elransoner? Ska alla få samma mängd el till sitt förfogande?
Jag misstänker att det skulle ha börjat som nu ungefär, stora energislukande anläggningar som inte är kritiska får dra ner, badhus, kommunala statliga glasbyggnader som inte är kritiska får dra ner, osv. Vi har ju dessutom el så det räcker, det är bara priset som är högt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Visst, men många anstränger dig hårt för att hålla nere förbrukningen nu. Jag menar inte att folk skulle börja slösa om priset blev tex 1kr/kWh. Men det skulle nog in sparas lika mycket.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi får helt enkelt ha digitala ransoneringskort, där man får berätta för sin elleverantör (via nån digital tjänst) om man vill ha någon el dagen därpå, och hur mycket. För att göra det enkelt för våra stackars politiker som fått ärva en sån röra (som de aldrig kunnat ana något om) så gör vi helt enkelt tilldelningen på hälften av vad man förbrukade i snitt det senaste året.
 
För mig är det lite psykologiskt. Ksotar elen 3 eller 5 spänn sparar jag nog lika mycket. 1 kr hade man ju tyckt va billigt nu så då hade jag nog slösat lite mer.. Men visst, kostar den 12 hade jag nog fan stängt av det mesta hemma.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Har för mig att regering & opposition tyckte att det var fel att elbolag och staten tjänade enorma summor pengar på de höga elpriserna.
Är det ok nu?
Eller har det plötsligt blivit dyrare att producera el?
Tycker det är väldigt tyst om detta.
Kanske minns fel.
Bara undrar…
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Det är nog lite känsligt att återinföra skatt på kärnkraften nu. Men man vet aldrig, politikerna kan ändra åsikt väldigt snabbt.
 
Kjelle2 Kjelle2 skrev:
Har för mig att regering & opposition tyckte att det var fel att elbolag och staten tjänade enorma summor pengar på de höga elpriserna.
Är det ok nu?
Eller har det plötsligt blivit dyrare att producera el?
Tycker det är väldigt tyst om detta.
Kanske minns fel.
Bara undrar…
Nej men våra politiker har insett att det här är ju inget enkelt att ändra på eftersom det är ett gemensamt elhandelsavtal med EU där det "käbblats" i månader utan någon lösning.
Så den här sjuka elmarknaden får skötas av Försäkringskassan via återbetalning via en sjukelpenning.
https://www.forsakringskassan.se/privatperson/utbetalning-av-elstod
 
F fribygg skrev:
Den talar om ungefär 30% lägre pris om jag inte missminner mig, det är väl 1-1,50kr/kWh nu och rätt betydande penningar enligt mig.
30% sept 2021, hur många ören blir det?
En rapport i ett helt annat geopolitikskt läge kanske man inte ska lägga för mycket vikt på idag.
 
Redigerat:
D
D Daniel 109 skrev:
Visst, men många anstränger dig hårt för att hålla nere förbrukningen nu. Jag menar inte att folk skulle börja slösa om priset blev tex 1kr/kWh. Men det skulle nog in sparas lika mycket.
Den här är kanske låst men den beskriver en, inte så stor, byggnad i Lund som förbrukat 730 000 kilowattimmar hittills i år, jag tror det finns ganska många sådana i Sverige och ännu fler om vi tar med hela Europa.
https://www.sydsvenskan.se/2022-12-11/kristallen-slukar-el--nu-ser-kommunen-over-uppvarmningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.