hsd hsd skrev:
De flesta tegelhus är trähus med tegelfasad
Detta är min uppfattning också, i alla fall om vi snackar om hus uppförda 1970 och framåt.

Vårt hus är dylikt, tvåtumsplank i väggarna, rätt generöst med isolering, tegel som fasad. Byggår 1972, Eksjöhus. Mycket stabil konstruktion.
 
Jag råkar ha ett murat hus, ytter- och innerväggar i något slags lättklinker och fasad i mexitegel. Byggt -57, mexifasaden från ca 1975.
 
E Eld skrev:
Elslingan som går runt ytterkanten av betongplattan för att golvet inte ska bli kallt säkerställer att du får underhållande elräkningar...
Ingen dum ide, ska genast gräva ner en el-slinga
 
T TheGame skrev:
Ingen dum ide, ska genast gräva ner en el-slinga
Den brukar vara ingjuten från början...
 
E Eld skrev:
Den brukar vara ingjuten från början...
Nej nå sånt finns inte.
Definitivt inte nått som är aktivt
 
G Jö Kl skrev:
Förstår inte. Stenhus är bättre oavsett
Orkar inte läsa allt. Men ett trähus är enklare att renovera. Lättare att bygga om. Miljövänligare. Kan hålla i flera hundra år lika som stenhus. Blir det sättningar så är det lätt att laga. Isolerade stenhus kan få fukt i isoleringen men som i trähus enklare kan vandra ut genom konstruktion. Kan också bufflar värme/kyla om det är ett massivt trähus. Finns nog lika många för och nackdelar i båd hustyperna
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
Är väll nice grekland mm och varmare länder men här i sverige känns stenhus kallt
 
vad menas med stenhus?

bor själv i ett stenhus men det är riktiga kalkstensblock som är staplade 80 cm tjocka har ståt sen 1500 talet insidan har byggts om på 1950 talet med tegelblock och betong golv takstolarna är det enda som är av trä ek dom rutnar inte bort direkt
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
kisumisu
G Jö Kl skrev:
@Aunty nämnde en rad uppenbara fördelar med stenhus framför trä. Kan någon försvara trähus? Det enda som är bättre med trähus är väl att det är billigare (man får vad man betalar för).
Det som jag först kommer på är att får man fukt på tegel finns risk för sprickor, går inte skruva saker så enkelt på tegel, tilläggsisolering är svårare, svårare bygga om då de behöver muras...

Bor för övrigt i tegelhus själv och har just det problemen att teglet spruckit på sina håll.

Fast jag skulle väl säga att alla typer av hus är bra bara de inte är pakethus av modell gipslåda byggt på 70-tal-00tal +

Visst kan vi bygga hus idag, men då ska det vara nåt unikt arkitektritat som är byggt på plats ;) Och även grunden etc måste ju vara bra.

Så mitt generella svar är väl att båda typen av hus kan vara kvalitet eller så är det bara skit:poop:
 
Stenhus har sin charm och förstår om de varit värd mer. Tegel anses allmänt som sunkit här uppe. Bägge var väl fantastiska när man hade billig uppvärmning men nu är de ju tämlingen iskalla utan isolering.. Med isolering tappas alla fördelar och du får en mer komplex lösning än trähus. Blir alltså bara nackdelarna kvar. Främst att de är mycket svårare att renovera. Trä blir alltså solklar vinnare, tegelhus köper folk för de är billigare. Så är marknaden här uppe i Örnsköldsvik iallafall.
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
men det är ju inte det vi pratar om vi pratar om riktiga stenhus/tegelhus kontra trähus
Verkade råda lite förvirring i tråden, och ett stort fokus på fasadmaterial, så tänkte det var på sin plats att påpeka att nästan alla (enfamiljs)hus med puts/tegelfasad är trähus.
 
  • Gilla
@ndreas och 3 till
  • Laddar…
Att trähus är värt mindre är vanligt tänk har jag märkt bland folk från USA (södrare delarna, samt låga åsikter om kvalitén på egna hus), UK och kontinentala europa. Många som skryter om att husen där dom bor är minsann gjorda från sten eller tegel och inte flimsigt trä som jänkarnas hus. En fördom som är vanlig i länder utan riktig köld som jag upplever det.
 
Apropå att trähus rasar...
En röd träbyggnad, grönt gräs, kyrktorn i bakgrunden under blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
Ruben Janzon och 3 till
  • Laddar…
Det är ju uppenbart att TS trollar alt. bor i en mexitegelvilla från 60-70/talet i någon glesbygdskommun och är ledsen för att ingen tycker det är ett fint hus.

Lås tråden, pang bom. Så nu vänder vi blad och gör något konstruktivt.

God jul :)
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.