B b8q skrev:
Det är ju fortfarande inte så att priset är högt för att vi saknar el i Sverige, utan för att priset i andra änden av exportkablarna är högt. Mer kärnkraft hade inte spelat stor roll.
En halvering kom man väl fram till i rapporten.

Men det är skumt och orimligt att priset skenar så här när produktionskostnaden i Sverige är i stort som förr.

Återbetalningen som skall komma i februari sades ju också vara redan inbetalade pengar från konsumenterna i överföringsavgifter. Alltså en av någon vald avgift som inte direkt korrelerar med någon kostnad. Har vi den skiten kvar fortfarande???
 
M Mikael 81 skrev:
Var det inte det jag skrev? :thinking:
Nej du skrev att ingen kommer betala spotpris på 6 kronor. Jag vet, jag märker ord och jag förstår vad du menar. Men mellan 23.00 och 24.00 betalar du faktiskt spotpris på 6 kronor.

Jag säger inte emot dig. Men det är inte någon som kommer betala ett spotpris på 6 kr i genomsnitt för sin el

Spotpris och genomsnitt är inte samma sak. :D

Nu har jag fått vara skitviktig :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
MaxHugo
B b8q skrev:
Det är ju fortfarande inte så att priset är högt för att vi saknar el i Sverige, utan för att priset i andra änden av exportkablarna är högt. Mer kärnkraft hade inte spelat stor roll.
Tyvärr är det en faktor i elpriset. Tex elen från kärnkraft är billig och ren el, men elen från kolkraft är dyr.
Så stänger vi ner en reaktor, måste vi kompensera detta med någon annat källa. Blir denna källan kolkraft blir elen dyrare eftersom den är är "smutsig"
 
Ulltand Ulltand skrev:
Har vi den skiten kvar fortfarande???
Överföringsavgifter? Ja. Så det trillar fortfarande in många fler miljoner till Svenska kraftnät än vad de har chans att hinna göra av med. Så vi konsumenter får troligen nya kompensationer vartenda år i många år framåt, eftersom politikerna inte vågar ta tag i orsaken, utan bara fortsätter med plåster...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det är ju fortfarande inte så att priset är högt för att vi saknar el i Sverige, utan för att priset i andra änden av exportkablarna är högt. Mer kärnkraft hade inte spelat stor roll.
Detta är korrekt om vi inte klarar att mätta exportkablarna. Varje gång vi bygger en reaktor bygger någon jävla tysk(vän) en HVDC-länk som exporterar elektronerna till kon(tysk)tinenten.

Men om vi satsar på massiva mängder SMR med sådär halvkasst nät emellan så kan man inte överföra tillräckligt för att dränera Sverige på elektroner så med 40-50 SMR vid större städer och dåligt nät emellan kan vi effektivt blockera exporten. Kommer tyskarna och gnäller kan vi bara peka på hur det ser ut i Tyskland. De har ett nät mest för att synkronisera klockorna och inte för att föra över effekt.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Ni kan ha rätt, jag blandade ihop det med när man kopplar på tillsatsen för ventilation till flvp också.

Men oavsett så är inte flvp ett bra val annat än på papperet.
Konstig kommentar. Klart det är bättre med bvp. Men ännu bättre än det är passivhus ( om med bra nu menas låg förbrukning) men vid varje steg uppåt kommer en extra kostnad som man inte alltid kan ta
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Nej du skrev att ingen kommer betala spotpris på 6 kronor. Jag vet, jag märker ord och jag förstår vad du menar. Men mellan 23.00 och 24.00 betalar du faktiskt spotpris på 6 kronor.

Jag säger inte emot dig. Men det är inte någon som kommer betala ett spotpris på 6 kr i genomsnitt för sin el

Spotpris och genomsnitt är inte samma sak. :D

Nu har jag fått vara skitviktig :rofl:
Då fattar jag nog inte vad du menar. :rolleyes: Är det att du tycker det är fel att skriva "spotpris på 6 kr i genomsnitt"?
 
Flvp är ett bättre val än direktel.
Och flvp ser bra ut när man sitter med kalkylen, sen blir det inte lika bra i verkligheten..

Och en flvp är ingen billig pjäs så då tycker iaf jag att man kan satsa på bvp på en gång.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
b2ae0c15-3bc4-4c7e-b31d-d9a254d3b9d1
 
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Här hemma har vi en snittförbrukning på 12-1700kwh per månad på vinter. Bvp. Försöker komma under 1000 i december för att klara ekonomin.
Satt nya tätningslister överallt, men fönster och altandörrar är otäta ändå. Så jag tejpade igen dom. Vilken otrolig skillnad. Kunde sänka pannan flera grader dagen därpå. Blir många kronor det! Bra investering. 59 kr på clas ohlson. maskeringstejp i plast som inte klibbar.

[länk]

Har dessutom satt upp fler gardiner och bytt ut dammsugaren mot en rejäl ”garagesop” med hästhår. Alla går med tofflor och långkalsonger och vi har kapat allt duschande med många minuter varje dag. 3 minuter från tidigare 15-20.

återstår att dreva alla springor som går. Bakom golv och taklister strålar det in en del kalluft (elementhus…) och ytterdörren där ungarna springer ut och in ska få tjocka gardiner den med som en sluss.

vi KANSKE klarar ekonomin (jag jobbar, sambon studerar utan csn. 3 barn..). Om vi har tur…
Annars får vi väl… ja… typ betala elräkningen med klarna och sprida ut den över året… har 20000 sparade till elräkningar dec-mars. Men det lär ju inte räcka långt som det ser ut.

nån som vill köpa en elbas? ……….
Om ditt hus är av betong och du tätar det rejält köp gärna en radonmätare, jag gjorde det och det är en anledning till att jag strukit tätning av huset som åtgärd. Annars är vår ekonomi liknande er, alltså att det primärt är en lön som ramlar in per månad, dock är det högtalare istället för elbas som jag försöker sälja :).
 
Någon som har en spaning på varför spotpriset är över 50% dyrare dagtid även på helger?
 
harry73
Export till Tyskland skulle jag tro. I Sverige är efterfrågan rätt så konstant eftersom en stor del utgörs av uppvärmning och värmebehovet finns dygnet runt och kan vara större på natten, men i Tyskland och andra länder i Europa, står elen för en mindre del av uppvärmningen, så då fluktuerar förbrukningen mer mellan dagdel. Därmed fluktuerar priset också mer över dygnet.
 
M Mikael 81 skrev:
Då fattar jag nog inte vad du menar. :rolleyes: Är det att du tycker det är fel att skriva "spotpris på 6 kr i genomsnitt"?
Man får välja att skriva antingen "spotpris" eller "genomsnitt" men inte bägge i samma mening.
 
  • Haha
harry73
  • Laddar…
harry73
genomsnittet för spotpriset (SE4) imorgon blir 4,8 kr/kWh med 7,3kr/kWh mellan 17 och 18. Mycket pengar men absolut inte i närheten av vad tidningar förutspådde. Imorgon är de fortfarande kallt i Skåne, därefter blir det lite mildare igen. Förhoppningsvis gör det att priserna går ner något igen.
Jag tror fortfarande på ett rörligt pris rund 4 kr/kWh för december (SE4)
 
harry73 harry73 skrev:
genomsnittet för spotpriset (SE4) imorgon blir 4,8 kr/kWh med 7,3kr/kWh mellan 17 och 18. Mycket pengar men absolut inte i närheten av vad tidningar förutspådde. Imorgon är de fortfarande kallt i Skåne, därefter blir det lite mildare igen. Förhoppningsvis gör det att priserna går ner något igen.
Jag tror fortfarande på ett rörligt pris rund 4 kr/kWh för december (SE4)
Ex moms. I tibberappen står det 606 öre för se3 i morgondag (med avgifter).. ganska svettigt pris
 
  • Gilla
LMM65 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.