FTX och flvp har likadan kanalisation så det är merkostnaden för just aggregat då.
Och flvp ser bra ut på papperet, men verkligheten säger något annat.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
FTX och flvp har likadan kanalisation så det är merkostnaden för just aggregat då.
Och flvp ser bra ut på papperet, men verkligheten säger något annat.
FTX kräver väl dubbel kanalisation medans FLVP bara kräver Freshventiler i väggen? Så FTX borde bli något dyrare. Fast en FLVP kostar kanske mer än en värmeväxlare?
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
Rickard.
A Anders_Nilsson skrev:
FTX kräver väl dubbel kanalisation medans FLVP bara kräver Freshventiler i väggen? Så FTX borde bli något dyrare. Fast en FLVP kostar kanske mer än en värmeväxlare?
Ftx har t.o.m. mer än dubbel installation då man har tilluft i fler rum än frånluft. (Finns säkert nått undantag)
 
  • Gilla
salkin85
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var regeringarna Persson och Löfven som stängde av kärnkraften. Ingen annan. Folkhemssossar som sålde ut sin egen politik för att köpa Mp:s stöd. Så folkhemmet ruinerade ni själva.

Att marknaden nu exponerar den usla politiken är en konsekvens, inte en orsak. Det enda du har rätt i är att vi andra också måste vara med och betala.
Det är ju fortfarande inte så att priset är högt för att vi saknar el i Sverige, utan för att priset i andra änden av exportkablarna är högt. Mer kärnkraft hade inte spelat stor roll.
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det är ju fortfarande inte så att priset är högt för att vi saknar el i Sverige, utan för att priset i andra änden av exportkablarna är högt. Mer kärnkraft hade inte spelat stor roll.
Jo det hade det gjort, mer kärnkraft hade fyllt exportkablarna och priset hade blivit lägre
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
J
Jarlingar Jarlingar skrev:
Hear hear..
Jag har också insett att vissa grejer får man bara svälja.. :rofl:

Varmvatten är en ren förlust då det bara spolas rätt ner i avloppet.
Extra kul med två tonåringar som tömmer vvb'n varje gång dom kliver in i duschen..

Avloppsvärmeväxlare sparar enorma mängder energi och i min spåkula ser jag att det kommer bli mycket vanligare att installera det i äldre hus..

Då jag inte har någon bra schablon för att räkna bort Varmvatten så ingår det i min beräkning för uppvärmning vp.
Jag har besökt ca 500 villor genom åren då jag jobbar med energilösningar och jag har inte ännu sett en villa med den energiprestanda du säger dig ha, av den årsmodellen på hus du säger dig ha. Dessutom påstår du att du har barn som duschar ofantliga mängder. Det lirar inte riktigt. (Jag säger inte att du har fel men är fascinerad av siffrorna)

Det vore ju kul att få se dina elräkningar samt få se lite referensbilder.
 
Redigerat:
  • Gilla
jagheterfredrik och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jo det hade det gjort, mer kärnkraft hade fyllt exportkablarna och priset hade blivit lägre
Nja, då hade väl nätägarna bara byggt ännu fler exportkablar för att få upp priset och tjäna ännu mer pengar?
 
B b8q skrev:
Nja, då hade väl nätägarna bara byggt ännu fler exportkablar för att få upp priset och tjäna ännu mer pengar?
Ja och då bygger vi mer energikällor. Det enda sättet vi kan hålla nere priserna är genom att fatta de beslut tyskarna själva inte fattar, dvs att bygga kärnkraft.
 
  • Gilla
Conqvist och 4 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jo alla som har på någon form av elektrisk apparat i drift mellan 23.00 och 24.00 kommer betala ett spotpris över 6 kronor. Däremot kommer ingen betalar ett medelpris på 6 kr.:)
Var det inte det jag skrev? :thinking:
 
J Jerald Stuartson skrev:
Jag har besökt ca 500 villor genom åren då jag jobbar med energilösningar och jag har inte ännu sett en villa med den energiprestanda du säger dig ha, av den årsmodellen på hus du säger dig ha. Dessutom påstår du att du har barn som duschar ofantliga mängder. Det lirar inte riktigt. (Jag säger inte att du har fel men är fascinerad av siffrorna)

Det vore ju kul att få se dina elräkningar samt få se lite referensbilder.
Det blir ju lite extra kul när någon med din erfarenhet kan bekräfta att jag fick till min anläggning bra :)

Jag räknade flöden och effekter tills det snurrade i skallen. Sen var det bara beställa grejer å börja koppla.

Den här bilden är tagen i januari 2018 när jag driftsatte hela systemet.
Värmepump och varmvattenberedare installerade i ett tekniskt utrymme, med synliga kopparrör och isolerade slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi bara ignorerar den kriminella fastsättningen av kabeln just nu... :crysmile:

Bild på centralen med mätaren som mäter bvp'n. Tagen för 5 minuter sedan.
Elcentral med säkringsbrytare, jordfelsbrytare och energimätare som visar 36530,5 kWh förbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den har mätt sedan starten.

Kurvinställning.
Digital termostat med graf över temperaturkurvan, knappar för inställningar och en grön statusindikator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borde knäcka till den då det kan bli ner mot 20° inne när det pendlar kring nollan. Men det funkar så bra att jag inte orkat göra det.

Energistatistik från min elleverantör
Stapeldiagram visar månatlig elförbrukning i kWh över fyra år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tabell med månatliga värden för fyra år, sammanlagt värde per år, färgkodad, mönster säsongsmässiga förändringar.

Så visst det är nån vecka kvar innan det gått 5 år, så jag kan sträcka mig till å avrunda uppåt till 29kWh/m²/år.

Du är välkommen på studiebesök när du vill :)
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
dubbel kanalisation
Rickard. Rickard. skrev:
dubbel installation
Ni kan ha rätt, jag blandade ihop det med när man kopplar på tillsatsen för ventilation till flvp också.

Men oavsett så är inte flvp ett bra val annat än på papperet.
 
J
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det blir ju lite extra kul när någon med din erfarenhet kan bekräfta att jag fick till min anläggning bra :)

Jag räknade flöden och effekter tills det snurrade i skallen. Sen var det bara beställa grejer å börja koppla.

Den här bilden är tagen i januari 2018 när jag driftsatte hela systemet.
[bild]
Vi bara ignorerar den kriminella fastsättningen av kabeln just nu... :crysmile:

Bild på centralen med mätaren som mäter bvp'n. Tagen för 5 minuter sedan.
[bild]
Den har mätt sedan starten.

Kurvinställning.
[bild]
Borde knäcka till den då det kan bli ner mot 20° inne när det pendlar kring nollan. Men det funkar så bra att jag inte orkat göra det.

Energistatistik från min elleverantör
[bild]

[bild]

Så visst det är nån vecka kvar innan det gått 5 år, så jag kan sträcka mig till å avrunda uppåt till 29kWh/m²/år.

Du är välkommen på studiebesök när du vill :)
Snyggt, nu ser jag att jag fattat fel själv innan. Verkar vara rimliga siffror med din anläggning och engagemang.

Bra jobbat!
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
J
Ligger själv på 40kWh/m2 och år för värme och varmvatten men har FLVP.
 
Rickard.
Jarlingar Jarlingar skrev:
Ni kan ha rätt, jag blandade ihop det med när man kopplar på tillsatsen för ventilation till flvp också.

Men oavsett så är inte flvp ett bra val annat än på papperet.
Jag skulle säga att det t o m är dåligt på papperet men bra för byggare/husfabriker då det uppfyller kraven på återvinning.

Nån kunnig här på forumet tipsade om att man kan ha samma sorts återvinning men kopplad till lvvp vilket jag tycker låter smart om ftx är ”överkurs”.
 
J
Rickard. Rickard. skrev:
Jag skulle säga att det t o m är dåligt på papperet men bra för byggare/husfabriker då det uppfyller kraven på återvinning.

Nån kunnig här på forumet tipsade om att man kan ha samma sorts återvinning men kopplad till lvvp vilket jag tycker låter smart om ftx är ”överkurs”.
Man kan kombinerat LVVP samt bergvärme med frånluftsåtervinning, dock har inte alla fabrikat detta. Speciellt vanligt om man konverterar från FLVP.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.