B Boende45 skrev:
Du har rätt.

Sluta t ex att äta något annat än havregrynsgröt.

Sluta leva helt enkelt!
Problemet är nog mer att, är man inte villig att justera sitt sätt att leva och inse hur bra vi faktiskt har det. Så kanske man inte ska klaga heller utan surt sitta och betala sura slantar för överkonsumtion.

Klart man inte ska behöva leva på bröd och vatten, även om det är för övrigt är gott.
Men med små medel kan man åstadkomma mycket i det stora hela.
Att sluta med vissa vanor kan frigöra både sinne och plånbok.
Tacka vet jag som slav till tobaken under 27 år är något jag själv ser över.
 
  • Gilla
10_tummar och 7 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du dammsuger innomhus går kommer ju all effekt den drar huset till godo så den ordinarie värmkällan behöver ju inte gå så hårt när dammsugaren går, värmer man med VP, ved eller fjärrvärme kan det ju förstås finnas en ekonomisk vinst att inte köra elmotorn i dammsugaren.

Att inte värma med el är väl det enklaste sättet att minska elkostnaderna om man har möjlighet till alternativ uppvärmning, själv har jag just burit in dagens andra vedkorg.
Samma här! Tråkigt bara att veden tar slut mycket snabbare än det tog att klyva och stapla den.

Sedan undrar man ju när det är dags att använda ved?

Visserligen har jag väl ca 10 kubik men det kanske kommer värre tillfällen vad gäller elpriset och t o m planerade strömavbrott.
 
  • Gilla
jonle336 och 2 till
  • Laddar…
N
B Boende45 skrev:
Låt rullgardinen i sovrummet vara neddragen hela dagen. Det isolerar bra.

Har du äldre 2-glas fönster montera rullgardiner på samtliga fönster i huset och dra ner på kvällen vid läggdags. Nätterna är oftast kallare än dagarna.
Exakt! Dra ner rullgardiner för alla fönster när det börjar mörkna. Gör faktiskt större nytta än man kan tro.
 
  • Gilla
Jörgen Vargmark och 6 till
  • Laddar…
N
B Bopåzoo skrev:
Och sen att dammsuga 3 gånger i veckan, men f*n gör det elkris eller inte.. har ni helt missat att man kan andvända en sopborste eller?
En gång i veckan räcker i alla fall här.
 
JesperKn JesperKn skrev:
- Tänk innan du öppnar kyl/frys så du bara behöver öppna 1 gång
-
Gör typ ingenting att öppna kylskåpet några gånger extra:

Volym: 300L
Värmekapacitet: 0.7 kJ/kg ×K
Densitet: 1.2 kg/m3
Temperaturskillnad: 20-4=16K

Så, öppnas dörren släpps kall luft ut som måste värmas upp
0.3×1.2×0.7×16=4.0.. kJ

En kWh = 3600 kJ

Att ha dörren öppen däremot kostar energi då volymen är mycket större. Säg ett rum på 5×4m med takhöjd 2.5m som har volym 50 m3.

Släpps den luften ut och ersätts med nollgradigt krävs ca en fjärdedels kWh att värma upp den.
 
  • Gilla
NOP och 13 till
  • Laddar…
N
B Boende45 skrev:
Du har rätt.

Sluta t ex att äta något annat än havregrynsgröt.

Sluta leva helt enkelt!
Jag lever alldeles förträffligt bra utan tobak, alkohol lån och krediter.
Vad gäller TV däremot får det kosta med ett antal streamingtjänster och "vanlig" TV via satellit (men bara gratiskanaler från UK och Tyskland framförallt).
 
  • Gilla
Uwe H
  • Laddar…
Flirta med kollegor på jobbet, skall man ha sex kan man lika bra ha det där, för vem fan vill klä av sig när det är så förbannat kallt hemma!
 
  • Haha
  • Gilla
Lynn Wigardt och 35 till
  • Laddar…
Kör man radiatorer, ställ en burk ravioli på radiatorn när su åker till jobbet, varm och god när du kommer hem till middag
 
  • Gilla
  • Haha
Lynn Wigardt och 10 till
  • Laddar…
F
Cellplast på altandörr.
Vit dörr öppnad mot en radiator, med ett fönster ovanför. Gardiner och en ljusbrytare på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Thermo cover på fönster.
Hand håller förpackning med isolerfilm framför fönster, isolering tillämpad, inomhus, energieffektivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köp snåldpolande duschmunstycke och strålsamlare till kranar.

Bytade de sista spottarna till LED

Köpt mycket ved.

Rengjort avfuktaren i krypgrund och höjt fuktigheten.

Stängt av elpatron helt på pannan och kallställt 3 rum.

17 grader varmt i rummen vi använder.

Använder underställ.

Rengjort kyl&frys, även baksidan.

Beställt ny VP men får inte förrän nästa sommar.

Stängt av elgolvvärme i badrummet.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersPS och 10 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Bra att tejpa springor, men hur blir den tejpen att ta bort efter ett halvår?
Man ska inte tejpa, utan istället använda fönsterremsor.
Det används för gamla fönster
 
  • Gilla
Viwaldi och 4 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Jag lever alldeles förträffligt bra utan tobak, alkohol lån och krediter.
Vad gäller TV däremot får det kosta med ett antal streamingtjänster och "vanlig" TV via satellit (men bara gratiskanaler från UK och Tyskland framförallt).
Känns som om du stoppar alkohol, tobak, krediter och lån i samma fack i ditt inlägg.
Vet två stycken som jag gärna hade suttit med här i vinter ;)

tråkigt med streaming på tyska, tänker på den förbannade krokodilen schnappi… och hur dålig ens tyska är… näh, skall det va nåt som är i tiden så får det bli svenska lyxfällan på tv här hemma :)
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Uwe H och 6 till
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
Och sen att dammsuga 3 gånger i veckan, men f*n gör det elkris eller inte.. har ni helt missat att man kan andvända en sopborste eller?
beror på hur skitiga barn man har. Två förskoleungar och en skitig 8-åring här som drar in sand över hela satans huset. Soffan, sängarna, alla rum på golvet. Jag sopar 3-4 gånger varje dag efter jobbet fram till sängdags. Trots det upptäcker jag då och då en veckogammal limpkant som nån av ungarna kastat iväg i nått hörn…
En liten vanlig borste från clas ohlson är blahablaha i jämförelse med en stor garageborste med riktigt fina borst har jag upptäckt nu. Blir äntligen sandfritt på golvet efter sopningen.

Min förra lösning, som jag tillämpat hela hösten, är att gå i tofflor. Då känner jag inte skräpet… men ocd-ångesten finns ju där ändå. Det är inte lätt att handskas med det här huvudet ska du veta. Jag uppskattar verkligen min sambo som står ut!! :-D
 
  • Gilla
  • Haha
whak och 10 till
  • Laddar…
F
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
beror på hur skitiga barn man har. Två förskoleungar och en skitig 8-åring här som drar in sand över hela satans huset. Soffan, sängarna, alla rum på golvet. Jag sopar 3-4 gånger varje dag efter jobbet fram till sängdags. Trots det upptäcker jag då och då en veckogammal limpkant som nån av ungarna kastat iväg i nått hörn…
En liten vanlig borste från clas ohlson är blahablaha i jämförelse med en stor garageborste med riktigt fina borst har jag upptäckt nu. Blir äntligen sandfritt på golvet efter sopningen.

Min förra lösning, som jag tillämpat hela hösten, är att gå i tofflor. Då känner jag inte skräpet… men ocd-ångesten finns ju där ändå. Det är inte lätt att handskas med det här huvudet ska du veta. Jag uppskattar verkligen min sambo som står ut!! :-D

Är inget fan av att sopa. Man för ofta upp damm och skit i luften som man dels andas in och dels faller tillbaka igen.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Cellplast på altandörr.
[bild]

Thermo cover på fönster.
[bild]

Köp snåldpolande duschmunstycke och strålsamlare till kranar.

Bytade de sista spottarna till LED

Köpt mycket ved.

Rengjort avfuktaren i krypgrund och höjt fuktigheten.

Stängt av elpatron helt på pannan och kallställt 3 rum.

17 grader varmt i rummen vi använder.

Använder underställ.

Rengjort kyl&frys, även baksidan.

Beställt ny VP men får inte förrän nästa sommar.

Stängt av elgolvvärme i badrummet.
funkar cellplasten och thermofilmen bra? Startade en tråd om detta för några månader sen men sen fick jag inte tummen ur… altandörrarna här är täta nu med plasttejpen, men de är ju rejält kalla ändå. Och fönstrena drar rätt härligt med.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Du har rätt.

Sluta t ex att äta något annat än havregrynsgröt.

Sluta leva helt enkelt!
Kanske är jag som är konstig men att nån tipsar om att sluta röka och du tolkar det som ska slutet leva ser jag som rätt sorgligt.
Faktum är att väldigt måna som har ont om pengar slösar många gånger rätt stora summor på meningslösa saker som snus/cigaretter/alkohol/diverse abbonemang på streamingsajter.
 
  • Gilla
Appendix och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.