A
G Jö Kl skrev:
@Aunty nämnde en rad uppenbara fördelar med stenhus framför trä. Kan någon försvara trähus? Det enda som är bättre med trähus är väl att det är billigare (man får vad man betalar för).
skulle säga att du måste skilja på trähus och trähus.

ta ett limträhus/timmerhus så kan du ju i princip använda samma fördelar som jag hade för ett stenhus, visa lite bättre till och med och visa lite sämre.

men vanlig regelstomme, tror jag det är svårt att försvara att det skulle vara värt lika mycket som motsvarande stenhus.

men jag väntar på att dom som sa nej ska motivera: @Jonatan79 ??
 
A Aunty skrev:
skulle säga att du måste skilja på trähus och trähus.

ta ett limträhus/timmerhus så kan du ju i princip använda samma fördelar som jag hade för ett stenhus, visa lite bättre till och med och visa lite sämre.

men vanlig regelstomme, tror jag det är svårt att försvara att det skulle vara värt lika mycket som motsvarande stenhus.

men jag väntar på att dom som sa nej ska motivera: @Jonatan79 ??
kanske att regelstomme med bra isolering är mer energieffektiva?
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
A
G Jö Kl skrev:
kanske att regelstomme med bra isolering är mer energieffektiva?
nä behöver inte alls vara, och med det resonemanget kan du ju lika väl isolera ett stenhus och få bättre egenskaper än ett trähus.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
dyrare material, håller i regel längre, mindre underhåll, god isolering, inga problem med fukt, behöver inte ångspärr och fukttätskikt, goda energiegenskaper, motstår brand bättre, buffrar värme (och kyla), naturmaterial, bra för allergiker, listan kan göras lång.

er tur?
Jag älskar att du tycker en av fördelarna med stenhus är att det är ett naturmaterial. Ett naturligt trähus växer ju inte på träd. :D

För att vara lite mer seriös så är det en ganska svår (och egentligen onödig) diskussion vi håller på med. Vilken sorts stenhus, och vilken sorts trähus pratar vi om? Annars har vi hela spannet från stora slott i sten till modulbyggda tiny houses med drag genom tapeten.

Stora nackdelen med stenhus oavsett typ är att de är svåra att bygga om. Självklart är det görbart att knacka ner en vägg och mura upp den igen, men oavsett om trähuset är timrat eller reglat är det enklare att ta upp nya öppningar osv. Du nämner underhåll, vilket förvisso behöver göras mer sällan på ett stenhus. Men när man väl behöver göra något, då är det istället rejält dyrt.
 
  • Gilla
  • Haha
Smörblomman1994 och 8 till
  • Laddar…
G Jö Kl skrev:
Stämmer det att trähus är mindre värda? Känns inte lika rejäla som tex ett tegelhus eller stenhus med putsad fasad.

Stämmer det?
Beror det inte på köpare, i vilken miljö kåken står och energiåtgången?
Jag har väldigt svårt att tänka mig nått annat än ett timmerhus i fjällen, men kan mycket väl tänka mig ett välisolerat stenhus i staden, med nuvarande energipriser tror jag energislukande hus oavsett byggnadsmtrl är mindre värda än energieffektiva och för mig är det enklare att tilläggsisolera och byta fasad på ett panelat trähus än på en tegelvilla., Du @Jö Kl har kanske andra kunskaper än mig och anser att det är enkelt att fixa isolering på ett stenhus med tegel fasad?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Ok men det låter som ett trähus får man räkna med att förlora pengar med då det helt säkert bara faller ihop medan ett trähus är rejält och står pall det mesta.

När ska man sälja sitt nybyggda trähus för att inte förlora allt för mycket pengar?
 
A
P PatrikJo skrev:
Jag älskar att du tycker en av fördelarna med stenhus är att det är ett naturmaterial. Ett naturligt trähus växer ju inte på träd. :D

För att vara lite mer seriös så är det en ganska svår (och egentligen onödig) diskussion vi håller på med. Vilken sorts stenhus, och vilken sorts trähus pratar vi om? Annars har vi hela spannet från stora slott i sten till modulbyggda tiny houses med drag genom tapeten.

Stora nackdelen med stenhus oavsett typ är att de är svåra att bygga om. Självklart är det görbart att knacka ner en vägg och mura upp den igen, men oavsett om trähuset är timrat eller reglat är det enklare att ta upp nya öppningar osv. Du nämner underhåll, vilket förvisso behöver göras mer sällan på ett stenhus. Men när man väl behöver göra något, då är det istället rejält dyrt.
precis vad jag säger, att du måste skilja på hus och hus att flera fördelar med stenhus kan du även ta upp på trähus.
men ett reglat modert hus med plast i alla väggar, fogskum, fog etc vet jag inte om det är så miljövänligt som ett timrat hus eller ett stenhus för den delen.

frågan var vilket som är mest värt eller minst snarare.
Enligt mig allt annat lika så är stenhus mer värt.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Beror det inte på köpare, i vilken miljö kåken står och energiåtgången?
Jag har väldigt svårt att tänka mig nått annat än ett timmerhus i fjällen, men kan mycket väl tänka mig ett välisolerat stenhus i staden, med nuvarande energipriser tror jag energislukande hus oavsett byggnadsmtrl är mindre värda än energieffektiva och för mig är det enklare att tilläggsisolera och byta fasad på ett panelat trähus än på en tegelvilla., Du @Jö Kl har kanske andra kunskaper än mig och anser att det är enkelt att fixa isolering på ett stenhus med tegel fasad?
Jag föreställer mig att ett trähus är en tillfällig träjkoja medan stenhus är slott.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Jag har ett "stenhus" byggt med ISOblock. Det finns väl(?) ngn form av isolering inuti blocket(?) som vi väl(?) inte vet hur detta fungerar efter 100 år. Att modernisera/göra förändringar i sådant hus är mer kostsamt än ett trähus. Ett "riktigt" tegelhus är ganska ovanligt idag. Jag inbillar mig att ett högkvalitativt trähus idag är bättre värmeisolerat. Jämför man de vanliga husföretagens enklare trä/stenhus kan man förmoda att stenhus är bättre. Något billigare att bygga trähus men andrahandsvärdet har marginell skillnad vid en försäljning.
 
70uSv per år radioaktivitet i sten/tegel och cementhus: https://xkcd.com/radiation/

Edit: bry dig inte om mitt meddelande, var visst inte mycket, då man utsätter sig för 10uSv dagligen.
 
Redigerat:
A
F fribygg skrev:
Beror det inte på köpare, i vilken miljö kåken står och energiåtgången?
Jag har väldigt svårt att tänka mig nått annat än ett timmerhus i fjällen, men kan mycket väl tänka mig ett välisolerat stenhus i staden, med nuvarande energipriser tror jag energislukande hus oavsett byggnadsmtrl är mindre värda än energieffektiva och för mig är det enklare att tilläggsisolera och byta fasad på ett panelat trähus än på en tegelvilla., Du @Jö Kl har kanske andra kunskaper än mig och anser att det är enkelt att fixa isolering på ett stenhus med tegel fasad?
du kan ju montera en träfasad på ett tegelhus om det är det du vill på med en läkt och sen träpanel.
får bästa av två världar om du gillar utseende av trä. men du kan aldirg göra tvärtom.

vill du tilläggsisolera samtidigt är det bara att göra det.
 
  • Gilla
  • Haha
viggo007 och 1 till
  • Laddar…
Skulle säga att det beror på ålder och typ av puts.
Ett 50år gammalt putshus kan behöva putsas om närmsta åren. Putskvaliteerna sista decennierna verkar inte hålla samma kvalitet som för 80-100år sedan.
Äldre hus med puts ser jag inget mervärde i. Det är vansinnigt dyrt att putsa om ett hus och i många fall blir det inte bra heller.

Helt nya putsade hus borde definitivt ha ett visst mervärde eftersom det närmsta tiden inte behöver något underhåll och puts är dyrare än trä.

Sedan handlar det ju om tycke och smak också. Man måste ju tycka om utseendet.

Väl utförd genomfärgad rivputs kan vars otroligt snyggt!

Vitmålad slätputs som många nyare putshus byggs med skulle jag inte betala en krona extra för. Ser bara oerhört platt och trist ut.
Alla gillar inte tegel heller, men väldigt praktiskt och underhållsfritt.
Men jag känner iaf en som rev tegelfasadn och satte upp panel.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
A Aunty skrev:
du kan ju montera en träfasad på ett tegelhus om det är det du vill på med en läkt och sen träpanel.
får bästa av två världar om du gillar utseende av trä. men du kan aldirg göra tvärtom.

vill du tilläggsisolera samtidigt är det bara att göra det.
Man kan revetera kalkputs på träfasad då får man ett ytskikt i sten iaf
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
A
G Jö Kl skrev:
Man kan revetera kalkputs på träfasad då får man ett ytskikt i sten iaf
jo men du för inte fördelarna av sten
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
A
okej men vi tar bort, smak, utseende osv.

ta ett fastighetsbolag som bara bryr sig om värde och tjäna pengar.

dom får chansen att välja 1 av 2 hus.
husen är båda 100 kvm, ett är tegel och ett med trästomme.
Både husen är fullt uthyrda
husen kostar exakt lika mycket.

vilket kommer dom köpa?
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.