Tänkte vi kunde samla alla finurliga tips och trix folk har för att få ner elkostnaderna i vinter.

Jag börjar:
Interiör med öppet fönster, utsikt mot rödmålat hus, snötäckt tak, gardin och leksak på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Clas ohlsons maskeringstejp (59 spänn) för dörrar och fönster där det drar. Nya tätningslister men det gjorde ju ingen nytta när dörrjäven har slagit sig och det drar i springor i själva dörren…
Gör jättestor skillnad! Kunde sänka bvpn med flera grader! Mindre drag = klimatet känns varmare trots låg temp.

”ekonomiläge” på bvpn.

”Super saver” inställning på varmvatten

Fördiska i kallvatten.

Foppatofflor isolerar rejält mot det iskalla golvet.

tvätta händer i kallvatten. Det varma tar ju ändå så lång tid på sig att komma fram att man hinner bli gråhårig dessförinnan.

Dreva lite extra mellan golv-vägg och tak-vägg. Där var en stor bov hos oss i vårt elementhus…

Duscha extra snabbt. När man vet om att en lång och skön dusch kostar 12-20 spänn går det undan med intvålningen.

Mer smörgåsar och mindre lagad mat. Spisen kostar pengar!

kläder kan man ha flera dagar i rad. Ullkläder är bra. Och impregnerade med ullkur stöter de ifrån sig viss smuts och är självrengörande. = färre tvättar.

Sopar med en garagesop med hästhår istället för att dammsuga flera gånger i veckan. Nästan lika effektivt och spar nån kwh varje gång.

Sänkt inomhustempen från 20 till 17 grader.



Så. Hit me. Fler goa tips på hur man får ner kostnaderna utan att redan ha mycket pengar att lägga på ombyggnation, ny panna/element osv.
 
  • Gilla
  • Haha
Lynn Wigardt och 57 till
  • Laddar…
Går att lista många idéer, men det mesta är beroende av vad som funkar för huset, vad som funkar för de boende, och vissa saker på var i landet man bor. Det jag tänker är det viktiga är att först sätta sig ner och räkna på vad saker drar i kWh innan man börjar göra stora förändringar. Om man t.ex. dammsuger 20 min i veckan och dammsugaren drar 700W så gäller det att man tycker att omställningen till att sopa är värd en besparing på 1 kWh i månaden (kanske 5-10 kr / mån beroende på elpris). Eller ännu värre att man går och mår dåligt för att det är mörkt samtidigt som man ändå knappt sparar något på att släcka sina lampor eftersom man ändå har direktverkande el.

Men jag kan slänga in några.

Skotta upp snö mot ytterväggarna.
Kallställa delar av huset.
Hänga täcken för fönstren.
Duscha mer sällan.
 
  • Gilla
  • Haha
Lynn Wigardt och 20 till
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Går att lista många idéer, men det mesta är beroende av vad som funkar för huset, vad som funkar för de boende, och vissa saker på var i landet man bor. Det jag tänker är det viktiga är att först sätta sig ner och räkna på vad saker drar i kWh innan man börjar göra stora förändringar. Om man t.ex. dammsuger 20 min i veckan och dammsugaren drar 700W så gäller det att man tycker att omställningen till att sopa är värd en besparing på 1 kWh i månaden (kanske 5-10 kr / mån beroende på elpris). Eller ännu värre att man går och mår dåligt för att det är mörkt samtidigt som man ändå knappt sparar något på att släcka sina lampor eftersom man ändå har direktverkande el.

Men jag kan slänga in några.

Skotta upp snö mot ytterväggarna.
Kallställa delar av huset.
Hänga täcken för fönstren.
Duscha mer sällan.
ja alla tips är absolut inte för alla. Men exempelvis för barnfamiljer är dammsugaren en liten bov. Här dammsuger vi 3 gånger i veckan. Tar 30 minuter att köra hela huset. Det blir runt 1kwh i veckan. 8 spänn i veckan må va småpotatis. Men i längden blir det ju en del, och är marginalerna tillräckligt små kan det ju va ett bra tips ändå för nån. :) gör man fler besparingar som alla kostar 8 spänn i veckan är man snart uppe i hundralappen på en vecka. Och då blir det 2000 spänn över värsta vintern. :) och det är inga småpotatisar för en fattig person.
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 11 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Tänkte vi kunde samla alla finurliga tips och trix folk har för att få ner elkostnaderna i vinter.

Jag börjar:
[bild]

Clas ohlsons maskeringstejp (59 spänn) för dörrar och fönster där det drar. Nya tätningslister men det gjorde ju ingen nytta när dörrjäven har slagit sig och det drar i springor i själva dörren…
Gör jättestor skillnad! Kunde sänka bvpn med flera grader! Mindre drag = klimatet känns varmare trots låg temp.

”ekonomiläge” på bvpn.

”Super saver” inställning på varmvatten

Fördiska i kallvatten.

Foppatofflor isolerar rejält mot det iskalla golvet.

tvätta händer i kallvatten. Det varma tar ju ändå så lång tid på sig att komma fram att man hinner bli gråhårig dessförinnan.

Dreva lite extra mellan golv-vägg och tak-vägg. Där var en stor bov hos oss i vårt elementhus…

Duscha extra snabbt. När man vet om att en lång och skön dusch kostar 12-20 spänn går det undan med intvålningen.

Mer smörgåsar och mindre lagad mat. Spisen kostar pengar!

kläder kan man ha flera dagar i rad. Ullkläder är bra. Och impregnerade med ullkur stöter de ifrån sig viss smuts och är självrengörande. = färre tvättar.

Sopar med en garagesop med hästhår istället för att dammsuga flera gånger i veckan. Nästan lika effektivt och spar nån kwh varje gång.

Sänkt inomhustempen från 20 till 17 grader.



Så. Hit me. Fler goa tips på hur man får ner kostnaderna utan att redan ha mycket pengar att lägga på ombyggnation, ny panna/element osv.
- Dubbelkolla så alla lampor är LED
- Smörj upp/byta listor till kyl och frys så dom sluter tät
- Dra för gardinerna; dom isolerar
- Stearin/värmeljus ger mysfaktor och ljus + (lite) extra värme
- Damma av högen med sällskapsspel istället för att sitta vid speldator/konsoll
- Använd garage / utomhus till kylning/infrysning av matvaror innan du slänger dom i kyl/frys
- Tänk innan du öppnar kyl/frys så du bara behöver öppna 1 gång
- Samma gäller för dörrar och fönster; tänk efter att du har allt med dig
- Extrafilt eller vintertäcke i sängen, och sänk termostaten någon grad till
- komplettera evt med billigare Gasolkamin (läs instruktionerna *noga* speciellt om ventilation!). Om du har direktverkande el kan ~260 öre/kWh med gasolkamin va attraktivt
- Om du har ved/pelletskamin och bränsle; Använd den!
- Kalldusch suger men är billigt. Alternativt duscha på gymmet eller jobbet

Det är vad jag samlat på mig här på byggahus än så länge. Hoppas inte att komma behöva alla åtgärder, men alla har vi vår smärtgräns. :)
 
  • Gilla
  • Wow
Petra Ödeving och 16 till
  • Laddar…
Laga mat på inductionshäll.
Laga mat i Micro.
Förutsatt att man inte har direktverkande uppvärmning.

Häll inte ut varma saker i avloppet, låt dem stå o svalna först.

Tina fryst mat i kylskåpet.
Frys is ute och tina i kylskåpet.
 
  • Gilla
SanDitt och 13 till
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Går att lista många idéer, men det mesta är beroende av vad som funkar för huset, vad som funkar för de boende, och vissa saker på var i landet man bor. Det jag tänker är det viktiga är att först sätta sig ner och räkna på vad saker drar i kWh innan man börjar göra stora förändringar. Om man t.ex. dammsuger 20 min i veckan och dammsugaren drar 700W så gäller det att man tycker att omställningen till att sopa är värd en besparing på 1 kWh i månaden (kanske 5-10 kr / mån beroende på elpris). Eller ännu värre att man går och mår dåligt för att det är mörkt samtidigt som man ändå knappt sparar något på att släcka sina lampor eftersom man ändå har direktverkande el.

Men jag kan slänga in några.

Skotta upp snö mot ytterväggarna.
Kallställa delar av huset.
Hänga täcken för fönstren.
Duscha mer sällan.
Det med att skotta snö mot väggar skulle jag vara försiktig med. Speciellt när man bor i skåne där det ena dagen kan töa och andra bli en rejäl frysning.
Att ploga upp snö mot väggarna gjorde han som ploga på jobbet innan mig, upp till fönsterna med och det var betongväggar. Det fanns lite sprickor här och var.

När jag kör fram finns absolut noll snö mot väggarna :p
 
  • Gilla
  • Haha
Mr.Hammer och 5 till
  • Laddar…
Parkera robot dammsugaren.
Plocka fram borst och mopp, dammvippa om du äger en.
Skräm slag på katten så dammar den nog åt dig bakom soffan också.
Rörelse i form av små moment = Ingen risk för rigor mortis.
Sen blir man lite mer nöjd av vanligt manuellt arbete, även i liten skala.

Och som föregående talare nämnde, värmeljus, funkar bra.
 
  • Gilla
  • Haha
Lynn Wigardt och 13 till
  • Laddar…
Låt rullgardinen i sovrummet vara neddragen hela dagen. Det isolerar bra.

Har du äldre 2-glas fönster montera rullgardiner på samtliga fönster i huset och dra ner på kvällen vid läggdags. Nätterna är oftast kallare än dagarna.
 
  • Gilla
Ankikatt och 12 till
  • Laddar…
Här kommer några fler...

- Sluta röka/snusa
- Betala av krediter och lån
- Skaffa IPTV

Osv... se på hela tillvaron som ett företag som behöver spara i sämre tider. Se inte endast på elen. Det finns säkert andra mer givande poster som kan sparas in på utöver att jaga småkulor på el.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Appendix och 63 till
  • Laddar…
Bra att tejpa springor, men hur blir den tejpen att ta bort efter ett halvår?
 
  • Gilla
Thomas' och 4 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Här kommer några fler...

- Sluta röka/snusa
- Betala av krediter och lån
- Skaffa IPTV

Osv... se på hela tillvaron som ett företag som behöver spara i sämre tider. Se inte endast på elen. Det finns säkert andra mer givande poster som kan sparas in på utöver att jaga småkulor på el.
Du har rätt.

Sluta t ex att äta något annat än havregrynsgröt.

Sluta leva helt enkelt!
 
  • Gilla
  • Haha
Thomas' och 16 till
  • Laddar…
- kolla kalldrag, från alla fönster och dörrar. Sätt ny tätningslist, eller sätt på den nya på den gamla om det är för stort glapp.
- har du badkar? Duscha alltid i det med proppen i och spara värmen från duschvattnet på morgonen. Släpp ut på kvällen.
- (om man orkar). Har du ingen kamin, men en kolgrill/eldkorg ute så tänd lite gratis ved från skogen och lägg på en marksten. Efter ca 30 min är den typ 100 grader, låt den vila ber till typ 90, lägg den i en ikea kasse och slå två plastpåsar till runt. Nu har du en värmesten som du kan lägga lite filtar på i soffan och gosa med. Håller sig varm i ca 6 timmar (sant!) ta med den till sängen och lägg under madrassen (den är tom. ljummen nästa morgon). Jaja ingen kommer göra detta. men jag gör det :)
- micra maten.
- koka vatten i varmvattenberedaren.
- ät mest mackor (behövs ej spis), billigt.
- mestadels är väll bara, stänga av värmen i huset och sätt på massa isolerande kläder/ täcke.
- se på film mm. På iPad isf. TV/hemmabio.
- bjud över gäster och säg att dem får ta med mat :) så håller ni varandra varma.
- träna hemma så värmer du upp huset och sparar gymkort.
- fan… kan man inte på något sätt få in värmen från motorutrymmet? nån slang och en liten fläkt…( lyfta av ett fönster och boarda upp med ett hål i för inluftslangen).
- har man någon form av sambo som man kan gosa med så är det väl värt på många sätt :)
- men den största besparingen gör man troligen av att Inte köpa massa onödigt skit (julpynt, fågelmat, ljusslingor, julkläder, ”roliga” julklappar (sånt man inte behöver).
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Lynn Wigardt och 13 till
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Går att lista många idéer, men det mesta är beroende av vad som funkar för huset, vad som funkar för de boende, och vissa saker på var i landet man bor. Det jag tänker är det viktiga är att först sätta sig ner och räkna på vad saker drar i kWh innan man börjar göra stora förändringar. Om man t.ex. dammsuger 20 min i veckan och dammsugaren drar 700W så gäller det att man tycker att omställningen till att sopa är värd en besparing på 1 kWh i månaden (kanske 5-10 kr / mån beroende på elpris). Eller ännu värre att man går och mår dåligt för att det är mörkt samtidigt som man ändå knappt sparar något på att släcka sina lampor eftersom man ändå har direktverkande el.

Men jag kan slänga in några.

Skotta upp snö mot ytterväggarna.
Kallställa delar av huset.
Hänga täcken för fönstren.
Duscha mer sällan.
Om du dammsuger innomhus går kommer ju all effekt den drar huset till godo så den ordinarie värmkällan behöver ju inte gå så hårt när dammsugaren går, värmer man med VP, ved eller fjärrvärme kan det ju förstås finnas en ekonomisk vinst att inte köra elmotorn i dammsugaren.

Att inte värma med el är väl det enklaste sättet att minska elkostnaderna om man har möjlighet till alternativ uppvärmning, själv har jag just burit in dagens andra vedkorg.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Alla som säger att mackor blir billigare än mat... nej, det blir det inte.
Storkok är bra många gånger billigare än mackor. Mer mättande och bättre för hälsan också. Duscha 15 min istället för 30 och gå på resturang för att slippa starta spisen, ja heja sverige!! Vi klarar det bara alla drar sitt strå i stacken :crysmile:
 
  • Gilla
ida_j och 14 till
  • Laddar…
Och sen att dammsuga 3 gånger i veckan, men f*n gör det elkris eller inte.. har ni helt missat att man kan andvända en sopborste eller?
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.