S
J JockeHX skrev:
nej tack gode gud. England fick dock ett spotpris på över 6kr och peak på 20kr :surprised:
:O
 
I morgon får SE3 över 6 kronor före avgifter så vi är på god väg.
 
R Robin Lindberg skrev:
oj, galen peak!
Vet någon vad vi maxat på i sverige? Har för mig jag sett > 1000öre för se3 nån gång inkl. Alles med avgifter osv.
Men kanske kommer ihåg fel
17 december 2009
toppris på 14,60 kr

snittpris för hela dagen 261 öre och snittpris för månaden runt 50 öre om jag läser rätt siffror
 
R Robin Lindberg skrev:
oj, galen peak!
Vet någon vad vi maxat på i sverige? Har för mig jag sett > 1000öre för se3 nån gång inkl. Alles med avgifter osv.
Men kanske kommer ihåg fel
Stämmer månadsskiftet Aug-Sep tror jag det toppade på 11 kr/kwh någonstans i riket.
 
A Anders_Nilsson skrev:
I morgon får SE3 över 6 kronor före avgifter så vi är på god väg.
Ja. Och också 2 kronor före avgifter. ;)
 
S surfarn skrev:
Vad har flvp med detta att göra. Flvp är en bra kostnadseffektiv lösning för hus som inte är jättestora
Uppenbarligen inte när hus från -70 talet med bvp presterar bättre än nyproduktion med flvp..
 
M Mikael 81 skrev:
Ja. Och också 2 kronor före avgifter. ;)
Cirka 215 öre mellan 23.00 och 24.00. Hjälper inte de flesta. Men allvarligare är att den tid de flesta är vakna ligger priset över 5 kronor.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Cirka 215 öre mellan 23.00 och 24.00. Hjälper inte de flesta. Men allvarligare är att den tid de flesta är vakna ligger priset över 5 kronor.
Jag säger inte emot dig. Men det är inte någon som kommer betala ett spotpris på 6 kr i genomsnitt för sin el imorgon.
 
T tobiast skrev:
10-15 kr/kWh får väl ni marknadsidioter får räkna med i vinter. Det är vad ni röstat på, den fria och oreglerade marknaden. Nu betalar ni priset i ruinerna av folkhemmet. Skitstövlar är ni och förtjänar det. Ni övergav solidaritet och det goda samhället för föreställningen om er egen förtjänst. Nu skördar ni så varsågoda.
Tobias, du vet inte folk här röstat på, och som många påpekat har politikerna gjort gemensamma ansträngningar för att baxa oss ner i det slukhål vi befinner oss i. Nu när du fått skriva av dig din frustration, kanske du har några förslag på hur problemet skulle kunna lösas?
Många av förslagen hittills har tyvärr samma problem som "förbjud vinster i välfärden" i det att de ofelbart kommer att resultera i stämningar mot staten och därpå stora kostnader för staten (dvs din och min plånbok).
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Jag är inte alls förvånad.
Jag själv låg ju kring 4-5000kWh i månaden tidigare.
Det som förvånar mig är att folk inte insett att deras förbrukning varit orimligt hög.

Frånluftsvärmepumpar ser tillräckligt bra ut på papperet och får nybyggeskalkylen att se bra ut.
Jag har försökt förklara för alla jag känner som bygger nytt att satsa på bvp istället för flvp.
De som lyssnade är väldigt glada över det idag.. ;)

Det jag vill visa med mina siffror är att det man gjort tidigare; kanske en llvp eller flvp, inte duger på långa vägar.
Och att på denna sida millennieskiftet tycka att det är fullständigt normalt att köpa elelement för att komplettera vp'n med.. ja jag kommenterar det inte.
Bergvärme är ju så klart överlägset LVP kan ju varken producera varmvatten eller ta sig genom stängda dörrar men det är en billig lösning för den desperate här och nu för att klara vintern tänker jag :) Jag tror inte jag kan få in bergvärme pga regler men vet du om det finns effektiva Luftvattenpumpar för kallt klimat eller är fjärrvärme ett bättre alternativ ?
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Ja det är inte kul.

Men 3000kWh/månad är orimligt mycket.
Då borde man sett över sitt hus för länge sen
Orimligt mycket? Innan vi bytte från jordvärme till vedpanna gjorde vi av med mellan 4500 och 5000kwh/mån under vintermånaderna.
 
  • Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
@Vanhedern Man måste sätta sig ner och räkna vad som ger bästa kalkylen, fjärrvärme kan absolut vara ett alternativ idag.

@Stall Tostaryd vilken av kategorierna orimligt stort eller energislukande tillhör ditt hus då... ;)
 
Tomture61
I detta nu importerar Sverige 1162 MW :rolleyes:
Tänk om de f....e politikerna kunde ha lite framförhållning i sitt tänk .......
Skrota ett fullt fungerande / renoverat kärnkraftverk , pengar rätt ned i sjön :rolleyes:

:mad::mad::mad::thumbdown::thumbdown::thumbdown:
 
  • Gilla
Conqvist och 3 till
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Jag säger inte emot dig. Men det är inte någon som kommer betala ett spotpris på 6 kr i genomsnitt för sin el imorgon.
Jo alla som har på någon form av elektrisk apparat i drift mellan 23.00 och 24.00 kommer betala ett spotpris över 6 kronor. Däremot kommer ingen betalar ett medelpris på 6 kr.:)
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Uppenbarligen inte när hus från -70 talet med bvp presterar bättre än nyproduktion med flvp..
Bvp är ju bättre, så är det. Men i ett nybyggt hus måste det kombineras med ftx och då drar kostnaden iväg. Då brukar flvp vara tillräckligt bra. Sen är det svårt jämföra rakt av på byggahus, det skiljer ju beroende på hur många som finns i familjen, hur man lever, om man har kamin eller inte, mm..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.