kisumisu
S Stuff skrev:
Jag har ljusslingor i ett par träd som lyser upp fint i trädgården, led
Upptäckte förra veckan att min utomhustimer fungerade dåligt så jag kastade den och låter nu slingorna vara tända dygnet runt.
En ny timer kostar ju mer pengar än vad julbelysningen drar på hela säsongen :p
Plus att den där timern i sig drar också el för att driva den så kanske förlust fast du skulle bortse från inköpspris :crysmile:

Såhär är det med alla smarta prylar. Men man gör ju en tjänst för miljön när man släcker och lever "papperslöst" och byter din utrustning vartannat år antingen för att den gått sönder eller att den blivit dödad av tjänsterna:thinking:;)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K kortis skrev:
Ett argument mot kärnkraft och ett stort sådant är ju att om det osannolika händ att det blev en stor olycka, en härdsmälta så blev ju en stor del av Sverige obeboeligt, det är skillnad på USA och Ryssland som är väldigt stora och går att göra en folkförflyttning men hur gör man med halva Småland..
Eeeh,... vad baserar du det på?

Evakuations zonen runt Fukushima som var en trippel härdsmälta i reaktorer som saknade övertryck skydd, läckage filter och trippla barriärer Alla tre saker något som O3 har, hade en evakutions radie på 20km.

Om vi evakuerade 20km runt O3, skulle förvisso Misterhult, Flinvik och Figerholm evakueras, men dock varken Oskarshamn centrum eller Västervik.

Tittar vi på en mer realistisk situation så var orsaken att de lade en 20km evolutions radio att Tsunamin hade förstört mycket och de var i praktiken för svårt att mäta. Om vi i stället går efter molnet så skulle Flinvik och Figerholm klara sig, medan Misterhult skulle åka dit och behöva evakueras. Ramnebo, Götehult och Övedal skulle med behöva evakueras, medan Plåttorp och Göljhult skulle ligga precis utanför molnet. Mörtfors skulle vara gränsfall likå Getterum. Ringsbo skulle dock klara sig.

Detta då förutsatt att vi skulle få en trippen härdsmälta i en icke uppgradera reaktor från slutet på 60-talet. Och inte en toppmodernt uppgraderad O3 reaktor.

Om de är så att du inte känner igen namnet på många av de orterna jag nämnde skulle behöva evakueras är orsaken enkel.... De flesta av dem är inte orter, de är gårdsnamn.

Misterhult som skulle vara den enda orten av någon som helst betydande storlek som skulle behöva evakueras med de scenariot så skulle de behöva vänta mellan 6-24 månader innan de kunde flytta åter. Troligen 6 månader för äldre personer, 12 månader för vuxna och 24 månader innan gränsvärdet nås för barn.

Kan ta och titta på Barsebäck med. Om man antar samma vindriktning hamnar allt i Öresund och de händer i princip inget alls. Humebäck kanske drabbas, Ven kommer precis utanför molnet. Om vi spegelvänder den så vindriktningen i stället går mot Skåne, vilket både är ett mer intressant scenario och även mer realistiskt, så ser de annorlunda ut.

Förstås ligger Barsebäck hamn rätt risigt till. Löddeköpinge åker på en 4 års evakuering, Halva Kävlinge åker åker eventuellt dit, men man kan nog klara sig genom att skölja hela orten dagligen ett par veckor. Teckomatorp åker på en 24 månaders evakuering. Men Större orter som Lund, Landskrona och Malmö skulle klara sig helt. En Tsunami är så klart helt omöjligt vid Barsebäck eftersom Öresund är på tok för grund.

Sedan är ju så klart en trippel härdsmälta omöjlig vid Barsebäck eftersom de bara haft två Reaktorer. Utöver trippa barriärer så var Barsebäcks reaktorerna även system mässigt oberoende, vilket betyder att man inte riktigt skulle kunna få ett Fukushima scenario i Barsebäck. Även ett TMI scenario skulle vara omöjligt då hela problemet med TMI var tryck differens mellan inre och yttre vattenloopen vilket så klart är omöjligt i en kokvatten reaktor. Och Tjernobyl scenario är så klart omöjligt vid samtliga svenska reaktorer eftersom ingen av dem har positive void koefficient, vilket så klart är orsaken att denna rektor design aldrig användes utan för Sovjet.

Så vi har ingen reaktor i landet som är jämförbar med RBMK reaktor i Tjernobyl. Vi har 2 (tidigare 3) reaktorer som är av samma typ som TMI reaktorn i Harrisburg. Kan ju dock notera att ingen skadades vid den olyckan, bara reaktorn.

Medan de övriga reaktorerna i Sverige är kokvatten reaktorer, och själva reaktorn relativt lika de som fanns i Fukushima, så är de väldigt mycket skillnader runt. Vi har inga sammankopplade system, vi har trippla tryck skydd på samtlig reaktorer (vilket saknades i Fukushima), samtliga reaktorer var utrustade med läckage filter redan före Fukushima olyckan. Vilket beräknas ha minskat utsläppen med 2-3 magnitud order.

Utöver det så har OBH adderats till samtliga reaktorer (inklusive R1), vilket skulle omöjliggöra olycksförloppet i Fukushima.

Utöver det är Tsunami som är över 1 meter höga omöjliga i Forsmark, Oskarshamn och Barsebäck. Vid Ringhals skulle man kunna tänka sig en Tsunami som är nästan 2 meter hög i teorin, dock inte 14.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Jamtstårsa och 6 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Och Frankrike bygger nytt. Flammanville 3. Den är inte klar än men senaste kostnadsestimatet är på 19.5 mdr EUR. Elen därifrån beräknas komma att kosta 200 öre/kWh.
Det är närmast omöjligt för något annat energiproduktion att komma så högt i pris.
.
Hur kom du fram till det? När jag räknar på de kommer jag fram till att de blir 121kkr/kW instalerad effekt, med en typiskt gen 3 tillgänglighet på 92% och en inflations normerad ränta mellan 2 och 3% en ekonomisk livslängd på 40år (vilket förövrigt är rätt kort) så blir den totala kapitalkostnaden mellan 55 och 65öre/kWh, till detta kommer en D&U kostnad på mellan 17,5 och 18öre/kWh. Totalt blir det 72-83öre/kWh.

Dock var av 19 miljarderna var 8.5 miljarder reparation av skador vid konstruktion, något rimligen inte upprepas vid nästa projekt. Detta skulle ge en total projekt kostnad inklusive kostnad för förseningar mm på 63.6kkr/kWh vilket då under samma förutsättningar ger en kapitalkostnad på 29-34 öre vilket ger en total produktionskostnad på 46-52öre/kwh. Detta alltså till trots att man gått över budgeten med över 3 gånger.

Detta kan jämföras med produktionskostnader för solcelless park i Sverige på 55-105 öre, Vindkraftverk land i Sverige 53-90öre/kWh och Vindkraftverk till havs, Sverige, på 65-132öre/kWh, eller den beräknade slutgiltiga kostnaden för OL3 i Finland på 46öre/kWh.


"Tittar jag nu är det 56% kapacitetsfaktor för kärnkraft i Sverige.
I Finland är den 63%. (Man räknar med OL3)."

Inte kapacitetsfaktor, utan tillgänglighet., Kapacitetsfaktorn är begreppet för genomsnittlig tillgänglighet över en specifikt tid. Med tillgängligheten är den momentana faktorn

Skulle vara runt 70% i Sverige om inte Riksdagen hade röstat, inte bara en gång, utan två gånger om nerläggning av R1 och R2. 4 politiska partier hävdar att "marknader" lade ner reaktorerna, men struntar helt i att berätta att de rösta för nerläggning.

OL3 är inte formellt driftsatt än, utan har testkörts ett par gånger mot nätet, vilket gett Finland lite bonus energi. Tillgängligheten på driftsatta reaktorer i Finland är följaktligen 100%. Något som är resultatet av att man vårdat sina äldre reaktorer bättre än vad vi gjort i Sverige.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Jamtstårsa och 5 till
  • Laddar…
hsd
Folk har dragit ner på det mesta, nu börjar fjärrvärmeverken klaga på att mängden sopor har minskat så pass mycket att de kommer få problem med bränsletillgången
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Folk har dragit ner på det mesta, nu börjar fjärrvärmeverken klaga på att mängden sopor har minskat så pass mycket att de kommer få problem med bränsletillgången
Det är väl utmärkt att sopmängderna minskat, det finns mycket energi att hämta i skogen så kraftvärmen har en ljus framtid om de hittar avsättning för värmen på sommarhalvåret.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
vilken belysning bidrar till uppvärmningen idag?
All tänd belysning innomhus.
 
  • Gilla
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Folk klagar på höga elräkningar, att man snart inte har råd men samtidigt kör jag förbi övertända hus vart man än åker. Belysning i varje fönster, julbelysning ute, belysning på fasaden. Ser inte ut som att någon tänker på att spara på el överhuvudtaget.. även om inte lampor dra särskilt mycket så tycker jag ändå att det känns lite dubbelt att klaga på elräkningen samtidigt som man inte släcker efter sig

jag släcker i rum jag inte är i, har en julstjärna i fönstret och en julgran med belysning i trädgården för att hitta till bilen typ är väldigt mörkt här

hade räkning på 2100 i nov
Minus 52% förbrukning i november jämfört med förra året.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Mikael_L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan rekommendera boken: Kollektivt självmord med Arto Paasilinna
Inte för att jag direkt fattade hur det hängde ihop med tråden, men oavsett det en fantastiskt dråplig och rolig bok som jag verkligen kan rekommendera. Och just nu läser jag "Hoppsan, jag är död", från samma författare.
 
M Micke7700 skrev:
Det finns ett gammalt svenskt uttryck, många bäckar små gör en stor å.
Varfor nedslängd el leverans är farligt har jag redan skrivit.
Dessutom håller man ju på att stänga befintlig vattenkraft i många små vattendrag, det är betydligt fler MW som förloras då.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
All tänd belysning inomhus.
Även den utomhus men den gör nog mer skada än nytta.
 
R K R Andersson skrev:
Tänk ett varv till så förstår du bättre hur jag menar....
Är det inte bättre om du förklarar vad du menar än att jag ska gissa?
 
  • Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
All tänd belysning innomhus.
Den dagen då 60 W lampor inomhus hjälpte till med uppvärmningen är sedan länge förbi. Dagens lampor kanske bidrar med 1 %
 
  • Gilla
  • Haha
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Den dagen då 60 W lampor inomhus hjälpte till med uppvärmningen är sedan länge förbi. Dagens lampor kanske bidrar med 1 %
Ja, men all tänd belysning innomhus tillför värme.
 
  • Gilla
tveksamt och 6 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Dagens lampor kanske bidrar med 1 %
Dagens, och gårdagens, bidrar med exakt den energi som de förbrukar.
 
  • Gilla
tveksamt och 6 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Den dagen då 60 W lampor inomhus hjälpte till med uppvärmningen är sedan länge förbi. Dagens lampor kanske bidrar med 1 %
Passivhus värms ju med spillvärme så även belysningens energiförbrukning räknas och gör skillnad i välisolerade kåkar.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.