A
V VLJ skrev:
Bor i 20-tals villa med direktverkande el, kamin, vedspis och äldre llvp. Ligger mellan 20-30 kWh/ dygn nu när det är minusgrader i Blekinge. Kommer landa på cirka 550-600 kWh så elräkningen blir nog hanterbar även om det är tråkiga pengar
Då eldar du på rätt bra eller hur? Hur stort är huset?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Problemet är att vi inte styr över vår elleverans och prissättning själva. Det finns ingen elbrist i Sverige, vi har effektbrist, ibland.
Men nu har vi i demokratiskt ordning valt att vara med i EU då går vi betala baksidan av medlemskapet också, annars får vi göra som Storbritannien och lämna med alla dom konsekvenserna som då skulle uppstå. Varför är det rätt att titta på Sverige som den rätta enheten för att styra "vår" elproduktion. Vore det inte mera rättvist om varje del av landet i så fall produceradecsin egen ström? Skåne har ju Europas minst utbyggda elproduktion vad tror du priset för skulle hamna då?
 
  • Gilla
Hisingenbor och 1 till
  • Laddar…
M
B Betula_Pendula skrev:
Så länge man har ett bolag som också producerar strömen själva är det ingen större fara för att det ska hända. Deras produktions kostnad för "min" ström har ju inte förändrats på samma sätt som elpriset så det blir på sin höjd utebliven vinst på mina kWh men ingen förlust...
Och det tror du är det normala? Vi har flera 100 elleverantörer i landet som enbart köper och säljer el. Och dessa ligger med en volymrisk, även om man säkrat upp med terminskontrakt till långa avtalskunder så har många skaffat elbil sista tiden och frångått förbrukningsprofilen. Detta gör att bolagen måste köpa dyr rörlig el till fastpris till kunderna med överförbrukning och då går det fort utför.

Vilket bolag har du förresten? Vad är ditt pris och när tecknade du det och viken löptid har det?
 
M
B Betula_Pendula skrev:
Men nu har vi i demokratiskt ordning valt att vara med i EU då går vi betala baksidan av medlemskapet också, annars får vi göra som Storbritannien och lämna med alla dom konsekvenserna som då skulle uppstå. Varför är det rätt att titta på Sverige som den rätta enheten för att styra "vår" elproduktion. Vore det inte mera rättvist om varje del av landet i så fall produceradecsin egen ström? Skåne har ju Europas minst utbyggda elproduktion vad tror du priset för skulle hamna då?
Ja det är därför nedläggningen av kärnkraften är det största fiaskot i modern tid.
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ja det är därför nedläggningen av kärnkraften är det största fiaskot i modern tid.
Det håller jag med om, men var inte ens född när vi hadde folkomröstning om saken så där svär jag mig fri... (Och ja man ska respektera demokratiska beslut även om dom är dumma)
 
M Markarbetaren skrev:
Och det tror du är det normala? Vi har flera 100 elleverantörer i landet som enbart köper och säljer el. Och dessa ligger med en volymrisk, även om man säkrat upp med terminskontrakt till långa avtalskunder så har många skaffat elbil sista tiden och frångått förbrukningsprofilen. Detta gör att bolagen måste köpa dyr rörlig el till fastpris till kunderna med överförbrukning och då går det fort utför.
Nej förmodligen inte det normala, men är man riskmedvete så väljer man väll inte första bästa avtal som en telefon försäljare försöker prångla på dig! Ska kolla under dagen det andra du efterfrågade så det blir helt rätt den här gången eftersom jag skrivit fel förut när jag trodde elavtalet skulle gå ut tidigare än det gör ..
 
Aaake37 skrev:
Då eldar du på rätt bra eller hur? Hur stort är huset?
Huset är cirka 100 kvm. Eldar rejält på morgonen och på kvällen i både vedspis och kamin, och ev mitt på dagen ifall någon är hemma. Har kaminfläkt på båda som gör ganska stor skillnad
llvp går på timer cirka 2 h på morgonen strax innan vi går upp och nån timme till innan elden kommit igång.
Elelementet på i badrummet hela dygnet förutom vid torktumling. Elelementet på i sovrummen innan vi lägger oss men avstängda på natten.
 
  • Gilla
Klabbarparn och 1 till
  • Laddar…
Just nu har vi 23 minus ute och verkar hålla i sig 1 vecka till
 
  • Appskärm som visar elanvändning, uppskattad vs uppmätt förbrukning, historisk data och klimatpåverkan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Boende45
  • Laddar…
L
Har man rörligt (månadsbaserat) så är medelpriset för december hittills (1-11 Dec) ca 4,7kr/kwh (inkl ett påslag på 7öre och sedan moms)...
Jag klarar mig, men undrar hur många pensionärer som faktiskt har koll på sina elabonnemang...man kan ju vara lågförbrukare men kommer ändå få fakturor som är ~10ggr högre än föregående års fakturor...
 
L
B Betula_Pendula skrev:
Men nu har vi i demokratiskt ordning valt att vara med i EU då går vi betala baksidan av medlemskapet också, annars får vi göra som Storbritannien och lämna med alla dom konsekvenserna som då skulle uppstå. Varför är det rätt att titta på Sverige som den rätta enheten för att styra "vår" elproduktion. Vore det inte mera rättvist om varje del av landet i så fall produceradecsin egen ström? Skåne har ju Europas minst utbyggda elproduktion vad tror du priset för skulle hamna då?
Hela Nordpools elmarknad kan ses som ett oligopol, som inte fungerar som en marknad ska göra...och då menar jag inte den föraktade prissättningsmodellen. Problemet nu är flera länders regeringar har satt pristak och ger bidrag till åtminstone privatkunder! Tex Norge som har ett pristak på 80öre/kwh, resten betalar norska staten. Vad händer då med inköparnas prissättning i dessa länder? Jo de behöver i princip inte bry sig alls om prisnivån på Nordpool, då deras kunder ändå får bidrag, mao de kan köpa in till vilket pris som helst...ett pris som sedan påverkar övriga elområdens inköpspris för den specifika tidpunkten..
 
  • Gilla
Hisingenbor
  • Laddar…
L lalabobo skrev:
Hela Nordpools elmarknad kan ses som ett oligopol, som inte fungerar som en marknad ska göra...och då menar jag inte den föraktade prissättningsmodellen. Problemet nu är flera länders regeringar har satt pristak och ger bidrag till åtminstone privatkunder! Tex Norge som har ett pristak på 80öre/kwh, resten betalar norska staten. Vad händer då med inköparnas prissättning i dessa länder? Jo de behöver i princip inte bry sig alls om prisnivån på Nordpool, då deras kunder ändå får bidrag, mao de kan köpa in till vilket pris som helst...ett pris som sedan påverkar övriga elområdens inköpspris för den specifika tidpunkten..
Ja hela nuvarande modell borde skrotas till förmån för någon typ av närhetsprincip där elpriset speglas av vilken produktion som finns i närheten av där den konsumeras. Då skulle vi få helt andra insitament och acceptans hos befolkningen i stort att vi behöver bygga ut elproduktion i hela landet. Då kan kommunen fråga sina invånare är det värt att vi låter dom bygga X antal vindkraftverk eller ett kärnkraftverk utanför våran kust eller annan plats i kommunen, om vi i kommunen då sänker våra elkostnader med x procent. Säger man nej till produktion på sin egen "bakgård" ska man betala för sig. Finns ingen rättvisa i att andra delar av landet ska förstöra delar av sin natur/boendemiljö för att andra ska slippa. Vi har sol, vind och vatten där jag bor som påverkar ovanstående, varför ska vi här betala samma pris som någon som säger nej till all utveckling? Samma sak med att vi exporterar till Tyskland osv...
 
Har llvp som går dygnet runt på runt 18 grader. Skulle ni rekommendera att man stänger av den under natt och sedan köra igång runt 05 istället innan alla vaknat? Vad drar mest? Stödköra hela tiden? Eller få jobba massivt precis på morgonkvisten?
 
L lalabobo skrev:
Har man rörligt (månadsbaserat) så är medelpriset för december hittills (1-11 Dec) ca 4,7kr/kwh (inkl ett påslag på 7öre och sedan moms)...
Jag klarar mig, men undrar hur många pensionärer som faktiskt har koll på sina elabonnemang...man kan ju vara lågförbrukare men kommer ändå få fakturor som är ~10ggr högre än föregående års fakturor...
Du har rätt om att priset så här långt i december är skyhögt, men du skriver inte vilket elområde du avser?
 
B

Låt oss hoppas expertisen får mer att säga till om framvöer
 
  • Gilla
Boende45
  • Laddar…
L lalabobo skrev:
Hela Nordpools elmarknad kan ses som ett oligopol, som inte fungerar som en marknad ska göra...och då menar jag inte den föraktade prissättningsmodellen. Problemet nu är flera länders regeringar har satt pristak och ger bidrag till åtminstone privatkunder! Tex Norge som har ett pristak på 80öre/kwh, resten betalar norska staten. Vad händer då med inköparnas prissättning i dessa länder? Jo de behöver i princip inte bry sig alls om prisnivån på Nordpool, då deras kunder ändå får bidrag, mao de kan köpa in till vilket pris som helst...ett pris som sedan påverkar övriga elområdens inköpspris för den specifika tidpunkten..
Vad staten ger i bidrag till privathushåll (90% ö 70öre) påverkar öht inte elbolagens beteende, tror du missförstår här

Att du missförstår blir klart när du kallar Nordpool Oligopol. Finns måååånga producenter som säljer el, trodde du verkligen det var ett fåtal (oligopol) eller fattar du inte vad ordet betyder?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.