Om alla i hela Sverige ger sig ut och blåser på vindsnurrorna, kan vi sänka priset då?
 
  • Gilla
David_.._
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
En scahblonberäkning på ditt exempel @pacman42

5000kWh till vp'n: 37 kWh/m²/år
dra bort 5000? kWh för bilarna så har du7000kWh kvar i hushållsel.

7000 / 3? (cop) = ~2300kWh = ~17kWh/m²/år

(5000 + 2300) / 134m² = ~55kWh/m²/år
Jag räknar bara in uppvärmningen av själva huset per m², varmvatten kan ju inte kopplas till ytan. Men familjen gör av med runt 1000kWh per månad även på sommaren då värmen inte är på. Huvuddelen av detta är naturligtvis varmvatten. Jag har via optimeringar i varmvattenproduktionen kanske fått ned den siffran med 10-15% nu i höst, jag vet nog inte förrän nästa sommar då jag inte har tillräckligt detaljerade siffror att jämföra med sedan tidigare. Det är svårt att få ned duschtiderna dock, "man måste ju få leva också" säger frun...

Sedan har vi tre elfordon i huset också. I snitt laddar vi kanske 10kWh per dygn. Det står ju för ca 3600kWh av det som inte är uppvärmning. Med det borträknat så drar familjen ca 8400kWh per år. Delat på fyra vuxna så blir det då 2100kWh per person och år, eller 5,7kWh per person och dag.

Tittar jag då på matlagningen så drar den runt 2,5kWh för en enklare middag utan ugn. Med ugn så går minst det dubbla. Frun gillar desutom att laga mat och baka, så det blir oftast mer än så. Sonens dator drar inte heller den några små mängder el. Och inte heller mina datorer...

Sedan har vi ju diskmaskin och tvättmaskin också. Torktumlaren går mindre sedan augusti, men tvätt och disk måste man ju göra. En diskmaskin om dagen i snitt blir det och ca fem tvättmaskiner per vecka (bägge kör på nätterna). Det är svårt att spara mer på det.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag räknar bara in uppvärmningen av själva huset per m², varmvatten kan ju inte kopplas till ytan. Men familjen gör av med runt 1000kWh per månad även på sommaren då värmen inte är på. Huvuddelen av detta är naturligtvis varmvatten. Jag har via optimeringar i varmvattenproduktionen kanske fått ned den siffran med 10-15% nu i höst, jag vet nog inte förrän nästa sommar då jag inte har tillräckligt detaljerade siffror att jämföra med sedan tidigare. Det är svårt att få ned duschtiderna dock, "man måste ju få leva också" säger frun...

Sedan har vi tre elfordon i huset också. I snitt laddar vi kanske 10kWh per dygn. Det står ju för ca 3600kWh av det som inte är uppvärmning. Med det borträknat så drar familjen ca 8400kWh per år. Delat på fyra vuxna så blir det då 2100kWh per person och år, eller 5,7kWh per person och dag.

Tittar jag då på matlagningen så drar den runt 2,5kWh för en enklare middag utan ugn. Med ugn så går minst det dubbla. Frun gillar desutom att laga mat och baka, så det blir oftast mer än så. Sonens dator drar inte heller den några små mängder el. Och inte heller mina datorer...

Sedan har vi ju diskmaskin och tvättmaskin också. Torktumlaren går mindre sedan augusti, men tvätt och disk måste man ju göra. En diskmaskin om dagen i snitt blir det och ca fem tvättmaskiner per vecka (bägge kör på nätterna). Det är svårt att spara mer på det.
Du kan väl inte påstå att de är.synd om dig för att du har 3 elfordon?

Du kan ju inte riktigt ta med el fordon som en förbrukning som ska kosta 50 öre kWh.
 
  • Älska
Mrjayser
  • Laddar…
T Titagurgi skrev:
Du kan väl inte påstå att de är.synd om dig för att du har 3 elfordon?

Du kan ju inte riktigt ta med el fordon som en förbrukning som ska kosta 50 öre kWh.
Och när har jag skrivit det?

Jag försöker bara sätta siffrorna i ett perspektiv, alla har olika förutsättningar. När jag då ser att folk har extremt låg elförbrukning, då är det intressant att se vart elen förbrukas och genom att beskriva det för andra så kanske de också bättre förstår sin förbrukning.
 
  • Gilla
  • Haha
Qunaki och 7 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och när har jag skrivit det?

Jag försöker bara sätta siffrorna i ett perspektiv, alla har olika förutsättningar. När jag då ser att folk har extremt låg elförbrukning, då är det intressant att se vart elen förbrukas och genom att beskriva det för andra så kanske de också bättre förstår sin förbrukning.
Bara en fråga.chilla.

Menar bara att 3 el fordon på laddning innebär att man har sparat väldigt många tusen kronor jämfört med bensin/diesel.
 
S Skogsrebellen skrev:
Jag har en 1,5 plansvilla på 180 kvm... Jag ligger på mellan 1000-1800 kwh som max under vintern. Så nja 3000 kwh för en månad är ganska mycket. Men har man eluppvärmt hus så är det klart att det sticker iväg.
Vad har du för typ av uppvärmning och hur värmer du ditt vatten?

Om du inte använder el till vare sig uppvärmning eller varmvatten så är det inte alls konstigt om du förbrukar 1.000 kwh på en månad men om du enbart har el till allt så har du i princip ett passivhus...
 
S Simonstahl skrev:
Jag kan inte se hur 3000kwh är något extremt , det snittar jag genom vinterns alla månader. Det gör nog de flesta villor med stor boyta utan att du ska slösa.
Ja, man blir så less på alla som är chockade över att det kan gå åt 3000kWh på en månad. För ett eluppvärmt hus med luft-luft-värmepump och ett par radiatorer på ställen där luftvärmepumpen inte når är det inga konstigheter med 3000kWh. Vår luftvärmepump värmer mest upp övervåningen då den är placerad precis vid ingången i trappen. Nedervåningen värmer vi upp genom att elda hela dagarna och vi hamnar nog ändå på 3000kWh i december. Är man en familj går enbart hushållselen på 700kWh. Vi har dragit ner golvvärmen i badrummet och inte slagit på golvvärmen vid entren. Dessutom dragit ner temperaturen på luftvärmepumpen några grader.
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
J
B Brickeberg skrev:
Ja, man blir så less på alla som är chockade över att det kan gå åt 3000kWh på en månad. För ett eluppvärmt hus med luft-luft-värmepump och ett par radiatorer på ställen där luftvärmepumpen inte når är det inga konstigheter med 3000kWh. Vår luftvärmepump värmer mest upp övervåningen då den är placerad precis vid ingången i trappen. Nedervåningen värmer vi upp genom att elda hela dagarna och vi hamnar nog ändå på 3000kWh i december. Är man en familj går enbart hushållselen på 700kWh. Vi har dragit ner golvvärmen i badrummet och inte slagit på golvvärmen vid entren. Dessutom dragit ner temperaturen på luftvärmepumpen några grader.
Det är absolut inte några ovanliga siffror att man ligger på 3000kWh i decembermed direktel och LLVP.

Hus med värmepumpslösning som central uppvärmning och i normal storlek kan också tangera 2000kWh eller mer i december.

Det är väl snarare så att de som effektiviserat gärna vill höras och berätta det. Inget fel i det heller eftersom det visar en enorm potential för de som inte gjort det. Men ibland kanske de är lite väl malliga :rofl:
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Excel
J Jerald Stuartson skrev:
Snitt på 9kr/kWh låter lite högt, hur räknar du då?
Med energiskatt och elnätdavgifter + moms på allt sö är vi nog där redan.
 
J
Excel Excel skrev:
Med energiskatt och elnätdavgifter + moms på allt sö är vi nog där redan.
Inte i snittpris eller månadsmedel. Långt ifrån.
 
S
T tobiast skrev:
10-15 kr/kWh får väl ni marknadsidioter får räkna med i vinter. Det är vad ni röstat på, den fria och oreglerade marknaden. Nu betalar ni priset i ruinerna av folkhemmet. Skitstövlar är ni och förtjänar det. Ni övergav solidaritet och det goda samhället för föreställningen om er egen förtjänst. Nu skördar ni så varsågoda.
Problem hemma som du tar ut på första bästa person här på forumet? Jag låter det passera, tror inte du mår bra. <3
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Låter som vi måste riva alla gamla villor som inte är energieffektiva. Gissningsvis är en ganska stor del av Sveriges villor i riskzonen. Roligt för de som har k-märkta hus.
Inte direkt, men man behöver samtidigt inte värma sin gamla villa med elpanna eller direktverkande el. 80 taler är över.
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
B Brickeberg skrev:
alla som är chockade över att det kan gå åt 3000kW
Jag är inte alls förvånad.
Jag själv låg ju kring 4-5000kWh i månaden tidigare.
Det som förvånar mig är att folk inte insett att deras förbrukning varit orimligt hög.

Frånluftsvärmepumpar ser tillräckligt bra ut på papperet och får nybyggeskalkylen att se bra ut.
Jag har försökt förklara för alla jag känner som bygger nytt att satsa på bvp istället för flvp.
De som lyssnade är väldigt glada över det idag.. ;)

Det jag vill visa med mina siffror är att det man gjort tidigare; kanske en llvp eller flvp, inte duger på långa vägar.
Och att på denna sida millennieskiftet tycka att det är fullständigt normalt att köpa elelement för att komplettera vp'n med.. ja jag kommenterar det inte.
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
F fixarmicke skrev:
Man kan glädja sig åt att maxpriset på Nordpool fortfarande är 42kr/kWh ex moms och avgifter.
Förslaget att höja taket röstades ner och består därmed.

Det finns mycket som talar för att vi spräcker 10kr/kWh någongång under nästa vecka, onsdag kanske?
Med lite vind i prognosen, stängd kärnkraft och -10 i Stockholm, och -6 i Göteborg så blir det minst sagt spännande att se hur priserna utvecklas.
M Mikael 81 skrev:
Ja, jag undrade också hur de fått fram de siffrorna när jag såg den artikeln. Det mest konkreta jag hittade i själva artikeln var "Enligt Johan Sigvardsson, elprisanalytiker på Bixia, kan den nya höga prisbilden bli historisk. Han tror att Sydsverige nu får dagar där priset pendlar mellan sex och åtta kronor per kWh."

Det som jag inte förstår är logiken i ett elpris på den nivån. Och nu pratar jag om rubrikens 8-11 kr - inte Bixias 6-8 kr.

Om det verkligen skulle bli brist på riktigt skulle vi väl slå i taket på säljsidan och få 40 eller 50 kr i elpris? Och annars finns det väl gott om säljare utomlands som nöjer sig med 5-7 kr / kWh istället för 11 kr? Eller är det 8-11 kr som behöver för att elintensiv industri ska koppla bort så att efterfrågan faller tillräckligt?
Eller hur.

I tyskland läser jag mig till ett elpris på motsvarande mellan 2-3 kr i december 2022.

Är det någon som drar en rövare i sverige?



https://www.vergleich.de/strompreise.html

https://www.xe.com/sv/currencyconverter/convert/?Amount=1&From=DEM&To=SEK
 
S SueCia skrev:
[länk]

Nu gör inte elstödet någon speciell nytta heller.. Vad kommer hända?

En elförbrukning på 3000kwh på en månad kommer ge elräkning på 27 000 kr exkl. moms och elnät, och då räknar jag snitt på 9kr.
Tur man har bundet elavtal i några år till ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.